عمومیکسب و کار برتر ایرانی

کنترل دما برج خنک کننده

روش های کنترل دمای آب برج خنک کننده :

مدار برج خنک کننده یک مدار بسته سیرکولاتور است ، در واقع برج بین کمپرسور چیلر به صورت سیرکولاتور آب را به گردش در می آورد ، پس آبی که بین چیلر (کمپرسور ) و برج خنک کننده در جریان می باشد ؛ آب حامل انرژی است یعنی باید با دمایی معین وارد و خارج گردد ، به طور در سیستم های بسته سیرکولاتور با کنترل دبی می توان همزمان دما را کنترل کرد ، یعنی اگر مقدار دبی کمتر وارد شود در نتیجه مقدار انرزی کمتر وارد شده و پس دمای کمتری نیز خواهیم داشت.

در

  1. کنترل با ترموستات و فرمان خاموش روشن به فن برج
  2. استفاده از شیر سه راهه موتوری با فرمان از ترموستات فن برج
  3. نصب ترموستات تدریجی و کنترل دور فن با اینورتر
  4. نصب ترموستات تدریجی کنترل دور پمپ آب سیرکولاتور

برج های خنک کننده با توجه به نوع کاربرد در شکل های متفاوتی طراحی و ساخته می شوند. عوامل و فاکتورهایی در تعیین قیمت برج خنک کننده موثر است. قیمت برج های خنک کننده با توجه به جنس بدنه، نوع متریال، قطعات و تجهیزات به کاررفته و ابعاد آن متفاوت است. بنابراین قیمت ثابتی برای برج های خنک کننده نمی توان در نظر گرفت. بهتر است قبل از هر اقدام برای خرید انواع برج های خنک کننده با کارشناسان متخصص و مجرب شرکت تبادل گستر هیراد تماس بگیرید و از مشاوره کارشناسان بهره مند شوید.

کنترل با ترموستات و فرمان خاموش روشن به فن برج

استفاده از این روش در کنترل دمای برج های خنک کننده بسیار پرکاربردتر و ازرانتر هستند ، با استفاده از یک ترموستات فن برج خنک کننده که دارای یک سنسور دنباله دار می باشد ،معمولا روی لوله خروجی از آب برج خنک کننده قرار میگیرد ، و روی یک دمای معینی ست می شوند ، تمام ترموستات های فن برج خنکننده داراری بازده دمایی حهت گسترش دامنه عملکرد دستگاه هستند ، این سنسور منصوب روی لوله خروجی از آب برج ، دمای آب را  مدام تا  به ترموستات فن برج اعلام میکند.

هنگامی دمای اب خروجی از برج افزایش می باید ترموستات  به الکتروموتور فن برج دستور شروع به کار را صادر کرده و هوا را به منظور خنک کاری به جریان می آرود تا  زمانیکه دمای اب خروجی با دمای ست شده ترموستات یکی شوند ، سپس ترموستات فن برج را از مدار به منظور جلوگیری از مصرف انرژی خارج میکند تا دوباره منتظر دستور بماند

استفاده از شیر سه راهه موتوری با فرمان از ترموستات فن برج

این روش با استفاده کنترل دبی ، دمای برج را کنترل میکند،  اصولا شیر های سه راه روی مسیر های بسته و سیستم های سیرکولاتور بسته می شوند که این شیر سه راه داری ترموستاتی می باشد باید از آن فرمان باز یا بسته شده یا به صورت تدریجی را به مدار بدهد.، شیر سه راه موتوری روی لوله آب خروجی از اوپراتور قرار میگرید ، این شیر توسط ترموستات که روی لوله خروجی نصب است فرمان می گیرد ، تا زمانی که آب خروجی از اوپراتور که به مقصد برج خنک کننده در حال حرکت است اگر شرایط دمایی برقرار باشد از کنار شیر وارد تشتک برج خنک شده و دیگر احتیاجی  به خنک کردن آب نیست .

ولی آگر دمای آب خروجی از برج که به مقصد اوپراتور در گردش است از مقدار ست شده روی ترموستات شیر سه راه موتوری پایینتر بیاد ،آب برای خنک شدن در تماس با هوا از بالای برج وارد شده تا اسپری شود و گرمای نهان تبخیر خود را ازدست دهد. نصب ترموستات  شیر سه راه موتوری بروی مسیر های وروردی به اوپراتور میباشد که دمای مورد نیاز از طری سنس و به شیر سه راه اعلام میکنند  ،کنترل دمای برج در این روش نسبت به روش ترموستات فن برج این میزیت رو دارد که خاموش روشن شدن فن برج را دچار استهلاک نمیکند.

پکینگ اسپلش برج خنک کننده

یکی از انواع پکینگ برج خنک کننده، پکینگ اسپلش برج خنک کننده است که از لایه‌ های بند و میله‌ های پلاستیکی تشکیل شده است که هنگام برخورد آب با آن، آب را به صورت قطرات بسیار ریز پخش می‌ کند. هر چه تعداد و قطرات ریزتری را ایجاد نماید، سطح تماس و زمان بیشتری را بوجود می‌ آورد. پکینگ اسپلش به طور سنتی از چوب ساخته می‌شود، ولی طراحی‌ های جدید آن با جنس پی وی سی (PVC) و در انواع مختلفی ساخته می‌ شود.

به همین دلیل برخوردهای متوالی است که امکان تجمع رسوب در پکینگ نت اسپلش به کمترین حالت می‌ رسد و در نهایت باعث می‌ شود که این نوع پکینگ در مقابل آب با سختی بالا بسیار مقاوم و قابل اطمینان باشد. در برج‌ های خنک کننده که از پکینگ اسپلش بار و میله استفاده می‌ کنند، با توجه به اینکه حرکت آب همواره به سمت پایین بوده و پکینگ اسپلش نیز در جهت افقی قرار گرفته، در این جهت هیچ‌ گونه مقاومتی در مقابل جریان هوا ایجاد نمی‌ کند.

نصب ترموستات تدریجی و کنترل دور فن با اینورتر :

در این روش با نصب یک ترموستات تدریجی و دور متغیر کردن فن برج برای زیاد کم کردن مقدار cfm  مکش شده از طریق هوا دمای برج را کنترل می کنند ، این روش خیلی مرسوم نیست در ضمن هزینه بالایی نیز دارد و اجرای آن هم خالی از دردسر نیست ، اینورتری که روی فن نصب میشود با استفاده دمایی که از ترموستات دنباله دار  که روی لوله خروجی از آب برج قرار میگیرد ، فرمان خودرا به  فن برج خنک کننده میدهد .

تا زماینهایی که ترموستات فرمان نداده ، فن با درو کم کار میکند و زمانیکه دمای آب بالا رفت فن روی دور های بالای مقدار Cfm  هوای مکش شده را بالاتر می برد ، با بالاتر رفتن مقدار دبی هوای مکش شده ، آب برج سرعت تبخیر آن بالاتر رفته  زودتر آب خنک تر می گردد. مشابه این روش در کنترل هوسازا بیشتر دیده میشود و درهواساز ها بیشتر این روش برای کنترل دمای خروجی استفاده می کنند ، که در آنجا ترموستات کانالی دنباله دار در در کانال برگشت معمولا قرار میگرید . 

نحوه عملکرد سیستم کنترل هوشمند برج خنک کن

استفاده از سیستم کنترل هوشمند برج خنک کننده همراه با استفاده از کولینگ تاور مدار بسته، روش بسیار مناسبی در کم کردن میزان تبخیر آب است. در این حالت و در ساعتهایی که دمای هوای محیط پایین می آید، می توان از برج خنک کن مانند ایر کولر استفاده نمود. این رویکرد تا حدی مشابه روشی است که در کولینگ تاور هیبرید نیز از آن استفاده می گردد.

دکمه بازگشت به بالا