علمی و پزشکیکسب و کار برتر ایرانی

علت حساس شدن و درد سينه ها

حساس شدن سینه‌ها در هفته اول بارداری

برای بارداری و حفظ جنین، بدن مادر دچار تغییرات زیادی می‌شود. یکی از این تغییرات که اکثر افراد آن را تجربه می‌کنند، دردناک شدن و حساس شدن سینه‌ها است. درد سینه‌ها اغلب اولین علامت بارداری بوده و ۱ تا ۲ هفته بعد از بارداری رخ می‌دهد. در برخی افراد درد سینه‌ها از هفته سوم یا شروع می‌شود. درد سینه‌ها در سه ماهه اول بارداری به اوج خودش می‌رسد، زیرا در این زمان بدن مادر مملو از هورمون‌ها است. سطح هورمون‌هایی نظیر استروژن و پروژسترون در طی بارداری، افزایش می‌یابد و بدن مادر را برای نگه‌داشتن یک جنین آماده می‌کند.

البته درد سینه‌ها همیشه نشان‌دهنده بارداری نیست. در دوران ، به‌خصوص دو هفته قبل از شروع خونریزی، بسیاری از زنان درد سینه را تجربه می‌کنند؛ بنابراین درد سینه‌ را به‌احتمال‌زیاد به عنوان یکی از در دوران PMS هم تجربه خواهید کرد. تفاوت‌هایی بین درد سینه در دوران پریودی با بارداری وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

آیا حساس شدن سینه‌ها نشانه بارداری است؟

همان‌طور که گفتیم، درد و حساس شدن سینه‌ها در شرایطی غیر از بارداری هم ایجاد می‌شود. عوامل دیگری نظیر قاعدگی که منجر به تغییرات هورمونی می‌شوند، می‌توانند این شرایط را ایجاد کنند. بنابراین نمی‌توان درد سینه‌ را نشانه قطعی بارداری دانست. برای اطمینان از بارداری باید تست‌های تشخیصی بارداری مثل تست بتا را انجام دهید. درد سینه را در شرایط زیر هم ممکن است تجربه کنید:

  • ماستیت (عفونت یک یا چند غده پستانی)
  • یائسگی
  • در دوران بلوغ (در برخی از دختران و پسران)
  • مصرف برخی از داروها

درد و حساسیت سینه‌ها یک عارضه شایع در دوران بارداری و قاعدگی بوده و به ندرت نشانه بیماری سرطان سینه است. تقریباً ۱ نفر از هر ۱۰۰۰ زن باردار دچار سرطان سینه می‌شوند. سرطان سینه علاوه بر درد سینه‌ها، با رشد یک توده نیز همراه است. بااین‌حال اگر نگران سلامتی خود هستید، می‌توانید به دکتر مراجعه کرده و آزمایش‌ بدهید.

تفاوت درد سینه در پریودی و بارداری

یکی دیگر از شرایطی که احتمالاً درد سینه را در آن تجربه کنید، دوران پریودی است. علت درد سینه پریودی و با درد سینه در دوران بارداری با هم متفاوت هستند. در دو هفته قبل از پریودی، سینه‌ها پر، توده‌دار و حساس می‌شوند. تقریباً ۹۰ درصد خانم‌ها درد سینه دو هفته قبل از پریود را تجربه می‌کنند.

درد و حساس شدن سینه‌ها در پریودی، اغلب پس از شروع قاعدگی برطرف می‌شود. این در صورتی است که درد سینه‌ها در بارداری مدت بیشتری طول می‌کشد. همچنین درد سینه‌ها در بارداری، به صورت یک درد مبهم و احساس سنگینی در سینه‌ها ایجاد می‌شود. درد سینه‌ها در بارداری، بیشتر در اطراف نوک پستان و نواحی آرئولار متمرکز است. همچنین سینه‌ها در دوران بارداری به لمس حساس هستند. اگر درد سینه شما نشانه بارداری باشد، منجر به تغییر رنگ و شکل نوک سینه‌ها نیز می‌شود.

بهترین راه برای تشخیص تفاوت درد سینه در قاعدگی و درد سینه در بارداری این است که صبر کنید تا خونریزی قاعدگی داشته باشید یا اینکه انجام دهید. اگر یک تا دو روز لکه‌بینی خفیف داشتید اما پریودتان طبیعی نیست ممکن است خونریزش شما از باشد.

علت دردناک شدن و حساس شدن سینه‌ها

برای باردارشدن، بدن شما باید توانایی نگه‌داشتن یک بچه را داشته باشد. به‌این‌ترتیب، سیستم‌های مختلف درون بدن با شروع بارداری، با هم همکاری می‌کنند تا آن را برای ایجاد و نگهداری یک بچه آماده کنند. هورمون‌ها به‌خصوص هورمون رشد، هورمون استروژن و پروژسترون با شروع بارداری دچار افزایش می‌شود.

این هورمون‌ها روی نقاط مختلف بدن تأثیر می‌گذارند. مثلاً روی دیواره رحم تأثیر گذاشته و آن را تقویت می‌کنند تا بتواند جنین را حفظ کند. به همین صورت، هورمون‌ها روی سینه‌ها تأثیر می‌گذارند. سینه‌های شما باید تغییر یابد تا بتواند شیر مورد نیاز کودک را تولید کند. به‌این‌ترتیب در دوران بارداری، سینه‌ها دردناک، متورم و حساس می‌شوند.

همچنین عوامل دیگری ازجمله تجمع چربی در بافت سینه، فعالیت غدد شیری و افزایش جریان خون در سینه‌ها در بروز این علامت نقش دارند. همه این عوامل در کنار هم، به سینه‌ها کمک می‌کنند تا ظرف مدت کوتاهی برای شیردهی به یک نوزاد آماده شوند.

آیا درد و حساس شدن سینه‌ها خطرناک است؟ به گفته‌ی وب‌سایت درد و حساس بودن سینه‌ها قبل از بارداری، در دوران بارداری و یا در دوران قاعدگی طبیعی است. اگر درد سینه شما بعد از سه ماهه اول بارداری پایان یافت نشانه خوبی است.

مانند ، درد سینه هم به مرور زمان از بین می‌رود. اگر در سینه‌های خود توده در حال رشدی را احساس کردید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. البته نیازی نیست نگران باشید گاهی اوقات توده‌های خوش خیم سینه در دوران بارداری ظاهر می‌شوند.

آیا می‌توان حساس شدن سینه‌ها در بارداری را کاهش داد؟

در برخی از زنان باردار حساسیت و درد سینه ممکن است بسیار شدید و ناتوان‌کننده باشد. البته جای نگرانی نیست زیرا با پیشرفت بارداری، درد و حساسیت سینه‌ها هم کمتر می‌شود. بااین‌حال رعایت برخی نکات می‌تواند شدت این عارضه را کاهش دهد. توصیه‌های مفید برای کاهش حساسیت سینه‌ها در بارداری عبارت‌اند از:

  • از لباس زیرهای قبلی‌تان استفاده نکنید. بهتر است از لباس‌ زیرهای گشاد و راحت‌تر در دوران بارداری استفاده کنید
  • هنگام خوابیدن لباس زیرتان را دربیاورید. همچنین چند ساعت در روز لباس زیر نپوشید
  • از لمس کردن یا فشار دادن سینه‌هایتان اجتناب کنید
  • به جای لباس‌های تنگ، لباس‌های راحتی و گشاد بپوشید. در دوران بارداری پوشیدن لباس‌های تنگ می‌تواند درد و حساسیت سینه‌ها را افزایش دهد
  • کمپرس سرد به کاهش درد سینه‌ها کمک می‌کند. یک حوله روی سینه‌هایتان بیاندازید، سپس یک کیسه یخ روی آن بگذارید
  • اگر کمپرس یخ افاقه نکرد، یک دوش آب گرم می‌تواند کمک‌کننده باشد. آب گرم تنش عضلانی را کاهش داده و از حساس شدن سینه‌ها جلوگیری می‌کند
  • تغییر رژیم غذایی هم می‌تواند درد سینه‌ها را کاهش دهد. محدودیت و یا حذف چربی‌ها، کافئین، برخی مکمل‌ها نظیر مکمل کلسیم، ویتامین E و B۶ در کاهش درد و حساس شدن سینه‌ها موثر است

اگر واقعاً دردتان غیرقابل‌تحمل شد، با پزشک برای مصرف یک مسکهمه بانوان این تجربه را داشته اند که برخی روزها سینه هایشان بیش از حد حساس شده و در لمس دردناک به نظر می رسد. اما آیا حساس شدن پستان ها طبیعی است و یا می تواند نشانه از مشکل خاصی باشد علت اصلی حساس شدن پستان ها چیست؟ در ادامه این متن همه چیز را درمورد حساس شدن پستان ها از علت تا درمان برای شما شرح می دهیم.

آیا حساس شدن پستان ها نگران کننده است؟

با این که احتمال بیشتری دارد بانوان دچار این عارضه پستانی شوند، اما هر کسی را که دارای بافت پستانی است می تواند تحت تاثیر قرار دهد. علاوه بر حساس شدن ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

– حساسیت به لمس

– درد

– پر بودن

– ضربان

حساس شدن پستان ها و درد پستان می تواند مایه نگرانی باشد، اما الزاما همیشه این گونه نیست. درد پستان به ندرت نشانه سرطان است و به دلایل بسیار ممکن است پستان های کاملا سالم دچار درد شود.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا