اقتصادیکسب و کار برتر ایرانی

قرارداد مشاوره کسب و کار و بازاریابی + ادمین اینستاگرام

قرارداد مشاوره کسب و کار اینستاگرام کمک می‌کند وظایف مجری برای شما کاملا دقیق و مکتوب باشد و الزام اجرا را در بر دارد و بالعکس. امروزه یکی از بهترین شکل‌های بازاریابی است که برندها، بازاریابان و آژانس‌های روابط عمومی از آن برای جذب مخاطبان خود و به دست آوردن بازگشت سرمایه بالا استفاده می کنند. هر چه برند شما بیشتر روی اینفلوئنسرها سرمایه‌گذاری کند، در ازای آن درآمد بیشتر کسب می‌کنید؛ مشارکت در رسانه‌های اجتماعی و افزایش فروش.

با این حال، اطمینان از اینکه آنچه را که انتظار دارید به دست خواهید آورد، چالش برانگیز است، به همین دلیل است که قراردادهایی مابین مجری و کارفرما بسته می‌شود. در این نمونه قرارداد بازاریابی پورسانتی و درصد بندهایی برای مجری و کارفرما مشخص می‌شود. این بندها به صورت اصولی باید رعایت شود و ترازوی عدالت به نفع دو طرف قرارداد چه حقیقی و چه حقوقی باشد. بهترین نوع قرارداد ادمین اینستاگرام برای یک کارفرما قرارداد پروژه‌ای است که اگر این قرارداد بسته نشود کارفرما باید قوانین کار را برای مجری انجام دهد.

قرارداد اینستاگرام (ادمین شبکه اجتماعی)

قرارداد اینستاگرام کمک می کند وظایف مجری برای شما کاملا دقیق و مکتوب باشد و الزام اجرا را در بر دارد و بالعکس. در این نمونه قرارداد بندهایی برای مجری و کارفرما مشخص می شود این بندها به صورت اصولی باید رعایت شود و ترازوی عدالت به نفع دو طرف قرارداد چه حقیقی و چه حقوقی باشد. بهترین نوع قرارداد برای یک کارفرما قرارداد پروژه ای می باشد که اگر این قرارداد بسته نشود کارفرما باید قوانین کار را برای مجری انجام دهد.

قرارداد ادمینی اینستاگرام قانونی

قرارداد اینستاگرام را می‌توان به شکل‎های مختلفی تنظیم کرد. می‎توان برای تنظیم آن به ماده 10 قانون مدنی استناد کرد و طبق آن نمونه‎های مختلفی را تنظیم نمود. در ماده 10 قانون مدنی بیان شده است که: “قراردادهای خصوصی به شرط رعایت قانون وشرع ممنوعیتی ندارند.” این به این معنی است که اگر متن قرارداد مخالف قانون نباشد می‎توان آن را تنظیم کرد.

با توجه به شرایط کاری و با توجه به این نکته که به کارگیری مدیر یا ادمین برای عناوین مختلفی مانند رسیدگی، افزایش بازدید، برنامه‎ریزی برای تولید محتوا یا انجام تولید محتوا انجام می‎گیرد، این قرارداد به صورت پیمانکاری و طبق قانون مدنی نوشته می‎شود. علاوه بر تنظیم این قرارداد که به صورت پیمانکاری است، طرفین می‎توانند از قرارداد کار موقت، قرارداد کار از راه دور و قرارداد برای کار معین هم استفاده کنند. در این شرایط باید قرارداد بر اساس قانون کار تنظیم شود و با توجه به شرایط طرفین، بهترین قرارداد انتخاب شود.

مدت کار در قرارداد اینستاگرام

در متن قرارداد اینستاگرام لازم است که به این موضوع اشاره شود که چه مدت و بازه زمانی مشغول به فعالیت و کار در اکانت موردنظر باشد. اشاره به تاریخ دقیق شروع و پایان پروژه  باعث می‎شود که تضمینی برای ماندن طرفین تا تاریخ موردنظر در قرارداد باشد.

هزینه قرارداد اینستاگرام

از موارد مهمی که مورد توجه ادمین یا مدیر سایت است و باعث تصمیم‎ گیری بهتر برای پذیرش پروژه موردنظر می‎شود، مساله حق‎الزحمه یا هزینه قرارداد است. ادمین و کارفرما باید روی مبلغ مورد ظر برای انجام کار به توافق برسند و آن را در متن قرارداد نیز درج نمایند. میزان مهارت، سابقه کار، تجربه، بازخورد و نتیجه کار از مواردی است که باعث افزایش حق‎الزحمه ادمین می‎شوند.

تعهدات کارفرما در قرارداد اینستاگرام

  • شرایط برای انجام فعالیت‎های ادمین باید توسط کارفرما فراهم شود.
  • با توجه به توافقات، ادمین می‎تواند شرط کند که هزینه اینترنت لازم برای انجام کار بر عهده کارفرما باشد.
  • کارفرما باید حقوق و حق‎الزحمه ادمین را در زمان تعیین شده بپردازد.
  • کارفرما می‎تواند به کار ادمین نظارت پیوسته و مداوم داشته باشد و اگر نیازی به تغییرات باشد می‎تواند از ادمین بخواهد که آنها ر اعمال کند.
  • کارفرما باید به ادمین اعتماد داشته باشد و به او اجازه دهد با توجه به خلاقیت‎های خود بازخورد مخاطب را بسنجد.
  • ممکن است کارفرما اطلاعاتی مانند عکس یا محتوا برای انتشار را در اختیار ادمین قرار دهد، اگر به این کار نیاز است باید آن‎ها را در اسرع وقت به ادمین برساند.
  • کارفرما باید تعیین کند که آیا کار باید از راه دور انجام شود یا مکانی را در اختیار ادمین قرار می‎دهد.

تعهدات ادمین در قرارداد اینستاگرام

  • ادمین نمی‎تواند در جهت منافع شخصی به تولید محتوا یا انجام تبلیغات بپردازد.
  • ادمین باید از افشا شدن اطلاعات خصوصی اکانت جلوگیری نماید.
  • مدیر سایت باید به صورت روزانه گزارش فعالیت‎هایی که انجام می‎دهد را در اختیار کارفرما قرار دهد.
  • ادمین نباید عقاید سیاسی یا اجتماعی خود را از طریق اکانت مورد نظر به مخاطبان انتقال دهد.
  • هرگونه سواستفاده از اکانت مورد نظر، از نظر قانون خطا است و با ادمین برخورد خواهد شد.

بیشتر بدانیم : شاید بعضی‌ها تصور کنند که برای کار کردن در یک شبکه اجتماعی مجازی مثل اینستاگرام، نیازی به وجود قراردادهای رسمی و مکتوب ندارند؛ اما این تفکر کاملا اشتباه است. اگر می‌خواهید به عنوان یک ادمین با کارفرما همکاری خودتان را شروع کنید یا کارفرما هستید و می‌خواهید یک ادمین استخدام کنید، به یک نمونه قرارداد استاندارد نیاز دارید. به خصوص اینکه شغل ادمینی را می‌توان به صورت دورکاری و در خانه انجام داد و این مدل کار کردن می‌تواند مشکلات و تنش‌های زیادی را میان کارفرما و کارمند به وجود بیاورد. بنابراین، اهمیت داشتن یک قرارداد اصولی، محکم و قابل استناد چند برابر می‌شود. در ادامه مهم‌ترین نکات بستن قرارداد ادمینی را بررسی می‌کنیم و یک نمونه فایل قرارداد ادمینی را به صورت رایگان در اختیار شما می‌گذاریم.

قرارداد ادمین اینستاگرام از ضروری‌ترین قراردادها!

مسئله‌ای که خیلی از ادمین‌ها و کارفرماها با آن مواجه هستند و واقعا دغدغه آن را دارند، وجود یک سند مکتوب از تعهدات است. در هر صورت هم ادمین نگران است که پس از انجام کارهایش، نتواند حق و حقوقش را دریافت کند و هم کارفرما نگران است که نکند ادمین به تعهداتش پایبند باشد و به موقع کارهایش را تحویل دهد. بنابراین، با داشتن یک قرارداد که در آن به تمامی جنبه‌های همکاری به صورت کاملا شفاف و دقیق پرداخته شده است، در صورت بروز هر نوع مشکلی، می‌توانید نسبت به گرفتن حق خودتان رسماْ اقدام نمایید. معمولا به‌عنوان یک ، شما باید این قرارداد را تهیه کرده و برای صاحب پیج یا کسب‌وکار مربوطه ارسال نمایید که مطالعه و در صورت تمایل آن را امضا کرده تا همکاری شما به صورت رسمی شروع شود.

اصول قرارداد ادمین پیج اینستاگرام

قرارداد ادمین یکی از مهم‌ترین قراردادها در میان مدیران شبکه‌های اجتماعی و مشتریان یا کارفرمایان است. همان طور که مشخص است، این نوع از قرارداد، رسمیت بسیار بیشتری نسبت به تنها صحبت از کار و گذاشتن قرار غیرمکتوب دارد و از این رو باید در طراحی آن، دقت بیشتری داشته باشید. این قراردادها شامل عناصر متفاوتی می‌شوند که هر کدام از آن عناصر و بخش‌ها، نقش مهمی در اطمینان از حفظ یک رابطه مؤثر بین شما و مشتری شما ایفا می‌کند.

بخش‌های مختلف قرارداد ادمین به‌صورت کلی موارد زیر را در بر می‌گیرد:

  • خدماتی که به‌عنوان ادمین ارائه می‌دهید
  • هزینه‌هایی که کارفرما باید بپردازد
  • مقدار زمانی که برای انجام یک کار نیاز دارید
  • تعیین طرفینی که باید مخارج مربوطه را بپردازند
  • شرایط پرداخت
  • عبارتی که تعیین می‌کند چه کسی صاحب کاری است که شما تولید کرده‌اید
  • مسئولیت‌ها
  • فسخ پیش از موعد قرارداد و رابطه با مشتری
  • و…

علاوه بر موارد بالا و ماده‌هایی که در نمونه قرارداد برای شما آورده‌ایم، نمونه قرارداد ادمین اینستاگرام می‌تواند تمامی موارد بیشتری را هم دربر بگیرد. در ادامه مهم‌ترین بخش‌هایی از این قرار داد را همانگونه که در فایل نمونه برایتان گذاشته‌ایمُ به همراه چند مورد اضافه‌تر که می‌توانید به قرارداد اضافه کنید را توضیح می‌دهیم.

1. اشخاص دخیل در قرارداد

شاید مهم‌ترین بخش از قرارداد ادمین، طرفین قرارداد یعنی ادمین و مشتری باشد. در این بخش باید اطلاعات طرفین را با جزئیات کامل وارد کرد که شامل:

  • نام افراد
  • عناوین
  • آدرس‌ها در صورت نیاز
  • و تاریخ قرارداد و از این قبیل اطلاعات می‌شود.

به عنوان مثال:

این تعهدنامه فی مابین آقا/خانم …………… به نشانی: …………… و تلفن: …………… که از این پس در این تعهدنامه  مجری نامیده می شود و آقا/خانم …………… به نشانی: …………… و تلفن: …………… که از این پـس در این تعهدنامه کارفرما نامیـده می‌شود، بشرح ذیل منعقد و طرفین متعهد به اجرای مفاد آن می‌باشند.

2. کاری که قصد دارید ارائه دهید

در این بخش باید محدوده دقیق کاری را که می‌خواهید ارائه دهید درج کنید. مشتری باید آگاه باشد که قرار است چه کارها و خدماتی را به او ارائه دهید. مثلا اگر قرار است فعالیت‌های متنوعی را انجام دهید، باید در نمونه قرارداد ادمین اینستاگرام تعداد دفعاتی را که پست می‌گذارید را به‌صورت دقیق و شفاف وارد کنید.

اما چرا قراردادن این بخش در قرارداد حائز اهمیت است؟ در حقیقت، هر چقدر هم که در هر کاری توضیحات واضحی وجود داشته باشد، هرگز توضیحات گفتاری اعتبار قرارهای مکتوب را ندارند. زمانی که هیچ قراردادی در کار نباشد، مشتری یا کارفرما می‌توانند هر زمان که بخواهند، کاری را بر کارهای شما اضافه کنند و به‌راحتی وظایفی را از شما درخواست کنند که هرگز از پیش مطرح نشده است.

مثلا ممکن است شما تا پیش از این به‌عنوان ادمینی استخدام شده باشید که پست می‌گذارد و کامنت‌ها را جواب می‌دهد. اما ناگهان مشتری به سرش می‌زند که از شما بخواهد پست‌ها را هم خودتان بنویسید. در آن صورت اگر قرارداد مکتوبی از چارچوب کاری شما وجود داشته باشد، شما می‌توانید قانونا این درخواست را رد کنید. در آن طرف ماجرا، شما به‌عنوان مشتری هم می‌توانید در این بخش تمامی چیزهایی را که نیاز دارید ادمین انجام دهد، ذکر کنید. بدین ترتیب وظایف و خواسته‌های هر دو طرف، روشن و واضح ثبت می‌شود.

3. مخارج و هزینه‌ها

در این بخش از نمونه قرارداد ادمین اینستاگرام باید به‌طور دقیق ذکر کنید که کار شما چقدر هزینه‌بردار است؟ یا اینکه چه زمانی باید تسویه حساب انجام گیرد؟ همچنین می‌توانید نوع پرداخت را هم مشخص کنید؛ مثلا اینکه پول نقد قبول می‌کنید یا پرداخت با کارت اعتباری هم موردقبول شماست؟ یکی از نکات مهم‌تری که باید در این بخش مشخص کنید، آن است که کدام یک از طرفین موظف است هزینه‌های روش پرداختی مدنظر را بپردازد؟

می‌توان در قرارداد بسیاری از ادمین‌های اینستاگرام مشاهده کرد که برخی افراد 50% از حقوق ماهیانه خود را جلوتر و به عنوان پیش پرداخت از ماه دریافت می‌کنند. برخی تمام حقوق خود را جلوتر و برخی نیز در آخر ماه می‌گیرند. این موضوع کاملا به روش کاری خود شما به‌عنوان ادمین بستگی دارد. فقط تنها نکته مهم، ذکر این موضوع در قرارداد است. پیشنهاد ما به شما این است که هر زمان می‌توانستید، حقوق خود را دریافت کنید تا از پرداخت دیرموقع حقوق جلوگیری نمایید.

نکته مهم بعدی که باید در این بخش ذکر کنید، این است که تسویه دیرموقع، دقیقا چه عواقبی به‌دنبال دارد؟ مثلا می‌توانید بنویسید اگر پرداخت حقوق دو ماه عقب بیوفتد، کار تا زمانی که پول خود را نگیرید متوقف می‌شود. در ادامه نمونه قرارداد ادمین اینستاگرام، اگر هر هزینه اضافه‌ای در رابطه با سفر، ابزار گزارش خاص یا هر مورد دیگری وجود داشت نیز باید به‌طور تمام و کمال ذکر کنید.

4. جدول زمانی قرارداد و مواد فسخ

این بخش هم یکی از مهم‌ترین بخش‌های قرارداد است. در این قسمت باید تاریخ‌های مهم تحت عنوان قرارداد را ذکر کنید. به یاد داشته باشید حتما مشخص کنید که قرارداد ماه به ماه است یا محدودیتی ندارد. باید ذکر کنید که در صورت فسخ قرارداد از طرف هرکدام از طرفین، دقیقا چه اتفاقی برای آن‌ها رخ می‌دهد؟ برای مثال می‌توانید چه به‌عنوان ادمین و چه به‌عنوان مشتری، ذکر کنید که حداقل باید از 30 روز قبل از فسخ به‌صورت مکتوب به شما اطلاع دهند. سپس هم باید بگویید که در صورت زیر پا گذاشتن هرکدام از این موارد، چه عواقبی در انتظار هرکدام از طرفین خواهد بود.

5. مالکیت کار

این بخش شاید برای ادمین از همه مهم‌تر باشد؛ چراکه شما به‌عنوان یک ادمین زحمت زیادی می‌کشید. پس حتما باید ذکر کنید که کارهای تولید‌شده شما، به نام چه کسی ثبت می‌شوند؟ معمولا در نمونه قرارداد ادمین اینستاگرام بدین صورت است که شرکت‌ها حقوق تمامی کارهای انجام‌شده را تحت نام خود حفظ می‌کنند. اما گر شما به هر دلیلی روش کاری خود را دارید و در آن، تمامی حقوق از آن شماست، فراموش نکنید که حتما این موضوع را در قرارداد ذکر نمایید. اگر در حال انجام هر نوع کار دیگری همچون آموزش مشتریان خود نیز هستید، مطمئن شوید که نام شما به‌عنوان عامل اصلی کار ثبت شود.

6. محرمانگی

مطمئن شوید که بیانیه‌ای برای تصدیق این موضوع دارید که تمامی اطلاعات شرکت را کاملا محرمانه حفظ می‌کنید، مگر آنکه اجازه کتبی از سوی آن‌ها به شما داده شود. برای نوشتن چنین بیانیه‌ای نیز در صورتی که هیچ ایده‌ای ندارید، می‌توانید از نمونه‌ای که در فرم قرارداد ادمینی برای شما آماده کرده‌ایم استفاده کنید.

7. وساطت و صلاحیت قضایی

این بند از قرارداد به آن موضوع اشاره دارد که در صورت هرگونه اختلافی بر سر مفاد قرارداد، دقیقا در کدام بخش‌ها واسطه و حوزه قضایی می‌تواند وارد قضیه شود؟ اگرچه که شاید در طول دوره ادمینی خود، نیاز کمتری به این بخش از نمونه قرارداد ادمین اینستاگرام پیدا می‌کنید، اما گفتن آن خالی از لطف نیست. برای نوشتن این بخش نیز اگر ایده‌ای ندارید، می‌توانید بدین شکل جلو بروید:

«هرگونه اختلاف یا مناقشه مربوط به یا ناشی از تشکیل این قرارداد، عملکرد و فسخ آن باید سریعا توسط هر دو طرف دخیل در قرارداد ‘ادمین و مشتری’ حل و فصل شود. در صورت هرگونه اختلاف نظر و عدم رسیدن به نتیجه مطلوب، سپس باید از مراجع قانونی کمک گرفت.»

8. ضمانت

می‌توانید ماده‌ای را تحت عنوان ضمانت به قرار داد اضافه کنید. البته وجود این ماده ضروری نیست و همان ماده‌های تعهدات کارفرما و مجری کفایت می‌کنم. ضمن آنکه این بخش شاید مشکل‌ساز شود، چون هرگز نمی‌توان نتیجه آینده تجارتی شبیه اینستاگرام را تضمین کرد؛ چراکه در چنین تجارتی، جنبه‌های پنهان و آشکار بسیاری وجود دارد که گاهی خارج از کنترل شما به‌عنوان یک ادمین هستند. اما مواردی که می‌توانید در این بخش ضمانت کنید شامل:

  • بلاگ و وبسایت مشتری
  • محصولات آن‌ها
  • میزان فروش مشتری
  • پیشرفت شهرت برند
  • و… می‌شود.

اگرچه، باید ذکر کنید که نمی‌توانید نتیجه دقیق را ذکر کنید، اما می‌توانید ضمانتی نسبی به مشتری ارائه دهید. همان طور که پیش‌تر هم گفتیم، در قرارداد ادمین اینستاگرام، بخش‌های مختلی را می‌توانید اضافه کنید. اما همان نمونه فایلی که برایتان آکاده کردیم، یک نمونه مختصر و مفید است و مهم‌ترین ماده‌های یک قرارداد خوب در آن قید شده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا