عمومی

استقبال از سخنان محسنی اژه‌ای درباره دادگاه علنی

واقعیت این است که یکی از مهم ترین هزینه هایی که دادگاه ها بر جامعه ایران تحمیل می کنند، عدم برگزاری دادگاه های عمومی است. اگرچه صحبت های آقای آژه ای مطابق قانون است، اما بعید می دانیم که قضات به تنهایی بتوانند تصمیم بگیرند که آیا دادگاه باید برای عموم آزاد باشد یا خیر.

به گزارش باراناخبر، در سرمقاله این روزنامه وطن گفته شده است: سخنان جناب آقای محسنی آژه ای رئیس محترم دادگستری دارای این ویژگی مثبت است که بر خلاف سایر مسئولین حاوی گزاره های روشن و قابل اثبات و ابطال است و به ندرت تعمیم های معمولی در آن دیده می شود. . بنابراین تحلیل و اثبات و رد معنادار است. او در سخنرانی دیروز خود به چند نکته کلیدی اشاره کرد که رسیدگی به آنها به زمان بیشتری نیاز دارد. اما دو نکته را می توان برجسته تر دانست:

مورد اول اشاره صریح به حادثه زندان اوین و لزوم رعایت قانون و اخلاق در برخورد با متهم و پرهیز از احساسات گرایی است. سخنان او به گونه ای بود که ظاهرا نویسندگان این جریان برای دستگاه قضایی شناخته شده هستند. لذا با توجه به اهمیت حادثه پیشنهاد می شود برای رساندن حقیقت این آگاهی به جامعه بررسی عمومی و دقیق این حادثه صورت گیرد. چگونه می توان این حقیقت را کشف کرد؟ اولاً، رسیدگی علنی با تمام الزامات آن، از جمله دسترسی به وکلای اختیاری، ثانیاً، ساکت ماندن هیچ ابهامی در این زمینه. از جمله می توان به چند توئیت اشاره کرد که گفته می شود قبل از حادثه خبر زندان اوین را اعلام کرده اند. واضح است که این یک داده بسیار مهم است و سومین مورد دسترسی رسانه ها و سایر مقامات و نهادهای مستقل به جزئیات است. به عنوان مثال یکی از نمایندگان مجلس فکر می کند که به درخواست آنها برای بازدید از زندان پاسخ مثبتی داده نشده است یا فقط صدا و سیما و خبرنگاران نهادهای رسمی در پوشش خبری حضور داشتند. خوب با چنین محدودیت هایی چگونه انتظار داریم که ادعای سازمان زندان پذیرفته شود؟ به خصوص در این مورد طرف اصلی ماجرا سازمان زیر نظر دولت است؟

نکته دوم که ربطی به مورد اول ندارد، مربوط به دادگاه متهمان حوادث اخیر است. آقای محسنی آژه ای گفت: عوامل اصلی اغتشاشات اخیر باید هر چه سریعتر محاکمه شوند و در صورت تصمیم قاضی و اجرای مقررات قانونی، محاکمه آنها علنی شود تا جرایم این عوامل اغتشاشات به گوش برسد. توجه و نظر مردم در این زمینه مرکز رسانه قوه قضائیه همکاری و هماهنگی لازم را با محاکم قضایی و صداوسیما انجام داد.

واقعیت این است که یکی از مهم ترین هزینه هایی که دادگاه ها بر جامعه ایران تحمیل می کنند، عدم برگزاری دادگاه های عمومی است. اگرچه صحبت های آقای آژه ای مطابق قانون است، اما بعید می دانیم که قضات به تنهایی بتوانند تصمیم بگیرند که آیا دادگاه باید برای عموم آزاد باشد یا خیر. بدون شک عمومی بودن این دادگاه ها و تقریباً هر دادگاهی دارای نکات منفی است، اما فواید عمومی بودن آنها به حدی است که نیازی به محاسبه هزینه و منفعت بین این دو حالت نیست. دادگاه آقای کرباسچی با محاکمه آقای آژه ای چه آسیبی به امنیت کشور وارد کرد؟ جز اینکه همه متوجه ادعاها و کل ماجرا شدند؟ لذا پیشنهاد می شود برای اولین بار تشکیل دادگاه های عمومی با تمامی الزامات آن از جمله وکلای منتخب در دستور کار قرار گیرد. این بزرگترین خدمتی است که آقای آژه ای برای آشکار شدن حقیقت و بصیرت اجتماعی انجام می دهد. در غیر این صورت باید همچنان شاهد ادامه بی اعتمادی باشیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا