بین المللکسب و کار برتر ایرانی

زندگی در قبرس شمالی چگونه است؟

زندگی در هر نقطه‌ای از جهان مزایا و معایب خاص خودش را دارد. چه کلان‌شهری پرجمعیت در قلب تمدن و چه سرزمینی آرام و به دور از هیاهو مثل قبرس. در این مطلب قصد داریم به معایب و مزایای زندگی در قبرس شمالی بپردازیم. سرزمینی در شرق مدیترانه و جنوب ترکیه با روزهای بلند و آفتابی (تقریبا ۳۰۰ روز از سال!) و طبیعتی زیبا و اینطور که می‌گویند، مردمانی خوشایند و خونگرم و مهربان.

اگر صحبت از چیدن برنامهٔ‌ سفر و گشت و گذار در بین باشد، هر جایی از زمین حکم یک تجربه و ماجراجویی جالب و خاطره‌انگیز را دارد. اما وقتی صحبت از زندگی و اقامت طولانی مدت است، متغیرهای دیگری وارد معادله می‌شوند و برخی مسائل به ظاهر پیش پا افتاده، وزن بیشتری در تصمیم‌گیری می‌گیرند. پس باید دید که این جزیرهٔ زیبا و آرام، که سالهاست بستر اختلافات و ناآرامی‌هایی بین ترکیه و سایر کشورهای جهان بوده، مقصد مناسبی برای زندگی هست و آیا معایب زندگی در قبرس به مزایای آن می‌چربد یا نه؟

What is life like in Northern Cyprus?

جزیرهٔ قبرس بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر جمعیت دارد و در تمام نقشه‌های جهان سرزمینی یکپارچه است. الا نقشه‌های کشور ترکیه که حرف دیگری دارند و این یکپارچگی را به رسمیت نمی‌شناسند. دولت ترکیه جزیره را به دو بخش جمهوری قبرس شمالی (طبیعتا در شمال جزیره) و جمهوری قبرس می‌شناسد و اینطور که پیداست، این قائله حالا حالاها ختم به خیر نمی‌شود. در هر حال نیمهٔ شمالی جزیره طبق آمار سال ۲۰۱۷ بیش از سیصد‌ هزار نفر سکنه داشته و در حال حاضر چیزی در حدود پانصد هزار نفر را در آن ناحیه که یک سوم کل مساحت جزیره است تخمین می‌زنند. پس مقدمه را کوتاه کنیم و سر اصل مطلب برویم و ببینیم مزایای زندگی در این جزیره چه هستند؟

لقب جزیزه عشق بی‌‌علت نیست

اختلافات دولت‌ها بر سر مرزبندی و خط کشی جزیره، ذره‌ای از آرامش و زیبایی طبیعی آن کم نمی‌کند و قبرس به معنای واقعی کلمه زیباست. از این دست جزیره‌های رویایی و کارت پستالی که با سواحلی تمیز و آب‌هایی شفاف و ماسه‌های طلایی رنگ، نگاه هر بیننده‌ای را خیره می‌کند و این زیبایی محدود به چند نقطهٔ خاص نمی‌شود، بلکه کیلومترها در کرانهٔ مدیترانه ادامه دارد.

با دیدن سواحل قبرس شمالی، جایی برای تردید نمی‌ماند که  چرا این حجم عظیم از گردشگر، هر ساله به آن سرازیر می‌شوند و چرا بسیاری از زوج‌های اروپایی، عکاسی مراسم ازدواجشان را با پس‌زمینه‌ٔ دریا و صخره‌های تندیس‌مانند سواحل قبرس انجام می‌دهند. و توجیه می‌شویم که چرا عده‌ای دوران بازنشستگی خود را در این جزیره می‌گذرانند. بهر حال بیخود نبوده که طبق اساطیر کهن، آفرودیت، الههٔ عشق، از بین این همه سرزمین روی کرهٔ خاکی، قبرس را برای زاده شدن انتخاب کرده است!

انگلیسی به عنوان زبان غالب

در بین نگرانی‌های افراد برای مهاجرت به یک کشور تازه، دغدغهٔ‌ زبان پای ثابت دغدغه‌هاست. اما خوشبختانه این نگرانی برای مهاجرت به قبرس بسیار ناچیز است. این جزیره در روزگاران قدیم یکی از مستعمرات بریتانیا بوده و رگه‌هایی از آن دوران در عادات و فرهنگ و زبان اهالی این سرزمین باقی مانده است. اکثر اهالی و صاحبان کسب و کارها انگلیسی را به راحتی صحبت می‌کنند (حدود نود درصد) و  اگر زبانتان به اندازه کافی خوب باشد، در کارهای روزمره به هیچ مشکلی بر نخواهید خورد.

نرخ پایین جرم و امنیت بالا

آرامش و زیبایی‌هایی که از آن صحبت کردیم، بدون امنیت واقعی و خاطر آسوده هیچ فایده‌ای ندارند. اگر هر دقیقه نگران این باشید که ممکن است کسی جیبتان را بزند یا در ساعات آخر شب نتوانید کنار ساحل قدمی بزنید،‌ قبرس که هیچ، خود بهشت هم جای مناسبی برای زندگی نیست. خوشبختانه قبرس از لحاظ نرخ جرم، اوضاع روبراهی دارد و نسبت به سایر نقاط مدیترانه و حتی اروپا، از امنیت بالاتری برخوردار است. طبق اطلاعات موجود همان جرایم محدودی هم که در جزیره رخ می‌دهد، به ندرت ماهیت خشونت‌آمیز دارند و روی هم رفته، پلیس قبرس خیلی سفت و سخت مراقب اوضاع است و روی برخی از مناطق مستعدتر، تمرکز بیشتری می‌گذارد.

امکان زندگی با هزینه پایین

هزینه به مراتب پایین‌تری نسبت به اروپا،‌ آمریکا، کانادا، استرالیا و حتی همسایه‌اش یعنی قبرس جنوبی از مزایای زندگی در قبرس شمالی است. اما بر سر اینکه هزینه‌های قبرس شمالی از ترکیه ارزانتر است یا نه، حرف و حدیث‌های مختلفی وجود دارد و اعداد و ارقام قابل دسترس به این نکته اشاره دارند که ترکیه کماکان ارزانتر از قبرس شمالی است. آن هم نه یک ارزانی سر به سر و مماس، بلکه یک تفاوت قابل توجه و محسوس.

انعطاف در ارز رایج

همانطور که در مقدمه اشاره شد، ترکیه سال‌هاست به قبرس شمالی نظر دارد و بر سر این سرزمین با سایر کشورهای سازمان ملل مناقشاتی داشته و هنوز هم دارد. در هر حال، وجه رایج قبرس شمالی لیر ترکیه یا TL است. اما اکثر فروشگاه‌ها و کسب و کارهای نیمهٔ شمالی جزیره، پوند انگلیس، یورو و دلار هم از شما می‌پذیرند. منتها به احتمال زیاد باقی پولتان را با لیر ترکیه پرداخت می‌کنند. بنابراین اگر هم دسترسی فوری به یکی از صرافی‌های متعدد منطقه نداشتید، با هر کدام از این ارزها کارتان راه می‌افتد.

ریتم زندگی آهسته و با طمانینه

یکی از مزایای قبرس تجربهٔ متفاوت شما از معنا و مفهوم زمان است. تجربه‌ای که با شلوغی و ریتم تند شهرهای بزرگ تفاوت دارد و این آهستگی و آرامش، به وضوح در رفتار و عادات اهالی جزیره احساس می‌شود. اینجا عجلهٔ خاصی برای هیچ کاری وجود ندارد و انگار که چشیدن لحظه به لحظهٔ زندگی در اولویت است. در زندگی روزمره همه چیز ریتم آهسته‌ای دارد و از آن هیاهو و تقلای زندگی شهری که به آن عادت کرده‌ایم خبری نیست.

کیفیت بالای بهداشت و درمان

امکانات درمانی عالی، یکی دیگر از امتیازات زندگی در این جزیره است. خصوصا برای افرادی که به اتفاق خانوادهٔ خود به قبرس آمده‌اند. شهروندان و کسانی که موفق به دریافت اقامت دائم شده‌اند، می‌توانند به صورت رایگان از تمامی خدمات درمانی بیمارستان‌های دولتی استفاده کنند. وقتی هم که می‌گوییم بیمارستان دولتی، بهتر است آن تصویری که ممکن از بیمارستان‌های دولتی در ذهن داشته باشید پاک کنید. مراکز درمانی دولتی در قبرس شمالی بسیار منظم و مجهزند و از بهترین پرسنل برخوردارند. بیمارستان‌‌های خصوصی جزیره هم کاملا تجهیزند و بی‌دلیل نیست که قبرس، تبدیل به قطب‌ توریسم درمانی در منطقه شده است.

مالیات پایین و کار از راه دور

زندگی و کار در قبرس برای صاحبان کسب و کار و کمپانی‌ها مزایای قابل توجهی دارد و یکی از این مزایا مسئلهٔ مالیات است. البته به خاطر تغییر قوانین و هماهنگی با اتحادیه‌ٔ اروپا، نمی‌توانیم قبرس را مانند سالهای گذشته بهشتی برای جاخالی دادن از مالیات بدانیم. اما هنوز هم می‌توان ادعا کرد که قبرس از نظر مالیاتی، برای شرکت‌ها و کمپانی‌ها بسیار مناسب‌تر از سایر کشورهاست (فقط ۱۲/۵ درصد) و مزایا و طرح‌های ويژه‌ای برای سرمایه‌گذاران و صاحبان کسب و کار و حتی بازنشستگان وجود دارد.

مورد دیگر وجود فرهنگ پررنگ و جاافتادهٔ دورکاری در کمپانی‌های مستقر در جزیره است که آنجا را به سرزمین موعود فری‌لنس‌ها و دورکاران تبدیل می‌کند. مادامی که به ددلاین‌‌ها و کیفت انجام کار متعهد باشید، برای مشتریان و کارفرمایان بین‌المللی مهم نیست که پروژه را از داخل آلاچیق انجام می‌دهید و یا با لباس فرم داخل آفیس نشسته‌اید.

اقتصاد و بازار کار رو به رشد

اقتصاد قبرس شمالی در سالهای اخیر و به لطف رشد قابل توجه در بخش خدمات، اوضاع بهتری به نسبت گذشته پیدا کرده و تعدد فرصت‌های شغلی و به دنبال آن کیفیت زندگی ساکنین جزیره بهتر شده است. تولید ناخالص قبرس در ۱۹۸۰ عددی در مایه‌های ۲/۱۵ میلیارد دلار بود و در ۲۰۱۷ به نزدیک ۲۲ میلیارد دلار رسید. البته این روند افزایشی، آنچنان بی دست‌انداز هم نبود و یک بار به خاطر رکود جهانی ۲۰۰۸ و یک بار در پی بحران مالی جزیره در ۲۰۱۲ دستخوش نوسانات شدیدی شد. با این تفاسیر، قبرس در سال‌های اخیر توانسته رشد ۲ درصدی سالیانه را حفظ کند و به لطف گسترش گردشگری و صنایع خدماتی، به ثبات اقتصادی بهتری برسد.

سرعت اینترنت فوق‌العاده

شاید فکر کنیم که جزیره‌ها دچار کمبود امکاناتند و قاعدتا نمی‌توانند مانند شهرهای بزرگ زیرساخت‌های تکنولوژیکی درست و درمانی داشته باشند. اما یکی از مزایای زندگی در کشور قبرس، بدون تردید زیرساخت بی‌نقص اینترنتش است که باعث می‌شود زندگی در جزیره را از یاد ببرید. به لطف وجود کمپانی‌های بین‌المللی ریز و درشت در جزیره، شهروندان قبرس شمالی هم از یک اینترنت با ثبات و بدون قطعی و با سرعت‌ فوق‌العاده لذت می‌برند و مشاغلی که طبیعتشان دورکاری است، به مشکل خاصی بر نمی‌خورند.

خرید ملک در قبرس

خرید ملک در قبرس، به ویژه در شهر یا منطقه‌ای مانند اسكله، می‌تواند یک تجربه جذاب باشد. قانونی که در قبرس و شهرداری‌ها به کار می‌رود برای تأمین و حفاظت از حقوق مالکیت و خرید و فروش ملک بسیار مهم است.برای خرید یک ملک در قبرس، اولین گام مهم مشاوره با یک وکیل یا مشاور ملکی معتبر است. ایشان می‌توانند شما را در فرآیند خرید کمک کنند و مطمئن شوند که هیچ محدودیت یا مسائل حقوقی ناخواسته‌ای وجود ندارد.

در مورد شهرداری اسكله، این سازمان نقش بسیار مهمی را در مدیریت توسعه منطقه و برنامه‌ریزی شهری ایفا می‌کند. شهرداری اسكله مسئول مسائلی از جمله ارتقاء هماهنگی در زمینه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، و اقتصادی است و تلاش می‌کند تا زیرساخت‌های عمومی، مراکز خدماتی، مناطق سبز، و فضاهای عمومی را بهبود بخشد.برای به دست آوردن اطلاعات دقیق درباره ملک‌ها، معاملات ملکی، و امور مربوط به شهرداری اسكله، بهترین راه این است که وب‌سایت رسمی شهرداری اسكله را مورد بررسی قرار دهید. همچنین، از دفتر شهرداری یا مراجع معتبر دیگر نیز می‌توانید کمک بگیریدو همچنین میتوانید از مجموعه دادمهر عدالت کمک بگیرید.

دکمه بازگشت به بالا