عمومیکسب و کار برتر ایرانی

علائم عفونت بعد از جراحی فک

هر عملی حتی اگر خیلی کوچک و جزئی، می تواند عوارضی به دنبال داشته باشد. در واقع هرگونه دستکاری در بدن و اجزای آن با عوارض احتمالی همراه است. زیرا بدن نمی تواند نسبت به تغییراتی که از طریق عوامل خارجی بر خودش اعمال می شود بی تفاوت باشد. بنابراین به دنبال آن، ممکن است عوارضی را تجربه کنید. در خصوص نیز همین قضیه صادق است اما فراموش نکنید که با وجود یک و تیم جراحی باتجربه عوارض جراحی فک و خطرات آن به حداقل می رسد. پس قبل از هرچیزی به دنبال پیدا کردن یک جراح خوب باشید. در ادامه با برخی از عوارض و خطرات این عمل آشنا می شوید.

عناوین محتوای خبر نمایش بده

از عوارض جراحی فک نترسید!

هراس نداشته باشید زیرا قرار نیست همه این عوارض را تجربه کنید. این ها فقط احتمالات است و شاید برخی افراد تنها یک یا دو مورد این عوارض را تجربه کنند. اغلب افراد ممکن است هیچ یک از این عوارض را حتی یک بار هم تجربه نکنند. که پیش از عمل درمان نامرتبی دندان های شما را عهده دار است همه چیز را درباره عمل به شما گوشزد خواهد کرد. میتوانید برای اطمینان  بهتر تمام سوالات و نگرانی های خود را در خصوص عوارض جراحی ارتوگناتیک از متخصص ارتودنسی و همچنین جراح خود بپرسید.

خطرات و عوارض عمومی جراحی فک

این خطرات ممکن است برای هر کس تجربه شود. زیرا هر کسی زیر تیغ جراحی می رود با موارد زیر روبرو است.

عوارض جانبی ناشی بیهوشی عمومی

به دنبال یک بیهوشی عمومی، ممکن است در بلع  مشکل داشته باشید، گلودرد، خشکی گلو و درد عضلانی عمومی را نیز تجربه کنید. این علائم به طور کلی تا روز بعد از عمل برطرف می شوند. ممکن است بعد از بیدار شدن از بیهوشی عمومی و یک تا دو روز بعد از آن حالت تهوع و استفراغ داشته باشید. در صورت لزوم، دارویی برای کمک به رفع استفراغ برای شما تجویز می شود. اگرچه نادر است، اما خطرات بیهوشی عمومی می تواند شامل برونشیت، ذات الریه، گرفتگی صدا، حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ باشد. بیماران مسن و بیماران مبتلا به بیماری قلبی موجود ممکن است بیشتر در معرض خطر حمله قلبی باشند.

عفونت

ممکن است عفونت یکی از عوارض جراحی فک باشد. این عمل به ویژه در بیماران دیابتی ، خطر عفونت را به همراه دارد. عفونت به دنبال جراحی ارتوگناتیک ممکن است در اطراف پلاک ها و پیچ ها ایجاد شود. آنتی بیوتیک ها معمولاً در زمان جراحی برای جلوگیری از خطر عفونت تجویز می شوند بنابراین نگران این مورد نباشید.

اگر بعد از عمل عفونت رخ دهد، علائم به طور کلی در 10 تا 14 روز پس از جراحی با افزایش درد ، تورم و ترشحات بد مزه در دهان ظاهر می شوند. در صورت بروز عفونت یا خونریزی، سریعاً با جراح فک خود تماس بگیرید.

زخم و اسکار جراحی

اکثر برش هایی که طی عمل در داخل دهان زده می شوند به خوبی و به سرعت بهبود می یابند. در برخی از افراد (معمولاً به دلیل پیر بودن) بهبودی ممکن است به آرامی انجام شود.

التهاب وریدها

وریدهایی (رگ ها) که در طول عمل برای دریافت مایعات داخل وریدی و داروها استفاده می شوند ممکن است ملتهب شوند. بنابراین ممکن است برای مدتی تورم ، تغییر رنگ و محدودیت بازو یا دست داشته باشید.

خطرات خاص جراحی ارتوگناتیک

در این بخش با برخی از عوارض جراحی فک که ممکن است مختص همین جراحی باشند آشنا خواهید شد. باز هم تاکید می کنییم که لزوما قرار نیست که شما هم این عوارض جراحی فک را تجربه کنید. این ها فقط عوارض احتمالی هستند نه قطعی.

درد و ناراحتی

درد و ناراحتی به پیچیدگی و دشواری جراحی بستگی دارد. ناراحتی به طور کلی طی 2-3 روز اول پس از جراحی بدتر است و سپس باید به تدریج فروکش کند. طی این مدت برای شما داروی ضد درد قوی ارائه خواهد شد. از آنجا که ناراحتی کاهش می یابد ، نیاز به مسکن در حدود 7-10 روز پس از جراحی قطع می شود.

خونریزی

اگر در حین جراحی فک خونریزی بیش از حد رخ دهد، ممکن است به تزریق خون نیاز باشد. خونریزی همچنین ممکن است در 24 تا 48 ساعت اول پس از جراحی اتفاق بیفتد. به ویژه اگر همچنان بعد از عمل سیگار بکشید یا الکل مصرف کنید ممکن است با خونریزی مواجه شوید.

تورم

انتظار می رود تورم بعد از جراحی در فک و صورت شما ایجاد شود. بیشترین میزان تورم 48 ساعت پس از جراحی رخ می دهد و به تدریج طی سه تا چهار هفته فروکش می کند. بیشتر تورم معمولا پس از 14 روز اول فروکش می کند. هرچه عمل جراحی ارتوگناتیک پیچیده و دشوار باشد، تورم بیشتر می شود. همچنین ممکن است در اثر تورم، در بستن دهان یا روی هم قرار گرفتن دندان های آسیاب خود تا چند روز مشکل داشته باشید.

کبودی

کبودی صورت، گردن و قفسه سینه ممکن است در برخی افراد با فروکش شدن تورم ایجاد شود. این کبودی ممکن است یکی از عوارض جراحی فک به صورت جزئی باشد که به طور کلی طی هفت تا ده روز از بین می رود.

آسیب عصبی

ممکن است عروق عصبی حین عمل کمی دچار کشیدگی شده باشند یا به دست یک جراح کم تجربه آسیب دیده باشند بنابراین بی حسی میتواند از عوارض جراحی فک به حساب بیاد. حس چانه ، لب پایین ، لب بالا ، گونه ها و کام بیشتر درگیر این آسیب ها می شود.

بیماران مسن (بالای 40 سال) که تحت انواع خاصی از جراحی فک پایین قرار دارند بیشتر در معرض بی حسی دائمی و از دست دادن احساس هستند. در اکثر بیماران، حس در طی سه تا شش ماه به حالت طبیعی برمی گردد. سوزن سوزن شدن و خارش نشانه مثبت بازگشت احساس است.

تحت تاثیر قرار گرفتن سینوس بینی

به دنبال جراحی فک فوقانی یا بالایی، سینوس بینی برای چندین هفته تحت تأثیر قرار می گیرد. در موارد نادر ممکن است بیمار برای درمان مشکلات مزمن احتمالی به جراحی بیشتری نیاز داشته باشد.

محدود شدن حرکات صورت از محدودیت ها و عوارض جراحی فک

باز شدن محدود دهان به دلیل تورم و سفتی عمومی فک  بعد از جراحی طبیعی است. نگران نباشید زیرا عملکرد فک به تدریج بهبود می یابد. حرکات دهان طی چهار تا شش هفته پس از جراحی به حالت طبیعی خود برمی گردد. اما در حالی که فک ها به حالت سفت و سخت فیکس شده اند، ممکن است عضلات مورد استفاده در زمان حرف زدن به دلیل تورم عمومی صورت عملکرد مناسبی نداشته باشند.

سست و شل شدن پیچ ها

به طور کلی پیچ های استخوانی شل نمی شوند. در صورت بروز این مشکل ، با برداشتن پیچ ها پس از بهبود استخوان ، مشکل برطرف می شود. بیماران ممکن است برای برداشتن سیم ، پین ، پیچ ، پلاک یا آتل به جراحی بیشتری نیاز داشته باشند.

تاخیر در ترمیم یا عدم بهبود استخوان

در بعضی از بیماران ، استخوان می تواند خیلی آهسته بهبود یابد یا اصلاً بهبود پیدا نکند. این موضوع بسیار نادر است و معمولا استعمال دخانیات یا سیگار کشیدن این خطر را افزایش می دهد.

عود مجدد مشکل فک

برگشت مجدد موقعیت فک یا جابجایی غیرمنتظره ساختارهای به حالت سابق هرچند نادر است اما ممکن است رخ دهد و یکی از عورض جراحی فک است. اگر فک بعد از جراحی در موقعیت جدید خود باقی نماند ، معمولاً به جراحی بیشتری نیاز است.

از دست دادن دندان ها

بندرت ممکن است بعد از عمل جراحی خون رسانی به دندان ها تحت تأثیر قرار گرفته و ریشه دندان ها آسی ببیند. در این شرایط به درمان ریشه یا روت کانال تراپی نیاز است.

درد مفصل فک

یک مفصل مهم در صورت شما است. این مفصل را می توانید هنگام حرکت دادن فک ها در نزدیکی گوش ها احساس کنید. درد ناشی از اختلال این مفصل یا عملکرد غیر طبیعی آن می تواند به دنبال جراحی ارتوگناتیک ایجاد شود. جراحی ممکن است مشکلات مفصل فک را تشدید کند و ممکن است نیازمند درمان بیشتری باشد. اگر مستعد مشکلات درد فک هستید ، لطفاً با جراح خود مشورت کنید.

موارد زیر را به جراح خود اطلاع دهید

در صورت بروز هر یک از علائم زیر که ممکن است خبر از عوارض جراحی فک بدهد بلافاصله جراح خود را مطلع کنید:

  • دمای بالاتر از 38 درجه سانتیگراد یا تب و لرز
  • درد شدید ، قرمزی یا تورم در محل عمل
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • خونریزی مداوم
  • هر گونه نگرانی در مورد جراحی

آیا کاهش وزن یکی از عوارض جراحی فک است؟

اوایل دوره ی پس از جراحی ،کاهش وزن تا 2.5 کیلو پیش بینی می شود. در بیشتر موارد کاهش وزن به دلیل کاهش اشتها می باشد که به پوشیدن الاستیک ها مربوط می شود. پس از هفته ی اول اشتهای شما باید به اندازه ی کافی بهبود یابد که بتواند وزن از دست رفته ی شما را جبران کند.

 متخصص ایمپلنت خوب  فردی است که آشنایی کامل در این زمینه را کسب کرده باشد.

جراحی فک یا ارتوگناتیک برای درمان ناهنجاری های فک و اصلاح حالت آن انجام می شود. طبیعی است که هر عمل جراحی عوارض و خطراتی داشته باشد اما با دانستن آن ها می توان خطرات و عوارض را به حداقل کاهش داد.

یکی از عوامل مهمی که در نقش به سزایی دارد تجربه و مهارت پزشک جراح است پس در انتخاب آن سعی کنید نهایت دقت را داشته باشید . می خواهیم کمی بیشتر با عوارض جراحی فک آشنا شویم تا در صورت مواجه با آن کمترین آسیب را ببینیم .

عوارض و خطرارت عمل جراحی فک :

قبل از هرچیزی لازم به ذکر است که با همه این موارد، افراد کمی با آن ها مواجه می شود و جای نگرانی نیست.

عوارض ناشی از بیهوشی:

ممکن است فرد با مشکلاتی چون اختلال در بلع ،احساس خشکی و درد در ناحیه گلو، درد و کوفتگی بدن، تهوع و استفراغ رو به رو شود. البته این عوارض در 1 الی 2 روز بعد ازُعمل از بین می رود و عوارض طبیعی آن است . در برخی شرایط نادر هم ممکن است بیمار دچار برونشیت، سکته مغزی، مرگ و ذات الریه شود. افراد مسن بیشتر در خطر این حملات قرار می گیرند.

بروز عفونت :

عفونت در بیماران دیابتی بسیار شایع تر است . بعد از عمل جراحی فک ، برای بیماران آنتی بیوتیک های مخصوص تجویز می شود و در صورت استفاده به موقع و درست از آن احتمال مبتلا شدن به عفونت، مقدار قابل توجهی کاهش می یابد.معمولا عفونت ناشی از این عمل بیشتر در قسمت های قرار گیری پیچ و پلاک ها ایجاد می شود . عفونت معمولا با علائمی چون افزایش درد، التهاب و ترشحات ظاهر می شود. در صورت بروز عفونت فوری با پزشک متخصص تماس بگیرید.

جای زخم :

جای زخم و بخیه در داخل دهان است و معمولا در دید نیست همچنین به سرعت خوب می شود. در برخی افراد مانند افراد مسن و دیابتی روند بهبود آن ها، با زمان بیشتری انجام می شود .

التهاب رگ ها :

در روند عمل از رگ ها برای تزریق دارو استفاده می شود برای همین ممکن است رگ ها کمی ملتهب شوند و تغییر رنگ داشته باشند.

عوارض خاص و معدود:

این دسته از عوارض احتمالی است و برای هرکسی رخ نمی دهد.

درد زیاد:

میزان درد به عمل جراحی و پزشک جراح ارتباط مستیم دارد اما به صورت کلی در 2 الی 3 روز اول درد شدید تر است و بعد از آن به مرور زمان کمتر خواهد شد . شما در این دوران به مدت 7 تا 10 روز باید مسکن های قوی با توجه با تجویز دکتر مصرف کنید.

از دست دادن دندان ها:

این اتفاق بسیار به ندرت اتفاق می افتد. در این حالت اختلال هایی در خون رسانی پیش می آید که در نتیجه باعث ضعیف شدن دندان ها می شود.

اختلال در روند بهبود استخوان فک:

در برخی افراد روند بهبود بسیار کند پیش می رود و در بعضی هم اصلا بهبودی مشاهده نمی شود . این افراد معمولا در دسته افراد مسن، دیابتی و کسانی که از دخانیات استفاده می کنند هستند.

تحت تاثیر قرار گرفتن سینوس ها :

در عمل فک بالایی ممکن است سینوس های شخص دچار اختلال شوند و در موارد نادری هم مجبور به عمل جراحی شوند.

آسیب دیدن سیستم عصبی :

اگر عمل جراحی فک را پزشکی با تجربه و مهارت کم انجام دهد ممکن است عروق عصبی دچار کشیدگی شوند . این مشکل باعث آسیب دیدن عصب ها در قسمت های چانه، لب بالا و لب پایین، سقف دهان و گونه ها می شود . در بیشتر بیماران حس بین 3 الی 6 ماه بر می گردد و حس خارش و سوزن سوزن شدن از علائم آن است . این موضوع در افراد بالای 45 سال بیشتر مشهود است.

خون ریزی بیشتر از حد معمول :

هنگام عمل ممکن است به دلیل خون ریزی زیاد شخص نیاز به خون داشته باشد . ممکن است در 1 الی 2 روز اول شاهد خون ریزی باشید البته این در افرادی که بعد از عمل جراحی فک الکل و دخانیات مصرف می کنند شایع تر است.

بازگشت به حالت اول :

در شرایط نادر جا به جایی و بازگشت به حالت اولیه را خواهیم داشت که در این شرایط باید مجدد عمل کنیم.

تورم :

با توجه به پیچیدگی عمل جراحی شما دچار تورم می شوید به خصوص در 48 ساعت اول و بعد از 2 هفته کم کم این تورم کاهش می یابد.

جراحی فک و هر آنچه که باید بدانید (از انواع روش جراحی تا دوره نقاهت) -

اختلال در حرکت دادن اجزا صورت :

بعد از عمل جراحی فک،  طبیعی است که به راحتی نتوانست فک را تکان داد یا از آن استفاده کرد و بین 4 تا 6 هفته طول می کشد تا به حالت طبیعی خود برگردد.

در صورت مشاهده هر یک از موازد زیر به پزشک مراجعه کنید :

خون ریزی شدید

تهوع  و استفراغ طولانی مدت

داشتن تب و لرز

درد زیاد و تورم در محل جراحیعلائم عفونت بعد از جراحی فک – امروزه در دوره ای زندگی می کنیم که یکی از معیارهای زیبایی داشتن فک و چانه ای زیبا می باشد. با توجه به نفوذ رسانه ها در زندگی مردم و تحت تاثیر گذاشتن آن ها یکی از عمل های زیبایی پرطرفدار که در میان مردم رواج پیدا کرده است عمل زیبایی فک و چانه می باشد.

نشانه ها و علائم عفونت بعد از جراحی فک کدام اند؟

در مواردی انجام عمل ارتودنسی به تنهایی برای منظم کردن دندان ها و درست روی هم قرار گرفتن آن ها کافی نمی باشد. در این موارد نیاز به عمل زیبایی جراحی فک مورد نیاز می باشد. این موضوع به دلیل عدم تعادل میان استخوان صورت و فک می باشد که با استفاده از این عمل می توان این تعادل را برقرار نمود و این مشکل را برطرف کرد.

گاهی اوقات پس از این عمل جراحی بیمار دچار عفونت بعد از جراحی فک می شود، در این مقاله قصد داریم نکات کلیدی مربوط به این دوران را بررسی کنیم. با ادامه مقاله علائم عفونت بعد از جراحی فک همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره از بهترین جراح دهان و فک و صورت در تهران، لطفا را کلیک کنید و مشاوره بگیرید.

اطلاعاتی در خصوص جراحی فک

علائم عفونت بعد از جراحی فک – گاهی اوقات بر اثر اتفاقات ناخواسته شکستگی و یا نقص هایی در استخوان فک به وجود می آید، که انجام عمل های جراحی گوناگون مورد نیاز می باشد. متخصصان این رشته پس از گذراندن دندانپزشکی عمومی، به مدت 5 سال باید به صورت تخصصی در این رشته کسب تحصیل و تجربه نمایند. پس از آن می توانند به عنوان متخصص به انجام عمل جراحی فک بپردازند.

برای دریافت مشاوره از بهترین جراح ایمپلنت در تهران، لطفا را کلیک کنید و مشاوره بگیرید.

انجام عمل فک و زیبایی دامنه های گسترده ای دارد از جمله آن ها می توان به درمان التهاب فک و صورت، ، درمان لب شکر، درمان مشکلات بافت نرم، ، جراحی ایمپلنت دندان، گذاشتن پروتز و … اشاره کرد. مطالعه ادامه مقاله علائم عفونت بعد از جراحی فک را به شما توصیه می کنیم.

عوارض جانبی احتمالی پس از انجام عمل جراحی فک

علائم عفونت بعد از جراحی فک – هر عملی معمولا دارای عوارضی می باشد. خوشبختانه این عمل عوارض زیادی به دنبال ندارد. در صورت مشاهده هر عوارضی به پزشک متخصص خود مراجعه نمایید تا عوارض احتمالی را برطرف نمایید.

  • داشتن خونریزی خفیف ناشی از عمل طبیعی است و جای نگرانی نیست. همچنین داشتن خونریزی شدید غیر طبیعی بوده اما می توان آن را کنترل کرد با گذاشتن گاز استریل به مدت 10 دقیقه و فشار دادن آن می توانید آن را کنترل نمایید.
  • داشتن حالت بی حسی در لب پایین می تواند از عوارض جانبی آن باشد. احتمال دارد همانند تزریق آمپول بی حسی در دندانپزشکی دارای بی حسی موضعی و خارش در فک پایین باشید. لازم است اشاره کنیم که این بی حسی ممکن است تا چند ماه پس از انجام عمل و گاهی در موارد نادر نیز تا پایان عمر همراه فرد باشد.
  • عفونت: برای نگه داشتن فک در حالت جدید پیچ و مهره های ریزی در فک شما به کار گذاشته می شوند. این قطعات به ندرت باعث بروز عفونت می شوند. در این مورد در صورتی که دچار عفونت شدید می توانید آن ها را بدون نگرانی خارج نمایید.
  • در هفته های اولیه انجام عمل لازم است از باندهای قابل انعطاف برای قرار گیری درست دندان‌ها بر روی هم استفاده شود.

شما می توانید با مراجعه به از تخصص و تجربه ای که در این زمینه دارا می باشد از حصول نتیجه مورد نظر اطمینان خاطر داشته باشید.

در عمل جراحی فک گاهی نیاز است که عمل جراحی ایمپلنت نیز انجام دهید در این صورت می توانید با مراجعه به نتایج مطلوبتری در این مورد به دست آورید. این متخصصان با تجربه فراوان و دستگاه های به روز می توانند برای شما بهترین نتایج را به ارمغان آورند. با ادامه مقاله علائم عفونت بعد از جراحی فک همراه ما باشید.

مراقبت های بعد از عمل در جراحی فک

علائم عفونت بعد از جراحی فک – این عمل معمولا بدون درد انجام می شود. اما شاید پس از عمل و به خاطر انجام جراحی، دردهای خفیفی را احساس نمایید که با مصرف مسکن های تجویز شده برطرف می شوند. احتمالا سوزش پس از عمل نیز یکی دیگر از علائم آن باشد که با مصرف آنتی بیوتیک ها جهت جلوگیری از عفونت می توان از علائم ناشی از آن جلوگیری نمود.

صورت شما دچار تورم و التهاب خواهد شد و ممکن است باز کردن دهان به صورت کامل برای شما سخت و یا قورت دادن لقمه برایتان دشوار باشد. اما پس از گذشت چند روز این علائم بهبود پیدا می کنند. داشتن تورم و التهاب با توجه به عمل انجام شده و شرایط جسمانی فرد و رعایت نکات لازم متفاوت خواهد بود. معمولا پس از گذشت دو یا سه روز پس از عمل وضعیت بدتر شده و پس از آن وضع شما رو به بهبود خواهد رفت. مطالعه ادامه مقاله علائم عفونت بعد از جراحی فک را به شما توصیه می کنیم.

برای دریافت مشاوره از بهترین جراح زیبایی بینی در تهران، لطفا را کلیک کنید و مشاوره بگیرید.

بخیه های جراحی فک به چه صورت می باشند؟

باتوجه به اینکه بخیه های جراحی فک از نوع جذبی می باشند نیاز به کشیدن بخیه نمی باشد.

جراحی فک با بیمه سلامت امکان پذیر است؟

علائم عفونت بعد از جراحی فک – لازم به ذکر است که تمامی اعمال جراحی که به تشخیص پزشک جنبه درمانی داشته باشد از جمله جراحی فک با بیمه سلامت در بیمارستانهای دولتی و خدمات درمانی پذیرش و در اغلب موارد تا 90 درصد صورتحساب بیمارستانی توسط بیمه گر پوشش داده می شود. بهتر است در این مورد با پزشک خود مشورت نمایید.

یکی از نگرانی ‌های افرادی که تحت درمان جراحی فک قرار می ‌گیرند، ترس از عوارض انجام آن است. آشنایی با عوارض جراحی و دانستن نکاتی درباره مراقبت ‌های پس از انجام آن برای پیشگیری و یا کاهش این عوارض می ‌تواند تا حدودی ترس بیماران را کاهش دهد.

جراحی فک جراحی حساسی است که حتماً باید توسط جراح فک و صورت با تجربه و مهارت بالا انجام شود تا بیمار دچار عوارض ناشی از آن نشود. با این حال این جراحی نیز همانند سایر جراحی ‌ها می ‌تواند عوارضی را برای بیمار ایجاد کند که در ادامه به خطرات احتمالی جراحی فک اشاره کرده و توضیحات مختصری را ارائه می دهیم:

خطرات احتمالی جراحی فک

۱. عفونت

عفونت می تواند یکی از عوارض جراحی فک باشد. جراحی فک به ویژه در بیماران دیابتی، خطر عفونت را به همراه دارد. عفونت به دنبال این عمل ممکن است در اطراف پلاک ها و پیچ ها ایجاد شود. عفونت بعد از عمل در ۱۰ تا ۱۴ روز پس از جراحی با افزایش درد، تورم و ترشحات بدمزه در دهان ظاهر می شود.

عفونت پلاک بعد از جراحی فک

? آنتی بیوتیک ها در زمان جراحی برای جلوگیری از خطر عفونت تجویز می شوند بنابراین نگران این مورد نباشید.

۲. زخم و اسکار جراحی

اکثر برش هایی که طی عمل در داخل دهان زده می شوند به خوبی و به سرعت بهبود می یابند. در برخی از افراد به دلیل سن بالا بهبودی ممکن است به آرامی انجام شود.

۳. التهاب وریدها

وریدهایی (سیاهرگ) که در طول عمل برای دریافت مایعات داخل وریدی و داروها استفاده می شوند ممکن است ملتهب شوند. بنابراین ممکن است برای مدتی تورم، تغییر رنگ و محدودیت حرکت در بازو یا دست وجود داشته باشد.

التهاب وریدها

۴. درد و ناراحتی

درد و ناراحتی به پیچیدگی و دشواری جراحی بستگی دارد. ناراحتی به طور کلی طی ۲ تا ۳ روز اول پس از جراحی شدید است و سپس باید به تدریج فروکش کند. طی این مدت داروی ضد درد قوی ارائه خواهد شد. از آنجا که ناراحتی کاهش می یابد، مسکن تجویز شده نیز در حدود ۷ تا ۱۰ روز پس از جراحی قطع می شود.

درد و ناراحتی فک

۵. خون ریزی

خون ریزی در حین عمل و بعد از آن رخ می دهد. اگر در حین جراحی فک خون ریزی بیش از حد رخ دهد، ممکن است به تزریق خون نیاز باشد. همچنین خون ریزی ممکن است در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول پس از جراحی و به ویژه در افرادی که بعد از عمل سیگار می کشند یا الکل مصرف می کنند، اتفاق بیافتد.

۶. تورم

بعد از جراحی انتظار می رود اندک تورمی در فک و صورت ایجاد شود. بیشترین میزان تورم ۴۸ ساعت پس از جراحی رخ می دهد و به تدریج طی سه تا چهار هفته فروکش می کند. هرچه عمل جراحی فک پیچیده و دشوار باشد، تورم بیشتر می شود. همچنین ممکن است در اثر تورم، در بستن دهان یا روی هم قرار گرفتن دندان های آسیاب تا چند روز مشکل وجود داشته باشد.

تورم فک

۷. کبودی

در برخی افراد با فروکش شدن تورم ممکن است کبودی صورت، گردن و قفسه سینه ایجاد شود. این کبودی یکی از عوارض جراحی فک به صورت جزئی است که به طور کلی طی ۷ تا ۱۰ روز از بین می رود.

کبودی بعد از جراحی فک

۸. آسیب عصبی

فیبرهای عصبی ممکن است حین عمل کمی دچار کشیدگی شده باشند یا به دست یک جراح کم تجربه آسیب دیده باشند. بنابراین بی حسی می تواند از عوارض جراحی فک به حساب بیاید. حس چانه، لب پایین، لب بالا، گونه ها و کام بیشتر درگیر این آسیب ها می شود.

آسیب عصبی چانه و فک

? در اکثر بیماران، حس در طی ۳ تا ۶ ماه به حالت طبیعی باز می گردد. سوزن سوزن شدن و خارش نشانه مثبت بازگشت احساس است.

۹. تحت تاثیر قرار گرفتن سینوس بینی

به دنبال ، سینوس بینی برای چندین هفته تحت تأثیر قرار می گیرد که ممکن است در موارد نادر بیمار برای درمان مشکلات مزمن احتمالی به جراحی بیشتری نیاز داشته باشد.

تحت تاثیر قرار گرفتن سینوس بینی

۱۰. محدود شدن حرکات صورت از محدودیت ها و عوارض جراحی فک

باز شدن محدود دهان به دلیل تورم و سفتی عمومی فک بعد از جراحی طبیعی است. نگران نباشید زیرا عملکرد فک به تدریج بهبود می یابد. حرکات دهان طی ۴ تا ۶ هفته پس از جراحی به حالت طبیعی خود باز می­گردد. اما در حالی که فک ها به حالت سفت و سخت فیکس شده اند، ممکن است عضلات مورد استفاده در زمان حرف زدن به دلیل تورم عمومی صورت عملکرد مناسبی نداشته باشند.

آسیب دیدگی حرکات صورت

۱۱. سست و شل شدن پیچ ها

به طور کلی پیچ های استخوانی شل نمی شوند. در صورت بروز این مشکل، با برداشتن پیچ ها پس از بهبود استخوان، مشکل برطرف می شود. بیماران ممکن است برای برداشتن سیم، پین، پیچ، پلاک یا آتل به جراحی بیشتری نیاز داشته باشند.

سست و شل شدن پیچ های استخوانی فک

۱۲. تاخیر در ترمیم یا عدم بهبود استخوان

استخوان می تواند خیلی آهسته بهبود یابد یا اصلاً بهبود پیدا نکند. معمولا استعمال دخانیات یا سیگار کشیدن این خطر را افزایش می دهد. با این حال این عارضه بسیار نادر است.

تاخیر در ترمیم یا عدم بهبود استخوان فک

۱۳. عود مجدد مشکل فک

برگشت مجدد موقعیت فک یا جابجایی غیر منتظره ساختارها به حالت سابق ممکن است رخ دهد، هر چند که نادر است. اگر فک بعد از جراحی در موقعیت جدید خود باقی نماند، معمولاً به جراحی بیشتری نیاز است.

جراحی فک جهت رفع مشکلات فک

۱۴. درد مفصل فک

مفصل گیجگاهی فکی یک مفصل مهم در صورت هر فرد است. این مفصل را می توان هنگام حرکت دادن فک ها در نزدیکی گوش ها احساس کرد. درد ناشی از اختلال این مفصل یا عملکرد غیر طبیعی آن می تواند به دنبال جراحی فک ایجاد شود. جراحی ممکن است مشکلات مفصل فک را تشدید کند و ممکن است نیازمند درمان بیشتری باشد. اگر مستعد مشکلات درد فک هستید، لطفاً با مشورت کنید.

محدود شدن و درد مفصل فک

موارد زیر را به جراح خود اطلاع دهید!

در صورت بروز هر یک از علائم زیر که ممکن است خبر از عوارض جراحی فک بدهد بلافاصله جراح خود را مطلع کنید:

  • تب بالاتر از ۳۸ درجه سانتیگراد یا تب و لرز
  • درد شدید، قرمزی یا تورم در محل عمل
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • خونریزی مداوم

 

نظرات خود را با ما در میان بگذارید

 

 

دکمه بازگشت به بالا