اجتماعی

۳۰ میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض بیابانی شدن قرار دارند

به گفته سرویس جنگل ، حدود 30 میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض بیابانزایی است و تقریبا نیمی از این منطقه به عنوان مناطق بحرانی بحرانی شناخته می شود.

به گزارش باراناخبر ، کویرها مناطقی با آب و هوای خشک و خشک هستند که میانگین بارندگی سالانه آنها کمتر از 50 میلی متر و درصد پوشش گیاهی چند ساله کمتر از 10 درصد است.

میزان کم باران ، نوسانات دمای زیاد ، دمای بالا ، تبخیر زیاد و پوشش گیاهی کم توزیع از جمله ویژگی های کویر است. در مناطق کویری ، تبخیر تقریباً دو برابر میزان بارندگی است و باد علت اصلی تخریب و فرسایش است. خاکهای مناطق بیابانی نیز دارای مواد آلی کمی هستند و غالباً جدید و توسعه نیافته دارند.

براساس گزارش سازمان جنگل ها ، کشور ما دارای 1.2٪ از سرزمین های جهان ، 2.4٪ از پدیده های بیابانی شناسایی شده و 3.08٪ از مناطق بیابانی جهان است. 61٪ کشور در آب و هوای خشک و پس از خشک قرار دارد که 3.1 برابر درصد جهانی است.

بر اساس گزارش های اخیر ، 30 میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض بیابانزایی است که 14 میلیون هکتار آن مناطق بیابانی بحرانی است. در میان سرزمین های بیابانی ، بیابان ها 17.9 درصد و زمین های بدون پوشش 53.3 درصد را اشغال می کنند.

بر اساس این گزارش ، سرانه کویر در کشور ما 0.5 هکتار است در حالی که سرانه جهان 22/0 هکتار گزارش شده است. طی سال گذشته در کشور ما در 22 استان ، که 140 شهر را شامل می شود ، اقدامات بیابان زایی در 448 سایت انجام شد که در مجموع 34000 هکتار نهال ، 10،000 هکتار مالچ ، 9000 هکتار مدیریت فاضلاب و 44،000 هکتار شکستگی بود. باد با این حال ، هنوز زمین های بیابانی زیادی در ایران وجود دارد و قرار است در سال جاری اقدامات مقابله با بیابان زایی تا 121 هزار هکتار انجام شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا