اقتصادیکسب و کار برتر ایرانی

بهترین گل های طراحی باغچه کوچک

سال ها است که مردم به طراحی باغچه ها و طراحی باغچه کوچک می پردازند و گل ها نیز همیشه از بهترین گزینه ها برای این کار هستند. گل آرایی باغچه مجموعه ای از رنگ های زیبا را به خانه شما هدیه می دهد و نشاط و طراوت طبیعت را برای شما به ارمغان می آورد. یافتن بهترین گل ها برای طراحی باغچه، همیشه از بزرگترین چالش هایی است که در هنگام طراحی باغچه خود و خرید گل با آن رو به رو می شوید. جهت اطلاعات بیشتر از فروش نهال اینترنتی کلیک کنید.

عوامل موثر در انتخاب گل

تنوع گل هایی که می توانید از آن ها در باغچه خود استفاده کنید، انتخاب را به یک کار دلهره آور تبدیل کرده است. هنگام طراحی و گل آرایی باغچه، اولین قدم این است که تعیین کنید، چه گل هایی به خوبی در منطقه شما رشد خواهند کرد، این کار گزینه های شما را برای انتخاب محدود می کند و تصمیم گیری را برای آسان تر می کند. عواملی از قبیل میزان نور، درجه حرارت، کیفیت خاک و دیگر شرایط محیطی که بر رشد گل ها تاثیر می گذارند.

از دیگر عوامل مهمی که حتما باید به آن توجه کنید، تجربه شما در باغبانی است، همچنین فضایی که برای انجام این کار در اختیار دارید نیز باید مورد توجه شما قرار بگیرد. ممکن است شما قصد طراحی یک باغچه کوچک را در حیاط خود داشته باشید و یا یک مساحت بزرگ در اختیار شما باشد. در هر دو حالت شما به کمک کمی خلاقیات می توانید، زیبایی بصری شگفت انگیزی را خلق کنید.

یک باغچه با کمترین نیاز به نگهداری و یک نمای جذاب که به کاشت مجدد یا مقابله با علف های هرز نیز احتیاج نداشته باشد، قطعا یک باغچه ایده ال است. اگر این همان چیزی است که شما می خواهید، گیاهان چند ساله بهترین انتخاب هستند.

تفاوت بین گیاهان سالانه و چند ساله

گیاهان یکساله آن هایی هستند که فقط یک سال دوام دارند. چرخه زندگی آن ها و تولید بذر و مرگ در یک فصل رشد اتفاق می افتد. به همین دلیل است که باید هر بهار دوباره کاشته شوند، گیاهان گل اطلسی و شمعدانی از گیاهان یک ساله هستند.

گیاهان چند ساله، همانطور که از نام آن پیداست، بارها و بارها شکوفا می شوند. هر سال این گل ها رنگ و فرم مسحورکننده ای در باغچه شما ایجاد می کنند. برخی از گیاهان رایج چند ساله، مانند گل نرگس، نیلوفرها، گل داودی و مواردی از این دست هستند. بنابراین بهترین گل ها برای طراحی باغچه، گل های چند ساله هستند که هرسال زیبایی را بدون تلاش دوباره ای از سمت شما به باغچه شما می آورند.

طراحی باغچه حوضچه ای

طراحی باغچه حوضچه ای، شکلی از طراحی باغچه است که به وسیله آن یک حوضچه یا حتی حوض بزرگ و استخر، با پوشش گیاهی محصور می شود. این شکل طراحی باغچه می تواند در انواع و اقسام مختلف بوده و با توجه به سلیقه متقاضی یا در کنار آن پتانسیل های محیط، اجرا گردد. به طور نمونه می توان از طراحی باغچه حوضچه ای با ایجاد پرچین ها دور تا دور یک استخر استفاده کرد. اما اگر موضوع بحث به راستی یک حوضچه کوچک باشد، می توان از گلکاری بسیار زیبایی در محیط آن بهره برده و حوضچه را به منظره ای منحصر به فرد تبدیل ساخت. همین طور ترکیبی از چمن کاری به عنوان زمینه دور تا دور حوضچه و سپس اضافه کردن گل و گیاهان دیگر، فوق العاده خواهد بود. در زمانی که موضوع اجرا، یک استخر یا حوضی بزرگتر از حوضچه های کوچک باشد، به کار بردن نهال های کوتاه قد در بخش های مختلف نیز ایده ای عالی به شمار می روند. به این شکل می توان در حوضچه نیز محوطه ای سایه دار ایجاد کرده و به لحاظ کارایی و کاربری آن را بهبود بخشید.

به طور کلی تلفیق آب و سبزی در چنین تصویری، بی نظیر به نظر می رسد. با چنین ترکیبی می توان ضمن برخوردار کردن محیط از چشم نوازی با بار بیشتر، کاربری و ایجاد فضای سایه دار یا برخورداری از اکسیژن سازی گیاهان را نیز افزایش داد.

به هر ترتیب ایجاد و اجرای باغچه حوضچه ای، می تواند یک المان کاملا بدیع و نو در یا طراحی و اجرای فضای سبز خانگی و غیره باشد. کافی است که تمامی اصول و قواعد را در زمان اجرای چنین طرحی پله به پله پیاده سازی نمایید. در نهایت تصویر به دست آمده؛ عالی خواهد بود.

۱. گل آفتاب‌گردان؛ رفیق شفیق آفتاب

گل آفتاب‌گردان واقعا زیباست. آفتاب‌گردان به رنگ‌های زرد و رگه‌هایی از قهوه‌ای می‌روید و در طول تابستان گل می‌دهد. بسیاری از انواع آن نسبت به کم‌آبی و گرما مقاوم‌اند و انواع پروانه‌ها، زنبورها و پرنده‌ها را به‌سمت خود جذب می‌کنند.

همان‌طور که از نام این گل مشخص است به آفتاب علاقه زیادی دارد و در مجاورت و دوستی با نور خورشید است که می‌بالد و رشد می‌کند. دقت کنید که آفتاب‌گردان‌ها می‌توانند ۱ تا ۵ متر قد بکشند. برای همین اگر به سراغ کاشت‌شان می‌روید، مراقب باشید در طی رشد و بلندشدن نشکنند.

۲. گل آهاری؛ دشتی رنگی در گلدان و باغچه

از انواع گلهای باغچه ای می‌توانیم به گل آهاری هم اشاره کنیم. این گل کوچک و زیبا طیف‌های رنگی متنوعی دارد؛ قرمز، نارنجی، زرد، صورتی و سفید. اگر می‌خواهید آهاری را به باغچه منزلتان دعوت کنید، باید بدانید که در ماه‌های تابستان گل می‌دهد.

گل آهاری هم پروانه‌ها را به سمت خود می‌کشد و آن‌قدرها اهل آب و رطوبت نیست. البته منظور این نیست که در محیطی خشک و بدون آب رشد می‌کند؛ منظور این است که به حد متوسطی از آبیاری نیاز دارد.

این گل با نور کامل خورشید بهتر رشد می‌کند. خاکش هم باید غنی باشد و به‌خوبی زهکشی شده باشد. این را هم بدانید که آهاری ۵۰ تا ۶۰ سانتی‌متر قد می‌کشد.

۳. گل جعفری؛ نارنجی پرانرژی با بویی خوشایند

گل جعفری را زیاد دیده‌اید؛ در میدان‌ها و باغچه‌ خانه مادربزرگ‌ها یا اقوامی که خانه‌های حیاط‌دار قدیمی دارند. این گل دوست‌داشتنی و خاطره‌انگیز طیف‌های رنگی متنوعی مانند نارنجی، زرد، قرمز و ترکیبی از اینها دارد.

جعفری در بهار، تابستان و پاییز گل می‌دهد. رشد آن هم سریع است و اگر خاکش به‌خوبی زهکشی شده باشد، زود و خوب رشد می‌کند. این گل در باغچه‌های خشک و شنی بهتر می‌روید. اگر با این گل باغچه ای آشنا باشید، حتما می‌دانید که عطری بامزه و عجیب دارد. بوی این گل شبیه گل مریم، نرگس و یاس دل‌انگیز نیست اما خوشایند است.

در فواصل آبیاری گل جعفری باید اجازه بدهید که خاکش کاملا خشک شود؛ یعنی تا خاکش از آبیاری قبلی به‌طور کامل خشک نشده، نباید دوباره اقدام به آب‌دادن به آن کنید. این گل هم باید در معرض نور کامل خورشید قرار بگیرد. جعفری در گلدان هم به‌خوبی می‌روید و فقط مختص باغ و باغچه نیست.

۴. نیلوفر پیچ؛ امید صبحگاهی در تن باغچه

گل نیلوفر با زیبایی بی‌نظیرش می‌تواند بهترین گزینه برای کاشتن در باغچه، باکس‌های گل و حتی گلدان‌های کوچکتان در تراس منزل باشد. این گل رویایی به رنگ‌های سفید، صورتی، بنفش و آبی می‌روید. نیلوفرهای دوست‌داشتنی به نور کامل خورشید نیاز دارند و خاکشان هم باید به‌خوبی زهکشی شده باشد.

نیلوفرهای پیچ در اوایل پاییز یا اواخر تابستان می‌رویند. حواستان باشد که این گل حالت رونده و پیچ دارد. پرنده‌ها و پروانه‌ها هم عاشق این گل هستند و به سمتش جذب می‌شوند.

یادتان نرود که دانه‌های این گیاه سمی‌اند و هرگز نباید خورده شوند. در نتیجه، بهتر است دانه‌های آن را از دسترس کودکان دور نگه دارید. این گل در خاک‌های نسبتا بارور می‌روید و در ماه‌های خشک سال باید به‌طور هفتگی آبیاری شود.

۵. گل لادن؛ براده‌های رنگی خورشید

اگر به دنبال گل باغچه ای هستید که زود رشد کند و گل بدهد، لادن را به خاطرتان بسپارید. این گل در طیف‌های رنگی زرد، نارنجی، کرم و قرمز می‌روید. از اواسط اردیبهشت تا اوایل پاییز حضور لادن در باغچه و گلدان‌ها را می‌توان دید.

خاک گل لادن هم باید به‌طور کامل زهکشی شود. این گل به آبیاری منظم نیاز دارد اما نباید در هربار، بیش از حد به آن آب بدهید. حجم متوسطی از آب برایش کافی است.

لادن هم به نور کامل خورشید نیاز دارد تا قد بکشد، گل بدهد و با طیفی از رنگ‌هایی که انگار از خورشید طلایی وام گرفته، باغ و باغچه‌تان را صفا بدهد. راستی! این گل ۲ تا ۳ متر هم قد می‌کشد و حالتی رونده دارد.

۶. گل بنفشه؛ ذوق و شوق خوش‌رنگ باغچه

نامش بنفشه است اما رنگ‌های مختلفی از آن در طبیعت و باغچه‌هایمان وجود دارد. اگر آنها را در نواحی گرم بکارید، در طول زمستان و اوایل بهار گل می‌دهند. بنفشه‌ها هم دوست درجه‌یک پروانه‌ها هستند و آنها را به سمت خود جذب می‌کنند.

برای اینکه بنفشه‌هایتان خوب رشد کنند و گل بدهند، باید خاکی غنی برایشان تهیه کنید که به‌خوبی زهکشی شده است. این گل‌ها به آبیاری مداوم و منظم نیاز دارند و لازم نیست که در معرض نور کامل خورشید باشند.

اگر به دنبال گل برای باغچه خود هستید که در روزهای بهار و اواخر زمستان به منزلتان صفایی بدهید، حتما بنفشه‌ها را به خاطر بسپارید. یادتان نرود که دمای مناسب رشد این گل از ۷ تا ۲۳سانتی‌گراد است.

۷. گل میمونی؛ خوش‌رنگ و پسندیده

دلیل نام‌گذاری این گل هر چه که باشد، مهم نیست. مهم این است که این گل برای باغچه مناسب است و در رنگ‌های زیبای صورتی، زرد، قرمز، سفید، هلویی و بنفش می‌روید.

گل میمون نیاز به آبیاری منظم دارد و باید آب را به پای ساقه‌اش بریزید. گل‌های میمونی هم آفتاب‌دوست هستند و در ضمن باید خاکشان را به‌خوبی زهکشی کنید. در هوای خنک، این گل از بهار تا پاییز مهمان باغ و باغچه‌ها می‌شود.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا