اجتماعی

احتمال تکمیل واکسیناسیون ایرانیان تا بهمن‌ماه/ ورود ۲ واکسن دیگر به مطالعه انسانی؛ بزودی

یکی از اعضای کمیته ملی واکسن های کرونا با اشاره به روند تولید واکسن های کرونا ایرانی اظهار داشت: وضعیت واکسیناسیون ما در ماه سپتامبر بهتر می شود اما باید تا ماه سپتامبر صبر کنیم و به نظر می رسد همه ایرانی ها قادر به تکمیل واکسن ها هستند در فوریه “.

دکتر. مصطفی قانعی در مصاحبه با باراناخبروی در مورد آخرین اخبار پروژه های تحقیقاتی در مورد واکسن های تاج ایرانی گفت: در مرحله مقدماتی ، هفت پروژه در حال تحقیق هستند که هنوز وارد مرحله حیوانات نشده اند. واکسن مشترک ارتوپدی بنام Osweed نیز مرحله حیوانی را کامل کرده و آماده ورود به آزمایش بالینی فاز انسانی است. واکسن Renap MRNA نیز در اواخر ماه ژوئیه تحویل داده می شود و هر دو واکسن ماه آینده برای مطالعات انسانی آماده هستند.. ارسال نتایج و پرونده بقیه واکسنها در مرحله حیوانات احتمالاً تا پایان ماه اکتبر طول می کشد.

او گفت: انشاالله تا پایان ماه سپتامبر ، واکسن کوپارس و همچنین واکسن سیناژن (که به طور مشترک توسط ایران و استرالیا تولید می شود) ، که در آزمایش های بالینی قرار دارند ، اجازه ورود به بازار را دارند.

وی خاطرنشان کرد که در حال حاضر فقط دو واکسن ، کویرایران برکت و پاستوکووک ، موفق به دریافت مجوزهای استفاده اضطراری شده اند و ممکن است در این مرحله با مشکلات یا زمان روبرو شوند. همچنین می خواهم از مسئول واکسن برکت نقل کنم که ظاهراً در یکی از مراحل تولید مشکلی وجود داشته است و آنها مجبور شده اند آن مرحله را تکرار کنند. در مورد واکسن Pastococcus ، از همان ابتدا تصمیم گرفته شد که تولید باید به تدریج در Aeschylus انجام شود و تولید این واکسن می تواند در ماه نوامبر به مقدار قابل توجهی انجام شود.

وی در مورد تأیید واکسن برکت توسط سازمان بهداشت جهانی گفت: “بدیهی است که یک پروسه تصویب وجود دارد ، اما این روند طولانی است.” آنها هنوز چیزی به ما نگفته اند ، اما قطعاً اسناد را ارسال کرده و آموزش های لازم را برای دریافت مجوز فرا گرفته اند.

غنی ادامه داد: در مورد واکسن فخرا امید است که تا ماه اکتبر بتواند وارد بازار شود. سازندگان آن اعلام کرده اند که می توانند واکسن ها را در یک میلیون دوز تهیه کنند و قصد ایجاد زیرساخت وسیع و تولید حدود 10 میلیون واکسن را ندارند. نیروهای مسلح تصمیم گرفته اند از فن آوری استفاده کنند و همزمان یک مدل آزمایشی داشته باشند ، اما ماموریت خود را به عنوان یک سرمایه گذاری بزرگ در تولید واکسن نمی دانند.

وی افزود: در مورد واکسن نورا ، از ابتدای تزریق اول ، برای دریافت مجوز ورود به بازار باید 6 ماه صبر کنیم.

یکی از اعضای کمیته ملی واکسن کرونا تأکید کرد: ما در ماه سپتامبر واکسینه خواهیم شد و باید تا ماه سپتامبر صبر کنیم و به استفاده از واکسن های خارجی ادامه دهیم تا به تدریج وضعیت خود را بهبود ببخشیم.

وی گفت: فرایندی که هلال احمر برای واردات واکسن دنبال می کند باید تقویت شود تا واکسن بیشتری وارد شود. البته اگر واکسن در خانه موجود باشد ، مردم برای واکسیناسیون بیرون نمی روند.

غنی ادامه داد: ما باید کمی منتظر بمانیم که چرا کشور ما سعی در دستیابی به برخی سیستم عامل های واکسن داشت و شاید در مریخ بتوانیم توضیحات بیشتری در مورد این موضوع ارائه دهیم. این حرکت خوبی بود و با گذشت زمان مشخص شد که کشور ما به برخی واکسن ها احتیاج داشته است.

وی درباره زمان احتمالی اتمام واکسیناسیون گروه هدف در ایران تصریح کرد: فکر می کنم همه ایرانی ها بتوانند واکسیناسیون خود را در ماه فوریه انجام دهند.

وی در مورد روند تولید واکسن اسپوتنیک در ایران گفت: فناوری این واکسن کاملاً مربوط به روسیه است و به صورت قراردادی در ایران تولید می شود و وقتی محصولات به سازمان غذا و دارو عرضه می شود می تواند گفت: تأمین کننده تا چه حد می تواند به واکسن نیاز داشته باشیم.

قانعی در مورد احتمال دعوت روزنامه نگاران برای بازدید از خط تولید واکسن کرونا ایرانی اظهار داشت: “من فکر نمی کنم آنها به غیر از گروه های خاصی اجازه دهند اکنون دیگران از خط تولید بازدید کنند ، اما احتمالاً با افزایش تولید در آینده این اتفاق خواهد افتاد ؛ ” البته من این را یک مسئله امنیتی نمی دانم ، اما آنها سعی می کنند مسائل مربوط به هر شرکت را برای خودشان حفظ کنند.

وی درباره نقش تحریم ها در دریافت واکسن کرونا توضیح داد: ما هزینه کاکس را پرداخت کردیم و آنها مجبور شدند از ما نقل قول کنند ، در حالی که در ابتدا آنها با انتقال پول مشکل داشتند. واضح است که تحریم ها به تولید واکسن در ایران ضربه وارد می کند. زیرا آنها می خواستند مردم را در تشنج قرار دهند و هر کاری از دستشان برمی آمد انجام دادند و برای تحت فشار قرار دادن مردم کاری نکردند.

غنی در مورد احتمال انتخاب واکسن ، تأکید کرد که هیچ الزامی برای تزریق واکسن کرونا وجود ندارد: “ما یک سبد واکسن نداریم که بگوییم همه می خواستند تزریق شوند ، اما در حال حاضر هیچ گونه تزریقی وجود ندارد.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا