عمومیکسب و کار برتر ایرانی

چکار کنیم نهال زود رشد کند

نهالی که به قصد رشد و نمو کاشته می شود کوچک و ضعیف بوده و جهت تبدیل شدن به آن حدی که بتواند علاوه بر استوار ماندن به تولید میوه بپردازد و در نهایت به درختی تنومند تبدیل گردد تا علاوه بر چیدن میوه های فراوان از آن بتوان زیر سایه آن نیز سیزده را به در کرد، نیازمند مواد ضروری برای رسیدن به این مرحله می باشد؛ درست مانند نوزادی که برای تبدیل شدن به انسان بالغ نیاز به توجه و رسیدگی و دریافت مواد غذایی مقوی می باشد، برای نهال نیز این مثال صدق می کند.

تغذیه نهال:

بدون شک نهال ها مانند دیگر موجودات زنده برای رشد مطلوب نیازمند مواد ویژه و ضروری هستند و تا وقتی آن ها را در کنار دیگر عوامل دریافت نکنند، در همان اندازه خریداری شده باقی می مانند و رشد قابل توجهی نخواهند کرد حتی در موارد شدید کمبود نهال خشک می گردد؛ پس اگر در چیدن میوه های خود از درخت آینده تان مصمم هستید بایستی به برنامه تغذیه و نیازهای آن اهمیت بدهید و ما را در کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله یاری نمایید.

و اما به راستی برای رشد سریع نهال چه باید؟ مواردی را که در ادامه مطلب ذکر می کنم بسیار مهم و در عین حال آشنا برای شما خواهد بود که به احتمال زیاد نسبت به آن بی توجه بوده یا اطلاعات کافی ندارید.

۱)اولین قدم خرید نهال می باشد که نکته قابل توجه در این امر کاشته شدن هر نهال در بومی منطقه خود است؛ بنابراین اگر در فکر خرید نهالی غیر از بومی منطقه خود هستید باید عرض کنم انتظار رشد سریع از آن را نداشته باشید.

۲)در زمان مناسبی از سال نهال خود را بکارید! به عنوان مثال کاشت نهال در اواخر بهار یا تابستان به دلیل گرم بودن هوا سبب آسیب رسیدن به آن و حتی خشک شدن نهال می گردد یا حتی اگر چنین اتفاقی نیوفتد چند ماه خود را بیخودی صرف رسیدگی به آن کرده اید؛ در حالی که می توانستید با کاشت در زمان مناسب زودتر به نتیجه برسید.

۳)نهال خود را در مکان مناسبی بکارید! کاشته شدن نهال در مناطق سایه وار مانند کنار ساختمان، تیرهای برق و بسیار نزدیک به درختان دیگر کار اشتباهی است زیرا نهال را از منبع نور خورشید جهت رشد موثر محروم می سازد.

۴)گودال مناسبی جهت رشد راحت ریشه بکنید: با انتخاب بیل مناسب و حفر گودال ۲ تا ۳ برابر عرض و طول ریشه، به قرار دادن بهتر ریشه نهال اقدام نمایید. حفر گودال با عمق مناسب، رشد ریشه و رساندن مواد غذایی ضروری به نهال را بهبود می بخشد.

۵)از خاک غنی برای پر کردن گودال استفاده نمایید اگر خاک شما غنی نباشد از کود کمپوست، کودهای آلی یا تفاله میوه ها جهت تقویت اولیه نهال استفاده نمایید.

۶)نسبت به آبیاری اقدام نمایید و با توجه به اندازه درخت مقدار آن را خودتان تشخیص دهید؛ لازم است بدانید حداقل آب برای نهال تازه کاشته شده ۵ لیتر می باشد.

۷)از کودهای مناسب برای تغذیه سالانه و ماهانه نهال خود استفاده کنید زیرا بهترین راه و اصلی ترین راه جهت دریافت مواد مغذی افزودن کود به درخت می باشد؛ با کمک کود نهال از پایه و اساس بهتر تقویت شده و جهت تولید میوه های درشت و با کیفیت آماده می گردد. اما مهم ترین عناصر و مواد مغذی برای رشد سریع نهال کدام ها هستند؟

در جدول تناوبی دسته ای عنصر ها وجود دارند که برخی از آن ها در دسته عناصر کم مصرف و برخی دیگر پر مصرف قرار دارند؛ توجه داشته باشید نباید این طرز فکر را در مورد عناصر کم مصرف بکار ببرید که چون میزان مصرف کمی دارند پس می توان از آن ها چشم پوشی کرد! این طرز فکر اشتباه را هرگز در ذهن پرورش ندهید زیرا اگر سهل انگاری در تامین این عناصر صورت گیرد از جایی که فکرش را هم نمی گردید ضربه خواهید خورد.

پس تامین عناصر و مواد غذایی به مقدار کافی و با رعایت اصل اعتدال بایستی صورت گیرد؛ آنچه که باعث می شود نهال شما در مدت زمان کوتاه به حداکثر رشد برسد بهره مند شدن از عناصر و مواد غذایی ضروری از جمله پر مصرف می باشد. پس قبل از کوددهی به کمک آزمایش خاک از موجودی بستر کشت نهال گردو چندلر و کمبود های آن آگاه شوید و سپس با مشورت گرفتن از مشاوران کار بلد نسبت به خرید کود اقدام نمایید.

اکنون به بررسی چند مورد از کودهای پر مصرف توصیه شده خواهیم پرداخت.

کودهای نیتروژنه:

اگر هدف تان رشد سریع نهال می باشد، از کاربرد عنصر نیتروژن در رشد سریع غافل نشوید زیرا در همه گیاهان و درختان تامین عنصر ازت پایه ثابت برنامه های تغذیه ای می باشد؛ عنصر نیتروژن قبل از وارد شدن درخت به فاز زایشی پس از گذراندن فاز رویشی نقش مهمی دارد و بایستی در مرحله رویشی جهت نتیجه سریع تر به درخت اضافه گردد.

کودهای آهن دار:

یکی دیگر از مهم ترین کودهای رشد سریع نهال، کود آهن می باشد زیرا اکثر خاک های کشور با کمبود این عنصر مواجه بوده و در تمامی مراحل رشد گیاه اثر خود را پس از رسیدن نشان می دهد و منجر به رشد و نمو هر چه بهتر می گردد.

کودهای منیزیم دار:

بدون شک از اهمیت فرآیند فتوسنتز در رشد سریع گیاه به دلیل مواد حاصل از آن واقف هستید؛ عنصر منیزیم تولید کلروفیل گیاهی و به تبع آن فتوسنتز را افزایش می دهد و از این طریق رشد نهال را تسریع می کند.

نهال ها با اندازه کوچک خود و نشانه امید برای آینده بسیاری از افراد را به سمت کاشت آن علاقه مند می گرداند؛ اهمیت این موضوع چنان است که در تقویم روز ۱۵ اسفند به روز درخت کاری شهرت دارد. آنچه که در تداوم رشد نهال و تبدیل آن به درخت پرسود اهمیت دارد، توجه به نکات راه های رشد سریع نهال می باشد که به طور مفصل در این مقاله بدان پرداخته شد.

رشد گیاهان وابسه به عوامل مختلفی است. یکی از مهم ترین فاکتورهای رشد، کوددهی منظم است. در بین گیاهان مختلف، درختان میوه نیاز بیشتری به دریافت مواد معدنی و مغذی دارند. به همین خاطر است که بسیاری از باغداران به دنبال خرید و استفاده از بهترین کود برای رشد سریع درختان میوه هستند. در این مقاله درباره بهترین کود برای رشد درختان صحبت می کنیم.

بهترین کود برای درختان میوه

گیاهان و درختان نیز مانند انسان ها برای رشد و نموی خود، نیاز به مواد غذایی مناسب دارند. کمبود عناصری همچون نیتروژن، پتاسیم و فسفر، موجب تهدید سلامت درختان می شوند. همانطور که می دانید به خطر افتادن سلامت درخت، خسارات جبران ناپذیری به باغداران می زند.

چاره کار استفاده از کودهای حاوی سه عنصر نیتروژن، پتاسیم و فسفر است. اگرچه نوع و کیفیت کود در میوه دهی درختان تأثیر بسزایی دارد؛ اما مهم تر از آن استفاده از یک برنامه غذایی مرتب و علمی در طول سه الی چهار سال است.

این امر اگرچه مستلزم زمان و هزینه بالایی است، اما می توان امیدوار بود انجام آن بازدهی درختان و برداشت منطقه را به طرز قابل توجهی بهبود می بخشد. به خاطر داشته باشید، درختان حتی با دریافت بهترین کود برای رشد سریع درختان میوه نیز نمی توانند مانند گیاهان و صیفی جات به کوددهی واکنش سریع نشان دهند.

تأثیر فرآیند کوددهی در طول دراز مدت پدیدار شده و نمایان می شود. عموم باغداران موفق از بهترین کود برای درختان میوه به شکل ممتد، منظم و علمی استفاده می کنند. چرا که انجام اینکار خیال آنان را از بابت سلامت درخت و بازدهی طولانی مدت، راحت می کند.

این را به خاطر داشته باشید که استفاده بیش از حد از موادغذایی و کودها، نه تنها موجب رشد سریع درخت میوه نمی شود، بلکه به طور عکس موجب از بین رفتن بافت سالم آن می شود. لذا برای کوددهی از علم و دانش متخصصین استفاده کنید و از تجارب شخصی خود بهره نبرید.

بهترین کود ارگانیک برای درختان میوه

تا به اینجا متوجه شدید که اگر تصمیم دارید باغ خود را پربار کرده و محصول فراوانی از درختان میوه برداشت کنید، لازم است نسبت به کوددهی درختان میوه، حساسیت بالایی به خرج دهید. اما چه کودی برای درختان شما مناسب تر است؟ به طور حتم اولین چیزی که به ذهنتان می رسد، استفاده از کودهای ارگانیک و طبیعی است.

کودهای ارگانیک از منابع طبیعی همچون بقایای گیاهان، فضولات دامی و حیوانی تشکیل می شوند. این گونه منابع طبیعی پایه کربنی داشته و می توانند در رشد و نموی درختان میوه تأثیر چشمگیری بگذارند. استفاده از برخی کودهای ارگانیک موجب افزایش باردهی تا بیش از 35 درصد می شوند.

بر روی بسته بندی کودهای ارگانیک سه حرف انگلیسی شامل NKP به چشم می خورد. این حروف مخفف شده عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم هستند. بخش مهمی از عملکرد رشد، گل دهی و میوه دهی درختان، به وجود این عناصر بستگی دارد. هر یک از این عناصر معدنی، وظایف مخصوص به خود را دارند.

عنصر N  (نیتروژن)

عنصر نیتروژن بیشترین تأثیر را در رشد سریع درختان میوه دارد. استفاده از این عنصر موجب پربرگ شدن درخت و سبز شدن آن می شود. از این رو می توان بهترین کود برای رشد سریع درختان میوه را کود ارگانیکی که حاوی نیتروژن فراوان است، معرفی نمود.

عنصر P (فسفر)

این عنصر وظیفه تقویت ریشه و گلدهی گیاه را به عهده دارد. در عین حال کمک می کند تا درختان بتوانند از سایر مواد مغذی خود نیز بهره مند شوند. کمبود فسفر موجب ضعف ریشه ها شده و عملیات گل دهی و میوه دهی را مختل می سازد.

عنصر K (پتاسیم)

رشد کلی گیاه در تمامی بخش ها، به عهده عنصر پتاسیم است. این عنصر قادر است سلامت و تعادل درخت را حفظ کرده و مقاومت آن را در برابر آفات، بیماری ها و خشکسالی بهبود دهد.

انواع مختلف کودهای ارگانیک

کودهای ارگانیک بهترین کود برای درختان میوه به شمار می آیند و انواع مختلفی دارند. بهترین کودهای ارگانیک شامل موارد زیر می شوند:

کود ارگانیک پودر خون

این کود ارگانیک که در قالب پودر ارائه می شود، بیشترین میزان نیتروژن را در بر دارد. بر روی جلد پودر خشک کود خون میزه NPK اینگونه عنوان شده است.

کود ارگانیک کنجاله سویا

این کود گیاهی نیز منبع مغذی نیتروژن به حساب می آید. در کنار نیتروژن این کود ارگانیک از مقادیر بسیاری از ازت بهره برده است. میزان فسفر و کلسیم موجود در کود کنجاله سویا، بسیار کم است.

کود ماسه سبز

از این کود ارگانیک به جهت دارا بودن پتاسیم کافی، برای بهبود میوه دهی استفاده می شود. همچنین کود ماسه سبز به تهویه و تغذیه خاک بستر نیز کمک شایانی می کند.

  • N=0
  • P=0
  • K=3
  • F مشخصات بهترین کود ارگانیک

در میان انواع کودهای ارگانیک، بهترین کود برای رشد سریع درختان میوه کودیست که از عناصر با خلوص بالا بهره برده باشد. هرچقدر درصد خلوص عناصر نیتروژن، فسفر، پتاسبم و سایر مواد آلی بیشتر باشد، تأثیر کود در عملکرد درخت میوه بیشتر خواهد بود.

اگر تصمیم دارید محصول باغ خود را بیشتر کنید و درختان میوه را سالم و با طراوت سازید، بهتر است کودهای ارگانیک را جایگزین کودهای شیمیایی کنید. اگرچه انجام اینکار روند بهبود رشد را به تأخیر می اندازد، اما خیال شما را از داشتن میوه های ارگانیک، خوش طعم و خوش رنگ برطرف می سازد.

 

دکمه بازگشت به بالا