اجتماعی

وضعیت نامشخص فعالیت سامانه رصد و پایش تاب آوری/رابطه مستقیم فقر و تاب آوری

امروزه به دلیل توسعه شهرها و گسترش شهرهای صنعتی ، بسیاری از خطرات طبیعی و غیرطبیعی با کلانشهرها مواجه است. در این شرایط ، تاب آوری شهر در مواجهه با این مشکلات دغدغه بسیاری از کارشناسان است.به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. آیا یک کلان شهر مانند تهران در برابر خطرات قریب الوقوع مقاوم است؟ عباس تقی زاده ، استادیار گروه بهداشت و فوریت های حوادث ، گروه حوادث و حوادث ، دانشکده بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکی تهران به باراناخبر گفت.

عباس تقی زاده در گفت وگو با باراناخبر ، وی با اشاره به اهمیت بالای تاب آوری در دنیای مدرن گفت: برای تعیین میزان تاب آوری شهری سه معیار اصلی وجود دارد. اول از همه ، شهر باید بتواند همه فشارها و فشارها را تحمل کند. دوم ، اگر شهر آسیب ببیند ، شهر می تواند فعالیت اصلی خود را ادامه دهد. خدماتی مانند بیمارستان ها وجود دارد که نمی توان آنها را تعطیل کرد. همچنین ، نیازهای اساسی مردم مانند آب ، برق و تلفن نباید قطع شود و ثالثاً ، در صورت بروز حادثه ، شهر می تواند به سرعت و با کمترین هزینه به وضعیت اولیه خود بازگردد.

نقش افراد در ارزیابی تاب آوری

استادیار گروه بهداشت و حوادث اضطراری ، گروه حوادث و بلایا ، دانشکده بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکی تهران ، با اشاره به نقش افراد در ارزیابی تاب آوری ، گفت: نحوه ارزیابی ما از شهر تاب آوری آن را نشان می دهد کمپین Elastic Cities در سالهای اخیر شکل گرفته است و میزان تاب آوری شهرها را خود ارزیابی می کند. کشوری مانند ژاپن با سرمایه گذاری مثبت خود توانسته است تاب آوری شهرهای خود را افزایش دهد. موضوع تاب آوری موضوعات زیادی را پوشش می دهد ، یکی که شامل مهندسی و معماری است و ممکن است یک شهر از نظر جسمی آسیب نبیند اما به طور ناگهانی سقوط کند. مثال آن زلزله اخیر تهران بود که به دلیل ترس از مردم در خیابان ها و نقاط سوخت مسدود شد.

مشکلاتی که با بازسازی سازه های قدیمی برای افزایش تاب آوری شهری مواجه می شود

در کشور ما روند نوسازی ساختمان ها ساختمان به ساختمان پیش می رود

وی با اشاره به مشکلاتی که با نوسازی بافت های فرسوده برای تقویت تاب آوری شهری مواجه است ، افزود: بافت فرسوده نیز بخشی از چالش های مقاوم سازی است. یکی از مشکلاتی که ما در تعمیر یا بازسازی این بافت ها با آن روبرو هستیم این است که ما باید محوطه حاوی ساختار فرسوده را به طور کامل بازسازی کنیم و صاحبان همه ساختمانها کاملاً راضی هستند. ما از شهر استانبول دیدن کردیم و دیدیم که طبق قانون ، اگر 51 درصد از محله ها از بازسازی راضی باشند ، آن محله تخریب و بازسازی می شود. همچنین موضوع بافت فرسوده در سایر کشورها در مقیاس وسیع دیده شده و مورد بررسی قرار گرفته است ، در حالی که در کشور ما روند نوسازی ساختمان از ساختمانی به ساختمان دیگر در حال پیشرفت است.

خانه هایی با مصالح غیر استاندارد تخریب شده اند

به گفته وی ، با این مدل و نحوه اجرای تغییرات ، روند نوسازی بسیار کند خواهد بود. مطمئناً کشوری مانند ترکیه دارای ساختارهای قدیمی و محله های قدیمی مانند کشور ما است ، اما با نگاهی کلان و جامع به موضوع ، توانسته است بازسازی این بافت ها را مرور کند. از این تجربیات می توان استفاده کرد. مشکل دیگر مصرف است. استفاده از مصالح غیراستاندارد و طرح های غیراصولی باعث می شود که خانه ای به اصطلاح تخریب شود.

داشتن یک مدیر با تجربه و با تجربه شاخص مهمی از تاب آوری است

وی در ادامه به ویژگی های یک شهر مقاوم اشاره کرد: برای داشتن یک شهر سالم و مقاوم شش عامل اصلی وجود دارد. اولین عامل مدیران شهری و تصمیماتی است که می گیرند. یکی از موضوعات کلیدی ، شایستگی مدیریتی است و یکی از شاخص های مهم تقویت تاب آوری ، داشتن مدیر آگاه و با تجربه است. مدیر شایسته مدیری است که تصمیماتش امنیت فکری شهروندان و تاب آوری شهر را از بین نمی برد.

وی عامل دوم را مشارکت اجتماعی مردم عنوان کرد و ادامه داد: وقتی میزان مشارکت مردم در انجام وظایف و پرداخت عوارض شهری کاهش می یابد ، مدیران نیز در همکاری با مردم دچار مشکل می شوند. همچنین وقتی میزان جرم و جنایت در یک محله افزایش یابد ، طبیعتاً تاب آوری آن محله نیز کاهش می یابد.

رابطه مستقیم بین فقر و تاب آوری

سیاست های غلط اقتصادی و کاهش سطح کشش افراد

این استاد دانشگاه با بیان اینکه شبکه های اصلی و حیاتی “آب ، برق و گاز” به عنوان عامل سوم ما بسیار مهم است و به عنوان یکی از شاخص های اصلی در نظر گرفته می شود ، افزود: عامل چهارم نیز مسائل اقتصادی است و وجود آن ثابت شده است. ارتباط مستقیمی بین فقر و تاب آوری وجود دارد. هم در اقتصاد خرد و هم در اقتصاد کلان ، سیاست های اشتباه می تواند تاب آوری افراد را کاهش دهد ، زیرا دغدغه اصلی مردم زندگی است. همچنین عامل پنجم مربوط به مسائل فرهنگی و فرهنگی است که اجرای آن بسیار مشکل و زمان بر است.

عوامل محیطی و کشش

وی با اشاره به مشکلات زیست محیطی که در طول زمان در تهران بوجود آمده است ، گفت: عوامل محیطی یکی از دغدغه های اصلی کشور در رتبه ششم است. در حال حاضر سرانه مصرف آب و برداشت آبهای زیرزمینی از مشکلات اصلی شهر تهران است. مصرف برق بسیار زیاد است و قطع برق مکرر است. تولید زباله یک مشکل بزرگ است و دفع این مقدار زباله یک چالش بسیار بزرگتر است.

به گفته وی ، در حال حاضر استفاده از کیسه های پلاستیکی در بسیاری از کشورهای اروپایی محدود شده است و اگر فردی قصد استفاده از آنها را دارد ، باید هزینه اضافی پرداخت کند. این روش خوبی برای کاهش مصرف پلاستیک توسط انسان است. در همین حال ، در مغازه های کشور ما ، مواد پلاستیکی به راحتی بدون کنترل به فروش می رسد و مورد استفاده قرار می گیرد و این مواد که قادر به بازگشت به محیط نیستند ، مشکلات بیولوژیکی ایجاد می کنند.

معماری مدرن یکی از مشکلات تهران است

استادقی زاده با اشاره به معماری مدرن به عنوان یکی از مشکلات تهران ، افزود: ما در شهرهایی زندگی می کنیم که به جزایر گرم معروف هستند. تعداد ساختمان های بلندمرتبه روز به روز در حال افزایش است و این باعث مشکلات آب و هوایی زیادی شده است و من در حال حاضر کتابی به نام “شهرهای دوستدار آب و هوا” می نویسم و ​​این باید هدف ما باشد. عنوان این کتاب. ما باید به معماری گذشته خود برگردیم و از تجربیات زیادی که در این زمینه داریم استفاده کنیم.در دهه های اخیر ، ظهور مهندسی جدید شهری در کشور ما شکل شهرها و مشکلات زیست محیطی را تغییر داده است. نمای ساختمانهای ما در تهران به گونه ای است که انرژی و گرما را در سطح خود حفظ می کند و باعث می شود دما تا ارتفاعات پایین افزایش یابد.

خطر زلزله و سیل بسیار جدی است

وی خطر زلزله و سیل را بسیار جدی خواند و گفت: در مورد تغییرات آب و هوایی احتمال خشکسالی و سیل وجود دارد و امواج گرما و سرما به طور نامنظم مشاهده می شود. امسال نمونه ای از امواج گرما در تهران مشهود بود و به همان میزان امواج سرد رخ داد. با توجه به بارندگی های اخیر اخیر ، بعید است که تهران در آینده ای نزدیک دچار آبگرفتگی شود. همانطور که خطر زلزله بسیار جدی است ، سیل ها موضوعی هستند که نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

به گفته پروفسور تقی زاده ، با مشاهده رودخانه های تهران ، رودخانه نقض شده است. جریان بسیاری از رودخانه های تهران از نظر انسانی تغییر کرده است و وقتی خانه رودخانه برداشته شود ، روزی به آن باز می گردد و سیل هر آنچه را که در مسیر خود می بیند نابود می کند.

وی با اشاره به اهمیت ارزیابی شرایط به عنوان پیش شرط حل آنها ، افزود: مهمترین مساله برای مدیریت این مشکلات ، توانایی ارزیابی صحیح آنهاست. اگر بتوانیم وضعیت را به طور دقیق ارزیابی کنیم ، می توانیم آن را مدیریت کنیم. با درک درست شرایط طبیعی و غیرطبیعی تهران و تقویت نقاط قوت و پوشش نقاط ضعف آن ، می توانیم پس از چند دهه تقریباً به حالت عادی بازگردیم.

وضعیت نامشخص فعالیت سیستم نظارت بر کشش

وی گفت: “اما بین سال های 2005 تا 2016 ، سلول های بحران و تجهیزات امنیتی بیشتری وجود داشت و این یک چیز خوب است.” اما ما هنوز در زمینه های دیگر مشکل داریم. ” برای درک کامل این مشکلات ، ما به سیستمی برای نظارت بر کشش نیاز داریم. این سیستم چند سال پیش راه اندازی شد ، اما عملکرد آن در حال حاضر مشخص نیست. هر موضوعی مانند انطباق ، انرژی ، آب و … باید سیستم خاص خود را داشته باشد و هر از گاهی شرایط آن تحت نظارت و نظارت قرار گیرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا