اقتصادی

افزایش تورم با کاهش عرضه «نفت جدید»

باراناخبر / خراسان رضوی کمبود نیمه هادی ها ، “نفت جدید” نامیده می شود ، می تواند رشد تولید ناخالص داخلی را کند و تورم را افزایش دهد.

طبق گزارش NBC ، روری گرین ، اقتصاددان شرکت تحقیقاتی TS Lombard ، گفت: “امسال تولید ناخالص داخلی حاصل از این کمبود می تواند 0.5 درصد و افزایش قیمت کالاهای آسیب دیده 3 درصد باشد.” وی با بیان اینکه نیمه هادی ها “نفت جدید” هستند ، گفت: کمبود تولید نیمه هادی ها می تواند اقتصاد جهانی را خراب کند.

اقتصاددانان خاطرنشان می كنند كه با بدتر شدن كمبود نیمه هادی ها ، رشد اقتصادی می تواند كند و تورم فوری افزایش یابد.

دلایل مختلفی برای عدم وجود تراشه های رایج رایج وجود دارد. تقاضای فزاینده همراه با مشکلات عرضه باعث شده که سفارشات برای همه موارد از اتومبیل گرفته تا تلویزیون و صفحه نمایش لمسی و موارد دیگر شش ماه یا بیشتر به تأخیر بیفتد. با وجود نیمه هادی ها که اساساً فعالیت اقتصادی ایالات متحده دارند ، مشکلات زیادی در زمینه تهیه محصول وجود دارد.

اسپنسر هیل ، اقتصاددان در گلدمن ساکس ، گفت که تا سال 2021 ، کمبود مالیات تورمی است که می تواند قیمت کالاهای آسیب دیده را تا 3 درصد افزایش دهد. TS لومبارد گفت این کمبود می تواند تورم را تا پایان سال 0.4 درصد افزایش دهد.

گلدمن در یادداشتی گفت: “به طور كلی ، در حالی كه پیامدهای نسبتاً كمی را برای كمبود نیمه هادی ها برای رشد تولید ناخالص داخلی و بخش صنایع می بینیم ، انتظار می رود كه تورم در كالاهای اصلی ثابت بماند.”

حتی اگر این شوک رشد اقتصادی پیش بینی شده در سال 2021 را به میزان قابل توجهی کاهش ندهد ، تأثیر آن همچنان قابل توجه خواهد بود. گلدمن ادامه داد: این اثر می تواند تا یک درصد کسری فعالیت را در بر بگیرد و به احتمال زیاد نزدیک به 0.5 درصد خواهد بود.

اختلال در تولید “روغن جدید”

هیل گفت: “در حالی که نیمه هادی ها 0.3 درصد از تولید ایالات متحده را تشکیل می دهند ، آنها با 12 درصد از تولید ناخالص داخلی یک محصول قابل توجه هستند.” در واقع ، برخی از تولیدکنندگان وسایل نقلیه به دلیل کمبود تراشه های اساسی برای وسایل نقلیه خود ، تولید محدودی دارند.

کارگران کارخانه جیپ دیترویت به طور موقت اخراج می شوند و ولوو گفته است که مشکلات تراشه می تواند باعث بسته شدن برخی از کارخانه ها شود تا اوضاع حل شود.

شایان ذکر است که اثرات غیر منتظره هرگونه اختلال در صنعت نیمه هادی به طور فزاینده ای آشکار خواهد شد.

گرین گفت: “هرچه جهان به هم پیوسته ، خودکار و سبزتر شود ، محتوای نیمه هادی هر واحد رشد تولید ناخالص داخلی بالاتر است.” مدارهای مجتمع در حال تبدیل شدن به یک عنصر اصلی فعالیت اقتصادی هستند. “گرین نیمه هادی ها را” روغن جدید “می نامد تا تأثیر جهانی این اختلالات را داشته باشد.”

وی افزود: “کمبود شدید نیمه هادی های فعلی تولید خودروها را در سراسر جهان متوقف می کند ، که سرعت و سرعت تغییر مداوم را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد.” “تراشه ها همیشه بخش مهمی در تولید محصولات الکترونیکی مصرفی بوده اند ، اما استفاده از آنها برای حمل و نقل و خدمات دیجیتال گسترش خواهد یافت.”

هیل گفت: “تأثیر تورم احتمالاً پس از افزایش عرضه در اواخر سال جاری و تا سال 2022 از بین خواهد رفت ، اما این کمبود اکنون دلیل دیگری برای پایدار نگه داشتن تورم اصلی کالاها در سال جاری است.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا