عمومی

تعبیر یک ‌رؤیای ۷۰ ساله

برای رسیدن به این رویا 70 سال طول کشید. از زمان برپایی كتابخانه دولت در یكی از اتاقهای آكادمی هنرهای تهران تا كتابخانه میرزا محمود احتشام السلطنه در خانه او در خیابان علاء الدوله ، روبروی میدان تمرین.

به گزارش باراناخبر ، این روزنامه همشهری نوشت: گفته شد فعالیت زیادی وجود دارد. بسیاری از چهره های فرهنگی و شناخته شده به مراسم افتتاحیه یکی از دو ساختمان تازه ساخته در این خیابان دعوت شده اند. بنایی شبیه به مساجد دوره سلجوقی با همان نمای آجری و ستونهای اطراف درب چوبی که نام آن “کتابخانه ملی” در کتیبه نستعلیق در بالای ورودی آن است. سرانجام رویای سالها فرهنگ و هنر ایرانی تحقق یافت و اکنون تهران در ردیف شهرهایی که دارای یک کتابخانه ملی واقعاً بودند متحد شد. یک کتابخانه کوچکتر از کتابخانه کنگره و کتابخانه ملی انگلیس با جداول و نیمکت های چوبی و پنجره های بزرگ و سخاوتمندانه در خیابان.

برای رسیدن به این رویا 70 سال طول کشید. از زمان برپایی كتابخانه دولت در یكی از اتاقهای آكادمی هنرهای تهران تا كتابخانه میرزا محمود احتشام السلطنه در خانه او در خیابان علاء الدوله ، روبروی میدان تمرین.

در این سالها هزاران واقعه اتفاق افتاد به طوری که کتابخانه ملی قابل تأسیس نیست ، تا اینکه در سال 1312 ، علی اصغر حکمت ، معاون وزیر آموزش و پرورش ، طرح احداث کتابخانه عمومی در مجلس را ارائه کرد و مقرر شد این کار آغاز شود. کتابخانه ملی پس از تهیه مقررات. اما آنچه ساخت کتابخانه ملی آنلاین را تأیید کرد ، تجمع بزرگ شرق شناسان در کنگره هزاره فردوسی بود. چهل دانشمند بزرگ ایرانی از سراسر جهان با زیر بغل کتابهای نازک به تهران آمدند و قرار بود این کتاب ها در کتابخانه های مرجع به نمایش درآیند. حکمت که اخیراً به آندره گدار ، باستان شناس فرانسوی و معمار و رئیس گروه آثار باستانی مأمور ساخت یک موزه ملی بود ، در دیدار با معمار فرانسوی که عاشق ایران بود ، به وی پیشنهاد کرد که وی همچنین قصد ساخت یک موزه را دارد. کتابخانه ملی. موضوع اصلی محل استقرار کتابخانه بود که به پیشنهاد گدار به عنوان یک جای خالی برای ذخیره خودروهای برخی از موسسات داخل میدان تمرین ، واقع در شمال موزه به کتابخانه داده شد. این زمین در کنار جاده رافائل قرار داشت. این خیابان به دلیل کتابفروشی و نشر رافائل مشهور بود و بعداً نام قوامات السلطنه را گرفت. اگرچه بدست آوردن زمین دشوار بود ، حكمت قول داد كه آن را از پادشاه بگیرد و از گدار خواست كه طرحی برای موزه تهیه كند.

برخلاف انتظارات حکمت ، در دیدار با رضا شاه ، وی به راحتی اجازه ساخت در این دو زمین را گرفت و کار ساخت و ساز کتابخانه ملی همزمان با موزه ایران باستان ادامه یافت.

در طراحی کتابخانه ، گدار نگاهی به طراحی قبلی خود برای موزه ایران باستان ، بلکه نگاهی به کتابخانه ملی انگلیس انداخت. این طرح شاهکاری برای علی اصغر حکمت بود ، اما شاه فکر می کرد که این مسخره و غریب است.

رد این طرح باعث شد گدار ، که ناامید شده بود ، با توجه به 1000 فوت مربع که در اختیار وی بود ، ساختمان جدید کتابخانه را طراحی کند. با این حال ، او در طراحی جدید كتابخانه چیزی نكرد. نکته قابل توجه در طراحی کتابخانه ملی تطبیق آن با ساختمان موزه ملی ایران بود. احتمالاً در تهران هیچ بنایی وجود ندارد که به خوبی در کنار هم قرار بگیرد. از آنجایی که گدار در طراحی موزه ملی از معماری قوس کسرا الهام گرفته بود ، وی همچنین بنا بر این بنا ، کتابخانه را طراحی کرد و از ترکیبی از معماری باستانی ایرانی و اسلامی در طراحی استفاده کرد. وی در انتخاب نوع مصالح ، تقارن و نسبت این ساختمان را با ساختمان موزه در نظر گرفت و از بهترین مصالح معماری از سراسر ایران در ساخت این بنا استفاده کرد. این کتابخانه در اوایل سال 1316 به پایان رسید و انبارهای آن پر از کتاب بود. اما تا سپتامبر که موزه ملی به پایان رسید ، رسماً افتتاح نشد. با این وجود شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این کتابخانه از ماه ژوئن برای بازدید کنندگان باز بوده است.

در خبرنامه 18 ژوئن 1316 ، اخبار “افتتاح كتابخانه ملی ایران” به شرح زیر است: بعد از ظهر برای استفاده از بازدید کنندگان. “

زیرساخت کتابخانه ملی ایران در 2 طبقه 550 متر بود. دو طبقه زیر برای مخازن ایجاد شده است. در طبقه همکف علاوه بر قسمت های ورودی و اداری سالن نمایشگاه ، تالار فردوسی ، بخش انتشارات و خدمات فنی قرار داشت. اتاق مطالعه نیز در طبقه دوم قرار داشت. یک سالن (برای حدود 60 نفر) و یک کتابفروشی وجود داشت. مخازن کتابخانه برای کل 40،000 جلد کتاب ایجاد و ساخته شده است. برای تجهیز مخزن کتابخانه ملی ، در ژوئن سال 1316 ، در مجموع 13712 نسخه چاپی و نسخه های خطی در چندین دوره به کتابخانه تحویل داده شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا