اقتصادی

کرونا چند کارگر را بیکار کرد؟

گسترش تاج در این کشور نه تنها به بسیاری از صاحبان مشاغل آسیب رساند و کسب و کارهای خدماتی را مختل کرد، بلکه منجر به بیکاری و از بین رفتن بیش از 900000 شغل در کشور شد.

به گزارش باراناخبر، شیوع بیماری عروق بیماری کرونا قلب باعث بیکاری تعداد زیادی از مشاغل در سراسر جهان شد و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نبود، به طوری که بسیاری از مشاغل دچار مشکل شدند و از آنجایی که اقتصاد ایران عمدتاً مبتنی بر بخش خدمات، خدمات است. مشاغل بیشتر از تاج آسیب دیدند و بیکاری بیشتر بود.

حسن صادقی، قائم مقام دبیرکل خانه کارگر گفت: شیوع ویروس کرونا باعث زیان کسب و کار 900 هزار کارگر در کشور شده است.

وی می گوید: این تعداد کارگر در این مدت از مزایای بیمه بیکاری برخوردار شده اند و خانه کارگر ایران با رعایت حقوق کارگری پیگیر مطالبات آنان است.

به گفته صادقی، خانه کارگر در خصوص واکسیناسیون کارگران به کمک دولت شتافته است و روزانه 800 کارگر از مشاغل مختلف در خانه کارگر تهران واکسینه می شوند و تیم های مستقر در مترو و سایر محیط های کاری کارگران را تعقیب می کنند. “واکسن. .

وضعیت اخیر اشتغال در ایران نشان دهنده روند رو به رشد بیکاران است. تعداد بیکاران در تابستان امسال نسبت به فصل مشابه سال گذشته و همچنین در بهار امسال افزایش یافته است، به طوری که آخرین گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت اشتغال و بیکاری تابستان امسال نشان می دهد که در میان جمعیت فعال تر است. بیش از 23 میلیون و 4.4 میلیون نفر شاغل هستند که نسبت به تابستان گذشته که حدود 23.5 میلیون نفر بود 0.6 درصد کاهش داشته است بنابراین تعداد شاغلان بیش از 130 هزار نفر کاهش داشته است.

بیکاری در تابستان 1400 نیز نشان می دهد که 2 میلیون و 496 هزار و 86 بیکار در کشور وجود داشته است که نسبت به تابستان سال گذشته که تعداد بیکاران 2 میلیون و 477 هزار و 350 نفر و نرخ بیکاری 9.5 درصد افزایش یافته است ، 9.6 درصد افزایش یافته است. اشتغال در تابستان امسال کاهش یافته است و 177000 زن در جمعیت کار می کنند.

گسترش تاج نه تنها باعث از بین رفتن بسیاری از مشاغل و توقف فعالیت های خدماتی و بیکاری کارگران این بخش ها شد، بلکه کارگران مبتلا به این بیماری را نیز به همراه داشت که برخی از آنها توسط کارفرمایان خود اخراج شدند که همین امر باعث شد. نگرش آنها در خانه..

علی حیدری کارشناس کارگری در گفت وگو با باراناخبر، اظهار کرد: متاسفانه در دوران کرونا برخی کارفرمایان با کارگرانی که مبتلا به ویروس کرونا شده بودند منصفانه برخورد نکردند و در عوض به وضعیت آنها، کارگرانی که مبتلا شده بودند، توجه بیشتری کردند. در حالی که کارگران در این مدت در خطوط تولید مشغول به کار بوده و دست از کار نکشیده اند در مقابل سایر همکاران تعدیل شده و یا در محیط کار تنزل یافته اند.

وی بر لزوم صیانت از اشتغال کارگران در دوران کرونا تاکید کرد و گفت: کارگران مبتلا به بیماری عروق بیماری کرونا قلب را در نظر بگیرید: حمایت کنید و تحت درمان قرار بگیرید و از مزایای بیمه بیکاری برخوردار شوید.

طبق گزارش ها، نزدیک به دو میلیون شغل در دوران سلطنت از بین رفته است، با پرداخت تسهیلات حمایتی حدود 1.1 میلیون شغل به کار بازگردانده شد و بیش از 730000 نفر به طور خاص از مزایای بیمه بیکاری برخوردار شدند.

به گزارش باراناخبر، اگرچه انفجار کرونا در دو سال اخیر باعث کاهش نیروی کار و خروج آنها از چرخه بازار کار شده است، اما وزارت کار در مواجهه با کرونا برای حفظ اشتغال شرکتی و حمایت از نیروی کار در سال 14 دسته های اصلی و زیر حرفه ای 858 حمایت از مشاغل آسیب دیده توسط تاج را در دستور کار قرار می دهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا