علمی و پزشکیکسب و کار برتر ایرانی

پیش بینی آینده چاپ دیجیتال نسبت به چاپ افست از نظر مدل تجاری

آینده صنعت چاپ با چاپ دیجیتال به کدام سمت می‌رود؟

روش های چاپ متداول لترپرس، لیتوگرافی افست، گراور، اسکرین و چاپ فلکسو و در مجموع چاپ آنالوگ؛ امروزه با طیف وسیعی از روش های چاپ دیجیتال ادغام شده است. این منجر به انتقال کار چاپی از چاپ متداول به چاپ دیجیتال شده است، اما همچنین باعث تغییر در ماهیت چاپ متداول نیز شده است. در نتیجه امکان ندارد که یک روش را بدون توجه به دیگر روش ها در نظر گرفت. این مقاله بر روی چاپ دیجیتال تمرکز خواهد کرد، اما با در نظر گرفتن چاپ متداول در برخی موارد. جهت سفارش انواع چاپ بر روی بسته بندی فست فود و تماشای نمونه پک فست فود پینترست و پک فست فود یوتیوب به سایت ایرانیان پک مراجعه نمایید.

چاپ متداول با چالش های متعددی رو به رو است. این مقاله به رقابت بین عرصه دیجیتال و چاپ به عنوان حامل اطلاعات می پردازد، اما کافی است که بگوییم این رقابت باعث کاهش تقاضا برای مواد چاپی می شود. یک جریان کاری گرافیکی مدرن تمامی جنبه های چاپ را در بر می گیرد. تصمیم گیری در مورد روش چاپی بر اساس کاری است که باید انجام شود و امکاناتی که چاپخانه در اختیار دارد.

در بسیاری از چاپخانه ها، یک چاپچی هر دو دستگاه چاپ دیجیتال و ماشین های متداول آنالوگ چاپ را اداره می کند و علاوه بر این، امور پیش از چاپ و پس از چاپ را نیز انجام می دهد. مهارت های لازم برای انجام چنین کاری شامل عوامل درگیر چاپ، پیش از چاپ و مهارت های پس از چاپ می باشد. در نتیجه سطح دانش و مهارتی افراد کاربر نقش مهمی را ایفا می کند.

با توجه به این که سیستم های آموزشی و بازار کار متفاوت هستند در هر کشوری ارتقای سطح دانش اپراتورها به شیوه متفاوت اجرا می شود. ما در چاپخانه های با ابعاد کوچک و متوسط شاهد ادغام بیشتری میان فرآیندها هستیم. به این ترتیب که هر گارگر نیاز به تخصصی کمتری دارد، زیرا کل کار به تناسب بزرگی و یا کوچکی آن توسط عمده افراد انجام می شود.

در این مورد روش سنتی تقسیم فرآیندهای چاپ در پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ که هر یک کسب و کار و مهارت خود را می طلبد از اهمیت کمتری برخوردار خواهد بود. با توجه به گرایشات چاپ دیجیتال، استفاده گسترده تری از ماشین های ترکیبی پیش بینی می شود. به عنوان مثال، ماشین آلات چاپ افست با تجهیزات صحافی و یا عملیات تکمیلی در ترکیب با واحدهای چاپ دیجیتال برای شخصی سازی کارهای چاپی و غیره. همانطور که در این گزارش ذکر خواهد شد، صنعت چاپ متداول با چالش های مختلف روبه رو است. یکی از این چالش ها بر پایه تکنولوژی چاپ استوار نبوده، بلکه به سازماندهی، جریان کاری و نحوه انجام امور چاپ مربوط می شود.

چاپ در قرن ۲۱ به طور خلاصه

مصرف کاغذ به احتمال زیاد در سطح جهانی افزایش می یابد. این افزایش در اقتصادهای در حال ظهور، یعنی به طور عمده در خارج از اروپا خواهد آمد. در اروپا، احتمال کاهش چاپ وجود دارد. بسته بندی رشد قابل توجهی خواهد کرد. در این حوزه نیز اقتصادهای نو ظهور رشد چشمگیر را شاهد می باشند.

 – غذا بدون بسته بندی به سرعت فاسد می شود. برآوردها نشان می دهد که هر سال ۱/۳ میلیارد تن به عنوان ضایعات در مسیر تولید کننده تا مشتری معلوم می شود. بسته به منطقه از ۲۰ درصد تا بیش از ۶۰ درصد از مواد غذایی موجود به دلیل بسته بندی نامناسب تبدیل به زباله می شوند.

بسته بندی می تواند این ضایعات را به میزان قابل توجهی کاهش داده و با شرایط پایدار توزیع گسترده آن را میسر نماید با توجه به شیوه زندگی در کشورهای اروپایی و ساختار صنایع مرتبط، اتفاقاتی از این قبیل کمتر رخ می دهد و کماکان سهم صنعت چاپ در حوزه نشر کمتر و در حوزه بسته بندی امکان رشد خواهد داشت.

قیمت و ظرفیت ها

سالهاست که قیمت خدمات چاپی کاهش رفته است. دلایل مختلفی برای کاهش قیمت وجود دارد، ظرفیت بیش از حد و شرکت هایی که برای کار سود آوری تلاش زیادی می کنند، یکروی سکه است و افزایش بهروری و کارایی یک روی دیگر این سکه. دلایل کمی برای باور آنکه قیمت چاپ افزایش خواهد یافت وجود دارد، اما عمده دلیل نشان از سقوط قیمت دارند حجم تولیدات چاپ رو به کاهش است. اکثر سفارشات چایی کم تیراژ هستند و این روند ادامه هم خواهد یافت.

توسعه چاپ متداول

 چاپ متداول در ضمن برآورده ساختن تقاضای بازار با رقابت چاپ دیجیتال برای افزایش بهینگی تمامی فرآیندها مواجه شده است. جریان کار، زمان آماده سازی و ضایعات کاهش یافته است. این روند از حوزه چاپ تجاری و تبلیغاتی کاملا محسوس است.  دیجیتالی کردن جریان کاری چاپ و گرافیک جریان کاری گرافیک کاملا دیجیتال منجر به ایجاد فرصت های جدید برای حوزه های مختلف صنعت چاپ شده است.

امروزه اقلام چاپی به گونه ای تولید می شوند که فرایند تولید محتوا و سفارش گذاری را کاملا از چاپ واقعی جدا کرده است. هر مشتری می تواند محتوای کار خود را برای چاپ به هر چاپکاری ارسال نماید و تمام تراکنش بین مشتری و چاپ کار را می توان در اینترنت اجرا کرد. آنها هیج ظرفیت چایی ندارند اما با حضور در اینترنت و استفاده از ظرفیت چاپی سایر مراكز کسب و کار می نمایند.

وب به چاپ

 این مدل کسب و کار با یک گام فراتر، شروع جریان کاری را با کامپیوتر مشتری پیش برده است. بسیاری از راهکارهای مختلف برای شرکت های کوچک و بزرگ وجود دارد جوهره این امر صرفا چاپ نیست. بلکه محرک های تکنولوژیک راهکارهای چاپ و جریان کاری ست.

موارد مهم در انتخاب چاپ دیجیتال یا چاپ افست

وزن مواد

عموما، بیشتر ماشین‌های دیجیتال وزن کاغذ بین ۸۰gsm و ۳۰۰gsm را تحمل می‌کنند، در حالی که ماشین چاپ افست به آسانی از ۶۰gsm تا ۵۰۰gsm را می‌توانند بپذیرند.

نوع مواد

ماشین چاپ دیجیتالی در انواع متریال که می توانند به خوبی روی آن ها چاپ کنند ، محدودتر هستند. برخی از مواد با بافت بسیار سخت به خوبی چاپ نمی شوند و در صورت وجود پوشش کامل تصویر، نیز می توانند کمی یک دست به نظر برسند. ماشین چاپ افست انتخاب بسیار گسترده تری از مواد در دسترس دارند که عموما در صورت انتخاب موجودی خاص، ارزان تر هستند.

طول اجرا

ماشین چاپ دیجیتال برای طول‌های اجرای کوتاه‌تر مناسب‌تر هستند، به طور کلی از یک چاپ تا حدود ۱۰۰۰-۲۰۰۰ (اگرچه این رقم بسیار بسته به مشخصات خاص کار متفاوت خواهد بود).

زمان بین شروع و اتمام فرآیند تولید

به طور کلی پذیرفته می شود که چاپ دیجیتال کار را سریعتر از چاپ افست تولید می کند زیرا هیچ نوع کار آماده سازی یا صفحه ای لازم نیست.

کیفیت

از گذشته، چاپ افست به عنوان عرضه کننده بهترين كيفيت مورد توجه قرار گرفته است، و این در حاليست كه هنوز هم براي بسياري از مشخصه‌های کار كيفيت چاپ ديجيتال در حال حاضر بسيار خوب است كه در اكثر موارد ذکر تفاوت برای آن‌ها دشوار است.

دامنه رنگ

اگر نقطه رنگ های خاص برای سطح بالایی از دقت تکثیر مورد نیاز باشند، بهترین گزینه است.

شخصی سازی [داده های متغیر]

موارد چاپ شده دیجیتالی قابل شخصی سازی هستند. این امر باعث می شود که هر چاپ برای گیرنده، منحصر به فرد باشد – برای مثال، یک نامه مستقیم می تواند نام گیرنده را در طرح گنجانیده باشد که باعث افزایش سرعت پاسخ می شود.

جوهرهای متالیک

در ، متایک خیلی خوب تولید نمی شود – بهترین گزینه چاپ افست است.

لاک اشعه ماوراء بنفش

UV روی محصولات چاپی دیجیتالی قرار نمی‌گیرد – بهترین گزینه چاپ افست است.

 آینده چاپ دیجیتال نسبت به چاپ افست چگونه خواهد بود ؟

در گزارش پژوهشکده اسمیترز پایرا آینده چاپ دیجیتال در مقابل چاپ افست تا سال ۲۰۲۰ و پیش بینی آینده بازار چاپ دیجیتال و چاپ افست مورد بررسی قرار گرفته است و با توجه به روند رشد چاپ دیجیتال در گستره ی جهانی، پنج سال آینده بازار چاپ جهان مورد پیش بینی قرار گرفته است.

این مقاله به برخی از روندهای کلیدی در مطالعه جدید بازار چاپ اشاره می کند. طبق بررسی های انجام شده در سال ۲۰۱۵، ارزش مادی چاپ دیجیتال ۱۳/۹ درصد از کل و بوده است اما این تنها ۲/۵ درصد از حجم کل کارهای چاپی در جهان است که میزان ناچیزی است اما باید توجه داشت که این مقدار هر روز در حال افزایش است و ما در بسیاری از بخش های چاپ شاهد جایگزینی چاپ دیجیتال به جای آنالوگ و افست هستیم.

 با توجه به رصد روند توسعه پیش بینی می شود که در سال ۲۰۲۰، چاپ دیجیتال ۴/۱۷ درصد ارزش مادی و حداقل ۴/۳ درصد از کل حجم چاپ را به خود اختصاص خواهد داد. چاپ دیجیتال به سرعت در حال رشد است چرا که مزایایی را در اختیار شما می گذارد که چاپ افست نمی تواند ارائه دهد.

اطلاعات نشان می دهند که چاپگرهای دیجیتال در دهه ی ۷۰ میلادی پا به عرصه ی وجود گذاشتند و در همان ابتدا ما چاپ دیجیتال را به عنوان چاپگرهای رنگی شناختیم. چاپگرهای رنگی دیجیتالی اولیه به خاطر قیمت پایین نسبت به همتایان دیگر و هزینه های کم نگهداری، اجرای پر سرعت و انجام آسان و ارزان تیراژهای پایین، توسط کاربران بازار آن زمان، مورد توجه قرار گرفت. همانطور که شرکت های بیشتری به تکنولوژی دیجیتال رو می آوردند، رفته رفته برنامه های کاربردی جدید و تسهیل کننده به بازار آمدند و در کنار آن مدل های تجاری برای چاپ بر اساس تقاضا مطرح شدند.

کتاب های کم تیراژ برای چاپ به سپرده شدند که در آن پرینترها تکنولوژی دیجیتال جایگزین آنالوگ شده بود.  در این بین کتاب هایی با محوریت عکس رخنمون شدند و بازار عکاسی آنی هم رونق گرفت و به این ترتیب استفاده از چاپ دیجیتال بیشتر شد و بازار جدیدی برای این نوع چاپگرها به وجود آمد. با همه گیری اینترنت بحث سفارشات آنلاین پیش آمد و چاپگرهای دیجیتال از اولین انتخاب های کاربران این حوزه قرار گرفت و این اتفاق باعث رشد چند میلیارد دلاری بازار شد.

 بر اساس مطالعات پژوهشکده اسمیترز پایرا در مورد بازار و آینده چاپ دیجیتال (در مقابل چاپ افست) در سال ۲۰۲۰ میلادی، سه عامل کلیدی آینده بازار چاپ و وضعیت چاپ دیجیتال و چاپ افست در آن را برای آینده تعیین می کنند. این سه عامل عبارتند از مباحث اقتصادی، برنامه های کاربردی و مدل های تجاری بازار که در ادامه به اختصار به آنها اشاره خواهد شد.

برتری ها و کاستی ها چاپ دیجیتال در برابر چاپ افست

هر پروژه چاپی ویژگی خود را داشته و با هم متفاوت هستند. هنگامی که زمان تصمیم گیری نهایی فرا میرسد که کدام روش چاپ اقتصادی است، طراح یا تصمیم گیرنده می‌بایست توجه خود را به کیفیت، حجم کار، بودجه و برنامه زمان بندی معطوف کند. در صنعت چاپ دو چهارچوب اصلی بیشتر وجود ندارد، چاپ دیجیتال و چاپ افست متعارف که هر کدام برتری و کاستی های خاص خود را دارد. قبل از تصمیم نهایی می بایست برتری ها و کاستی های هر دو روش سنجیده و با در نظر داشتن خواست خود از کار چاپی، تصمیم آگاهانه گرفته شود.

برتری ها و کاستی های چاپ دیجیتال

هنگام انتخاب روش و انجام کار چاپی توجه به بودجه بسیارحایز اهمیت است . اگر حجم کار چاپی اندک باشد، چاپ دیجیتال به مراتب ارزان تر از چاپ افست است. اگر کار چاپی کم، در زمان کوتاه و محدودی مورد نیاز باشد، می بایست به سراغ چاپ دیجیتال رفت تا هم زمان و هم هزینه پایین بیاید. یکی از فواید کلیدی چاپ دیجیتال نمونه گیری دقیق از کار چاپی است.

این نمونه می تواند با سرعت و هزینه کم تهیه شود، که با در دست داشتن این نمونه می توان دقیقا آنچه که در نهایت چاپ می شود را پیش بینی کرد. یکی دیگر از دستاوردهای باارزش و غیر قابل انکار چاپ دیجیتال طراحی متن نوشتاری، تصاویر و رنگ است که به دلخواه بدون درنگ، قابل تغییراست. چنانچه لازم باشد در بخش هایی از کار چاپی متناسب با شرایط بازار محلی تغییراتی داده شود، چاپ داده های متغیر بسیار آسان و به سرعت شدنی است.

کاستی های چاپ دیجیتال چیست؟

علیرغم پیشرفت پیوسته چاپ دیجیتال، کیفیت رنگ و انعطاف پذیری چاپ افست متعارف از قبیل کاربرد متنوع کاغذ و مرکب و همچنین انطباق درجه بندی رنگ و مرکب (سیستم پانتون) ندارد. چاپگرهای دیجیتال همان چهاررنگ را استفاده می کنند ولی در واقع آنها را شبیه سازی می کنند که قابل رقابت با چاپ افست نیست. یکی دیگراز کاستی های چاپگرهای دیجیتال این است که مرکب کاملا جذب کاغذ چاپ نمی شود، بدین معنی که ترکهایی در رنگ نزدیک لبه ها دیده می شود که در مرحله پایانی چاپ خود را نشان می دهد.

در حالی که در چاپ افست متعارف چنین مشکلی بروز نمی نماید. همچنین در چاپ افست که بسیار مهم است و باید بخاطر داشت، در تیراژ بالای چاپ هزینه چاپ به مراتب کمتر از چاپ دیجیتال می باشد. با توجه به کیفیت برتر چاپ افست و چاپ با تیراژ بالا، چاپ افست گزینه بهتری نسبت به چاپ دیجیتال است.

برتری ها و کاستی های چاپ افست

همانطور که پیشتر گفته شد، در مصرف مواد اولیه در چاپ افست متعارف گزینه های بیشتری وجود دارد. بسیاری از کارهای گرافیکی نیاز به انواع کاغذهای غیر معمول با اندازه های مختلف دارند، همچنین مرکب های مخصوص و عملیات تکمیلی خاص دارند. از این رو اگر این موارد در کارهای چاپی مدنظر باشد، حتما باید به سراغ چاپ افست رفت. برای جلوه های ویژه مانند وارنیش موضعی در چاپ افست کیفیت به مراتب بالاتر است. وقتی که در کارچاپی، کنترل کامل و دقت در رنگ مورد نیاز و برجسته باشد، ترکیب سیستم تطبیقی پانتون PMS و درجه بندی مرکب در چاپ افست امکانپذیر و چاپ افست بهترین گزینه است.

فرآیند چهار رنگ اصلی مورد استفاده در چاپ دیجیتال به سادگی نمی تواند با چاپ افست رقابت کند. اگر حجم کار چاپی گرافیکی زیاد باشد، چاپ افست متعارف نه تنها اقتصادی است بلکه می تواند سریع تر هم باشد. بیشتر هزینه ها و زمان در چاپ افست صرف آماده سازی اولیه و آماده سازی دستگاه چاپ می شود. بنابراین اگر حجم کار بالا باشد و آماده سازی ها انجام شود، قیمت واحد به شدت پایین می آید و هزینه شمارگان اضافی نسبتا پایین است.

کاستی های چاپ افست چیست؟

وقتی دستگاه چاپی برای کاری آماده سازی و دستگاه به چرخش درآمد، بسیار مشکل خواهد بود که برنامه کاری آنرا مطابق تغییر شرایط جدید، تغییر داد، در حالی که در مقایسه با چاپ دیجیتال که تغییر برنامه کاری در زمان کوتاهی نسبتا آسان است، از نقاط ضعف چاپ افست می باشد.

برای حجم کار چاپی کم، چاپ افست درمقایسه با چاپ دیجیتال، هم کندتر و هم هزینه بر است. بنابراین همانطور که گفته شد، چاپ دیجیتال برای حجم کاری کم هم سریعتر و هم کم هزینه تر است. انتخاب روش چاپ اقتصادی، بستگی به ملاحظات کیفیت، حجم تقاضا، بودجه و برنامه زمان بندی دارد. یادآور می شود که قبل از شروع به چاپ می بایست کلیه انتظارات از چاپ به دقت بررسی و نهایتا تصمیم گیری شود که کدام روش چاپی مناسب تر است.

دکمه بازگشت به بالا