علمی و پزشکیکسب و کار برتر ایرانی

همه چیز درباره قهوه گانودرما

قارچ گانودرما چیست؟ و قهوه گانودرما برای چه بیماری خوبه؟ از نقطه نظر طب سنتی، قارچ گانودرما اثر ضد سرطانی، ضد التهابی داشته و به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. گفته می‌شود قارچ گانودرما لوسیدوم، که به نام‌های “ریشی” یا” لین‌ژی “نیز شناخته می‌شود، برای درمان بیماری‌هایی مانند فشار خون و کلسترول بالا، بی‌خوابی و بسیاری موارد دیگر کاربرد دارد. قهوه گانودرما از جمله محصولاتی‌ست که با توجه به فواید متعدد این قارچ وارد بازار شده و با استقبال قابل‌توجهی مواجه شده است. قهوه گانودرما یک نوشیدنی پودری‌ست که حاوی عصاره گانودرما است. این نوع قهوه معمولاً توسط افرادی استفاده می‌شود که می‌خواهند خود را کاهش دهند و در عین حال انرژی بیشتری دریافت کنند.

مخلوط نوشیدنی گانودرما همچنین ممکن است حاوی شکر، خامه غیر لبنی و سایر گیاهان باشد. این نوشیدنی سالم با عصاره قارچ گانودرما و دانه‌های قهوه بوداده ساخته شده است. گانودرما لوسیدوم، در چین باستان با نام “قارچ جاودانگی” شناخته می‌شد. این قارچ روی چوب‌های پوسیده درختان رشد می‌کند و قلیایی‌ترین خوراکی روی زمین محسوب می‌شود. هزاران سال پیش، افراد ثروتمند معتقد بودند که قهوه قارچ گانودرما کلید جاودانگی است. فواید سلامتی گانودرما لوسیدوم توسط علم تایید شده است. این دارو ممکن است عملکرد سیستم ایمنی را بهبود بخشد، خستگی مزمن را از بین ببرد و در برابر سرطان محافظت کند. اکثر مردم آن را به عنوان یک ماده مقوی و محرک طبیعی مصرف می‌کنند.

علاوه بر عصاره قارچ گانودرما، این نوشیدنی حاوی قهوه فوری و سایر مواد طبیعی مانند استویا، بادیان یا نعناع است. دستور تهیه این قهوه از تولید کننده‌ای به تولید کننده دیگر متفاوت است. اساساً، قخوه گانودرما تمام به علاوه خواص درمانی قارچ را فراهم می‌کند. قهوه گانودرما به دلیل محتوای کم کافئین آن بعید است که باعث بی‌خوابی شود. در واقع، نشان داده شده است که نوشیدن این نوع قهوه خواب را بهبود می‌بخشد و اضطراب را از بین می‌برد. علاوه بر این، نسبت به قهوه سوپریم دکتر بیز برای لاغری  اسیدیته کمتری دارد و برای کسانی که مشکلات گوارشی مانند زخم معده یا روده تحریک‌پذیر دارند، ایده آل است. این نوشیدنی تقریباً نیمی از کافئین یک فنجان قهوه معمولی را دارد.

تاریخچه مصرف قارچ گانودرما

قارچ گانودرما لوسیدوم، یک قارچ شرقی، سابقه طولانی استفاده برای ارتقای سلامت و طول عمر در چین، ژاپن و سایر کشورهای آسیایی دارد. گانودرما یک قارچ بزرگ و تیره با ظاهری براق و بافت چوبی است. کلمه لاتین “لوسیدوم” به معنای “براق” یا “درخشنده” است و به ظاهر لاک زده سطح قارچ اشاره دارد. در زبان چینی، نام” لین‌ژی “نشان دهنده ترکیبی از قدرت معنوی و جوهر جاودانگی است و به عنوان “گیاهی معنوی” در نظر گرفته می‌شود که نماد موفقیت، رفاه، قدرت الهی و طول عمر است. پک درمان دیابت دکتر بیز میتواند بهترین انتخاب باشد .

در میان قارچ‌های پرورشی، قارچ گانودرما لوسیدوم از این نظر منحصر به فرد است که ارزش دارویی به جای ارزش غذایی آن بسیار مهم است. انواع محصولات تجاری گانودرما لوسیدوم به اشکال مختلف مانند پودر، مکمل‌های غذایی و چای در دسترس هستند. این‌ها از قسمت‌های مختلف قارچ از جمله میسلیوم‌ها، هاگ‌ها و بدنه گیاه تولید می‌شوند.

از جمله کاربردهای خاص و مزایای سلامتی قهوه قارچ گانودرما لوسیدوم می‌توان به کنترل سطح گلوکز خون، تعدیل سیستم ایمنی، محافظت از کبد، محلول باکتری‌ساز و غیره است. فرهنگ غربی اغلب دیدگاه‌های متفاوتی در مورد استفاده از مکمل‌های گیاهی در طول سال‌ها داشته است. با این حال، برای فرهنگ‌های شرقی، تقریباً به عنوان یک روش زندگی در نظر گرفته می‌شود. با توجه به این‌که مردم آمریکای شمالی به دنبال جایگزین‌هایی برای بهبود سلامت فردیشان هستند، گانودرما و فواید گانودرما لوسیدوم مورد توجه و جذابیت قرار گرفته است.

چند نوع قهوه گانودرما داریم؟

به دلیل توزیع نامنظم قارچ گانودرما لوسیدوم در طبیعت و افزایش تقاضا برای آن به عنوان یک گیاه دارویی، تلاش‌هایی برای پرورش قارچ صورت گرفت. نژادهای مختلف گانودرما برای رشد و پرورش به شرایط متفاوتی نیاز دارند. علاوه بر این، در هر منطقه جغرافیایی، گونه‌های متفاوتی از این قارچ محبوب هستند. به عنوان مثال، در جنوب چین،گانودرما سیاه محبوب است، در حالی که گانودرمای قرمز در ژاپن طرفداران بیشتری دارد. بعضی از گونه‌های این گیاه در شرایط گرم و مرطوب رشد می‌کنند و اکثر گونه‌های وحشی در مناطق نیمه گرمسیری مشرق زمین یافت می‌شوند. کشت مصنوعی قارچ گانودرما لوسیدوم با در بسترهایی مانند خاک اره، کنده‌های چوب و بقایای چوب پنبه صورت می‌گیرد. قهوه گانودرما  معمولاً در چهار نوع مختلف عرضه می‌شود:

  • قهوه گانودرما سوپریم
    • قهوه گانودرما لاته
    • قهوه گانودرما

عصاره قارچ گانودرما لوسیدوم ماده اصلی است که برای تولید انواع قهوه گانودرما استفاده می‌شود. این نوع قهوه بیشتر جهت مصارف دارویی و درمانی استفاده می‌شود و صرفاً به عنوان یک قهوه فوری و عادی مورد مصرف قرار نمی‌گیرد. قهوه گانودرما بخوریم یا نخوریم

قهوه گانودرما سرشار از ویتامین C، کلسیم، آهن، فسفر و پتاسیم است که علاوه بر تامین انرژی و سیستم ایمنی بدن شما را نیز تقویت می‌کند. به دلیل سطوح بالای آنتی اکسیدانی که در این قارچ وجود دارد با پیری و استرس اکسیداتیو مبارزه می‌کند. برخی از مطالعات نشان داده که قهوه گانودرما نسبت به چای سبز و کاکائو آنتی اکسیدان بیشتری دارد. در عصاره قهوه گانودرما، دوزهای زیادی از گلوتاتیون یافت می‌شود که به عنوان یک نوع آنتی اکسیدان نیز شناخته می‌شود. این ماده مغذی به سم‌زدایی کبد و کلیه ها کمک کرده و در عین حال توانایی بدن شما برای دفع سموم را بهبود می‌بخشد. افرادی که سطح گلوتاتیون پایینی دارند بیشتر در معرض مشکلات قلبی عروقی، بیماری‌های عصبی، خستگی مزمن و اختلالات ایمنی هستند.

قهوه گانودرما برای چه بیماری هایی مفید است علاوه بر این، گلوتاتیون باعث افزایش طول عمر و کاهش پیری می‌شود. قهوه گانودرما همچنین حاوی ویتامین C است که خطر ابتلا به عفونت‌های ویروسی را کاهش می‌دهد. این قارچ همچنین عملکرد کبد و کلیه را بهبود می‌بخشد، علائم آسم را تسکین می‌دهد و مقاومت بدن را در برابر استرس افزایش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که قهوه گانودرما با متعادل کردن سطح قند خون، احتمال ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد. همچنین، تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن قهوه می‌تواند اثرات مفیدی برای جلوگیری از خطر ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن داشته باشد، از جمله:

  • دیابت
    • بیماری پارکینسون
    • بیماری قلبی

آزمایش‌ها نشان داده که قارچ گانودرما لوسیدوم همراه با عصاره مرغ غنی از آنتی اکسیدان، عملکرد عضلات و ریکاوری بعد از آسیب دیدگی‌های ناشی از فعالیت‌های ورزشی را در موش افزایش می‌دهد. مطالعه دیگری که در سال 2018 منتشر شد حاکی از آن بود که گانودرما خستگی را در افراد مبتلا به آنسفالومیلیت میالژیک/سندرم خستگی مزمن (ME/CFS) کاهش می‌دهد. البته برای حمایت از این یافته‌های اولیه هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است.

آیا قهوه گانودرما ضرر دارد؟

بسیاری از قهوه‌ها و چای‌ها بسیار اسیدی هستند که در آنها ممکن است کم‌آبی فشار خون بالا افزایش سطح استرس، افزایش تپش قلب قهوه‌ای تپش قلب و رفلکس معده را تجربه کنید. قهوه گانودرما هم از این قاده مستثنا نیست، اما به دلیل مقدار کم کافئین موجود در این نوع قهوه احتمال بروز این علائم کمتر خواهد بود.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا