علمی و پزشکیکسب و کار برتر ایرانی

آیا نوشیدن قهوه می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون کمک کند؟

آیا پارکینسون را می شناسید؟

قهوه فوری هات چاکلت دکتر بیز: پارکینسون شایع ترین بیماری مغزی پس از آلزایمر است و متاسفانه با توجه به نوع زندگی نسل امروزی، تا کمتر از 10 سال آینده شاهد رشد دو برابری آن خواهیم بود. دست نوشته هایی که از هزاران سال پیش به جای مانده است، نشان می دهد که در طب هند و چین به علائم بیماری پارکینسون اشاره شده است. اما جیمز پارکینسون اولین کسی بود که در سال 1817 میلادی علائم آن را به عنوان نوعی بیماری معرفی کرد. بااین حال، معلومات پارکینسون نادیده گرفته شد و شانس زندگی از افراد بسیاری صلب گردید. در حدود 40 سال بعد و در سال 1861 بود که یک عصب شناس فرانسوی، پارکینسون را به عنوان نوعی بیماری به جهان معرفی کرد و این نام را بر آن نهاد.

پارکینسون تا پیش از قرن نوزدهم به عنوان بیماری شناخته نمی شد.

پارکینسون با توجه به سختی بروز علائم، به 5 سطح تقسیم شده است. سطح اول آن هنگامی بروز می دهد که 80 درصد سلول های مغزی جسم سیاه که تولیدکننده دوپامین هستند را از بین می برد. دوپامین همان ماده ای است که انتقال پیام های سلولی را ممکن می کند و در نبود آن، تمام حرکات و حتی سخن گفتن فرد دچار اختلال می گردد. می توانید تصور کنید نابودی کامل سلول های جسم سیاه، چه معنایی دارد؟ یعنی ناتوانی کامل فرد و نیاز شدید به مراقبت که سطح پنجم بیماری است. در این سطح، فرد مبتلا فقط می تواند در انتظار مرگی غم انگیز بنشیند و عملاً هیچ درمان و چاره ای به داد وی نمی رسد.

چگونه بدانیم لرزش ناشی از پارکینسون است؟

قیمت قهوه ماسالا دکتر بیز: بروز این بیماری اغلب در 65 سال به بالا دیده شده است. اما از ابتلای افراد جوان تر نیز مواردی دیده شده است. این بیماری می تواند در اثر آسیب مغزی، ضربه شدید در قسمت سر، کمبود برخی ویتامین ها مانند B12 و D، کمبود اسید فولیک، آلاینده ها، آفت کش ها، آلودگی هوا و عوامل موروثی و ژنتیکی باشد. به طورکلی در صورت بروز لرزش ها و پیگیری آن، با استفاده از آزمایش های ژنتیک، بویایی، سیستم خودآگاه و نیز تصویربرداری عصبی، می توان آن را تشخیص داد. این بیماری با لرزش اندام ها، کند شدن حرکات (براتیکینزی)، عدم کنترل حرکات غیرارادی، عدم تعادل بدن، خشکی و سفتی عضلات که با درد همراه است، خود را نشان می دهد و پیشرفت آن با عدم کنترل اعصاب چهره، تغییر در دستخط، تغییرات و نتوانی در تکلم، ناتوانی جسمی کامل و جنون همراه است.

روزانه یک فنجان سلامتی بنوشید

قهوه فوری سوپریم دکتر بیز در تهران: خبر شگفت انگیز این است که قهوه علاوه بر آلزایمر، بیماری پارکینسون را نیز از بدن فراری می دهد. تاکنون مطالب زیادی درباره شنیده ایم و از معجزه یک فنجان به خوبی مطلع هستیم. امروزه به خوبی می دانیم که قهوه خطر ابتلا به دیابت، کبد چرب، افسردگی و آلزایمر را کاهش می دهد. اما خبرهای جدیدی مبنی بر اثرات کاهنده قهوه بر خطر ابتلا به پارکینسون اعلام شد و محبوبیت آن را چندین برابر کرد. پیر شدن، یکی از اتفاقات بدیهی زندگی هر انسان است و البته که همه ما می خواهیم با حفظ عادت های سالم در زندگی، توشه کهن سالی خود را جمع کنیم. بنابراین، چه چیزی بهتر از تضمین سلامت همراه با لذت یک فنجان ؟

قهوه علائم آلزایمر و پارکینسون را کاهش می دهد.

کشف رابطه خاموش قهوه و پارکینسون

با توجه به تأثیرات قهوه بر کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر، تحقیقات زیادی نیز در رابطه با قهوه و پارکینسون انجام شده است که نتایج جذابی به دست آورده اند. مطالعات از مکانیزم های محافظتی بیوشیمیایی این نوشیدنی لذیذ خبر می دهند. قهوه دارای نوعی اسید چرب (HET) در پوشش مومی خود است که از سلول های مغزی مراقبت می کند. این ماده به همراه کافئین، می تواند از تجمع پروتئین آلفا سینوکلئین جلوگیری کنند و به این ترتیب، سلول های مغزی را از نابودی قطعی نجات دهند. قهوه همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی است که این می تواند در روند محافظت از سلول ها و حتی خطر بروز سرطان، نقش بسزایی داشته باشد. به زبان عامیانه تر می توان گفت که عمده تأثیرات قهوه، از نابودی سلول های مغزی و ابتلا به پارکینسون جلوگیری می کند.

درمان یا پیشگیری؟

اما آیا می توان از قهوه برای نجات افراد مبتلا نیز استفاده کرد؟ دراین باره نیز محققان دست بر روی دست نگذاشتند و با انجام تحقیقات متعدد، باز هم قهوه را به چالش کشیدند. همان طور که بیان کردیم، قهوه دارای اثرات محافظت کننده است. مطالعات نشان داده اند که اگرچه فرد مبتلا، با استفاده از قهوه شانس بازیابی کامل سلامتی خود را به دست نمی آورد؛ اما مصرف روزانه 200 میلی گرم قهوه می تواند علائم پارکینسون را تسکین دهد. محققان طی یک دوره 6 ماهه، دو دسته موش مبتلا به پارکیسون را با ترکیبات مختلفی از و EHT (کافئین به تنهایی، EHT به تنهایی یا با کافئین) تحت درمان قرار دادند تا تأثیرات آن ها بر مغز، رفتار و اخلاق موش مبتلا را بررسی کنند. نتایج بسیار دیدنی بود. اگرچه کافئین و EHT به تنهایی تاثیر چشمگیری ایجاد نکردند؛ اما ترکیب این دو، باعث پیشرفت قابل توجهی در بهبود رفتارهای ناشی از بیماری شد. این عملکرد باعث افزایش سیگنال دهی دوپامین مغزی، بهبود روند پیام رسانی میان سلولی و جلوگیری از مرگ سلول های تولیدکننده دوپامین می شود. به این ترتیب، اگرچه سلول های مرده را نمی توان احیا کرد؛ اما از مرگ سلول های بعدی جلوگیری می شود. توجه داشته باشید که این یک درمان نیست؛ اما می تواند نوید یک عامل جلوگیری کننده موثر و یا شاید درمان کننده، در تحقیقات بعدی باشد.

مغزی سالم تر با نوشیدن قهوه!

عمر طولانی با قهوه

قهوه از جمله دانه هایی است که به سرعت توانست قلب مردم جهان را با طعم بی نظیرش فتح کند و در زمینه پزشکی و سلامت نیز خودی نشان دهد. هنوز هم یک فنجان می تواند رازهایی در دل خود داشته باشد که انسان نسل های آینده به آن ها پی ببرد. کشف و دخالت انسان در ، کمک بزرگی به جامعه بشری کرده و سلامت مغز تا پوست وی را به ارمغان آورده است. بنابراین تا زمانی که مضراتی برای مصرف قهوه به اثبات نرسیده باشد، بر سر سفره های خود بگذارید و یا از طعم لذیذ یک فنجان لذت ببرید. این می تواند رمز نشاط، سلامتی، جوانی و انرژی شما نیز باشد. اگر هنوز هم قهوه را تلخ می دانید و نوشیدنی مورد علاقه خود را پیدا نکرده اید، را به عنوان یک راه حل در ذهن خود داشته باشید. شاید قهوه، همان قطعه پازل گم شده از ذهن شما باشد

دکمه بازگشت به بالا