عمومی

هنوز در همان نقطه آغازین هستیم!

ما انسان‌های مدرن دوست داریم بگوییم که نسبت به انسان‌ها و تمدن‌های قبلی، انسان‌های بسیار بهتری هستیم. اما اگر دقت کنیم می بینیم که جز ظاهر و خوراک و پوشاک و حمل و نقل و امثال آن تغییر چندانی در تفکر و اعتقاد ما ایجاد نشده است. بله، شاید در ابتدا همان کارهایی که امروز به روش های دیگر انجام می دهیم با روش ها و ابزارهای ابتدایی تری انجام می شد، اما آیا افکار ما اساساً تغییر کرده است؟ باید بگویم نه چندان، در حل معادلات ریاضی و عددی عباراتی حذف می شوند که نسبت به بقیه بسیار کوچک هستند و ما آنها را ناچیز می نامیم. حال باید بگویم که نگاهی به تغییرات ذهنی و نگرش های انسانی باید در حد ناچیز مورد توجه قرار گیرد و به نظر من باید نگران این باشیم که چه اتفاقی باید می افتاد و چه اتفاقی نیفتاده و همچنین به دنبال علل آن باشیم! اما چرا ؟

از نظر ادیان در متون دینی داریم که 124000 پیامبر از سوی خداوند حکیم برای اصلاح بشریت به سوی بشریت مبعوث شده اند. این عدد منادی دلیل محکمی برای انعطاف ناپذیری افراد در روند تغییر است. بدون شک این تعداد رسولان و پیامبران ناشی از تغییرات آشکار در سبک زندگی مردم و یا اگر بسیار کم بوده باشد، نبوده است و موضوع اصلی در ارتقاء و اعتلای انسان به سطوح عالیه به عنوان نفس و فؤاد بوده است. . و غیره که حتی با داشتن آخرین رسول خدا بر دوشش باز هم مهم است.باورها مثل قبل است. مثلاً چه تفاوت عمده ای بین افراد قبل از اسلام و بعد از اسلام در سطح عمومی و اجتماعی رخ داده است (در مورد افراد بحث نمی شود)؟ یا بعد از ظهور مسیح یا موسی؟ کشتار و کشتار، طمع و بخل، مال و دوستی، شهوت و خونریزی و بالاخره به پایان رسیده یا حتی تا حدودی افول کرده است؟ اگر در زمان آدم و خاندانش، قابیل، هابیل، یکی از 4 مرد گیتی را کشت، در آغاز خلقت بشر، یک چهارم خلقت و جامعه فاسد و گناهکار بوده است؟ شاید امروز دنیا کم و بیش همین شرایط را دارد؟ اینطور نیست! تفاوت اصلی در نگرش قابیل و هابیل در دوران خلقت با امروز در هر موضوعی از زندگی ما که امروز باید شاهد آن باشیم چیست؟ هر موضوعی را به او گفتم; انسان، طبیعت، ثروت، محیط زیست، قانون، عبادت، جامعه، احترام، ادب،…

پاسخ نویسنده ناچیز است.

و از نظر فلسفه و فلاسفه در صورت امکان باید بگویم که اگر 124000 پیامبر بودند، تعداد فیلسوفان از ابتدا تا کنون اگر چندین برابر رسولان الهی نباشد، قطعاً کمتر نبوده است. . در این راستا لازم است بار دیگر تأثیر این تعداد محقق علمی در تاریخ بشریت بررسی شود و چه نقش مهمی نه تنها در افکار و توهمات، بلکه در عرصه عملی و اجرایی جوامع داشته اند. . اشتباه نکنید، باید بگویم که به طور کلی ناچیز است.

به هر حال، زبان محافظه کار نویسنده یا زبان محافظه کار نویسنده می خواهد بگوید، علیرغم تمام گفته ها و تلاش های بیهوده یا بیهوده به مفسران و رهبران و حاکمان از مسائل دینی، علمی، سیاسی، اقتصادی و غیره. ، خوشبختانه بد باید تا آغاز اولین حرکت دست انسانیت جمعی و همه پذیر و نه فردی، بر خلاف باورهای کنونی، مسیر طی شده «انسان را در همان نقطه شروع منجمد کرده است»، توهم باید کنار گذاشته شود و روش های موجود در کائنات باید اصلاح شود، پس با این همه کمک و این بار، عملکرد شما نمره قابل قبولی نمی گیرد، در واقع اگر بتوان آن را درجه بندی کرد، قابل اغماض است! اگر باور کنیم که کار به درستی انجام شده است، دیگر نباید انتظاری داشت، همین است! اما البته قبول داریم که با وقایع فاجعه بار کنونی جهان، نه تنها از انسانیت فاصله گرفته ایم، بلکه تا سطح حیوانیت در حال نزول هستیم. کجایند آن مفاهیم بزرگ پیامبران یا حتی متفکران غیر دینی!

گناه بر آفرينش زيبا و متعالى آفريدگارى است كه در كتاب محكم خود زيبا جلوه داده شده و به طبيعتى كه در آغاز نبوده، «هستى» را در مقابل «عدم و نبودن» داده است. و روحش را دمید حتی بعد از قرن ها از ابتدا تا امروز نتوانسته ایم وارد ابتدایی ترین شاخه های انسان (بهتر است آدم بگوییم) هیهات!

* استاد نمونه کشوری، مهندسی سازه، مدیریت زلزله و بحران، بنیانگذار نوسازی و مدیریت بحران در ایران و مؤسس انجمن زبدگان شهر در کشور.

6565

دکمه بازگشت به بالا