علمی و پزشکی

امکان مواجهه با پاندمی‌های جدید وجود دارد

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بر لزوم تقویت تاب‌آوری جامعه در برابر بیماری همه‌گیر تاکید کرد.

به گزارش باراناخبر، دکتر. محمدمهدی گویا در کارگاه آموزشی «نهایی‌سازی کووید 19/آنفولانزا و سایر بیماری‌های حاد تنفسی و برنامه توانبخشی» که توسط دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد، گفت: همچنان امکان مواجهه با همه‌گیری‌های جدید وجود دارد. لازم است آمادگی خود را برای مقابله با بیماری ها افزایش دهیم.

وی با اشاره به اختلالات روانی و آسیب های ناشی از اپیدمی کرونا در انسان، گفت: این بیماری از ابعاد مختلف برای مردم دنیا مشکلاتی ایجاد کرده است. در طول اپیدمی کرونا شاهد تعداد قابل توجهی از مرگ و میر در سراسر جهان بودیم. در برخی از کشورها، اقتصاد تحت تاثیر قرار گرفت و مردم تحصیل و کار را رها کردند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: حدود دو سال و نیم از شیوع کووید 19 در جهان می‌گذرد و این همه‌گیری درس‌های زیادی به ما آموخته است و باید در آینده این درس‌ها را اجرا کنیم. . در کمتر از یک سال دنیا واکسن کووید 19 را معرفی کرد و در کشور ما نیز با کمک متخصصان داخلی واکسن های مربوطه در کمترین زمان ممکن به بازار عرضه شد و بخش قابل توجهی از ساکنان کشورمان به نمایش درآمد. با واکسن های ملی در برابر این بیماری همه گیر محافظت می شود.

دکتر. گویا برگزاری این کارگاه آموزشی را برای تدوین برنامه های عملیاتی آتی مهم دانست و در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با مشارکت تمامی نهادها و سازمان های مورد نظر شاهد برنامه ریزی عملیاتی باشیم.

یک برنامه جامع برای مقابله با بیماری های همه گیر تهیه کنید

در ادامه این برنامه دکتر قادری – رئیس اداره مراقبت های مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت نیز از تدوین برنامه جامع درمان اپیدمی ها در کشور خبر داد و گفت: زمانی که سامانه آماده نیست. برای مقابله با بحران اپیدمی در بین مردم پاسخ می دهد و پس از مدتی نسبتا طولانی می توان تا حدودی کنترل کرد. در حالی که می توان سیستم را برای مقابله با بیماری قبل از شیوع آن در جامعه آماده کرد و پاسخ آن را بسیار سریعتر از قبل ارائه کرد.

دکتر. قادری افزود: خطرات بسیاری در جهان وجود دارد و تغییرات آب و هوایی نیز احتمال ابتلا به بیماری های همه گیر مختلف را در جوامع مختلف افزایش می دهد.

وی با تاکید بر اینکه برای مقابله با بیماری همه گیر نیاز به برنامه ریزی بلندمدت است و تنها پس از بروز هر بیماری نمی توان اقدامات کوتاه مدت انجام داد، افزود: بحث سلامت باید راهبرد حاکمیتی و حمایت و کمک همه ایجاد کند. سازمان ها و نهادها». و در این راستا نیازمند تدوین برنامه داخلی و خارجی هستیم.

اجرای برنامه کنترل بیماری های عفونی در سه مرحله

رئیس اداره مراقبت های مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: تاکنون تلاش هایی برای برنامه ریزی جامع برای درمان بیماری های واگیر انجام شده اما اجرایی نشده است. اما اکنون اقدامات لازم انجام شده و یک برنامه جامع سه مرحله ای برای این امر نوشته شده و در حال بررسی نسخه نهایی هستیم.

قادری تاکید کرد: کشور ما ظرفیت هایی را توزیع کرده است که می تواند با این برنامه هماهنگ شود و به برنامه ای با عملکرد اصیل داخلی تبدیل شود. در این راه باید برنامه ریزی و آمادگی لازم را برای مقابله با اپیدمی قبل از ظهور داشته باشیم.

وی افزود: بر اساس این برنامه اغلب وضعیت جامعه مورد ارزیابی قرار می گیرد و در هر مرحله از بیماری، اقدامات مختلف هر سازمان و نهاد شناسایی و پیگیری می شود.

رئیس اداره مراقبت‌های مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از آماده‌سازی نرم‌افزاری خبر داد که برای آنها شناخته شده و عملیاتی می‌شود. این بسیار سودمندتر از برگزاری جلسات مختلف و تصمیم گیری دیرهنگام خواهد بود.

قادری تاکید کرد: سازمان ها و نهادها باید از این پس برای برنامه ریزی در دوره اپیدمی بر اساس دستورالعمل های مشخص عمل کنند تا نیازی به تعطیلی فعالیت ها به ویژه در صنعت و اقتصاد کشور نباشد.

گفتنی است، کار کارگاه ملی نهایی‌سازی برنامه بهبود آمادگی و واکنش به کووید-۱۹/آنفلوآنزای همه‌گیر و سایر بیماری‌های حاد تنفسی عفونی (خروج و احیا) از ۴ تا ۹ تیرماه در تبریز برگزار می‌شود. . .

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا