عمومی

واکسن همچنان راه نجات از مرگ

در همین زمان در سال گذشته، در اواسط مرداد، بیش از 80 میلیون ایرانی مشتاق تزریق واکسن کرونا در کشور بودند. لذا برای رسیدن به آن و تزریق به کشورهای همسایه سفر کردند. اکنون پس از گذشت حدود یک سال واکسن وجود دارد، اما شهروندان تمایلی به تزریق آن ندارند.

به گزارش باراناخبر مربای مربا وی نوشت: روند ابتلا به کرونا، مرگ و میر و بستری شدن در بیمارستان در موج هفتم کرونا رو به افزایش است. در حال حاضر روزانه بیش از 10000 نفر به ویروس کرونا مبتلا می شوند. این در حالی است که تعداد تزریق واکسن کرونا در تعداد ثابتی باقی می ماند و حرکت نمی کند. اکنون تعداد کل واکسیناسیون‌های کرونا در کشور مدت‌هاست که در بیش از 15 میلیون دوز باقی مانده است. با وجود هشدار کارشناسان مبنی بر لزوم تزریق واکسن کرونا و به ویژه تزریق دوز یادآوری واکسن، بسیاری از شهروندان تمایلی به تزریق سومین و چهارمین دوز یادآوری کرونا که همه افراد جامعه مجاز به تزریق آن هستند، ندارند. این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی بارها هشدار داده است که تنها راه ایمن بودن در برابر ویروس کرونا، واکسیناسیون، دوزهای تقویت کننده و رعایت پروتکل های بهداشتی است.

حافظه تاریخی ما می گوید پارسال همین موقع در نیمه مرداد بیش از 80 میلیون ایرانی در حسرت تزریق واکسن کرونا در کشور بودند. لذا برای رسیدن به آن و تزریق به کشورهای همسایه سفر کردند. اکنون پس از گذشت حدود یک سال واکسن وجود دارد، اما شهروندان تمایلی به تزریق آن ندارند. حدود 20 درصد از شهروندان هنوز حتی یک دوز واکسن کرونا را تزریق نکرده اند. به همین دلیل کارشناسان بهداشت می گویند که درصد بالایی از افرادی که این روزها در بخش های آی سی یو و سایر بخش های بیمارستانی بستری می شوند، یا واکسینه نشده اند یا اصلا واکسینه نشده اند. آمارهای منتشر شده از سوی وزارت بهداشت و درمان همچنین حاکی از آن است که موج هفتم کرونا با افزایش روزانه ابتلا، بستری شدن و مرگ و میر همراه است. در زمانی که تعداد مبتلایان به شدت کاهش یافت و به 2000 نفر رسید، اکنون تعداد مبتلایان روزانه از 10000 نفر گذشته است. آمار قربانیان کرونا در گذشته از صفر تا کمتر از 10 نفر در نوسان بود، اما اکنون روزانه بیش از 70 ایرانی بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست می دهند. همه این اطلاعات نشان می دهد که چگونه بی توجهی به واکسیناسیون می تواند آمار و ارقام را تغییر دهد و سلامت و زندگی همشهریان را به خطر بیندازد.

واکسیناسیون هنوز مهم است

در همین راستا، محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به افزایش آمار کرونا و روند صعودی آن در موج هفتم واکنش نشان داده است. وی در خصوص شرایط موج هفتم کرونا گفت: هنوز به اوج بیماری نرسیده ایم، یعنی تنها دو راه برای مقابله با این بیماری وجود دارد، تزریق واکسن کرونا و رعایت نکات بهداشتی تنها راه است. . برای مقابله با بیماری

وی توضیح داد که تزریق بوستر بسیار مهم است. هشدارهای وزارت بهداشت در این زمینه کاملا جدی است. این در حالی است که آمار کلی محبوبیت و تزریق در حدود 19000 دوز در روز بسیار کم است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به بازگشت به روزهای سخت کرونا و افزایش مرگ و میر روزانه، ادامه داد: تعداد مبتلایان و فوتی‌ها افزایش یافته و دنیا انتظار آن را نداشت. ویروس کرونا در این فصل دوباره شروع می شد و همه برای پاییز آماده شده بودند و برای زمستان آماده بودند. بنابراین شاید پاییز و زمستان سختی در پیش باشد. حتی امارات متحده عربی که ادعا می کرد 100 درصد پوشش واکسیناسیون دارد، دچار جهش ویروسی و اپیدمی شد.

محمد رئیس زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی نیز با اشاره به اهمیت واکسیناسیون، آنچه را که در مطالعات ثابت شده و اجماع جهانی بر آن وجود دارد، توضیح داد که دوز واکسن کرونا هم نشان دهنده شدت بیماری است. بیماری و میزان آن مرگ و میر را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

شدت بیماری در دست مردم است

علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص تشدید بیماری در موج هفتم، نحوه رعایت رفتار و پروتکل ها، واکسینه نشدن و حضور در اجتماعات توسط افراد توضیح داد. در تشدید موج بیماری موثر است. به گفته وی، تنها راه پیشگیری از تشدید موج هفتم شناسایی بیماران و جداسازی آنها از افراد سالم است چرا که قرنطینه بیماران از نظر کنترل بیماری و جلوگیری از گردش ویروس در جامعه بسیار مهم است. . .

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا