اجتماعی

چرا تالاب‌ها اهمیت دارند؟ – باراناخبر

در خشک ترین و نیمه خشک کشور که متوسط ​​سرعت تبخیر بیش از 10 برابر میزان بارش است ، انتظار می رود تالاب های بسیار کمی تشکیل شود ، اما دامنه ایران که یکی از کوهستانی ترین کشورها است جهان ، هزاران کیلومتر آب گرم دارد. جنوب و معتدل از شمال ، وجود مناطق بیابانی بزرگ با خاک های شور و اخیراً موقعیت جغرافیایی ، ایران را به یکی از کشورها با بیشترین تنوع تالاب در جهان تبدیل کرده است.

به گزارش باراناخبر ، از 42 تالاب شناخته شده در جهان ، 41 مورد علاوه بر تالابهای بسیار سرد تندرا ، در ایران ثبت شده است. طبق طبقه بندی کنوانسیون جهانی حفاظت از تالاب ها ، 42 نوع تالاب شناخته شده است که 12 نوع آنها ساحلی و دریایی ، 20 نوع زمینی و 10 نوع مصنوعی است. بیش از 140 تالاب در فهرست آیین نامه های اجرایی تبصره 1 قانون حفاظت ، احیا و مدیریت تالاب های کشور ذکر شده است.

طبق آژانس حفاظت از محیط زیست ، زندگی روی زمین به آب بستگی دارد. تالاب ها موجوداتی طبیعی و حیاتی هستند که باید برای بقای زندگی انسان و تنوع زیاد حیوانات و گیاهانی که در این زیستگاه بی نظیر زندگی می کنند ، محافظت شود. تالاب ها محل تلاقی زمین و آب هستند که قدمت آن به زمین باز می گردد و بخشی از غنی ترین تنوع زیستی روی زمین است.

تالاب ها را می توان در سراسر کره زمین از خط استوا تا دشت های یخ زده یافت. این اکوسیستم ها مانند سایر اعضای طبیعت نقش حیاتی در سلامتی و تعادل کره زمین دارند.

جای تعجب نیست که تالاب ها مجموعه ای شگفت انگیز از حیات وحش را در خود جای داده اند. از ماهی مرغ خوار گرفته تا تمساح ، از گله ها تا پرندگان آبزی و زندگی فراوان گیاهان نادر و موجودات آبزی دیگر. تالاب ها در اندازه های مختلفی وجود دارند. از یک مخزن محلی در خلیج قطبی قطب شمال کانادا ، ده میلیون هکتار ، بزرگ یا کوچک ، شمال یا جنوب ، عملیات تالاب کم و بیش یکسان است ، مهمتر از همه پشتیبانی از انواع زیادی از حیات وحش است که بدون تالاب از بین می رود. محافظت از میلیون ها نفر در برابر عواقب فاجعه بار سیل ، طوفان و امواج دریا می تواند از دیگر عملکردهای تالاب ها باشد.

کنوانسیون رامسر یک توافق نامه بین دولتی است که برای حفاظت از تالاب های شهر رامسر ، استان مازندران ، در 2 فوریه 1971 منعقد شد. این پیمان نامه بین المللی به عنوان “کنوانسیون بین المللی رامسر” و در تاریخ 2 فوریه به عنوان “روز جهانی تالاب ها” ثبت شد. تمام تالاب های مهم دنیا که در این کنوانسیون ثبت شده اند عنوان “منطقه رامسر” را دریافت می کنند. تاکنون 2414 سایت رامسر در سراسر جهان ثبت شده است.

25 تالاب در ایران تحت کنوانسیون رامسر ثبت شده و این مناطق رامسر در ایران شامل هامون وز پوزاک ، تالاب هامون صابری و هیرمند ، خلیج گواتر و هور باهو ، جزیره شیدور ، تالاب های خورخوران ، دل و دلتای دل ، شور و شیرین است. . تالابهای دلتا نی ریز و رودخانه کامجان ، تالابهای دشتی پریشان و ارژن ، تالابهای تالاب شادگان ، خورالامیه و خور موسی ، تالاب های چغاخور ، تالاب گاوخونی و زاینده رود ، تالاب های زریوار ، آلمولگاه ، لوماتان آلموگا ، پارک لایگاغانز لاموژا ، لاماغت لنگوز ، تالاب امیرکالایا ، دریاچه قوریگل ، تالاب کانی بارازان ، دریاچه قوپی ، تالاب شورگل ، دریاچه یادگارلو و درقسنگی و دریاچه ارومیه.

به گزارش باراناخبر ، احمدرضا لاهیجان زاده ، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ، اخیراً بر اهمیت پیگیری ثبت هشت تالاب دیگر در کنوانسیون بین المللی رامسر به مناسبت بزرگداشت 50 سالگی کنوانسیون رامسر تأکید کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا