علمی و پزشکی

ایران جزو ۱۰ کشور تولید کننده واکسن کروناست

رئیس انستیتو پاستور اعلام کرد: ایران جزو پنج کشور برتر تولید کننده واکسن کرونا بوده و در حال حاضر جزو 10 کشور برتر تولید کننده این واکسن در جهان است.

به گزارش باراناخبر، دکتر علیرضا بیگلری در همایش ملی «کرونا، ایمنی و سلامت جامعه» که به مناسبت سالگرد تشکیل بسیج جامعه پزشکی در سالن مدرس انستیتو پاستور برگزار شد، گفت: این کار را انجام دادیم.

وی افزود: زمانی که خبر شیوع بیماری جدیدی به نام کووید 19 از چین به جهان منتشر شد، ما نیز مانند سایر کشورهای جهان هیچ شناختی از این ویروس نداشتیم و البته آمادگی لازم برای مقابله با آن را نداشتیم.

وی ادامه داد: با اعلام شناسایی اولین بیماران و شیوع بیماری در استان های قم و گیلان، وظیفه اصلی ما تشخیص بیماری بود و وزارت بهداشت به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ کرد که همه موارد را به پاستور ارسال کنند. موسسه تشخیص “.

وی خاطرنشان کرد: در اسفند ماه سال 98 نمونه های مختلف از 64 دانشگاه علوم پزشکی برای تشخیص به انستیتو پاستور ارسال شد.

بیگلری افزود: با توجه به عدم اطلاع از ویروس کرونا و عدم اطلاع از آن در دنیا، تشخیص این بیماری سخت ترین و چالش برانگیزترین مرحله کار ما بود. در پایان اسفند 98 موفق به راه اندازی 70 آزمایشگاه تشخیصی در کشور شدیم.

رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: اکنون به مرحله ای رسیده ایم که بزرگترین شبکه شناسایی مولکولی را با 500 آزمایشگاه در کل کشور داریم که میراث ارزشمندی برای کشور و آینده خواهد بود.

وی افزود: مرحله بعدی کار ما تولید واکسن بود در حالی که زمزمه هایی شنیده می شد که چرا باید خودمان واکسن تولید کنیم وقتی واکسن در دنیا وجود دارد. در حالی که تاریخ نشان داده است که کشورهای تولید کننده واکسن، سال هاست که حتی از واکسن فلج اطفال در ایران اطلاعی ندارند.

بیگلر انستیتو پاستور را سابقه 100 ساله جلب اعتماد مردم عنوان کرد و گفت: همه کشورهای تولید کننده واکسن در دنیا به همراه سایر کشورها واکسن را ساختند و ایران با مشارکت کوبا پاستکوواچ را انجام داد. واکسنی که خوشبختانه محبوب است.» این سایت راه اندازی شد و به دلیل کیفیت بالای این واکسن که توانایی آن را در کنترل سویه آمیکرون نیز نشان داد، کشورهای دیگر به دنبال خرید آن هستند.

رئیس انستیتو پاستور افزود: ایران هم اکنون واکسن را بر روی تمام پلتفرم ها تولید می کند و یکی از قدرت های تولید واکسن در جهان است.

وی جوانان تحصیل کرده، با انگیزه و بومی را بزرگترین سرمایه انستیتو پاستور ایران به عنوان قدیمی ترین موسسه علمی تولید واکسن در خاورمیانه اعلام کرد و گفت: هیچ کشوری مانند ما نتوانسته شبکه ای بسازد و ما با کمک تحصیل کرده ها و جوانان با انگیزه 100 درصد هزینه سایر کشورها را به دست آوردیم.

وی موضوع تولید واکسن را به دلیل تحریم کشورها از سوی تولیدکنندگان عنوان کرد و گفت: واکسن علمی است که فاصله بین تمامی رشته های پزشکی را پر می کند. کشورهای واکسن در علوم پایه و بسیاری از علوم پزشکی در حال پیشرفت واقعی هستند.

وی ادامه داد: تمامی مقالات پیش بالینی پاستوکوکوس و مقاله فاز سوم واکسن در معتبرترین مجله علمی منتشر شده است.

وی افزود: در دنیای امروز واکسن مهمترین ابزار تهاجمی و دفاعی است و به تعبیر شهید سلیمانی توانستیم با ایجاد شبکه ای برای کشف و تولید واکسن کووید 19 فرصتی بی نظیر برای کشور ایجاد کنیم. بیگلری نتیجه گرفت. .

بر اساس این گزارش، رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی نیز در این همایش به تشریح دستاوردهای طرح شهید سلیمانی پرداخت و گفت: مدیریت بیماری، تشخیص بیماری و دسترسی همه مردم ایران به واکسن حتی در دورافتاده ترین نقاط کشور. کشور از جمله دستاوردهای این طرح بود.

به گزارش وبدا، دکتر. مسلم چشمی افزود: بسیج واقعاً نعمت تجهیزات است. بسیج جامعه پزشکی در اپیدمی کرونا با بودجه کمتر خدمات بیشتری را در قالب طرح شهید سلیمانی به مردم و کشور ارائه کرد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا