اقتصادیعمومیکسب و کار برتر ایرانی

معنی ترید در ارز دیجیتال

 

به زبان ساده، ترید به معنای خرید و فروش داراییهای مختلف در بازارهای مالی به منظور کسب سود است.

آموزش ترید: تقریبا همه نوع محصولی در بازار بین المللی وجود دارد: غذا، پوشاک، قطعات یدکی، نفت، جواهرات، سهام، ارز، آب و غیره. خدمات نیز مبادله می‌شوند؛ مثل توریسم، بانکداری، مشاوره، ترابری و غیره. محصولی که در بازار جهانی فروخته می‌شود، با نام صادرات شناخته می‌شود و محصولی که از بازار جهانی خریداری می‌شود با نام واردات شناخته می‌شود. واردات و صادرات بر طبق موجودی فعلی کشورها سنجیده می‌شوند.

نتیجه معاملات بین المللی، تنها راندمان و کارایی را افزایش نمی‌دهد؛ بلکه به کشورها اجازه مشارکت در اقتصاد جهانی را می‌دهد و فرصت‌های سرمایهگذاری مستقیم خارجی (FDI) را ارائه می‌دهند. این فرصت‌ها شامل مقدار پولی است که افراد در شرکت‌ها و دارایی‌های خارجی سرمایه گذاری می‌کنند. برای دولت دریافت کننده، FDI بدین معناست که کدام ارز خارجی به کشورش وارد می‌شود. این باعث افزایش سطح استخدام در مشاغل می‌شود و در نتیجه، باعث افزایش رشد ناخالص داخلی می‌شود. برای سرمایه گذار، FDI رشد و گسترش کمپانی را ارائه می‌دهد، که نتیجه آن، تولید سود بیشتر است.

ترید Trade به معنای خرید و فروش دارایی‌های مختلف در بازارهای مالی است.
تریدر Trader شخصی است که در بازارهای مالی به خرید و فروش دارایی‌های مختلف برای خود یا موسسه‌ای مشغول است.
ترید روزانه Day Trading یکی از استراتژی‌های ترید است که در آن معامله‌گر در یک روز یک دارایی را می‌خرد و سپس می‌فروشد.

واژه ترید یا معامله در بازار ارزهای دیجیتال به چه معنی است؟

لازم به ذکر است که در بازار کریپتوکارنسی‌ها، تریدر به افرادی گفته می‌شود که در بازه‌های زمانی مشخصی اقدام به مختلف می‌کنند و با نوسان‌گیری از بازار سود می‌کنند.

نقطه مقابل ترید در ارزهای دیجیتال؛ سرمایه گذاری، نگهداری یا هودل است، که یک یا چند ارز را برای بلندمدت و با هدف افزایش قیمت آن خریداری می‌کنند. در ادامه، به تفاوت‌های بین این دو نوع می‌پردازیم.

تریدر کیست؟

منبع: capital.com

تریدر یا معاملهگر فردی است که به خرید و فروش دارایی‌های مختلف در بازارهای مالی، برای خود یا از طرف شخص یا موسسه دیگری مشغول است. تفاوت اصلی بین یک معامله‌گر و یک سرمایه‌گذار مدت زمانی است که شخص یک دارایی را در اختیار دارد. سرمایه‌گذاران تمایل دارند افق زمانی بلند‌مدت داشته باشند، در حالی که معامله‌گران تمایل دارند دارایی‌ها را برای دوره‌های زمانی کوتاه‌تری نگهداری کنند و از روندهای کوتاه‌مدت در بازارهای مالی کسب درآمد داشته باشند.

یک تریدر می‌تواند برای یک موسسه مالی کار کند، در این صورت با پول و اعتبار شرکت معامله می‌کند و ترکیبی از حقوق و پاداش به آنها پرداخت می‌شود. از طرف دیگر یک معامله‌گر می‌تواند برای خودش کار کند، به این معنی که با پول و اعتبار خود در بازارهای مالی معامله می‌کند. در این حالت تمامی سود حاصل از معاملات متعلق به تریدر خواهد بود.

بسیاری از موسسات مالی بزرگ دارای اتاق‌های معاملاتی هستند. در این موسسات معاملهگران در واقع کارمندانی هستند که طیف وسیعی از محصولات را به نمایندگی از شرکت خرید و فروش می‌کنند. در این شرکت‌ها برای هر‌یک از معامله‌گران محدودیت‌هایی از جمله حداکثر میزان دارایی‌هایی و سود و ضرر در یک پوزیشن تعریف می‌شود. این شرکت‌ها دارای فاکتورهایی برای مدیریت ریسک هستند و براساس این فاکتورها تریدرها می‌توانند معاملاتی را انجام دهند.

در انتها بیشتر سود به شرکت تعلق می‌گیرد و معامله‌گران از شرکت حقوق و پاداش دریافت می‌کنند. از سوی دیگر اکثر افرادی که به صورت شخصی معامله انجام می‌دهند در خانه یا در یک دفتر کوچک کار می‌کنند. محدودیت این دست از معامله‌گران به پول نقد و اعتبار خودشان بستگی دارد.

از جمله معایب معاملات کوتاه‌مدت، هزینه‌های کمیسیون و پرداخت اسپرد بیش از حد به بروکرها است؛ اما از آنجایی که معامله‌گران اغلب در استراتژی‌های معاملاتی کوتاه‌مدت برای کسب سود بیشتر شرکت می‌کنند، می‌توانند با توجه به سود دریافتی هزینه کارمزد معاملات را پرداخت کنند. همچنین با افزایش تعداد کارگزاری‌ها و رقابت آنها برای ارائه بهترین خدمات با پایین‌ترین کارمزد باعث شده است که این هزینه‌ها تا حد بسیار مطلوبی کاهش پیدا کند.

تریدینگ در مقابل سرمایه گذاری

هر دوی تریدرها و سرمایه‌گذاران بلندمدت، به دنبال کسب سود از بازارهای مالی هستند؛ اما روش‌های آنها برای رسیدن به این هدف، مقداری فرق دارد.

در اصل، سرمایه گذاران به دنبال کسب سود در بازه زمانی طولانی هستند؛ شاید حتی چند سال یا چند دهه. سرمایه‌گذاری بلندمدت یا هودل با این که زمان زیادی طول می‌کشد، اما در عوض سود حاصله نیز بسیار بزرگ خواهد بود.

اما تریدرها سعی می‌کنند از نوسانات بازار استفاده کنند. آنها در بازه زمانی کوتاه‌تری وارد بازار می‌شوند و از آن خارج می‌شوند. تریدرها از هر معامله، سود نسبتا کمتری دریافت می‌کنند.

کمی در این تفاوت‌ها عمیق‌تر می‌شویم. ۴ تفاوت کلیدی بین ترید و سرمایه گذاری وجود دارد:

۱. مدت زمان نگهداری

سرمایهگذاران معمولا به صورت بلندمدت رمز ارزهایشان را نگهداری می‌کنند و با حرکات کوتاه‌مدت قیمت کاری ندارند. چرخه‌های بازار ارزهای رمزنگاری شده نسبت به بازارهای سنتی، بسیار کوتاه‌تر است؛ بدین معنی که در بازار ارزهای دیجیتال، روندهای صعودی و نزولی، در زمان‌های کوتاه‌تر و با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتند. در بازار سهام سنتی، روند صعودی یک نماد ممکن است چند سال طول بکشد؛ اما در رمز ارزها این روندها معمولا در کمتر از یک سال اتفاق می‌افتند.

اما از طرف دیگر، تریدرها بر اساس حرکات کوتاه‌مدت قیمت حرکت می‌کنند. برای تریدرها، روندهای ساعتی و روزانه نیز مهم است. هدف اصلی تریدرها، خرید در پایین‌ترین قیمت و فروش در بالاترین قیمت است. همچنین برای معامله‌گران، نوسان قیمت نیز بسیار مهم است؛‌ زیرا سود آنها در همین نوسانات است. هرچه نوسانات بیشتر باشد، احتمال سود کردن آنها نیز بیشتر می‌شود.

تریدرها می‌توانند هم از روند صعودی و هم روند نزولی استفاده کنند. در بازار صعودی، شما در قیمت کم خرید می‌کنید و در قیمت بالا می‌فروشید. اما در روند نزولی، شما در قیمت بالا خرید می‌کنید و در قیمت پایین می‌فروشید.

۲. تعداد معاملات

تعداد معاملات رابطه معکوس با دوره سرمایه‌گذاری دارد؛ یعنی هر چه مدت زمان تریدهای شما طولانی‌تر باشد، تعداد معاملات شما کمتر است و هرچه بازه زمانی معاملات شما کوتاه‌تر باشد، تعداد تریدها بیشتر است.

سرمایه‌گذاران بلندمدت معمولا تعداد معاملات کمی دارند؛ زیرا می‌خواهند کوین خود را نگه دارند. آنها رمز ارز را خریداری می‌کنند و آن را در کیف پول خود نگهداری می‌کنند.

تریدرها تعداد معاملات زیادی دارند؛ زیرا از فرصت‌های موجود در بازار استفاده می‌کنند. با این که تریدینگ می‌تواند سود بیشتری نسبت به سرمایه گذاری داشته باشد، اما ریسک آن نیز به شدت بالاست و همچنین نیاز به رصد بازار به طور مداوم دارد.

۳. میزان ریسک

میزان ریسک بستگی به افراد دارد. این مهم است که افراد میزان ریسک پذیری خود را بدانند. ریسک‌پذیری رابطه مستقیم با میزان سود در سرمایه گذاری دارد. واضح است که ارزهای دیجیتال به خاطر نوسانات شدید، ریسکی‌ترین سرمایه گذاری هستند.

مفهوم ریسک ساده است؛ اما باید با پتانسیل سوددهی ترکیب شود تا متوجه شوید آیا این میزان ریسک ارزش این سود را دارد یا خیر. این مفهوم با نام شناخته می‌شود. هر چه ریسک پذیری بیشتری داشته باشید، احتمال این که سود بیشتری نصیبتان شود نیز بیشتر است.

این نکته را در نظر داشته باشید: سود سالیانه بازار سهام آمریکا، به طور میانگین سالیانه بین ۷ تا ۱۰ درصد است. در بازار رمز ارزها، شما این مقدار سود را می‌توانید در یک روز به دست بیاورید! اما همچنین می‌توانید با همین سرعت، همین مقدار ضرر کنید؛ بنابراین نوسانات شدید بازار ارزهای رمزنگاری شده، باعث ریسکی‌تر شدن آن می‌شود.

اگر اکنون در بازار کریپتو ترید می‌کنید، پس شما یک فرد ریسک‌پذیر هستید. اما اگر در این بازار بلندمدت سرمایه گذاری می‌کنید، کمتر ریسک‌پذیر هستید؛ چون با نوسانات روزانه زیاد کاری ندارید.

۴. نوع تحلیل

قطعا یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها بین سرمایه گذاران بلندمدت و تریدرها، نوع تحلیل آنهاست. برای سرمایه گذاران بلندمدت، تحلیل فاندامنتال اهمیت زیادی دارد تا بتوانند با استفاده از آن، پتانسیل‌های یک کوین در آینده را ارزیابی کنند. البته تحلیل بنیادی در دنیای رمز ارزها، تفاوت بسیار زیادی با فاندامنتال‌های بازار بورس دارد.

تریدرها بیشتر از برای پیش بینی بازار استفاده می‌کنند. تحلیل تکنیکال به معنی آنالیز اطلاعات تاریخچه قیمت با استفاده از انواع مختلف اندیکاتورها و ابزارهای نمودارهاست. حرکات قیمت در کوتاه مدت، اکثرا دچار اشتباه می‌شود؛ بنابراین نیازمند استفاده از تحلیل تکنیکال برای بازار است، تا تریدرها بتوانند از نوسان قیمت‌ها سود دریافت کنند.

در مجموع، تمام این موارد نشان می‌دهد که هر دوی تریدرها و سرمایه گذاران به دنبال کسب سود هستند؛ تریدرها به دنبال حرکت قیمت‌ها هستند و زمان ورود و خروج آنها سریع است و از هر فرصتی برای کسب سود استفاده می‌کنند.

ترید CFD در دنیای رمز ارزها

منبع: asktraders.com

CFD به معنی اوراق بهادار یک رمز ارز است. بدین معنی که شما حرکات قیمت را پیش بینی می‌کنید و از آنها سود دریافت می‌کنید، بدون این که مالک رمز ارز باشید. اگر فکر می‌کنید قیمت افزایش می‌یابد، پوزیشن خرید (Long) باز می‌کنید و اگر به نظر شما قیمت کاهش می‌یابد، پوزیشن فروش (Short) باز می‌کنید. در ترید ارزهای دیجیتال چند نکته مهم وجود دارد:

  • صرافی ارز دیجیتال، بخشی از بورس سهام نیست.
  • ترید رمز ارزها به صورت ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته است (بازار ، به صورت ۲۴ ساعته و ۵ روز در هفته و بازار بورس خارجی نیز ۵ روز هفته و طی ساعاتی از روز دایر هستند).
  • بازار ارزهای رمزنگاری شده، به شدت نوسان دارد.

در کل ۳ نوع ترید در رمز ارزها داریم:

  • فیات به کریپتو: می‌توانید از طریق صرافی‌ها، خود را به کریپتو تبدیل کنید.
  • ذخیره رمز ارزها: می‌توانید رمز ارز خود را در کیف پول‌های آنلاین یا آفلاین نگهداری کنید.
  • کریپتو به کریپتو: می‌توانید در صرافی بایننس، ارزهای دیجیتال دیگر را با استفاده از یا بخرید.

هر دو پوزیشن خرید و فروش، دارای یا اهرم هستند؛ به این معنی که شما تنها نیاز دارید که مقدار کمی واریز کنید (که با نام مارجین شناخته می‌شود)، تا بتوانید معاملات بزرگ‌تری باز کنید. میزان سود یا ضرر شما نسبت به سایز پوزیشن شما محاسبه می‌شود؛ پس لوریج می‌تواند هم سود و هم ضرر شما را بزرگ‌تر کند. تریدینگ کاری نیست که به راحتی انجام شود؛‌ شما باید مدت‌ها آموزش ببینید و تمرین کنید. تریدرهای حرفه‌ای، سال‌ها کار می‌کنند و آموزش می‌بینند و ضرر می‌کنند تا در نهایت به سوددهی می‌رسند؛ بنابراین نباید انتظار یک شبه پولدار شدن در این کار را داشته باشید. برای این کار، می‌توانید از آموزش‌های رایگان میهن بلاکچین استفاده کنید:

تریدینگ باید بر روی یک پلتفرم معاملاتی انجام شود؛ مثلا صرافی بایننس، اجازه ترید کردن به شما می‌دهد؛ اما برخی از صرافی‌ها این اجازه را به شما نمی‌دهند و تنها می‌توانید رمز ارزها را خرید و فروش کنید. همچنین برای ترید کردن، شما نیاز به در صرافی دارید

 

دکمه بازگشت به بالا