اقتصادی

نتیجه آزمون حذف رانت خودرو چه بود؟/ دست دلالان از بازار خودرو کوتاه شد؟

در حالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنان در برابر عرضه کامل خودروهای داخلی در بورس مقاومت می کند، تجربه فروش برخی خودروها در بورس به ویژه شاهین سایپا نشان می دهد که این روش (درج خودرو) می تواند روش مناسبی باشد. . جایگزینی قیمت گذاری اجباری (حداقل در کوتاه مدت).

طی سه ماه گذشته چندین خودرو داخلی از جمله محصولات بخش خصوصی و دولتی در بورس کالا عرضه شده است. اتفاقی که نه تنها مصرف کنندگان را خوشحال کرد، بلکه تولیدکنندگان را نیز خوشحال کرد. جدای از اینها اتفاقی در جریان عرضه شاهین افتاده که به نظر می رسد اگر همه خودروهای داخلی به بورس ارسال شوند، به شرط تیراژ کافی می توان آن را به کل بازار تعمیم داد. در جریان عرضه شاهین در بورس کالا، در حالی که 100 دستگاه از این خودرو قابل معامله بود، تعداد کمتری نیز فروخته شد (39 دستگاه از بورس و 64 دستگاه سایپا). هر کدام از این اعداد و ارقام صحیح باشد، کمتر بودن تقاضا نسبت به عرضه را تغییر نمی دهد، چیزی که در چهار سال گذشته در فروش خودرو از طریق قرعه کشی و سیستم یکپارچه وجود نداشته است.

نتیجه تست حذف ماشین اجاره ای چه بود؟

در این چهار سال به دلایل مختلف به ویژه افزایش انتظارات تورمی، افزایش نرخ ارز و کاهش تولید، قیمت خودرو در بازار افزایش چشمگیری داشت، در حالی که قیمت خودرو در کارخانه سرکوب شد. به اجرای سیاست قیمت اجباری. به همین دلیل بین قیمت کارخانه و خودروی بازار فاصله زیادی وجود داشت و دلالی و دلالی رونق گرفت. بنابراین وزارت حریم خصوصی و البته شورای رقابت (تا زمانی که در زمینه قیمت خودرو حضور داشت) ابتدا سیستم قرعه کشی را در فروش خودرو پیاده کرد و سپس با حفظ آن، فروش را به سامانه یکپارچه ( سیستم ایجاد شده توسط وزارت حریم خصوصی). با ایجاد این سامانه تمامی خودروسازان حتی خصوصی ها موظف شدند محصولات خود را بر روی این پلتفرم عرضه کنند که اعتراضات و انتقادات بسیاری را در پی داشت.

خودروسازان به دنبال این بودند که وزارت امنیت را متقاعد کنند که قیمت گذاری دستوری خودرو را کنار بگذارد و قیمت گذاری آزاد را الزامی کند. اگرچه گفته می شود مسئولان وزارت حریم خصوصی مایل به ادامه سیاست قیمت گذاری اجباری نیستند، اما اراده ای برای حذف این سیاست نداشته اند و هنوز هم ندارند. در چنین شرایطی بود که موضوع فروش خودرو در بورس جدی شد و وزارت حراست در نهایت علیرغم عدم تمایل خود موفق به اجرای این روش نشد. عرضه خودروهای داخلی در بورس چندی پیش از سوی نمایندگان شورای اسلامی در قالب طرح ساماندهی خودرو مطرح شده است. اما در نهایت بند مربوطه تصمیم قطعی برای حذف و لیست خودرو به نحوی به کما رفت. این اتفاق در حالی رخ داد که به دلیل افزایش شدید قیمت ها و عدم تنظیم بازار خودرو از سوی دولت، وزارت حراست علی رغم میل داخلی مجبور به پذیرش عرضه خودرو در بورس شد. البته وزارت حراست به عرضه تمامی خودروها به ویژه خودروهای پرتیراژ رای نداده و تنها چند محصول بخش خصوصی مانند هایما ایران خودرو و شاهین سایپا مجوز حضور در بورس را دریافت کرده اند.

با توجه به عرضه اندک خودرو در بورس انتظار می رفت تمامی محصولات ارائه شده بر روی این پلت فرم به سرعت به فروش برسند اما شاهینی به عنوان خودرویی که در صنعت خودروسازی وابسته به دولت تولید می شود از این قاعده مستثنی بود. در حالی که ممکن است مسائل کیفی نیز در عدم فروش بقیه شاهین های عرضه شده در بورس موثر بوده باشد، اما به نظر می رسد موضوع اصلی مربوط به کاهش اختلاف قیمت کارخانه و بازار شاهین باشد. در مرحله فعلی، شاهین را می توان با کمی بیش از 360 میلیون دلار در بازار خریداری کرد، اما قیمت کارخانه آن 344 میلیون دلار است. بنابراین اختلاف قیمت کارخانه با بازار شاهینی به زیر 20 میلیون دلار رسیده که البته برای دلالان جذابیتی ندارد. آنچه باعث می شود دلالان و دلالان برای خرید خودرو به قیمت کارخانه صف بکشند، تفاوت فاحش قیمت کارخانه و قیمت خودرو در بازار است. بنابراین اگر این «رانت» جذابیت کافی نداشته باشد، پذیرفته نمی شود. این اتفاق در مورد شاهینی افتاده و چون اختلاف قیمت کارخانه و بازار این خودرو به شدت کاهش یافته است، تقاضای کاذب آن از بین رفته است. این در حالی است که خودروهای خارج از بازار همچنان با رانت زیادی بین قیمت کارخانه و بازار خود مواجه هستند و به همین دلیل همچنان تقاضای کاذب دارند.

با توجه به تجربه شاهینی، البته اگر اختلاف قیمت کارخانه با بقیه بازار خودرو کاهش یابد و جذابیت خود را از دست بدهد، در واقع جدول اجاره در بازار خودرو افزایش می یابد و بازار به سمت حذف تقاضای کاذب حرکت می کند. اگرچه راه حل استاندارد برای دستیابی به این هدف، آزادسازی قیمت خودرو و البته افزایش عرضه است، اما وزارت صمت هیچ برنامه ای برای این موضوع ندارد. بنابراین در این مورد می توان از راه حل میانی استفاده کرد. به گفته بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو، این راهکار می تواند عرضه کامل خودروهای داخلی در بورس باشد. عرضه خودرو در بورس به شرط کافی بودن عرضه و الزام آور نبودن قیمت پایه می تواند بازار را به سمت حذف اجاره و بستن تقاضای کاذب سوق دهد.

طبق ضوابط و مقررات بورس کالا، زمانی که خودرویی بر روی این پلت فرم عرضه می شود، قیمت کشف شده برای آن از سیستم عرضه و تقاضا خارج می شود و از آنجایی که قیمت کشف شده معمولا نزدیک به بازار است، قیمت خاصی نخواهد داشت. جذابیت برای دلالان و دلالان به عبارت دیگر، با بورس خودرو، بیشترین تقاضای ایجاد شده از سوی مصرف کنندگان واقعی است. مثل اتفاقی که برای ساحی سایپا افتاد. تقریباً مطمئناً همه کسانی که در آخرین حراج شاهین شرکت کردند، مصرف کنندگان واقعی بودند. چرا که اختلاف زیر 20 میلیونی قیمت کارخانه با بازار این خودرو جایی برای دلالان و نمایندگان نمی گذارد.

با توجه به اینکه تعداد درخواست های شاهین عرضه شده در بورس کمتر از 100 دستگاه بوده است، مشخص است که این خودرو با قیمت پایه (304 میلیون دلار) فروخته شده است. با توجه به اینکه مشتریان باید بیش از 40 میلیون دلار برای مواردی مانند ارزش افزوده، شماره گذاری و … بپردازند، شاهین عملا با همان قیمت کارخانه به فروش می رسد. بنابراین 39 یا 64 نفر که شاهین را به عنوان مصرف کننده واقعی از بورس کالا خریده اند، سود کرده اند. زیرا اگر می خواستند این خودرو را از بازار آزاد بخرند باید حدود 20 میلیون دلار بیشتر هزینه می کردند.

از بررسی رویه فروش خودرو در بورس کالا به این نتیجه می رسد که در شرایط عرضه لازم و کافی و قیمت پایه غیر الزام آور، می توان انتظار داشت که اتفاقی که برای شاهینی افتاده به سایر خودروها نیز سرایت کند. زمانی که خودرویی در بورس کالا عرضه می‌شود، عرضه‌کننده آن را با قیمت پایه (قیمتی که حداقل ضرر را به همراه دارد و هزینه‌های تولید را پوشش می‌دهد) عرضه می‌کند، اما قیمت نهایی در چارچوب عرضه و تقاضا مشخص می‌شود. . از آنجایی که قیمت اعلام شده معمولا کمتر از بازار خواهد بود، مصرف کننده واقعی سود خواهد برد زیرا توانسته خودروی مورد نظر خود را با قیمتی کمتر از بازار خریداری کند. از سوی دیگر، البته تولیدکننده نیز سود می برد، زیرا در مقایسه با روش تعیین قیمت دستوری، ضرر حداقلی نخواهد داشت و حتی ممکن است سود خوبی نیز کسب کند.

در این میان نقش نمایندگان و کارگزاران نیز مشخص است چرا که با کاهش فاصله قیمت اعلام شده در بورس با نرخ بازار دیگر جذابیتی برای سرمایه گذاری در بازار خودرو نخواهند داشت. اگر این اتفاق بیفتد، سیاست قیمتی دستوری و پیامدهای منفی آن عملا کنار گذاشته می‌شود و به این ترتیب ارتباط تجار و تجار از بازار قطع می‌شود و تولیدکنندگان بدون ضرر خواهند بود. از طرفی مصرف کنندگان می توانند خودروی مورد نظر خود را با قیمت کمتری نسبت به بازار آزاد خریداری کنند.

تبادل شفافیت به نفع مشتریان

علاوه بر مزایایی که برای درج خودرو ذکر شد، درج خودرو مزایای دیگری نیز به همراه خواهد داشت. به عنوان مثال، از آنجایی که صرافی قوانین و مقررات مشخصی دارد، می تواند در مواردی مانند تحویل به موقع خودرو، گارانتی قوی به مشتریان بدهد. نقض قوانین مبادله عواقبی برای تامین کنندگان خواهد داشت. بنابراین اولاً خودروسازان تا جایی که بتوانند محصولات را به بورس عرضه می کنند و ثانیا تمام تلاش خود را برای تحویل به موقع انجام می دهند. در فروش معمولی خودروسازان برای جذب درآمد بیشتر در کوتاه مدت معمولا محصولاتی بیش از ظرفیت واقعی خود عرضه می کنند و در بسیاری از موارد به تعهدات خود عمل نمی کنند.

این در حالی است که ضوابط و مقررات شفاف بورس، خودروسازان را موظف می کند علاوه بر عرضه با توجه به توان واقعی، مطابق تعهد داده شده تحویل دهند و این به نفع مشتریان است. علاوه بر این موضوع زمانی که خودروسازان بتوانند محصولات خود را بدون ضرر و حتی با سود در بورس به فروش برسانند، نقدینگی آنها افزایش می یابد و این موضوع می تواند تاثیرات مثبتی بر تولید و کیفیت داشته باشد. یکی از بزرگترین چالش های پیش روی خودروسازان در کشور کمبود نقدینگی است که خود را به صورت کاهش تولید و بی کیفیتی نشان می دهد. ریشه اصلی این کمبود نقدینگی در سیاست دستوری قیمت ها و فروش خودرو به قیمت هایی است که کفاف هزینه تولید را نمی دهد. بنابراین وقتی خودروها با قیمت سربه‌سر به فروش می‌رسند، نقدینگی مناسبی به خزانه خودروسازان کشیده می‌شود که هم می‌تواند به افزایش تولید و هم به بهبود کیفیت کمک کند.

با وجود همه این مزایا، وزارت امنیت با عرضه سراسری خودرو در بورس کالا موافقت نکرده و سخنگوی این وزارتخانه اخیرا اعلام کرده است که فروش خودرو در نیمه دوم سال در سامانه یکپارچه و در قالب یکپارچه ادامه خواهد داشت. شکل یک سیستم قرعه کشی البته امید قالیباف گفته است که سیستم قرعه کشی تا پایان سال ادامه دارد و سال آینده قرعه کشی نخواهد بود. حال سوال این است که روش قرعه کشی جایگزین چه خواهد بود؟ عرضه خودرو در بورس یا آزادسازی قیمت ها؟

بیشتر بخوانید:

271

دکمه بازگشت به بالا