اجتماعی

واکسن‌های استنشاقی یا تزریقی کووید: کدام بهتر است؟

کارشناسان امیدوارند که واکسن های استنشاقی به توقف انتقال بیماری کووید-19 در بحبوحه همه گیری کمک کند.

به گزارش باراناخبر، ویروس کرونا که عامل بیماری کووید-۱۹ است به طور مداوم در حال تغییر است و این تکامل باعث می‌شود که ویروس برای مصون ماندن در برابر سیستم ایمنی و غلبه بر واکسن‌های موجود مبتنی بر mRNA و دوزهای تقویت‌کننده مجهز شود.

در این شرایط، متخصصان مشتاق تمرکز بر روی اسپری های بینی و نقش بزرگی که می توانند در مهار این وضعیت و جلوگیری از انتقال بیشتر این بیماری داشته باشند، هستند.

برخلاف واکسن‌های تزریقی، واکسن‌های استنشاقی مجاری تنفسی را هدف قرار می‌دهند که این امر خوبی است زیرا اولین خط دفاعی بدن در برابر عفونت است.

پزشکان تاکید می کنند: حل مشکل ایجاد سیستم ایمنی موثر برای جلوگیری از انتقال ویروس چالش بسیار مهمی است و حتی اگر زمان بر باشد باید به آن رسیدگی شود.

واکسیناسیون با تزریق عضلانی قادر به ایجاد مصونیت مخاطی یا ایمنی در سیستم تنفسی نیست، در حالی که مخاط و دستگاه تنفسی اولین خط دفاعی ارگانیسم هستند. از طریق واکسیناسیون استنشاقی می توان افراد را از عفونت مجاری تنفسی در امان نگه داشت.

به گزارش مدیکال دیلی، با این حال، تولید واکسن های استنشاقی چالش هایی وجود دارد. متخصصان به دلیل کمبود بودجه، تجربه کمتری در تولید این واکسن ها نسبت به واکسن های تزریقی دارند. همچنین احتمال بروز عوارض غیرمنتظره نیز وجود دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا