عمومیکسب و کار برتر ایرانی

بالاترین امتیاز اسنوکر

در اصطلاحات مختلفی وجود دارد که برخی از آن ها مانند سنچری و بریک 147 را به دفعات می شنوید. در این مطلب نگاهی داریم به برخی از رایج ترین اصطلاحات اسنوکر.

احتمال دارد یک بازیکن با یک بریک بتواند تمام توپ های روی میز را پات کند و احتمال هم دارد که در یک مسابقه چندین بریک ثبت کند. در آماری که برای هر فریم اسنوکر ثبت می شود، به بالاترین بریک هر بازیکن اشاره می شود. اکثر تورنمنت های بزرگ، به بالاترین بریک مسابقات، جایزه نقدی اهدا می کنند.

احتمال دارد بازیکن حتی با یک بریک بتواند تمام توپ های روی میز را پات کند

سنچری (Century)

وقتی بازیکن در یک بریک به عدد 100 یا بیشتر برسد، اصطلاحا توانسته سنچری (Century) ثبت کند. سنچری همان بریک 100 است که رسیدن به آن کار آسانی نیست و به همین دلیل یک دستاورد بزرگ برای اسنوکرباز به شمار می رود. می توان ادعا کرد که در تمام تورنمنت های معتبر اسنوکر، چندین سنچری ثبت می شود و یک بازیکن شاید بتواند در یک مسابقه خود (متشکل از چندین فریم)، سنچری های متعددی ثبت کند.

بیشتر بخوانید:

تا به امروز 4 بازیکن توانسته اند که بیشتر از 800 سنچری در دوران حرفه ای خود ثبت کنند که این میان بیشترین سنچری تاریخ اسنوکر را ثبت کرده است. اُسالیوان تنها اسنوکربازی است که تعداد سنچری هایش از مرز 1000 عبور کرده است.

سخت ترین و البته با پرستیژترین دستاورد در یک مسابقه اسنوکر، ثبت بریک ماکسیموم یا همان بریک 147 است. بریک 147 به این معنا است که بازیکن در یک بریک تمام توپ ها را با بالاترین امتیاز ممکن پات کند.

شرایط ثبت بریک 147

در اسنوكر بيشترين امتيازى كه يک بازيكن در يک فريم مى تواند كسب كند، 147 امتياز (15 توپ قرمز به همراه 15 توپ مشكى و سپس 6 توپ رنگى) است. 147 امتياز تنها در صورتى ممكن است كه بازيكن بعد از زدن هر توپ قرمز (1 امتياز)، اقدام به زدن توپ مشكى كه با 7 امتياز بيشترين امتياز را دارد بكند و به همين شكل به كار خود ادامه دهد تا تمام توپ هاى قرمز تمام شود و در ادامه طبق قانون بازى، از توپ زرد با 2 امتياز شروع كند و تمام توپ هاى رنگى را با موفقيت به ثمر برساند (اصطلاحا پات كند).

بريک 147 اما در صورتى اتفاق مى افتد كه بازيكن تمام 147 امتياز را به صورت متوالى و در يک بريک كسب كند. به عنوان مثال اگر بازيكن 16 امتياز كسب كند، بعد از آن نتواند توپى را پات كند و حريفش هم موفق به اين كار نشود و نوبت دوباره به بازيكن برسد، بريک او از 0 حساب مى شود و 16 امتياز قبلى در اين بريک حساب نمى شود.

علاوه بر ثبت بیشترین سنچری تاریخ اسنوکر، رانی اُسالیوان با ثبت 15 بریک 147، در این زمینه نیز رکورددار است

رکورددار بریک 147

فوق العاده دشوار است و حتی ثبت یک بریک 147 در تمام دوران حرفه ای یک بازیکن هم دستاورد چشمگیری حساب می شود. برخلاف سنچری که بهترین بازیکنان دنیا به راحتی سابقه ثبت آن را دارند، بریک 147 چیزی نیست که زیاد در اسنوکر ببینید و حتی بهترین بازیکنان دنیا هم تعداد انگشت شماری از آن را در کارنامه دارند.

علاوه بر ثبت بیشترین سنچری تاریخ اسنوکر، رانی اُسالیوان با ثبت 15 بریک 147، در این زمینه نیز رکورددار به شمار می رود. تنها 3 بازیکن در تاریخ اسنوکر توانسته اند تعداد بریک های 147 خود دو رقمی کنند: رانی اُسالیوان، جان هیگینز و استیون هندری. این صحبت که بهترین اسنوکر باز جهان کیست می تواند کاملا سلیقه ای باشد و بازیکنان بسیاری هستند که عناوین بزرگ را بدست آورده اند. قطعا از هر نظر میتوان یک بازیکن را بعنوان بهترین اعلام کرد به همین دلیل سعی کردیم در این مقاله با اشاره به سخنان بزرگان این ورزش در پایان بیوگرافی بازیکنان نام آشنا را نوشته تا اطلاعات دوست داران این رشته جذاب افزایش یابد.

لازم به ذکر است رونی او سالیوان بعنوان شناخته شده ترین بازیکن این رشته است، حتی اکثر افرادی که هیچ اطلاعاتی از بیلیارد و اسنوکر ندارند نیز نام او را میدانند و مشاهده بازی ها و کلیپ ضربات وی برایشان جذاب است.

بهترین بیلیارد باز جهان کیست؟ در این رابطه در پادکستی به اسم برک که به تحلیل بازی های اسنوکر و هول محور اسنوکر است، جیمی وایت بازیکن بزرگ و اسطوره ای اسنوکر به همراه اندی گلدشتاین و نیل فولد بازیکن قدیمی و تحلیلگر اسنوکر در این باره گفتگو کرده اند.

در این برنامه گلدشتاین مشتاق بود که مناظره را شروع کند اما در همان اول کار جیمی وایت اصرار داشت که مردی وجود دارد که با تمام بازیکنان اسنوکر فرق دارد و جایگاه بالاتری دارد…

“رونی اوسالیوان بعد از آن استیفن هندری و استیو دیویس”

جیمی وایت گفتگو را این چنین اغاز کرد که  سالیوان، هندری و استیو دیویس بهترین بازیکنان در طول تاریخ اسنوکر هستند در این میان اما سالیوان شماره یک است.

بدون شک او هزارمین برک بالای صد خود یا سنچوری را نیز می زند. سالیوان بیشترین ۱۴۷ که بالاترین امتیاز روی میز اسنوکر است را از تمام بازیکنان بیشتر زده و موقعیت هایی که او در بازی می سازد شگفت انگیز است.

از نظر جیمی وایت استیو دیوس کیو اکشن فوق العاده ای دارد یا استیفن هندری توپ ها را عالی میزند ولی سالیوان همه این ها را یک جا ارائه می کند او ادامه داد که سالیوان توپ ها را در کمترین زمان و به بهترین شکل میزند کیوبال یا توپ سفید همان جایی که رونی میخواهد می ایستد و این شگفت انگیز است، من در زندگی همچین پدیده ای ندیده ام! و این دلیل من برای برتری سالیوان است.

الکس هیگینز

او بازیکنی بود که مردم را با اسنوکر آشنا کرد، کسانی که هیچوقت اسنوکر نگاه نکرده بودند با تماشای بازی او به باشگاه ها رفتند و با این ورزش آشنا شدند. الکس هیگینز بازیکن بزرگی بود که باعث شد مردم اسنوکر را بشناسند و سپس در پی بهترین اسنوکر باز جهان باشند.

او مطابق هیچ اصولی بازی نمیکرد اما توپ ها را فوق العاده پاکت میکرد و همیشه هیجان داشت و این را به تماشگران نیز انتقال می داد. الکس اسنوکر را مشهور کرد او نیز از بزرگان تاریخ اسنوکر بود.

بازیکنی از نسل اول اسنوکر حرفه ای، زمانی که اسنوکر توجه مردم انگلیس را جذب کرده بود و پا به تلویزیون و پخش زنده باز کرد اسطوره ای به نام الکس هیگینز در بین علاقه مندان به اسنوکر بسیار محبوب شد. الکس هیگینز به مقام های متعددی دست یافت و چندین سال بعد به دلیل بیماری جان خود را از دست داد.
اما با گذشت بیش از ۵۰ سال از قهرمانی های وی هنوز هم بین اهالی اسنوکر بسیار محبوب است و دیوار نگاره هایی در انگلیس از او به چشم میخورد و عکس او در باشگاه های اسنوکر و بیلیارد دیده می شود. این موضوع گواه بر مردمی بودن این قهرمان نام آشناست.

تصویر از سهیل واحدی اسنوکر باز ایرانی.

جیمی وایت در ادامه این پادکست گفت:

“جان هیگینز” نیز یکی از بازیکنان بزرگ است اخلاق او و همچنین پشتکارش عالی است توپ های حساس را به بهترین شکل میزند و اگر رونی نبود احتمالا می گفتم او بهترین بازیکن تمام ادوار اسنوکر است.

درباره “مارک سلبی: نیز گفت: مارک سلبی یه تاکتیک دان نابغه و بازیکن فوق العاده ای است. او همه چیز را در بازی خود دارد اما در حال حاضر خوب پاکت نمی کند و عناوین زیادی از دست می دهد. جمله جالبی که جیمی وایت درباره مارک سلبی بکار برد این بود: سلبی هماننده فلز سخت است.

وایت در ادامه به “پل هانتر” اشاره کرده و در باره او اینگونه توضیح داد:

پل هانتر سه عنوان مهم را کسب کرد و استاد بازی بود اما بیماری به او اجازه نداد اسنوکر بازی کند و دنیا را ترک کرد. چه کسی می داند شاید اگر امروز بود اسمش جز بهترین بازیکنان تاریخ قرار می گرفت.

وایت سپس از “جاد ترامپ” نام برد و گفت:

او یک عنوان جهانی و مسترز و قهرمانی بریتانیا را کسب کرده، وی در این چند ساله بیش از هر بازیکنی قهرمانی کسب می کند و این تمام نشانه های یک بازیکن بزرگ و ارزشمند است که می خواهد بهترین اسنوکر باز جهان باشد.

در ادامه این مقاله قصد داریم تا بیوگرافی کوتاهی از زندگی بازیکنان مطرح دنیا نوشته تا طرفدارانشان بیشتر با آنها آشنا شوند:

شما میتوانید نظرات خود را با ما از طریق واتساپ به اشتراک بگذارید تا بتوانیم روز به روز مقالات پربارتری برای شما عزیزان تهیه کنیم.

رونی سالیوان:

متولد 1975 اهل کشور انگلیس است. او که به طور گسترده به عنوان یکی از با استعدادترین و کارآمدترین بازیکنان تاریخ این ورزش شناخته می شود، رکورد بیشترین عناوین رنکینگ در اسنوکر حرفه ای را با 38 عنوان دارد. سالیوان معروف به “موشک” است و توانسته در 5دقیقه و 20 ثانیه به امتیاز 147 برسد. همچنین تا الان 15بار ثبت 147 را در کارنامه خود دارد.

مارک سلبی:

متولد سال 1983 شهر لستر از انگلیس است که چهار بار قهرمان اسنوکر جهان شده و او در چندین موقعیت در رتبه اول جهان قرار گرفت.

سلبی در سن 16 سالگی به جمع حرفه ای ها پیوست. او اولین بازی خود را در کروسیبل در سال 2005 انجام داد و در سال 2007 به اولین فینال قهرمانی جهان رسید. سلبی تنها مردیست که هم در اسنوکر و هم در پاکت بیلیارد قهرمان جهان شده است. به دلیل مهارت بالا و هوش فوق العاده می توان او را کاندید بهترین اسنوکر باز جهان دانست.

جاد ترامپ:

متولد سال 1989 اهل کشور انگلیس است، وی سال 2005 به جمع حرفه ای های جهان پیوسته و تا امروز در کارنامه خود 22عنوان قهرمانی رنکینگ را دارد. ترامپ در سال 2019 موفق به کسب مقام قهرمانی جهان شده است.

نیل رابرتسون:

متولد 1982 اهل ملبورن استرالیاست. او توانسته سه عنوان قهرمانی مهم همانند: مسابقات قهرمانی جهان در سال 2010، قهرمانی مسترز در سال 2012 و قهرمانی مسابقات بریتانیا را کسب کند. همچنین در سال 2022 قهرمانی مسترز خود را تکرار کرده و علاوه بر عناوین ذکر شده در بالا دو عنوان قهرمانی مسابقات بریتانیا دیگر نیز در کارنامه خود دارد. لازم به کر است رابرتسون 4بار موفق به ثبت برک 147 شده است.

جان هیگینز:

متولد 1975 بوده و اصالتا اسکاتلندی است. وی در سال 1992 به جمع حرفه ای ها پیوسته و تا کنون 2بار قهرمان مسابقات مسترز شده و اسطوره اسنوکر جهان است. هیگینز موفق شده 800 برک بالای 100 را ثبت کند که 12 مورد آن تبدیل به 147 شده است.

شاون مورفی:

متولد 1982 و در سال 1998 موفق به حضور در بین حرفه ای های جهان شده و در سال 2005 مقام قهرمانی دنیا  را کسب کرده است. مورفی ملقب به شعبده باز معروف به زدن توپهای راه دور است. تا امروز 573 بار سنچوری داشته که 6مورد آن به  147 رسیده است.

حسین وفایی:

متولد 1994 اهل شهرستان آبادان اسطوره ایرانی بین حرفه ای های جهان است. از عناوین وی میتوان به قهرمانی مسابقات فدراسیون جهانی در هند سال 2011  و قهرمانی مسابقات زیر 21 سال جهان در سال 2015 اشاره کرد. وفایی ملقب به شاهزاده ایرانی بعنون اولین ایرانی که مجوز حضور در تور حرفه ای های جهان را کسب کرده و همچنان درحال افتخار آفرینی است شناخته شده، بهترین جایگاه وی در رنکینگ حرفه ای ها مقام 21 ام بوده و به تازگی موفق به کسب قهرمانی مسابقات شوت اوت 2022 شد. به امید روزی که از او به عنوان بهترین اسنوکر باز جهان یاد کنیم.

توجه: سهیل واحدی نماینده دوم کشورمان در تور حرفه ای هاست و او نیز همچون وفایی پیوسته درحال تلاش برای افتخار آفرینی است که تصویر او را در میان متن برای شما به اشتراک گذاشتیم.

مارک ویلیامز:

متولد 1975 اهل ولز است. سال 1992 به جمع حرفه ای های دنیا پیوسته و بهترین رنکینگ او مقام اولی دنیاست و درحال حاضر نفر هشتم است. وی موفق به ثبت 539 مرتبه امتیاز بالای 100 شده که در نهایت 2مورد آن به 147 ختم شده است.

استیفن لی:

فرد بعدی که باید به او اشاره کنیم کسی چز استیفن لی مشهور نیست. وی بازیکنی محبوب و قهرمان جهان بوده، همچنین دارای عناوین مختلف رنکینگ حرفه ای هاست.

استفین لی به دلیل شرط بندی از طرف انجمن حرفه ای های جهان به مدت 20 سال از حضور در مسابقات اسنوکر دنیا محروم شد.

لازم به ذکر است، انجمن حرفه ای های اسنوکر جهان قوانین و مقررات سخت گیرانه ای برای بازیکنان این رشته اتخاذ کرده و بدون تردید با فرد خاطی برخورد میکند.

شما همراهان عزیز سایت ایران بی سی اس می توانید این مقاله مفید و کاربردی در مورد بهترین بازیکنان اسنوکر جهان را با کلیک روی دانلود کنید و با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید.

 

دکمه بازگشت به بالا