عمومی

امید به تحقق وعده ۱۷ ساله

صف های گاز سیستان و بلوچستان چه زمانی برچیده می شود؟

به گزارش باراناخبر ایران وی نوشت: هوا هنوز خنک نشده اما تصاویری از خطوط طولانی گاز در برخی شهرهای سیستان و بلوچستان در شبکه های اجتماعی منتشر می شود. در واقع اوایل تابستان است و کسانی که از نزدیک با معضل کمبود گاز درگیر هستند یا اخبار آن را دنبال می کنند، می دانند که با شروع فصل سرما به ویژه در سردترین مناطق استان که شمال سیستان را در بر می گیرد. و بلوچستان، مردم نیز با مشکل سوخت، عمدتاً برای اهداف گرمایشی، مواجه هستند.

خط گاز در تابستان رسیده است و این بدان معناست که برخی افراد با مشکل پخت و پز مواجه هستند و به همین دلیل ساعت ها در صف های طولانی برای تهیه کپسول پر می ایستند. شهر راسک یکی از شهرهایی است که این روزها مشکل گازرسانی دارد و همین مشکل باعث می شود مردم در گرمای تابستان ساعت ها در صف خرید کپسول گاز بایستند. یکی از شهروندان این شهرستان که حدود 95 هزار نفر سکنه دارد می گوید: اینجا همیشه مشکل داشتیم اما وقتی زمستان سرد می شود مشکل ما بیشتر است زیرا راسکو یکی از سردترین شهرهای استان است. الان مشکل ما این است که کپسول زیاد شده و کپسول دولتی به راحتی پیدا نمی شود و برای گرفتن کپسول دولتی باید چندین ساعت در صف بایستیم که این خیلی سخت و طاقت فرسا است. 50 درجه حرارت دهید. گاهی اوقات مجبوریم کپسول را با قیمت آزاد از نمایندگی ها بخریم که پیدا کردن آن آسان نیست. حالا ما برای آشپزی خود گاز می خواهیم، ​​بنابراین واقعاً در مشکل هستیم.»

یکی دیگر از شهروندان زابلی نیز می گوید: همیشه در شهرهای شمالی استان مانند زابل و زاهدان و همچنین خاش، میرجاوه و سراوان مشکل کمبود گاز بسیار بیشتر است زیرا این مکان ها سرد و زمستان طولانی دارند. و سرد در منطقه بلوچستان و چابهار بیشتر برای پخت و پز از گاز استفاده می کنند، زیرا برای گرم کردن نیاز به گاز زیادی ندارند و زمستان آنقدر سرد نمی شود که مصرف آنها بسیار بیشتر از حد مجاز پخت است. اما در مناطق سردسیری مانند در منطقه ما مردم هم برای پخت و پز و هم برای گرمایش به سوخت نیاز دارند و به دلیل این مشکل معمولاً در فصل زمستان با گاز مشکل داریم اما تابستان امسال چند روزی به سختی بنزین پیدا می‌شود و این دلیل صف‌های بنزین است.

شهرستان گلشن سیستان بلوچستان یکی از شهرهایی است که این روزها دچار کمبود گاز است. این شهرستان با حدود 62 هزار نفر جمعیت در جنوب شرقی استان قرار دارد و یکی از شهرستان های تازه ایجاد شده سیستان و بلوچستان است که در دی ماه 1398 با جدا شدن از شهرستان سراوان افتتاح و با تلفیق شکل گرفته است. “مرکزی” و “کلگان”.

عامری یکی از شهروندان شهر گلشن می گوید: در گرمای مرداد ساعت ها در صف سیلندر گاز ایستاده ایم. این سال ها به ما قول داده اند و هیچ کاری نکرده اند. فکر می کردیم الان که از سراوانی جدا شدیم وجوهی دریافت کنیم و مشکلاتمان حل شود اما الان هم در این شهر مشکلات زیادی از جمله مشکل گازرسانی داریم. از زمانی که گلشن شهر شده است، افراد زیادی از حومه شهر به این شهر آمده اند و جمعیت آن دو برابر شده است، اما امکانات تغییر نکرده است. ما در این شهرک فقط یک پمپ بنزین داریم که نسبت به جمعیت شهرک بسیار کم است. در شهرستان گلشن و سراوان مشکلات مردم زیاد است و برای پخت و پز مشکلات زیادی داریم، نگران هستیم که در زمستان وضعیت بدتر شود. حالا ماموران نان و نان خود را دارند و می توانند هر چقدر که بخواهند درآمد داشته باشند.»

به گفته نوید برهانزهی، در میان فعالان اجتماعی سیستان و بلوچستان، در روزهای اخیر علاوه بر راسک و گلشن، خطوط طولانی گاز در شهرهای چابهار و زرآباد نیز شکل گرفته است. به گفته وی، این مشکل بیشتر مربوط به توزیع خارج از شبکه و بحث قاچاق سوخت است. به گفته این شهروند ایرانشهری، در حال حاضر قیمت یک کپسول دولتی بین 20 تا 25 هزار تومان است اما در بازار آزاد 100 هزار تومان است.

اما ماجرای ناتمام گازرسانی سیستان و بلوچستان از کجا شروع شد؟ پروژه انتقال گاز از عسلویه به ایرانشهر دقیقاً 17 سال پیش و با شروع به کار دولت نهم در سال 1383 آغاز شد و چهار سال بعد از آن یعنی در سال 1387 مشعل گاز در ایرانشهر روشن شد. در آن زمان قرار بود مشعل گاز زاهدان و زابل در سال 1392 روشن شود که این اتفاق نیفتاد و روشن شدن مشعل در این شهرها برای چندین دوره تمدید شد و در نهایت به سال 1392 موکول شد که دیگر اجرایی نشد. .

در سال 1392 با آغاز به کار دولت یازدهم مجدداً وعده داده شد که تا پایان سال 1393 مشعل گاز در زاهدان روشن شود. این خبر را اتاز هاشمی استاندار وقت سیستان و بلوچستان اعلام کرد اما اجرای وعده او دو سال به تعویق افتاد و سرانجام در اسفند ماه سال 1393 زاهدانی ها شاهد روشن شدن مشعل های گازی در این شهر بودند.

شادی مردم از روشن شدن مشعل گاز دیری نپایید. زیرا سرعت پایین گازرسانی به این معناست که تا سال 2017 تنها حدود پنج درصد از مردم از گاز شهری بهره مند شوند.

گازرسانی در زاهدان پس از آتش سوزی دبستان دخترانه این شهرک به دلیل استفاده از بخاری های نفتی و گستردگی این فاجعه تسریع شد و در سال 1396 تعداد بیشتری از مردم تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار گرفتند، اما همچنان تعداد زیادی از مردم زاهدان بودند. مشکلات در راه مردم استان شاهد صف های طولانی سیلندرهای گاز که بیشتر در فصل زمستان دیده می شد. در واقع گازرسانی با سرعت بسیار کند و کندی پیش می رفت که مردم چندان امیدی به آن نداشتند.

شهریور ماه سال 1398 زمانی بود که بر اساس اعلام استاندار سیستان و بلوچستان، 8 نمایندگی توزیع گاز مایع در زاهدان برای تسهیل در دریافت گاز در مناطق پرجمعیت تأسیس شد و سهمیه گاز مایع در سیستان و بلوچستان تعیین شد. بزرگ شده 30 درصد

البته در سال 1399 برای تسریع در ورود گاز به استان، 17 تراکتور جدید از سایر استان ها به ناوگان قبلی استان اضافه شد و تعداد واگن های قطار گاز مایع ورودی به استان به 24 واگن رسید. در هر هفته، اما هنوز مشکل داشت.

در همین حال رضا پنجابی مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان گفت: بحث گازرسانی به زاهدان در سال 1398 بسته می شود و گازرسانی کل استان در سال 1402 تکمیل می شود.

در سال 1400 بود که سرانجام فرماندار اعلام کرد که مشکل در نرسیدن سیلندرها به مناطق دور از مرکز است، به همین دلیل مقرر شد تأسیسات جدید گاز مایع در چهار شهر هامون، زاهدان، دلگان و نیکشهر ایجاد و آنها را قرار دهند. در همان سال در حال بهره برداری است.

بر اساس آنچه گفته می شود مشکل عمده گازرسانی سیستان و بلوچستان، توزیع گاز است و در این راستا اخیرا هفت دستگاه کامیون برای حمل و توزیع گاز مایع با تسهیلات ارزان قیمت به متقاضیان واگذار شده است.

اما اگر می خواهید از آخرین اخبار گازرسانی سیستان و بلوچستان مطلع شوید، باید گفت که ۲۸ مرداد ماه سال جاری، شرکت گاز استان سیستان بلوچستان اعلام کرد که تمامی شبکه ها و انشعابات مورد نیاز در زاهدان وصل شده است. . و در این شهر 93 هزار مشترک گاز وجود دارد و پتانسیل زاهدان 140 هزار مشترک گاز است یعنی در حال حاضر حدود 68 درصد مردم عادی گاز دارند.

بر این اساس خط انتقال زاهدانی به زابل حدود یک ماه پیش تزریق گاز شد. با تسریع در تزریق گاز خط انتقال زاهدان در زابل، اکنون کارخانه سیمان این منطقه قادر به استفاده از گاز طبیعی است. در خود این منطقه که شامل شهرهای زابل، زهک، نیمروز، هامون، هیرمند و زاهدان می شود، شبکه های توزیع مواد غذایی اجرا شده و در مراحل پایانی است. یک سری رفع اشکال و تست های نهایی وجود دارد که باید قبل از تزریق گاز به این شبکه ها انجام شود.

بر اساس اعلام شرکت گاز استان، کل شبکه مورد نیاز شهرستان خاش در منطقه خاش به اضافه شبکه تغذیه کارخانه سیمان خاش و طی دو تا سه ماه آینده اجرا شده است. بلافاصله گاز به این شبکه ها تزریق می شود و سپس انشعاب هایی در این شبکه قرار می گیرد و شروع به کار می کند.

در شهرستان ایرانشهر نیز شرایطی مشابه شهر زاهدان وجود دارد و کل شبکه مورد نیاز تکمیل شده و شهروندان می توانند از گاز طبیعی استفاده کنند.

با این اوصاف، به نظر می رسد که مشکل گاز سیستان و بلوچستان به ایستگاه پایانی نزدیک می شود. حداقل می توان امیدوار بود که این اتفاق بیفتد و در نهایت شاید روزی در آینده نزدیک شاهد تحقق وعده 17 ساله باشیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا