عمومیکسب و کار برتر ایرانی

کانال کشی ساختمان

کانال کشی ساختمان

چرا کانال کشی ساختمان اهمیت زیادی دارد؟ طراحی سیستم‌های تهویه مکانیکی به طور کلی یک کار تخصصی است که توسط یک مهندس خدمات ساختمان انجام می‌شود. در حالی که استانداردها و قوانین کلی وجود دارد که می‌تواند برای تعیین نرخ جریان هوا برای موقعیت‌های مستقیم استفاده شود، هنگامی که تهویه مکانیکی با گرمایش، سرمایش، کنترل رطوبت و تعامل با تهویه طبیعی، جرم حرارتی و بهره خورشیدی ترکیب می‌شود، وضعیت می‌تواند به سرعت بسیار پیچیده گردد. این امر همراه با ملاحظات اضافی، مانند سر و صدای تولید شده توسط فن‌ها، و تأثیر کانال کشی بر جداسازی صوتی، به این معنی است که خدمات ساختمان حیاتی بوده که در ابتدای فرآیند طراحی ساختمان در نظر گرفته می‌شود و به عنوان یک افزودنی در نظر گرفته نخواهدشد.

سیستم‌های مدیریت ساختمان

تهویه مکانیکی ممکن است توسط یک سیستم مدیریت ساختمان (BMS) برای به حداکثر رساندن راحتی ساکنین و به حداقل رساندن مصرف انرژی کنترل شود. بازرسی و نگهداری منظم برای اطمینان از عملکرد بهینه سیستم‌ها و اینکه ساکنین نحوه عملکرد سیستم‌ها را درک می‌کنند ضروری است. تهویه مخصوصاً برای فضاهای تجاری و صنعتی برای کنترل کیفیت هوای داخل ساختمان با رقیق کردن و جابجایی آلاینده‌های داخل ساختمان ضروری خواهدبود و همچنین می‌توان از طریق خرید اینترنتی دریچه کولر پلاستیکی در سازه صنعت، برای کنترل دما، رطوبت و حرکت هوا اقدام کرد.

الزامات مقررات ساختمان

تهویه در ساختمان‌ها توسط قسمت F مقررات ساختمان تنظیم می‌شود. سند تایید شده F شامل استانداردهایی برای تهویه و کیفیت هوا برای همه ساختمان‌ها و الزاماتی برای جلوگیری از تراکم است. تهویه مکانیکی چیزی نیست که بسیاری از مردم در خانه‌های خود با آن آشنا باشند، اما همان چیزی خواهدبود که بسیاری در انواع دیگر ساختمان‌ها مانند ادارات و بیمارستان‌ها تجربه کرده اند. سیستم‌های مکانیکی اغلب برای خانه‌ها غیرضروری در نظر گرفته می‌شوند.

اهمیت کانال کشی ساختمان

در سیستم‌های MVHR، گرما بین جریان‌های هوا به داخل و خارج منتقل می‌شود تا جریان‌های حرارتی را تا حد زیادی کاهش دهد و در عین حال سطوح بالایی از تهویه را فراهم کند. نفوذ هوا در خانه‌ها می‌تواند مؤلفه قابل توجهی از کل بارهای گرمایش و تهویه مطبوع در یک ساختمان را تشکیل دهد (حدود یک سوم تا نیم)، و این بار می‌تواند به ویژه در ساختمان‌های کم انرژی که همه بارهای دیگر کاهش یافته اند، قابل توجه باشد.

در زمانی که پایداری ساختمان‌ها در ذهن بسیاری از خانوارها قرار دارد، بهترین راه برای افزایش بهره وری انرژی استفاده از اصول اولیه فیزیک ساختمان با ایجاد بهبود در محیط داخلی است که این امر شامل استفاده از اصول اولیه طراحی خورشیدی غیرفعال در ارتباط با عایق کاری و آب بندی ساختمان خواهدبود. با این حال، کانال کشی ساختمان نیازمند این است که نحوه تهویه ساختمان را نیز در نظر بگیرید.

آنچه ما از آن به عنوان “تهویه طبیعی” یاد می‌کنیم و اکثر خانه‌ها برای هوای تازه به آن متکی هستند، ترکیبی از پنجره‌های باز و نقص در ساخت و ساز (شکاف‌ها و سوراخ‌ها) است. این روش تهویه تا حد زیادی ناقص خواهدبود و تهویه طبیعی خوب متکی به تغییرات طبیعی فشار و دما است و بهترین طرح‌ها از اصول جریان متقاطع و پشته برای القای جریان هوا به داخل و از داخل به بیرون ساختمان استفاده می‌کنند.

تکیه بر کانال کشی ساختمان برای فراهم کردن شرایط کافی برای سلامتی ساکنین و همچنین آسایش آنها در یک ساختمان خوب ناکافی است. این موضوع به این دلیل خواهدبود که میزان نفوذ هوا به عوامل متعددی بستگی دارد، از جمله زمان باز بودن پنجره‌ها، دریچه فن کویل، منطقه قابل باز شدن و شرایط آب و هوایی غالب. تهویه مکانیکی برای انتقال هوا به داخل و یا اطراف ساختمان راه حلی برای رفع این مشکل فراهم می‌کند و تعدادی از مطالعات همچنین نشان داده‌اند که استفاده از MVHR می‌تواند از نظر کاهش مصرف انرژی و انتشار کربن بسیار کارآمدتر از اتکا به تهویه طبیعی باشد. مانند هر سیستم دیگری، انتخاب کانال کشی ساختمان و طراحی بهینه آن بسیار مهم است.

چرا تهویه کافی بسیار مهم است؟

تهویه کافی در داخل ساختمان با حذف سموم و CO2 کیفیت هوای خوب را تضمین می‌کند و همچنین به کنترل رطوبت کمک کرده و در نتیجه خطر تراکم رطوبت و آلودگی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، بهره وری انرژی و راحتی حرارتی نیز می‌تواند افزایش یابد. کیفیت هوا می‌تواند تحت تأثیر تعدادی از ناخالصی‌ها، مانند محرک‌های سطح پایین (گرد و غبار، گرده) تا رادون و ترکیبات آلی فرار قرار گیرد. در مناطق مرطوب یا سردتر، و به ویژه در ساختمان‌های بدون عایق، پتانسیل قابل توجهی برای تراکم زمانی که سطح رطوبت بیش از حد بالا باشد وجود دارد و این می‌تواند منجر به رشد کپک و مسائل مختلف سلامتی شود. قالب ساختمان همچنین می‌تواند تحت تأثیر رطوبت قرار گیرد و خراب شود و عمر ساختمان را کاهش دهد و به هزینه‌های چرخه عمر اضافه کند.

چرا از تهویه مکانیکی استفاده کنیم؟

یک سیستم تهویه مکانیکی می‌تواند: هوای کهنه را حذف کرده و هوای تازه را به داخل ساختمان وارد کند به کاهش سطح رطوبت داخل ساختمان کمک خواهدکرد آلاینده‌های ورودی را در صورت وجود فیلتراسیون موثر کاهش می‌دهد

آلاینده‌های داخل ساختمان، از جمله CO2 و VOC‌ها را از گازهای خارج از مواد مانند حذف می‌کند؛ یعنی همان مواردی که در مبلمان و تزئینات استفاده می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که برای اطمینان از تهویه مناسب با وسایل طبیعی، پنجره‌های یک ساختمان کاملاً مهر و موم شده باید حداقل چهار تا شش بار در روز برای مدت زمان معقولی باز شوند.

کانال کشی ساختمان برای چه کسی مفید است؟

یکی از مهمترین چیزهایی که باید قبل از معرفی سیستم MVHR به درستی انجام شود، آب بندی ساختمان شما است؛ زیرا وقتی ساختمان شما به هر حال مانند غربال نشتی داشته باشد، کنترل تهویه و تلاش برای بازیابی گرما چه فایده‌ای دارد؟ این موضوع شبیه به روشن کردن بخاری است در حالی که تمام پنجره‌ها را باز کرده باشید! بنابراین، ساختمان‌های با انرژی بسیار کم نیاز به سطح بسیار خوبی از هوابندی دارند و هنگامی که یک ساختمان هوابندی شد، لازم است سیستم تهویه به منظور قابل سکونت ساختن ساختمان ایجاد شود.

انواع سیستم‌ها برای تهویه

ساده‌ترین سیستم تهویه مکانیکی فقط از فن‌های اگزوز استفاده می‌کند که ورودی‌های ثابتی برای تامین هوای پاک دارند. در این سیستم تبادل حرارتی وجود ندارد، بنابراین هوای ورودی با دمای محیط یکسان است و نقاط اگزوز احتمالاً در مناطقی مانند حمام و آشپزخانه ارائه می‌شود.

سیستم ساده دیگر، یک تهویه دو طرفه است که بر اساس فشار کشش برای تولید جریان عرضه و اگزوز عمل می‌کند. این سیستم‌های تهویه با یک واحد هواکش کار می‌کنند و دیگری هوا را تامین خواهدکرد. همچنین یک بانک تبادل حرارتی بازیابی حرارتی یکپارچه برای انتقال گرما بین اگزوز و جریان هوای تامین استفاده می‌شود.

در کفه دیگر ترازو، کانال کشی ساختمان و سفارش یا خرید اینترنتی دریچه کولر پلاستیکی مؤثرترین راه حل است و از قوانین تهویه کاملاً کنترل شده و متعادل پیروی می‌کند. این نوع سیستم زمانی موثرتر است که در یک ساختمان خوب مهر و موم شده استفاده شود. این سیستم‌ها هوای تازه و فیلتر شده را به ساختمان می‌رسانند و ساختمان قبل از بازگرداندن به بیرون، در نتیجه هوای گرم یا مرطوب را از بین می‌برد و حجم هوای عرضه شده با اگزوز متعادل است.

همچنین کارآمدترین راه برای راه‌اندازی چنین سیستمی شامل تبادل حرارت است که به موجب آن انرژی حرارتی بین جریان هوای خروجی و ورودی منتقل می‌شود و شرایط داخلی را پایدار نگه می‌دارد و آن انرژی را حفظ می‌کند. ترتیبات بای پس روی این مبدل‌های حرارتی امکان‌پذیر است تا از مواقعی که شرایط بیرونی برای تامین مستقیم هوا به اندازه کافی خوب است، استفاده شود. کویل‌های گرمایش و یا سرمایش را می‌توان به سیستم‌های پیچیده‌تر MVHR اضافه کرد و سیستم‌های تابشی یا مبرد (سیستم‌های اسپلیت یا پانل‌های تابشی) را می‌توان در داخل قرار داد تا هرگونه نیاز گرمایش یا سرمایش اضافی را فراهم کند.

انواع کانال در کانال کشی تأسیسات ساختمان از لحاظ شکل ظاهری

کانال گرد

این داکت مورد استفاده در کانال کشی تأسیسات ساختمان راندمان بالایی را به دلیل افت فشار کمتر در نتیجه افت اصطکاک کمتر سطح داخلی را دارا می باشد علاوه بر این موضوع صرفه اقتصادی خوبی را با توجه به راندمان بالای خود دارد که از جمله مزایا و ویژگی های آن می باشد که بیشتردرفضاهای صنعتی، ورزشی و تولیدی به عنوان عضوی از کانال کشی تأسیسات ساختمان به کار برده می شود. ضمناً این داکت از مصالح مختلفی مانند ورق گالوانیزه و فلکسیبل ساخته می شود.

کانال چهارگوش

اشکال مختلفی از جمله سطح مقطع مربع و مستطیل را شامل می شود که عمدتاً از نوع مستطیل در کانال کشی تأسیسات ساختمان به دلیل نیازمندی کمتر به فضای نصب استفاده می شود. گرچه هرچقدر سطح مقطع مورد نظر به مربع نزدیکتر باشد راندمان بالاتری را دارا خواهد بود. مصالح مورد استفاده در ساخت این داکت مورد استفاده در کانال کشی تأسیسات ساختمان در اکثر موارد از ورق گالوانیزه خواهد بود.

کانال گالوانیزه

ورق گالوانیزه مورد استفاده در ساخت کانال کشی تأسیسات ساختمان عمدتاً از 0.6، 0.8 و 1 میلیمتر ضخامت خواهد داشت. این مصالح از قدیمی ترین انواع مورد استفاده در کانال کشی تأسیسات ساختمان است که به دلیل قیمت کم و در دسترس بودن بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد که از جمله مزایای آن می باشد. در مقابل این مزایا کانال گالوانیزه معایبی از جمله امکان عایق نبودن و در نتیجه امکان هدررفت انرژی را می باید خاطر نشان کرد که بدین منظورباید ازعایق های نوین به این دلیل بره برد.

کانال فلکسیبل

این کانال مورد استفاده در کانال کشی تأسیسات ساختمان به میزان بسیار زیادی مورد کاربری قرار می گیرد که این موضوع را مدیون ویژگی های منحصر به فرد خود مانند انعطاف پذیری بالا، امکان پیش عایق بودن و آنتی باکتریال خود می باشد. کانال کشی تأسیسات ساختمان با کانال فلکسیبل که یکی از تجهیزات نوین ساختمانی می باشد معایب کانال های سنتی را برطرف کرده و نیازهای کاربران را پاسخ می دهد. کانال فلکسیبل مورد استفاده در کانال کشی تأسیسات ساختمان انواع مختلفی را مانند کانال فلکسیبل بدون عایق از جمله فویلی، پی وی سی، برزنتی و همراه با عایق مانند کمبی، الاستومری، پلی استر را در برمی گیرد.

کانال پیش عایق

کانال کشی تأسیسات ساختمان با کانال پیش عایق که انواع مختلفی مانند پلی اورتان، فنولیک، الاستومری را شامل می شود، مزایا و ویژگی های متعددی را ازجمله کاهش هدر رفت انرژی و مراحل اجرایی ساخت، بهداشتی و مناسب کاربرد در فضاهای درمانی و همچنین عدم دارا بودن تأثیرات جانبی به هنگام استفاده را دارا می باشد که معایب کانال های سنتی پیش عایق مورد استفاده در کانال کشی تأسیسات ساختمان مانند پشم شیشه را که تأثیرات مخربی بر انسان و محیط زیست او می گذارد را اصلاح کرده اند.

کانال پارچه ای

داکت هوای برزنتی بهترین نمونه از کانال پارچه ای مورد استفاده در کانال کشی تأسیسات ساختمان می باشد که مقاومت بالایی در برابر ضربات فیزیکی، خوردگی اسید و تنشهای مشابه را داشته که این تجهیز را مناسب استفاده در کانال کشی تأسیسات ساختمان در فضاهای صنعتی و صنایع بزرگ می باشد.

تجهیزات مورد استفاده در کانال کشی تأسیسات ساختمان

همانطور که اشاره شد سیستم تهویه و در واقع کانال کشی تأسیسات ساختمان از اجزاء و عناصر متعددی تشکیل شده که بسیار ضروری بوده و در حقیقت مکمل یکدیگر نیز می باشند. لازم به ذکر است که تجهیزات مورد نیاز کانال های گالوانیزه در کانال کشی تأسیسات ساختمان قابلیت به کارگیری برای سایر انواع کانال ها را دارا می باشند که در ذیل به اختصار نام برده شده اند :

  • زانویی
  • تبدیل
  • سه راهی و سه راه تبدیل/چهارراه و چهارراه  تبدیل
  • شلواره
  • رابط
  • فلنج و …

لازم به ذکر است که تبدیل و اتصالات ذکر شده در امر کانال کشی تأسیسات ساختمان قابلیت تولید به صورت سفارشی را درا می باشند که این امر از طریق تولیدکنندگان مختلفی که به این امر مشغول می باشند امکان پذیر است و همچنین به منظور دریافت سایر مشخصات فنی، لیست قیمت و نحوه خرید و فروش این محصولات می بایست با نمایندگی فروش ایشان تماس گرفت.

دکمه بازگشت به بالا