اقتصادی

کرونا با کسب و کارها چه کرد؟

بیش از 9 ماه از انتشار سریع و گسترده ویروس ناشناخته Covid 19 به نام ویروس کرونا در ایران می گذرد. در این دوره ، بیشتر مشاغل کوچک ، کارگاه های کوچک و مشاغل و صنایع خدماتی آسیب دیدند. بخشهایی که کمترین اشتغال طبقات پایین جامعه در آنها شکل می گیرد.

به گزارش باراناخبر ، به دلیل پخش شدن تاج در ماه های اخیر ، صاحبان بسیاری از مشاغل و مشاغل ، عمدتاً خدمات ، به شدت آسیب دیدند و از کار افتادند. اکثر مغازه ها ، بازی ها ، رستوران ها ، فروشگاه های مواد غذایی ، هتل ها ، آرایشگاه ها و مراکز توریستی و حمل و نقل که در بخش خدمات فعال بودند به دلیل تاجگذاری بسته یا راکد بودند.

تأثیر انفجار تاج بر اقتصاد ایران بیش از هر چیز بر معیشت مردم تأثیرگذار بود ، زیرا تاج در بخشهایی از اقتصاد که بیشتر طبقات پایین در آن مشغول به کار بودند تأثیر گذاشت.

تعداد کارکنان خدمات در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته کاهش یافته است و این به دلیل تأثیر بسیاری از مکان های خدماتی از انفجار تاج رخ داده است.

به گفته کارشناسان ، کرونا بیشترین تأثیر را در بخش خدمات داشته است. اگرچه بخش خدمات در مقایسه با سایر بخشهای اقتصادی کمترین آسیب را از فشارهای اقتصادی متحمل شد ، اما به سرعت تحت تأثیر شوک بیماری کرونا و انعطاف پذیری آن قرار گرفت.

حمید حاج اسماعیلی ، متخصص حوزه کار در مصاحبه با باراناخبر ، دلایل آسیب پذیری مشاغل در بحران کرونا را توضیح می دهد: “در دوران کرونا ، کار خدمات بیش از سایر بخشها قطع شد ، زیرا اقتصاد کشور عمدتا یک سرویس مبتنی بر حمل و نقل است “. خدمات پایدار است و بنابراین آسیب پذیری در صنعت خدمات بیشتر دیده می شود.

وی گفت: “به دلیل محدودیت های موجود در بازار داخلی پس از فوران کرونا ، مردم در انجام بسیاری از کارها مانند مسافرت ، گردشگری ، خرید کالا و دریافت برخی خدمات با مشکل روبرو شدند و بنابراین بخش خدمات تاج به شدت آسیب دید.” او گفت. .

این کارشناس بازار کار رعایت پروتکل های بهداشتی را دلیل دیگر تأثیرگذاری مکان های خدمات تاجگذاری می داند و می گوید: “مردم با دقت از خدمات رستوران ها ، هتل ها ، فست فودها ، کلوپ ها و مراکز تفریحی و گردشگری استفاده می کردند. تا به تاج آلوده نشوند. ” و ترجیح می دهد خدمات کمتری دریافت کند. این نشان داد شکنندگی مشاغل خدماتی و گسترش تاج بدون شک مشکلات و محدودیت های بیشتری را برای مشاغل خدماتی به دنبال خواهد داشت.

براساس آماری که مرکز آمار ایران از رشد اقتصادی در سه ماهه نخست سال جاری منتشر کرده است ، بیشترین رشد منفی در بین بخشهای اقتصادی مربوط به بخش خدمات و در بخش خدمات ، گروه “سایر خدمات عمومی ، اجتماعی ، شخصی” است. و خانوار “. که با مشاغل بسیاری از مشاغل آزاد و غیررسمی همراه است با افزایش منفی 63 درصدی ، بیشترین کاهش تولید ناخالص داخلی را در بین سایر گروه ها داشته است.

مشاغل در بخش خدمات از ثبات و ثبات لازم برخوردار نیستند و در مواجهه با بحران هایی مانند کرونا ، بسیاری از ظرفیت های اشتغال می تواند تغییر کند. گزارش مرکز آمار و اطلاعات استراتژیک وزارت کار در مورد روند کارکنان بخش خدمات در بهار 1399 نیز نشان می دهد تعداد کارمندان بخش خدمات در بهار سال جاری نسبت به بهار سال گذشته کاهش یافته است و این به دلیل تأثیر بسیاری از کشورهای خدماتی است. کرونا کاهش 33 درصدی کارکنان هتل و رستوران در بهار امسال را تأیید کرده است.

بر اساس این گزارش ، در حالی که تعداد کارمندان بخش خدمات در کشور همیشه روند افزایشی داشته است ، اما کاهش 9.7 درصدی کارکنان این بخش در بهار 1399 نسبت به بهار 1398 به دلیل تأثیر بیماری بیماری کرونا قلب در برخی از زیرمجموعه های بخش خدمات من.

به گزارش باراناخبر ، اگرچه نمی توان ظرفیت اشتغال در بخش خدمات و تأثیر آن بر اقتصاد کشور را نادیده گرفت ، اما نباید از این نکته غافل شد که در مواقع بحرانی ، شوک های اقتصادی و حوادث غیر قابل پیش بینی ، در بخش خدمات ثبات ایجاد می شود و خیر از ثبات مناسبی برخوردار است و می تواند بسیاری از ظرفیت های اشتغال را تغییر دهد.

به گفته کارشناسان و تحلیل گران بازار کار ، مشاغل تاسیساتی ممکن است به همان سرعتی که در مسیر اشتغال و ظرفیت سازی قرار دارند ، مقاومت خود را در برابر بحران هایی مانند تاج از دست بدهند. بخشهای صنعت ، کشاورزی و خدمات باید به شکلی متعادل در کشور توسعه یابد تا همه بخشهای اقتصاد تحت تأثیر چنین شرایطی نباشند و اقتصاد تولیدمحور و دانش بنیان بتدریج جای خدمات و اقتصاد را بگیرد. از روغن

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا