اقتصادی

تراشه‌ها؛ گلوگاه اصلی صنعت خودرو

تراشه های نیمه هادی از جمله قطعات مهم و گلوگاهی در صنعت خودرو به شمار می روند که میزان ظرفیت تولید در داخل آن کم بوده و تامین آن به شدت وابسته به واردات است. از سال گذشته بحران تولید این تراشه‌ها در سطح جهانی به صنعت خودروسازی ما سرایت کرد و مبنای تشدید محدودیت‌ها برای خودروسازان شد. موسسه مطالعات و تحقیقات بازرگانی در گزارشی به تحلیل تحولات، بحران ها و راه حل های صنعت تراشه خودرو پرداخته است.

به گزارش باراناخبر، پس از شیوع ویروس کرونا، جهان با مشکل کمبود چیپ‌هایی مواجه شد که نقش مهمی در صنعت خودرو، تلفن همراه و هر وسیله‌ای که به نوعی با قطعات الکترونیکی سروکار دارد، ایفا می‌کند. در سال 2022، این مشکل بدتر شد و به یک بحران جهانی تبدیل شد. به گونه ای که نه تنها خودروسازان داخلی بلکه خودروسازان بزرگ دنیا نیز در این مسیر با مشکلات زیادی مواجه شدند و تولید متوقف شد. در عین حال بسیاری از خودروها به دلیل نبود این قطعات حیاتی ناقص ماندند.

انواع تراشه های نیمه هادی (ریزپردازنده های نیمه هادی) قطعات بسیار مهمی هستند که در زمان شیوع ویروس کرونا و از سال گذشته، تولید آنها با بحران مواجه شد و به مانع بزرگی در صنعت خودروسازی ایران و البته خودروسازان و غیره تبدیل شد. رشته های تحصیلی صنایع در جهان تولید داخلی این قطعات محدود و تامین آنها به شدت وابسته به واردات است و همین امر باعث شده تا کمبود این تراشه ها در دنیا به دلیل تحریم ها بر موضوع عرضه آنها در ایران بیفزاید و صنعت خودروسازی کشور با مشکلات زیادی مواجه شود. . و زمینه تولید خودروهای معیوب را ایجاد می کند

بحران جهانی تراشه خودرو

بر اساس تحقیقات موسسه مطالعات و تحقیقات بازرگانی، صنعت خودروسازی با سهم 5.11 درصدی (تقاضای 50 میلیارد دلاری) پس از رایانه و ارتباطات بیشترین تقاضا را برای تراشه دارد. پیش بینی می شود که میزان تقاضای این صنعت برای تراشه ها تا سال 2030 بیش از دو برابر (بیش از 100 میلیارد دلار) شود.

پیامدهای دوران کرونا، مانند تعطیلی مشاغل، کار از راه دور و آموزش از راه دور، باعث افزایش تقاضا برای طیف گسترده ای از لوازم و دستگاه های الکترونیکی شد. از این رو، از ابتدای سال 2020، تمرکز تولیدکنندگان تراشه بر روی پوشش تقاضا در این بخش از بازار بیشتر شد و این امر منجر به کمبود تراشه های ویژه خودرو و کاهش تولید کارخانه های بزرگ خودروسازی در جهان شد. به نظر می رسد کمبود تراشه های نیمه هادی تا سال 2022 و 2023 به دلیل مشکلات در تغییر خطوط تولید از تراشه های لوازم جانبی و الکترونیکی به تراشه های خودرو ادامه خواهد داشت.

با توجه به اینکه لوازم الکترونیکی حدود 40 درصد از ارزش خودرو را تشکیل می دهند، در اواسط سال گذشته، با افزایش کمبود تراشه های نیمه هادی و خودروسازان مجبور به کاهش تولید، امیدها برای تولید بیشتر خودرو و قیمت های پایین تر از بین رفت. همانطور که جنرال موتورز اعلام کرد، تولید 8 کارخانه از 15 کارخانه خودروسازی خود در آمریکای شمالی را به دلیل کمبود قطعات متوقف خواهد کرد. فورد همچنین اعلام کرد که تولید کامیون در دو کارخانه را متوقف می کند و کار شیفتی را کاهش می دهد. تصمیم این دو سازنده بزرگ آمریکایی برای کاهش تولید پس از تصمیمات مشابه نیسان، فولکس واگن، تویوتا، مزدا و سوبارو و … به دلیل نبود قطعات مهمی که برای عملکرد سیستم های کامپیوتری در خودرو ضروری است، گرفته شد. . این در حالی است که چالش کمبود نیمه هادی ها تا کنون ادامه داشته است.

اخیراً مدیرعامل خودروساز آلمانی مرسدس بنز اعلام کرد: کمبود جهانی تراشه های نیمه هادی در طول سال جاری و تا سال 2023 ادامه خواهد داشت. وضعیت نیمه هادی ها در سال جاری و آینده چالشی برای صنعت خواهد بود و هنوز سفارشات زیادی در انتظار است. به دلیل نوسانات بازار

بحران تراشه در صنعت خودروی ایران

عدم توسعه صنعت قطعه سازی کشور در راستای صنعت خودرو در سال های اخیر منجر به تضعیف توان طراحی و فناوری برخی از قطعات و در نتیجه افزایش وابستگی به واردات برای تامین قطعات و قطعات شده است. قطعات و مجموعه های خارج از کشور عرضه اقلامی مانند تراشه های نیمه هادی که در تولید سیستم های الکتریکی خودرو استفاده می شود، به دلیل بحران جهانی اخیر با چالش های بیشتری مواجه شده است.

افزایش تقاضا برای نیمه هادی ها به دلیل تولید خودروهای برقی از یک سو و نیاز خودروهای برقی به تراشه های نیمه هادی متفاوت نسبت به خودروهای بنزینی از دو جهت به صنعت خودروسازی ایران لطمه وارد کرده است. اولاً افزایش تقاضا به دلیل کمبود تراشه های نیمه هادی در بازار جهانی که بر عرضه تراشه های تولید داخل از کشور واردکننده نیز تأثیر می گذارد. همچنین با تغییر مدل تولید چیپس برای استفاده در خودروهای جدید، کمبود چیپس خودروهای بنزینی محدودیت های بیشتری را برای خودروسازان ایرانی ایجاد کرده و می کند.

سابقه تولید تراشه در کشور به تاسیس صنایع قطعات الکترونیکی ایران (سایران) عمدتاً با هدف حمایت از گروه دفاعی کشور و شرکت دانش بنیان طراحی و ساخت تراشه‌های ارتباطی، اطلاعاتی و ارتباطی بازمی‌گردد. فن آوری. با وجود تلاش های صورت گرفته هنوز جایگاه قابل قبولی در بین بازیگران اصلی این صنعت به دست نیامده است و برای تجاری سازی فناوری و تولید انبوه نیاز به پیشرفت بیشتری است. همچنین برای همگامی با کشورهای پیشرو در این زمینه نیاز به برنامه ریزی و سیاست گذاری ویژه است.

بر این اساس پیشنهاد می‌شود به منظور مدیریت واردات (حمایت از تولید داخلی)، ارتقای توانمندی‌های فناورانه (تقویت همکاری‌های فناورانه) و راهکارهای مرتبط با سیاست تجاری کشور، توانمندسازی قطعه‌سازان طراحی IPI قطعات خودرو از جمله راهکارهای عملی در این زمینه باشد. .

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا