اقتصادی

مربیان فنی و حرفه‌ای بخوانند

معاون وزیر کار با تشریح جزئیات طرح ساماندهی آموزش های مربیان فنی و حرفه ای از عزم جدی این سازمان برای ایجاد نهضت مهارتی خبر داد و گزارشی از اجرای طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی ارائه کرد.

به گزارش باراناخبر، غلامحسین حسینی نیا در نشست خبری از عزم جدی سازمان آموزش فنی و حرفه ای برای ایجاد نهضت مهارتی در کشور خبر داد و گفت: ایجاد نهضت مهارت آموزی یکی از اولویت های سازمان است تا آینده به شکلی باشد. همچنین آینده. کار.» چرا که با پیشرفت های سریع روز و تکنولوژی که در حال رخ دادن است، نیاز به گسترش و ارتقای آموزش های مهارتی بیش از پیش احساس می شود.
وی ادامه داد: از ابتدای دولت سیزدهم پروژه‌های مختلفی را راه‌اندازی کرده‌ایم که یکی از محورهای اصلی کار و زمینه‌های اصلی فعالیت، بحث اساتیدی است که با دانش روز و مهارت‌های گسترده، آماده ارائه آموزش هستند. برای جمعیتی چند میلیونی.» حرفه ای داشته باشد.
حسینی نیا در مراسم رونمایی از سامانه سام (سازمان آموزش مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه ای) ادامه داد: مهارت و اعتبار در گواهینامه های مهارتی سازمان، طرح ساماندهی سازمان را تهیه و تدوین کرده ایم. مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با صدور کد شناسایی مربیان.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای گفت: وظیفه این سامانه شناسایی و تربیت مربیان مستعد صد هزار نفری است. در حال حاضر 5000 مربی در سازمان آموزش فنی و حرفه ای مشغول به کار هستیم که با همه کار می کنند. قدرت و تلاش آنها».
به گفته وی، در حال حاضر در کشور حدود 6000 استاندارد آموزشی وجود دارد، در حالی که تعداد این استانداردها در دنیا 9500 استاندارد است و سازمان جهانی کار تخمین می زند که با توجه به مشاغل آتی، تعداد استانداردها به 17000 برسد.
حسینی نیا از کشف 213 استاندارد شایستگی در استان فارس خبر داد و ابراز امیدواری کرد: با توجه به وجود 6 هزار استاندارد شایستگی به زودی 3 هزار استاندارد دیگر به این مجموعه اضافه شود.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 20 هزار مربی در بخش خصوصی به صورت پیمانی یا سازمانی با ما همکاری می کنند، گفت: مربیان در دانشگاه های فنی و حرفه ای، دانشگاه جامع متقاضی هستند. علوم، دانشگاه آزاد اسلامی و … که با ما همکاری می کنند، می توانند در سامانه ثبت نام کنند و برای کسانی که مدرس سازمان هستند، مرحله مصاحبه و آزمون حذف می شود. بحث آموزشی، ارتقای نوآوری و به روز رسانی را دنبال کنید.
وی مربیان را از ارکان اصلی آموزش، حمایت و اجرای آموزش های مهارتی دانست که در توانمندسازی مخاطبان و تبیین جزئیات طرح نقش اساسی دارند، افزود: و بنگاه های اقتصادی، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با طیف گسترده ای از نیازمندی های جدید که ارائه آنها مستلزم تدوین برنامه های آموزشی و ارائه مولفه های کلیدی برای ارائه خدمات آموزشی است که مهمترین آنها تربیت مربیان واجد شرایط است.
حسینی نیا افزود: در این راستا سازمان آموزش فنی و حرفه ای با شناسایی و شناسایی تمامی مربیان، اساتید و علاقمندان به حرفه مربیگری، آموزش مربیان مهارتی را همسطح می کند. به گونه ای که هر مربی با توجه به شایستگی ها و شایستگی های حرفه ای، حرفه ای و فردی و اجتماعی خود می تواند در یکی از سطوح مربی پایه، مربی سطح سوم، مربی ارشد و مربی معلم قرار گیرد.
به گفته معاون وزیر کار، سطح بندی بر اساس سند حرفه ای مصوب سازمان انجام می شود که در آن طبقه بندی استانداردهای آموزشی سازمان بر اساس خوشه، گروه، حرفه، شغل و شایستگی است.
وی تصریح کرد: پس از سطح بندی به هر مربی یک کد شناسایی یا شناسه اختصاص می یابد که به صورت الکترونیکی یا کاغذی توسط مرکز تربیت مربی و تحقیقات فنی و حرفه ای برای شناسایی سطح بندی، استفاده از خدمات و مزایای مربیان استفاده می شود. در چهار سطح تعریف شده صادر شده است.
به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای، دارندگان این کد می توانند با رعایت قوانین و مقررات و همچنین با صدور کد شناسایی در کلیه واحدهای آموزشی مرتبط با سازمان، دولتی و غیردولتی استخدام شوند. گنجاندن ویژگی های فردی و مهارت های حرفه ای مربیان ایجاد شده است تا مربیان و مشاغل، صنایع و صنایع بتوانند از این اطلاعات برای رونق در دوره های آموزشی مهارتی استفاده کنند.
معاون وزیر کار خاطرنشان کرد: این طرح شامل کلیه مربیان دارای وضعیت استخدامی رسمی، قراردادی، تحصیلی، مشمول قانون کار، قراردادی، درون و برون سازمانی و مربیان فعال در آموزشگاه های آزاد، کارشناسی ارشد، کارشناسان و کارشناسان صنعت و کلاس ها می باشد. آنها تمایل دارند مدارک مربی خود را ارزیابی کنند و کد شناسایی مربی دریافت کنند.
وی تصریح کرد: اجرای طرح مذکور برای ایجاد وحدت رویه در شناسایی، سطح بندی و انتخاب مربیان مراکز دولتی و آموزشگاه های آزاد، ساماندهی مربیان بر اساس مهارت های تخصصی و حرفه ای با ایجاد بانک اطلاعاتی مربیان، پاسخگویی به نیازهای جدید شرکت ها. معرفی ظرفیت های مختلف آموزش، استقرار و توسعه نظام شایستگی های مربیان، افزایش انگیزه برای شرکت در دوره های آموزشی و افزایش مهارت ها و توانایی های علمی مربیان و همچنین تشکیل دوره های آموزشی مرکز آموزش مربیان خواهد بود. در راستای مسیر پیشرفت حرفه ای مربیان.
وی افزود: ثبت نام مربیان از طریق سامانه سام (سازمان مربیان آموزش فنی و حرفه ای) به نشانی https://itcsam.ir/home/branch/1 انجام می شود که توسط مرکز تربیت مربی و فنی و حرفه ای طراحی شده است. آموزش و پرورش . پژوهش. .

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای همچنین از ادامه اجرای طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی در سال جاری خبر داد و در عین حال گزارشی از اجرای این طرح در سال گذشته ارائه کرد.

وی گفت: از سال 1396 تا سال 1400 بیش از 250 هزار نفر در قالب طرح آموزش حین کار خدمات آموزشی دریافت کرده اند و سازمان آموزش فنی و حرفه ای از نظر مأموریت، ساختار و اهداف بیش از پیش با پیش بینی ها مطابقت دارد. از طرح و مسئولیت اصلی است.این پروژه را در سالهای اخیر اجرا کرده است. سایر ارگان ها نیز مانند وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی در اجرای این طرح همکاری داشتند.
معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی مهمترین اهداف این طرح را آشنایی با فضای کسب و کار، کسب تجربه، آماده سازی و اعتمادسازی کارورز برای ورود به عرصه اشتغال و بازار کار، صرفه جویی در مشاغل سنتی و بومی عنوان کرد. کمک به بنگاه های فعال برای شناسایی و جذب نیروی کار مستعد و ماهر، استفاده از ظرفیت و توانایی آموزش عملی بنگاه های اقتصادی و کاهش هزینه های جذب و به کارگیری نیروی کار غیر ماهر.
به گفته حسینی نیا، تعداد کارآموزان در محل کار واقعی در سال گذشته 61 هزار و 200 نفر به 29 هزار و 446 نفر رسید که 90 درصد آنها زن و 91 درصد مرد بودند، همچنین بر اساس هرم. 43 درصد از شرکت کنندگان در گروه جوانان جویای کار. بین 21 تا 30 سال سن داشتند و مدرک داشتند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای تاکید کرد: بر اساس ردیابی های مهارتی دانش آموختگان این طرح، بیش از 80 درصد از مهارت های دانش آموختگان در بازار کار خارج شد.

علی حسین شهریور – معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای – نیز از حضور تیم دانش آموزی ایران در چهل و ششمین دوره مسابقات جهانی مهارت خبر داد و گفت: این دوره از مسابقات از 11 تا 15 مهرماه، 1401 در شانگهای چین برگزار شد.

وی از افزایش 30 درصدی رشته های این دوره خبر داد و گفت: در این دوره شاهد افزایش 30 درصدی رشته های مسابقات کشوری مهارت نسبت به دوره قبل هستیم. علاوه بر این، کامپیوترها، عمدتاً نانوایی ها، ساخت و ساز خشک و گچ کاری، و همچنین تعمیر و نگهداری و تعمیر هواپیما برای اولین بار در مسابقات ملی مهارت توسعه خواهند یافت.

به گزارش شهریور، تیم های ایرانی در 10 دوره مسابقات جهانی مهارت شرکت کرده اند و 149 نفر اعزام شده اند.

وی از آغاز ثبت نام بیستمین دوره مسابقات ملی مهارت خبر داد و گفت: این مسابقه در 43 رشته و 6 گروه تخصصی با همکاری و مشارکت نهادهای آموزشی، همکاران بخش دولتی و خصوصی برگزار می شود.

به گفته معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای، مرحله شهرستانی این دوره از مسابقات در هفته اول مردادماه همزمان با هفته مهارت، مرحله استانی در هفته پایانی برگزار می شود. . شهریورماه و مرحله کشوری به همت 6 استان نیمه استانی در تاریخ دوم آذرماه 1401 برگزار می شود.

به گزارش باراناخبر، ثبت نام این مسابقات از 15 اردیبهشت ماه آغاز شده و تا 16 تیرماه از طریق سایت www.worldskills.ir ادامه دارد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا