اجتماعی

رشته محیط‌بانی در هنرستان‌های فارس راه‌اندازی می‌شود

باراناخبر/پرس مدیرکل محیط زیست فارس از راه اندازی میدان پایلوت حفاظت از محیط زیست در هنرستان های کار و دانش این استان خبر داد.

عطا پورشیرزاد روز سه شنبه 17 شهریور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از مهرماه امسال رشته حفاظت از محیط زیست در هنرستان کار و دانش استان فارس راه اندازی می شود.

وی افزود: راه اندازی این رشته برای اولین بار در کشور به صورت پایلوت در استان های خوزستان و فارس اجرا می شود و در فارس امسال 20 دانش آموز در این رشته به صورت آزمایشی در هنرستان شهید مطهری ناحیه پذیرفته می شوند. 2 شیراز.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه این دوره ویژه دانش آموزان پسر است گفت: برای تربیت این دانش آموزان نیروی انسانی از طریق سازمان آموزش و پرورش و محیط زیست تامین می شود.

پورشیرزاد ادامه داد: صدور مدرک برای فارغ التحصیلان این رشته در حال حاضر تعهد استخدامی ندارد اما تلاش می کنیم این افراد آموزش دیده را در اولویت استخدام حفاظت محیط زیست قرار دهیم.

وی در ادامه بر ضرورت آموزش تاکید کرد و گفت: قطعا اگر ملاحظات زیست محیطی در جامعه رعایت نشود توسعه پایدار نخواهیم داشت.

مدیرکل محیط زیست فارس با اشاره به حاکم شدن تغییرات اقلیمی در سطح جهانی، منطقه ای و محلی افزود: یکی از دلایل اصلی این اتفاق این است که اقدامات ما در زمین آینده نگر نبوده و این اتفاق منجر به این اتفاق شد.

پور شیرزاد همچنین به وضعیت بحران آب و محیط زیست فارس اشاره کرد و گفت: بحران آب ناشی از بی توجهی به محیط زیست است که کشاورزی را تحت تأثیر قرار داده است، اگر امروز تالاب ها خشک شوند زندگی مردم را تحت تأثیر قرار می دهد. ساکنان. اطراف تالاب ها و معیشت خود را گم کردند.

وی با بیان اینکه مجموعه رهبری استان در تلاش است برنامه ریزی بلندمدتی برای حفظ محیط زیست و کاهش مشکلات برای آینده داشته باشد، افزود: امروز این انسجام و هماهنگی در استان وجود دارد اما چون حل مشکلات زمان بر است. ، باید برنامه داشته باشیم و بلند مدت باشیم.

مدیرکل محیط زیست فارس با بیان اینکه احیای تالاب ها به صورت دقیق و فنی در دستور کار قرار گرفته است، افزود: وظایف دستگاه ها به گونه ای محاسبه و برنامه ریزی شده است که هر دستگاه با توجه به آنچه که دارد این وظایف را انجام دهد. است. مورد نیاز برای انجام.

پورشیرزاد با بیان اینکه تالاب ها از ارزش ویژه ای برخوردار هستند و احیای آن ها با برنامه ریزی کوتاه مدت دنبال می شود، گفت: این موضوع جدا از سایر برنامه ها و طرح های زیست محیطی است، همچنین طرح هایی متناسب با برنامه محور بودن ارائه می شود و در گفتگو با رئیس به کمیسیون کشاورزی مجلس پیشنهاد دادیم.

مدیرکل محیط زیست فارس افزود: از جمله این پروژه ها، ایجاد مرکز پایش سلامت و بهداشت محیط شهری برای شیراز بسیار ضروری است، زیرا با افزایش جمعیت این امر ضرورت بیشتری پیدا می کند و ایجاد آلودگی هوا می شود. نظارت بر. سیستم در شیراز نیز در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به دیگر طرح های پیشنهادی گفت: معرفی اکوپارک میانکتل به منظور استفاده از ظرفیت های گردشگری اقتصادی و تحقیقاتی موجود در آن و همچنین احیای جمعیت آهو در پارک ملی بختگان از دیگر موارد قابل تامل است.

پورشیرزاد با بیان اینکه طرح ها فقط روی کاغذ نیست، طرح و وام هم پیش بینی شده است، تاکید کرد: معتقدیم باید موفق شویم حرکت جدیدی در سطح استان برای حفاظت از محیط زیست ایجاد کنیم.

مدیرکل محیط زیست فارس همچنین به راه اندازی کمپین حذف روزانه بخشی از زباله ها از سطح زمین اشاره کرد و گفت: این کمپین با رعایت بهداشت محیط زیست مردم راه اندازی شده و باید در تمام استان ها توسعه یابد. .

قاسم نهاوندی معاون محیط زیست فارس نیز در این جلسه با اشاره به انتقال صنایع آلاینده از شیراز، گفت: مقرر شد 4 صنعت بزرگ واگذار شود; کارخانه ریشمک هم اکنون به طور کامل واگذار شده است، کارخانه پشم و شیشه باید تا پایان امسال به منطقه ویژه منتقل شود.

وی با بیان اینکه به کارخانه سیمان 2 تا 3 سال مهلت داده شده و تلاش شده تا این کارخانه مجبور به جابجایی شود، تصریح کرد: محیط زیست به وظیفه خود تمام تلاش خود را انجام داده و در نهایت سبزی نرگس است. کارخانه روغن کشی که بوی نامطبوع داشت و واحد بذرگیری تعطیل شد و در کارگروه ماده 14 نمودار جابجایی این کارخانه نیز تهیه شد.

نهاوندی با بیان اینکه رودخانه پلانراهدار و آلودگی آن موضوع دیگری است که جلسات متعددی برای آن برگزار شده و منابع آلاینده آن شناسایی شده است، گفت: علم پزشکی باید با برخی از این منابع مقابله کند و ما هم درگیر محیط زیست هستیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا