عمومیکسب و کار برتر ایرانی

چه نوع زگیل تناسلی خطرناک است؟

آیا زگیل تناسلی را می‌شناسید؟ آیا با خطرات زگیل تناسلی آشنا هستید؟ یکی از رایج‌ترین و شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی بین زوجین، است. این عارضه به راحتی از طریق رابطه جنسی و تماس با پوست منتقل خواهد شد و صابون دست و صورت گانودرما می تواند از انتقال آن به دست و صورت جلوگیری کند. ابتلا به زگیل تناسلی محدودیت جنسی و سنی خاصی ندارد و افراد در هر سن و سالی که باشند در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی به این عارضه مبتلا خواهند شد.

زگیل تناسلی خوش خیم و بد خیم دارد؟
این ویروس مانند سایر بیماری‌های بدن دارای انواع مختلف خوش‌خیم و بدخیم است، عامل بوجود آمدن زگیل تناسلی، ویروس پاپیلومای انسانی است. این بیماری به صورت برجستگی‌ و زائده‌ گوشتی ریز و درشت روی ناحیه تناسلی در زنان و مردان خود را نشان می‌دهد. این زائده‌های گوشتی در بیرونی‌ترین لایه پوست بوجود می‌آید و استفاده از صابون زگیل تناسلی میتواند به رفع این مشکل کمک شایانی کند.

طبق آمار منتشر شده تنها ۱۰ درصد کسانی که به این عارضه مبتلا هستند علائم آن را نشان می‌دهند. این بیماری شاید از همان ابتدا علائم خود را نشان ندهد، معمولا چند هفته تا چند ماه طول می‌کشد تا علائم آن روی بدن ظاهر شود. اگر از صابون گانودرما برای جوش صورت استفاده کنید می توانید تا حدودی از ابتلا به این ویروس جلوگیری کنید. خاصیت های گانودرما باعث کاهش ابتلا می شود.

زگیل تناسلی از طریق رابطه جنسی دهانی، رابطه حنسی مقعدی و واژینال به منتقل می‌شود. برای تشخیص قطعی و درمان آن بهتر است به پزشک مراجعه کنید. پزشک ابتدا دستگاه تناسلی، آلت تناسلی و داخل مقعد و واژن را معاینه می‌کند. در صورت احتمال وجود این ویروس، آزمایش خون و پاپ‌‌اسمیر می‌توانند به صورت قطعی وجود این عارضه در بدن را مشخص کنند.

آیا زگیل تناسلی کشنده است؟

ویروس زگیل تناسلی یا HPV نوع پرخطر ۱۶ و ۱۸، بسیار خطرناک و کشنده است. ویروس زگیل تناسلی به خودی خود نمی‌تواند کشنده باشد اما حدود ۷۰ درصد کسانی که سرطان دهانه رحم دارند به این ویروس مبتلا بوده‌اند. اگر به موقع نسبت به درمان ویروس زگیل تناسلی اقدام کنید قطعا می‌توانید به کمک دارودرمانی آن را کنترل کنید، در غیراینصورت به سرطان پیشرفته تبدیل می‌شود.

خطرات ابتلا به زگیل تناسلی چیست؟

از خطرات زگیل تناسلی می‌توان به عامل ابتلا به سرطان حنجره، دهانه رحم، مقعد، مری در زنان و مردان اشاره کرد. این ویروس در صورتی که کنترل و درمان نشود می‌تواند خطرات بسیار زیادی برای فرد به همراه داشته باشد. خطرات زگیل تناسلی عبارتنداز:

سرطان مقعد

مقعد لوله کوتاهی است که وظیفه خارج کردن مدفوع از بدن را به عهده دارد. زگیل تناسلی یکی از مهم‌ترین دلایل بروز سرطان مقعد است. علاوه بر زگیل تناسلی، سن بالا، استعمال دخانیات، روابط جنسی مقعدی متعدد از دیگر عوامل ابتلا به سرطان مقعد هستند.

سرطان مقعد هم مانند سایر بیماری‌ها دارای علائم و نشانه‌هایی است:

  • خارش و سوزش
  • درد مقعد
  • خونریزی از مقعد
  • وجود توده در مقعد

پزشکان از روش‌های متعددی برای تشخیص این عارضه استفاده می‌کنند. نمونه برداری، سونوگرافی، بررسی فیزیکی مقعد از روش‌هایی هستند که می‌توان به کمک آن‌ها سرطان مقعد را تشخیص داد. سرطان مقعد مانند سایر بیمای‌ها راه درمان مختلفی دارد، تشخیص به موقع این عارضه می‌تواند در بهبود سرطان مقعد به شدت تاثیرگذار باشد. برای درمان این سرطان از شیمی‌درمانی، پرتودرمانی، جراحی و ایمونوتراپی استفاده می‌کنند.

سرطان حنجره

یکی از رایج‌ترین خطرات زگیل تناسلی، سرطان حنجره است. حدود ۴۰ نوع از ویروس زگیل تناسلی می‌تواند موجب سرطان حنجره شود. سرطان حنجره ناحیه گلو و دهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همانطور که می‌دانید یکی از راه‌های انتقال ویروس HPV سکس دهانی است. این ویروس علاوه بر رابطه جنسی واژینال و مقعدی از طریق سکس دهانی هم منتقل می‌شود. سرطان گلو یا حنجره HPV مثبت باعث بزرگ شدن و متورم شدن گلو خواهد شد. علائم سرطان گلو یا حنجره HPV مثبت:

  • کاهش وزن
  • بی‌حسی درون دهان
  • تغییرات غیرعادی صدا
  • سرفه خونی
  • تورم زبان
  • درد گوش
  • تورم غدد لنفی
  • وجود توده‌های کوچک در درون دهان و اطراف آن
  • درد گلو در هنگام خوردن غذا

بر اساس آخرین آمار ارائه شده از کشور آمریکا حدود ۱۰ درصد مردان و ۶ درصد زنان، از طریق سکس دهانی به این عارضه مبتلا می‌شوند.
پزشکان برای درمان سرطان حنجره HPV مثبت از همان روش‌های درمان سرطان گلو استفاده می‌کنند. معمولا شیمی درمانی، پرتو درمانی، برداشت سلول‌های سرطانی و جراحی رباتیک از بهترین روش‌های درمان این عارضه هستند.

سرطان دهانه رحم

یکی از شایع‌ترین خطرات زگیل تناسلی در زنان، سرطان دهانه رحم است. بیش از ۹۹ درصد کسانی که به سرطان دهانه رحم مبتلا شده‌اند، به دلیل ویروس فعال زگیل تناسلی بوده است. دهانه رحم قسمت انتهایی رحم است که به واژن متصل می‌شود. اگر این سرطان در مراحل اول تشخیص داده شود، می‌توان آن را درمان و کنترل کرد. اما هرچه مدت زمان بیشتری از آن بگذرد قطعا درمان آن هم سخت‌تر خواهد شد.

بهترین روش برای پیشگیری از ابتلا به سرطان رحم، آزمایش پاپ اسمیر است. در این آزمایش پزشک زنان به وسیله اسپوکولوم، واژن را باز کرده و از دهانه رحم نمونه‌برداری می‌کند. بدین وسیله می‌توان وجود سرطان دهانه رحم و سایر عفونت‌های زنانه را تشخیص داد.

علائم سرطان دهانه رحم عبارتنداز:

  • کاهش وزن شدید و کاهش اشتها
  • خونریزی واژن بعد از رابطه جنسی
  • تورم در پاها
  • اختلال در ادرار
  • احساس درد در لگن در زمان رابطه جنسی
  • خونریزی بعد از اتمام یائسگی
  • ترشحات آبکی و خونی

لیزر، سرمادرمانی، برداشتن رحم، دارودرمانی، جراحی لگن از روش‌های درمان سرطان دهانه رحم هستند.

علت زگیل تناسلی در زنان

ویروس اچ پی وی علت اصلی زگیل تناسلی در زنان است. علت این بیماری در زنان که بیشتر در افراد زیر ۳۰ سال شیوع دارد انتقال ویروس HPV از طریق راه‌های زیر است:

  • واژن
  • مقعد
  • رابطه دهانی
  • تماس پوستی با پوست آلت تناسلی آلوده به ویروس HPV
  • زایمان

به‌ خاطر داشته باشید که اچ پی وی تناسلی در زنان بلافاصله بعد از آلوده‌شدن بدن به ویروس اچ پی وی بروز پیدا نمی‌کند و ممکن است چند ماه یا حتی چند سالی طول بکشد تا بیماری ظاهر شود.

زگیل تناسلی در دختران مجرد

زگیل تناسلی در زنان بیماری مقاربتی به‌ شدت مسری ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی زنان است که لزوما از طریق رابطه جنسی با دخول ایجاد نمی‌شود. هرگونه تماس پوست ناحیه تناسلی با پوست آلوده به ویروس اچ پی وی می‌تواند باعث انتقال ویروس HPV زنان شود. رابطه جنسی مقعدی، دهانی و تماس پوست با کاندوم آلوده به ویروس HPV می‌تواند علت ایجاد زگیل تناسلی در دختران مجرد باشد که رابطه جنسی محافظت نشده با شریک نامطمئن دارند. ویروس HPV زنان از طریق آغوش، دست‌دادن، حمام یا استفاده از توالت مشترک منتقل نمی‌شود. هرگونه تماس پوست ناحیه تناسلی با پوست آلوده به ویروس اچ پی وی می‌تواند باعث انتقال ویروس HPV زنان شود.

زگیل تناسلی چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص بیماری زگیل تناسلی باید به دکتر زنان مراجعه کنید تا شما را معاینه بدنی کند. دکتر زنان با معاینه بدنی ساده و مشاهده زائده‌ها می‌تواند تعیین کند که برآمدگی‌ها اچ پی وی تناسلی هستند یا خیر. گاهی هم علائم اچ پی وی تناسلی زنان، روی آلت تناسلی دیده نمی‌شوند و در قسمت‌های داخلی دستگاه تناسلی و مقعد، دهانه رحم یا داخل واژن ظاهر می‌شوند. در چنین مواردی یا در صورت مشاهده علائم زگیل تناسلی احتمال ابتلا به ویروس اچ پی وی را می‌دهد و برای تشخیص وجود ویروس پاپیلومای انسانی زنان دو آزمایش پاپ اسمیر و آزمایش خون را برای فرد بیمار تجویز می‌کند.

برای درمان زگیل تناسلی به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

برای درمان زگیل تناسلی باید به دکتر متخصص زگیل تناسلی مراجعه کنید که می‌تواند متخصص ارولوژی یا دکتر عفونی متخصص بیماری‌های مقاربتی باشد. این تیم متخصص از روش‌های درمانی مختلف مثل کرایوتراپی یا درمان دارویی برای درمان زگیل تناسلی کمک می‌گیرد.اگر علائم HPV دارید یا رابطه‌جنسی خطرناکی داشته‌اید، حتما برای بررسی این بیماری به پزشک مراجعه کنید.

زنان مبتلا به ویروس HPV در صورت حاملگی با عوارض و خطرات زیر مواجهند:

  1. اگر بیمار مبتلا به ویروس اچ پی وی زنان با روش طبیعی زایمان کند، ممکن است ویروس HPV به نوزاد منتقل شود.
  2. مشکلات ادراری و انسداد مجاری ادراری در خانم‌های باردار مبتلا به زگیل تناسلی وسیع از دیگر عوارض اچ پی وی است.
  3. ویروس پاپیلومای انسانی زنان عامل اصلی سرطان سرویکس یا در خانم‌ها محسوب می‌شود. ویروس اچ پی وی با تغییر سلول‌های دهانه رحم باعث سرطانی‌شدن سلول‌ها در طول سال‌ها می‌شود.
  4. سرطان واژن یکی دیگر از عوارض اچ پی وی است.
  5. سرطان مقعد یا آنال کنسر هم در صورت پیشروی ویروس اچ پی وی و درگیرشدن ناحیه مقعد از عوارض احتمالی اچ پی وی است. رابطه جنسی آنال می‌تواند باعث گسترش ویروس زگیل تناسلی به ناحیه مقعد شود.
  6. سرطان دهان و گلو هم از عوارض اچ پی وی است. به‌‎خصوص افرادی که رابطه جنسی دهانی با شریک مبتلا به ویروس اچ پی وی دارند.

ویروس پاپیلومای انسانی زنان عامل اصلی سرطان سرویکس یا سرطان دهانه رحم در خانم‌ها محسوب می‌شود.

پیشگیری از زگیل تناسلی

طبیعی است که نخستین راه برای پیشگیری از زگیل تناسلی زنان رعایت احتیاط و اقدامات ضروری در رابطه جنسی است. داشتن شریک‌های جنسی متعدد و برقراری رابطه محافظت‌نشده می‌تواند خطر ابتلا به را تشدید کند. برای پیشگیری از زگیل تناسلی در زنان این توصیه‌ها را جدی بگیرید:

  • سکس با کاندوم: استفاده از کاندوم در رابطه جنسی می‌تواند خطر ابتلا را کاهش دهد. هرچند که نمی‌تواند راه پیشگیری ۱۰۰ درصدی باشد، چرا که تمام آلت تناسلی با کاندوم پوشیده نمی‌شود و امکان ابتلا هست.
  • واکسن: واکسن زگیل تناسلی از ابتلای شما به این ویروس پیشگیری می‌کند. بهترین سن برای تزریق واکسن زگیل تناسلی ۱۱ تا ۱۲ سالگی است و خانم‌ها می‌توانند در فاصله سنی ۱۳ تا ۲۶ سال هم این واکسن را تزریق کنند. جهت پیشگیری از بروز حساسیت حتما پیش از تزریق با پزشک مشورت کنید. خانم‌های باردار بهتر است واکسن نزنند.

انتخاب سبک زندگی سالم، تغییر عادات غذایی، ترک سیگار و نداشتن شرکای جنسی متعدد از دیگر ترفندهای طلایی برای پیشگیری از زگیل تناسلی هستند.

سوالات متداول

  1. چه زمانی باید تست HPV انجام داد؟اگر از نظر جنسی فعال هستید و شرکای جنسی متعددی دارید، حتما نسبت به انجام تست HPV اقدام کنید.
  2. آیا زنان بیش از مردان دچار زگیل تناسلی می‌شوند؟با وجود اینکه زنان بسیار آسیب‌پذیرتر از مردان هستند اما احتمال ابتلا به این عارضه در زنان و مردان یکسان است.
  3. آیا ویروس زگیل تناسلی از مادر به جنین منتقل می‌شود؟در صورتی که زایمان به صورت طبیعی باشد، احتمال انتقال این بیماری به جنین وجود دارد.
  4. آیا داروهای گیاهی و درمان‌های خانگی به این عارضه کمکی می‌کنند؟
    بله، تا حدودی می تواند موثر واقع شود ولی بهتر است در این زمینه و اطلاع از تایپ ویروس با پزشک متخصص مشورت کنید.
دکمه بازگشت به بالا