اجتماعی

نگرانی از وضعیت تالاب هامون با افتتاح سد کمال‌خان در افغانستان

به دنبال اقدام جدید دولت افغانستان و افتتاح سد کمال خان در استان نیمروز در نزدیکی مرز ایران و در امتداد رودخانه هیرمند ، کارشناسان و فعالان محیط زیست نگرانی ها را در مورد وضعیت تالاب هامون و خطر خشک شدن آن ابراز کردند. یکی از اعضای کارگروه آب شورای ملی هماهنگی محیط زیست و منابع طبیعی کشور می گوید: تالاب هامون به عنوان یک موجود طبیعی حق دارد و دولت های ایران و افغانستان باید این حقوق طبیعی را در نظر بگیرند.

مسعود امیرزاده در مصاحبه با باراناخبر ، وی با اشاره به اینکه در گذشته این رویه و آموزه به نام هارمونی یا حاکمیت مطلق سرزمین در بسیاری از کشورها رواج داشت ، بر اساس آن یک کشور حاکمیت نامحدودی بر جریان های آب درون مرزهای خود داشت ، گفت: یک کشور بالادست آب را از این مناطق می گیرد جریانات را ایجاد یا آنها را به گونه ای بسازید یا دستکاری کنید که به حقوق پایین دست کشور احترام گذاشته شود و به حقوق کشور پایین دست و حقوق طبیعی پایین دست لطمه ای وارد نشود.

وی ادامه داد: در رویه های حقوقی مدرن در جهان ، رودخانه مسئله ای مداوم تلقی می شود كه نه تنها منبع یا حوزه آبخیز آن مهم است ، بلكه مسیر رودخانه و مقصد نهایی آن ، حوزه آبخیز نیز از اهمیت برابر برخوردار است. در حالی كه در بسیاری از حوضه های آبریز و حوضه های آبریز رودخانه می تواند در چندین مکان مختلف واقع شود.

این عضو کارگروه آب شورای ملی هماهنگی محیط زیست و منابع طبیعی کشور با تأکید بر اینکه رودخانه هیرمند در افغانستان و ایران قرار دارد ، گفت: رودخانه یک سیستم و یک موجود طبیعی است که از یک مکان دیگری به دیگری ، مانند تالاب بسیار شلوغ است و هیچ مرزی نمی شناسد.

وی ادامه داد: مرزبندی بین کشورها یک قرارداد بین انسان ها است و اکنون به دلیل پیشرفت های تکنولوژیکی ، انسان ها می توانند مسیرهای طبیعی جریان های آب را قطع کنند ، اما این نوع اقدامات به طور طبیعی اشتباه است زیرا نظم و نظم را بر هم می زند. چرخه طبیعت. “اقدامات مبتنی بر رویه های جدید دیگر در جهان شناخته شده نیست ، این بدان معنی است که یک کشور دیگر نمی تواند فقط با اعمال قدرت در بالادست جریان کشور یا از موقعیتی در بالادست ژئوپلیتیک ، حقوق کشور را در پایین دست خود غصب کند.

این کارشناس محیط زیست در مورد اقدامات جدید دولت افغانستان برای ساخت سد کمال خان در رودخانه هیرمند گفت: “ایران نه تنها همسایه افغانستان بلکه برادران ، متحدان و هموطنان نیز است. افغانستان زندگی زیباتر از همسایگان آن ، که ریشه های تاریخی و فرهنگی در هم آمیخته اند.

وی ادامه داد: طبیعت بازتاب آیینه اعمال ماست و اگر انسان حقوق آب را از طبیعت بگیرد قطعاً طبیعت در برابر آن عکس العمل نشان می دهد و محیط زیست و بسیاری از منابع طبیعی دیگر را از ما می گیرد ، بنابراین بهتر است که مخالفت کنیم قدرت طبیعت. “بگذارید سرمان را پایین بیاوریم و سعی نکنیم بیش از حد طبیعت را دستکاری کنیم.

تالاب های هامون و سرنوشت مشترک ایران و افغانستان

امیرزاده درباره حوضه آبریز رودخانه هیرمند گفت: رودخانه هیرمند که از کوه های بابا در افغانستان سرچشمه می گیرد و سرانجام به دریاچه های هامون می ریزد. دریاچه های هامون یک تالاب پیوسته نیست ، بلکه از سه قسمت دریاچه هامون در ایران ، هامون پوزاک در ایران و افغانستان و هامون صابری تشکیل شده است.

وی ادامه داد: بخشی از تالاب های هامون در افغانستان و بخشی از آن در ایران است. بنابراین ، سرنوشت مشترک بین ایران و دولت و مردم افغانستان در طبیعت نیز منعکس می شود.

به گفته این عضو کارگروه آب شورای ملی هماهنگی محیط زیست و منابع طبیعی ، حجم آب مورد نیاز تالاب های ما بسیار زیاد است ، اما اگر این سوال پیش بیاید که آیا پرداخت این مقدار آب به این تالاب ها اقتصادی است؟ وظیفه و ارزش؟ باید گفت که این اقدام قطعاً ارزش آن را دارد ، زیرا در سالهای اخیر که نظارت بر پرداخت تعرفه آب تالاب های ما به درستی انجام شد ، نقش آن را در امرار معاش مردم سیستان و جوامع محلی دیدیم. بادهای 120 روزه سیستان از بستر عبور کرده و جریان هوا را خنک می کند و در آن زمان مردم سیستان از وزش بادهای 120 روزه خیلی ناراحت نیستند.

وی ادامه داد: اکنون به دلیل نداشتن حق آبه مناسب برای این تالاب ها ، نه تنها امرار معاش خود را از دست داده اند ، بلکه کف تالاب های خشک ما به یک منبع گرد و غبار تبدیل شده است و بادهای 120 روزه رسوبات را به رودخانه ها وارد می کنند. مردم سیستان “.

هامون ، به عنوان یک موجود طبیعی ، درست است

امیرزاده گفت اقدامات جدید دولت افغانستان برای كاهش سطح آب رودخانه هیرمند و تالاب های هامون باعث از دست رفتن برخی از اجسام طبیعی و ایجاد بلایای زیادی برای منطقه خواهد شد. وی گفت: از آنجا که حقوق بشر در جهان بسیار مهم است. تالاب ها نیز به عنوان یک موجود طبیعی حق دارند. متأسفانه ، در حال حاضر ، فوق بشریت باعث شده است که ما از تعدادی از شاخص های طبیعی غافل شویم و تصور کنیم که اگر شاخص ها و منابع طبیعی را به طور عادلانه بین چندین کشور تقسیم کنیم ، عدالت ، اخلاق و شرایط عقل را مشاهده کرده ایم ، در حالی که شاخص ها و وجود طبیعت این فراتر از حقوقی است که در مجامع بین المللی بر سر آن توافق داریم.

وی گفت: “تالاب ها به عنوان موجودات طبیعی حق دارند و دولت ها نمی توانند بدون حقوقی كه در مورد آن موجود طبیعی و زندگی میلیاردها موجود زنده وجود دارد ، از میكروارگانیسم ها گرفته تا گیاهان و پرندگان مهاجر ، زندگی كنند.” بدون در نظر گرفتن این حقوق بین آنها اظهار نظر و توافق نکنید.

در پایان ، امیرزاده گفت: “حق وجود محیط زیست باید در هر معاهده دیده شود و بقا در منطقه مرزی دو کشور همچنان ادامه خواهد یافت که حق طبیعت است ، که در این مسئله خاص حق تالاب هامون و هیرمند است. رودخانه مشاهده و مشاهده شده است. “

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا