اجتماعی

نکاتی که باید قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا، رعایت کنیم

بسیاری از افرادی که برای واکسیناسیون کرونا آماده می شوند ممکن است این سوال را داشته باشند که قبل و بعد از واکسیناسیون به دنبال چه چیزی باشند. به طور کلی ، نگران نباشید ، شما برای گرفتن واکسن به رژیم غذایی خاصی نیاز ندارید. اما لازم است با موادی که بهتر است قبل یا بعد از واکسیناسیون استفاده شوند آشنا شوید یا از آن اجتناب کنید تا علائم و عوارض احتمالی ناشی از واکسیناسیون را به حداقل برسانید و سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید.

به گزارش باراناخبر ، در اینجا نکاتی وجود دارد که به شما کمک می کند حداکثر استفاده را از واکسیناسیون ببرید.

آیا به استراحت بیشتری نیاز داریم؟

توصیه می شود شب قبل از واکسیناسیون خوب بخوابید و بهداشت عمومی را رعایت کنید.

خواب مناسب و آرام یکی از رازهای سلامتی و طول عمر انسان در کنار زندگی پر جنب و جوش است. خواب مناسب همراه با آرامش نقش مهمی در آماده سازی و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. خواب خوب ، آرام و مستمر به دفع مواد زائد از بدن کمک می کند.

از کار با هرگونه وسایل الکترونیکی مانند تلفن های همراه و رایانه خودداری کنید و حداقل تا حد ممکن قبل از خواب از تلویزیون دیدن کنید. این به شما امکان می دهد یک خواب راحت و عمیق را تجربه کنید و بدن شما می تواند در آرامش کامل تا صبح استراحت کند.

چه غذاهایی باید بیشتر بخوریم؟

غذاهای ضد التهاب: یک رژیم غذایی سالم که به مدت طولانی رعایت می شود ، پاسخ ایمنی بدن را بهبود می بخشد و به ما در مبارزه بهتر با عفونت ها و تقویت پاسخ ایمنی به واکسیناسیون کمک می کند. خوردن غذاهای تازه و طبیعی بیشتر مانند میوه ها ، سبزیجات ، ماهی های چرب ، آجیل و غلات کامل به عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند. زیرا باعث التهاب کمتری در بدن می شوند. خوردن غذاهای ضد التهاب بعد از واکسن می تواند مفید باشد. به عنوان مثال ، زردچوبه ادویه ای است که خاصیت ضد التهابی دارد و می تواند به غذا اضافه شود یا در چای مصرف شود. ماهی همچنین یک ماده غذایی ضد التهاب است. ماهی قزل آلا ، ماهی خال مخالی ، ساردین و شاه ماهی و روغن ماهی دارای بیشترین امگا 3 به عنوان عوامل ضد التهابی هستند. گردو ، بادام ، گردو و روغن زیتون فوق بکر نیز از غذاهای ضد التهابی محسوب می شوند.

مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی: خوردن غذاهای بسیار مغذی حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی ، به ویژه روی و ویتامین C ، به سیستم ایمنی بدن کمک می کند. البته این بدان معنا نیست که مصرف مکمل ها باعث عملکرد بهتر واکسن می شود. منابع غذایی ریز مغذی شامل میوه ها و سبزیجات تازه و محصولات لبنی است.

آب و مایعات فراوان: هیدراتاسیون مناسب قبل و بعد از واکسن کووید بسیار مهم است. مصرف مایعات کافی نه تنها به عملکرد بهتر بدن در شرایط جدید واکسیناسیون کمک می کند ، بلکه در افرادی که معمولاً از تزریق یا واکسن می ترسند از افت فشار خون جلوگیری می کند. افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی ، فشار خون بالا یا بیماری ریوی باید در مورد مصرف مایعات با پزشک خود مشورت کنند. غذاهای آبدار مانند میوه ها ، سبزیجات ، سوپ ها و آب میوه ها علاوه بر کمک به هیدراته شدن بدن ، سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می کنند. همچنین اگر بعد از واکسیناسیون تب دارید ، نوشیدن مایعات کافی توصیه می شود.

از چه غذاهایی باید پرهیز کنیم؟

به گفته دفتر بهبود غذای جامعه وزارت بهداشت ، از غذاهای فرآوری شده نه تنها هنگام واکسیناسیون ، بلکه در تمام طول سال اجتناب کنید. همچنین از روغن های گیاهی مانند روغن ذرت ، روغن سویا و سایر غذاهای فرآوری شده (مانند فست فود ، غذاهای سرخ شده و کنسروها) که معمولاً باعث التهاب در بدن می شوند ، خودداری کنید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا