اجتماعی

مسافران واکسن و توصیه وزارت بهداشت

تبلیغات تورهای واکسن کرونا در فضای مجازی منتشر می شود و برخی تجربه واکسیناسیون خود را در کشورهای همسایه به اشتراک می گذارند. گشتی با هدف در امان ماندن از آفت قرن …

به گزارش باراناخبر ، بیش از 500 روز از ورود ویروس کرونا به کشور می گذرد ، مهمان ناخوانده ای که طبق آمار رسمی ، علاوه بر تغییر گسترده در سبک زندگی ، تاکنون باعث کشته شدن 85،095 نفر در کشور شده است ؛ تصور می شد که با تزریق واکسن و شروع واکسیناسیون از 12 فوریه 2017 می توان از این مسئله تا حدودی جلوگیری کرد ، اما با روند واکسیناسیون موجود در کشور ، در حال حاضر 4 میلیون و 497 هزار و 576 نفر دوز اول واکسن کرونا را دارند و دو میلیون و 17809 نفر با دوز دوم تزریق شده اند و تعداد کل واکسن های تزریقی در کشور به 6،515،385 دوز رسیده است و وزارت بهداشت پشت وعده های واکسیناسیون گروه هدف است.

طبق سند واکسیناسیون کرونا ملی ، واکسن به پزشکان و پرستاران داده می شود ، واکسن باید به تمام گروه های سنی و بیماران تزریق شود. این اقدام در مه 1400 با واکسن های وارداتی آغاز شد. این روند از یک سو به دلیل تحریم ها و مشکلات واکسیناسیون و از سوی دیگر به دلیل ازدحام جمعیت در مراکز واکسیناسیون ، طی چند روز با مشکل روبرو شد.

تأخیر و تأخیر در روند واکسیناسیون

علی رغم اینکه ایران چرخهای واکسن را در صف coxswain قرار داده و تا زمان ورود 16 میلیون 800 هزار دوز واکسن به کشور هزینه آن را پرداخت کرده است ، اما تاکنون فقط 2 میلیون و 100 هزار دوز واکسن Astrazenka از این سبد وارد کشور شده است و حالا اخبار نه از بقیه البته تلاش ها برای ایمن سازی واکسن تنها به سبد کووکس ختم نشد و تلاش شد تا واکسن از روسیه ، چین و هند ایمن شود. تاکنون 7،847،800 دوز واکسن از منابع مختلف وارد کشور شده است و بنابراین تنها بخشی از واکسن مشخص شده در توافق نامه ها با طرف های خارجی به ایران رسیده است.

شرایط احزاب خارجی تا جایی ادامه داشت که تا اواسط ماه ژوئن ، برخی از افراد مسنی که دوز دوم واکسن دریافت کرده بودند ، با دست خالی از مراکز واکسیناسیون بازگشتند زیرا تهیه دوز دوم دشوار بود و پس از تأخیر آنها دو محموله وارد کردند. واکسیناسیون سالمندان از سر گرفته شد و این بار هجوم متقاضیان و تشکیل صف های طولانی در مراکز واکسیناسیون انتقاداتی را به دنبال داشت.

و اما واکسن های کرونا ایرانی

با توجه به جهانی بودن کرونا از اولین روزهای شیوع بیماری ، جهان به دنبال کشف واکسن بود و همزمان ایران این واکسن را از چند طریق و با چندین سیستم عامل دنبال کرد تا سرانجام اولین پروژه مطالعاتی ایرانیان واکسن کرونا با نام Kovairan Iran Barakat Kar وعده هایی برای تولید و حتی صادرات واکسن توسط مقامات بهداشتی داده شد ، به طوری که وزیر بهداشت در یکی از سخنان خود در تاریخ 10 فوریه 2016 گفت: “امیدواریم که در اوایل بهار ، اولین محصولات واکسن “بازار ملی ما در بازار خواهد بود و سایر محصولات تا اوایل تابستان می توانند به این گروه بپیوندند ، و علاوه بر تأمین واکسن لازم در داخل کشور ، می توانیم به عنوان مرکز صادرات واکسن شناخته شویم. به همه کشورهای منطقه و جهان. “قولی که سرانجام در 15 ژوئن با صدور مجوز اضطراری واکسن برکت در ایران تحقق یافت و مدتی بعد (29 ژوئیه) ، محور مشترک ایران و کوبا با نام Pastocuk موفق به دریافت این مجوز شد. با این حال هنوز خبر روشنی از ورود این واکسن ها به زمینه واکسیناسیون عمومی و تزریق گسترده آنها وجود ندارد.

مسافران واکسن

با این حال ، تأخیر در واکسیناسیون عمومی ، و همچنین خستگی از فاصله از زندگی طبیعی ، اجازه ورود به برخی از کشورها با تزریق یکی از واکسن های مورد تایید WHO ، استفاده طولانی مدت از ماسک و خستگی ناشی از آن ، ترس از شرکت در تجمعات احزاب ، مشکلات اقتصادی ، و انبوهی از مشکلات دیگر باعث شده که برخی اخیراً با وعده ها و تبلیغات واکسن های بیماری کرونا رایگان به کشورهای همسایه سفر کنند. تبلیغات تور واکسن کرونا اکنون در فضای مجازی منتشر شده و مسافران واکسن تجربه واکسیناسیون خود را در کشورهای همسایه به اشتراک می گذارند. به گفته تجربه ، متقاضی نمونه کارهای متنوعی برای انتخاب واکسنی برای تزریق دارد و می تواند تصمیم بگیرد که چه واکسنی را به صورت رایگان و البته رایگان تزریق کند.

با افزایش سفرهای مورد نیاز واکسن ، تجارت شرکت های هواپیمایی و رانندگان اتوبوس و تاکسی در برخی از این کشورها ، از جمله همسایه ارمنستان ، رونق می گیرد. در حالی که تاج پنجم برای ثبت یک رکورد جدید به چندین استان سفر می کند ، مسافران از سراسر کشور یا از سرزمین بدون توجه به عواقب این تغییر جمعیت ، از مرز عبور کرده و یا برای زندگی پرواز کرده اند.

میلیون ها سفر برای واکسن های رایگان و برخی سوالات

در نگاه اول ، استراتژی اتخاذ شده توسط کشورهای مقصد متقاضیان واکسن روشن به نظر می رسد. اقتصاد بیماری کرونا خود را از طریق یک جاذبه توریستی حفظ کنند که مجبور است حداقل دو بار به طور همزمان دو بار به کشور خود سفر کند ، اما در همین حال س questionsالات زیادی به ذهن خطور می کند. چند کشور سهمیه واکسن دارد که می تواند مازاد گردشگران رایگان را تأمین کند؟ چگونه بفهمیم که زنجیره سرد و مراحل ذخیره سازی واکسن درست است؟ آیا تاریخ انقضا این واکسن ها منقضی نشده است؟ آیا دولت کشور مقصد متعهد می شود که دوز دوم واکسن را در اختیار متقاضی قرار دهد؟ و …

وزارت بهداشت: ما مسافرت برای واکسن را توصیه نمی کنیم

به این ترتیب دکتر. جعفر صادق تبریزی – رئیس شبکه بهداشت و درمان کشور در گفت وگو با باراناخبروی گفت: “ما توصیه نمی کنیم که افراد برای تزریق واکسن به هر کشوری سفر کنند.” اکنون در دنیا کمبود واکسن وجود دارد و رقابت بر سر آنها انجام می شود. بنابراین ، چگونه کشوری که نتوانسته است جمعیت خود را کاملاً واکسینه کند ، واکسن رایگان برای گردشگران دارد؟

وی افزود: تصور من این است که برخی از این واکسن ها ممکن است از نظر زنجیره تأمین سرما یا نزدیک به تاریخ انقضا مشکل داشته باشند و در واقع ما اطلاعات کمی در مورد این واکسن ها داریم و نمی توانیم به طور دقیق اظهارنظر کنیم.

تبریزی با تأکید بر اینکه ممکن است واکسیناسیون تاج در کشورهایی مانند ارمنستان به دلیل جنبه های اقتصادی باشد ، می گوید: با ورود گردشگران به کشورها و هزینه آنها برای خرید و … به اقتصاد کشورها کمک می کند اما ما به شما توصیه نمی کنیم برای واکسن سفر کنید زیرا مطمئن نیستیم که زنجیره خنک کننده صحیح است و واکسن سالم است.

سابقه واکسیناسیون رایگان گردشگران در ارمنستان

همچنین دکتر. عاطفه عابدینی _ دبیر کمیته علمی ستاد ملی علیه کرونا در مصاحبه ای برای باراناخبر وی در مورد این موضوع خاطرنشان می کند: طبق آمار موجود ، مردم ارمنستان از واکسیناسیون در کشورشان استقبال نکردند. از طرف دیگر ، مردم از سراسر جهان برای واکسیناسیون به کشورهای همسایه ما از جمله ارمنستان سفر نمی کنند. زیرا برخی کشورها بیش از نیاز واکسن دارند و اوضاع در ارمنستان به گونه ای نیست که به چندین میلیون نفر واکسن تزریق شود و تعداد زیادی واکسن وجود داشته باشد. در واقع ، به دلیل عدم همکاری مردمش در دریافت واکسن ، وی واکسن زدن به گردشگران را آغاز کرده است.

وی در پاسخ به این س whetherال که آیا ممکن است روزی ایران بتواند یک سبد واکسن برای افراد فراهم کند تا واکسن مورد نظر خود را دریافت کنند؟ ، گفت: این قطعاً اتفاق خواهد افتاد زیرا ما در ایران از واکسن درست می کنیم و در آینده انواع مختلفی از واکسن ها علیه کووید 19 خواهیم داشت زیرا کووید 19 مانند آنفولانزا با ما خواهد بود و مجبور به تکرار و تولید واکسن های مختلف خواهیم بود. اما ما کشوری هستیم که همه چیز تحت فشار اقتصادی و تحریم است و حتی برخی از کشورهایی که به ما واکسن می زنند دوست ندارند از آنها نام برد تا مشمول تحریم های آمریکا نشود. اما با وجود این مشکلات ، یک سری واکسن ها معرفی و تزریق شده اند.

عابدینی افزود: از طرف دیگر ، ممکن است محدودیت های مادی برای واکسن های ایرانی که مجوز گرفته اند داشته باشیم ؛ اما با وجود همه این مشکلات ، واکسیناسیون هنوز در حال انجام است و امیدواریم روزهای بهتری در انتظار ما باشد. البته ، من موافقم که واکسیناسیون این مشکلات در بسیاری از کشورها وجود ندارد ، اما ما باید تمام شرایط کشور خود را بررسی کنیم.

وی در مورد ایمنی ، کارآیی و اصالت واکسن کرون که کشورهای همسایه به هموطنان خود تزریق می کنند ، افزود: “ما نمی توانیم در این باره اظهارنظر کنیم زیرا از روند تأیید واکسن و گرفتن مجوز استفاده از آن در این مورد اطلاع نداریم” متأسفانه ، همیشه مسئله جعل داروها و واکسن ها وجود دارد و افرادی که تصمیم می گیرند از راه های غیرمعمول واکسینه شوند باید این موضوع را در نظر بگیرند.

عابدینی تأکید کرد: از یک سو بحث هزینه های بالای سفر و از طرف دیگر خطر انتقال بیماری بیماری کرونا قلب از طریق جمعیت وجود دارد. از طرف دیگر ، ما نمی دانیم چه واکسنی به این افراد تزریق می شود ، اگر زنجیره سرما عرضه شود ، میزان تزریق و غیره چقدر است. از آنجا که ما این روند را کنترل نمی کنیم ، البته نمی توانیم تزریق واکسن را در کشور دیگری تأیید کنیم.

وی در مورد ارزیابی های انجام شده از روند واکسیناسیون در ایران گفت: با توجه به استفاده اضطراری از این دو واکسن در ایران و ادامه واردات واکسن های خارجی ، امیدواریم کل گروه هدف تا پایان سال واکسینه شوند. ما قطعاً از شرایط استاندارد بسیار دور هستیم ، اما تمام تلاش های وزارت بهداشت برای رفع موانع تولید و واردات و گسترش واکسیناسیون است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا