اجتماعی

کرونا، تبلیغات ضد واکسن و افزایش موارد سرخک در کشور/ هشدار وزارت بهداشت به خانواده‌ها

رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری از واکسن وزارت بهداشت با تأکید بر لزوم واکسیناسیون به موقع کودکان گفت: متأسفانه شیوع بیماری عروق کرونا ویروس قلب ، شیوع سرخک در مرزها ، افزایش حجم کار سلامت 24 گزارش از سرخک و کارگران و تبلیغات علیه واکسن ها.

در مصاحبه ای با باراناخبر ، دکتر سید محسن زهرایی وی در مورد شیوع سرخک در ایران گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 24 مورد سرخک گزارش شده است که بیشتر آنها در استان سیستان و بلوچستان است اما موارد این بیماری در هرمزگان نیز گزارش شده است. خراسان رضوی و استانهای تهران ؛ “در همین حال ، در سال 1399 ، 3 مورد سرخک گزارش شده است.

سرخک مسری ترین بیماری عفونی

واکسن مهمترین مانع سرخک

وی افزود: “سرخك سرایت كننده ترین بیماری عفونی است.” اگر در مورد شریان کرونا ویروس گزارش شود که هر بیمار می تواند از 2 تا 3 نفر بیمار شود ، در مورد سرخک ، هر بیمار در تماس با افراد دیگر می تواند تا 18 نفر بیمار شود. بنابراین ، سرخک بسیار مسری است و باید در نظر داشت که مهمترین مانع محافظت از ما در برابر این بیماری واکسیناسیون است و برای جلوگیری از شیوع ویروس باید پوشش واکسیناسیون کودکان در سطح بالایی حفظ شود.

وضعیت سرخک در کشورهای همسایه

وی با تأکید بر اینکه بیماری های عفونی محدود به مرزهای ژئوپلیتیک نیست ، اظهار داشت: بیماری های عفونی می توانند به راحتی بین کشورها منتقل شوند ؛ در نتیجه ، وقتی بیماری به دلیل پوشش بالای واکسیناسیون به کشوری کاهش یابد ، به این معنی نیست که بیماری ما این کشور در منطقه ای با موارد سرخک بسیار زیاد در مرزهای افغانستان ، پاکستان و حتی عراق واقع شده است و دلیل این امر پوشش ناکافی واکسیناسیون در این کشورها ، به ویژه در افغانستان است. پوشش ضعیف واکسیناسیون در این کشورها به این معنی است که بیماری هایی مانند فلج اطفال هنوز در این کشورها شیوع دارد. این کشورها سعی می کنند با استفاده از برنامه واکسیناسیون اضافی ، سرخک را کنترل کنند ، یعنی دو یا سه بار در سال در کشور یا در مناطقی که شیوع سرخک بیشتر است ، آنها به طور علنی کودکان گروه هدف را واکسینه می کنند.

زهرایی ادامه داد: در یک سال و نیم گذشته ، به دلیل همه گیری طوقه ، عمل واکسیناسیون اضافی متوقف شد یا کیفیت اجرای آن مانند قبل نبود ، بنابراین سرخک که یک بیماری شایع در افغانستان است و پاکستان در ماههای اخیر به وضعیت حاد رسیده است. “شیوع بسیار زیاد سرخک در نقشه های منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی این دو کشور کاملاً مشهود است. وقتی این بیماری به هر مکان دیگری در جهان گسترش یابد ، می تواند به سایر نقاط جهان نیز سرایت کند. در حالی که کرونا برای اولین بار در چین مشاهده شد ، اما اکنون همه کشورهای جهان در آن گنجانده شده اند. وقتی بیماری می تواند از کشورهای همسایه به کشور ما برسد ، حتی افرادی که قبلاً واکسینه شده اند ، هنوز هم می توانند قبل از بیماری زیاد به این بیماری آلوده شوند.

ایران در سال 1998 به تایید سرخک و سرخچه دست یافت

لزوم ادامه برنامه واکسیناسیون در کشور

وی با اشاره به موفقیت ایران در زمینه حذف سرخک و سرخچه از کشور در سال 1398 ، اظهار داشت: عمان و بحرین نیز موفق به دریافت این تصویب شدند ، اما از نظر سطح درآمد و جمعیت قابل مقایسه با ما و دستاوردهای ما برای این تأیید ، برنامه خوب اجرای واکسیناسیون در ایران و مشارکت مردم را نشان می دهد که در مجاورت مکان های ذکر شده توانستیم به تأیید حذف سرخک و سرخچه دست پیدا کنیم. اما باید بدانیم که این تأیید دائمی نیست و همه مشکلات بلافاصله پس از دریافت تأیید برطرف نمی شوند. برنامه واکسیناسیون باید به شدت ادامه یابد و حساسیت سیستم مراقبت افزایش یابد. البته در کنار این موارد نمی توان از نقش همکاری افراد چشم پوشی کرد.

وی گفت: “تجربه بازگشت سرخك به مكان ها وجود دارد.” “به عنوان مثال ، در انگلیس ، همان سال که توانستیم گواهی حذف سرخک را دریافت کنیم ، آنها گواهی حذف را به دلیل شیوع بالای بیماری از دست دادند.” بنابراین ، مراقبت از واکسیناسیون پوششی بسیار مهم است. نکته مهم این است که شرایط کرونا ویروس به هیچ وجه نباید خانواده ها را وادار کند که می توانند واکسیناسیون کودکان را به تأخیر بیندازند ، واکسیناسیون نکردن کودکان و نوزادان مانند آماده سازی آنها برای خطر ابتلا به سرخک است. بنابراین ، دقت در واکسیناسیون کودکان بسیار مهم است.

رئیس اداره بیماری های پیشگیری از واکسن وزارت بهداشت با بیان اینکه واکسیناسیون برای تمام افراد ساکن در کشور رایگان است ، ادامه داد: در برخی مطالعات مشخص شد که پوشش واکسیناسیون برخی از شهروندان مقیم ایران به میزان قابل توجهی کمتر است واکسیناسیون کودکان ایرانی ؛ زیرا ممکن است آنها فکر کنند که واکسن به آنها داده نمی شود اما باید بدانند که واکسن به آنها تزریق می شود و هیچ تفاوتی بین ما در تهیه واکسن برای ما و همه کودکان در کشور وجود ندارد ، اعم از ایرانی یا نه -ایرانی ، باید پوشش واکسیناسیون زیاد باشد.

وی اظهار داشت: سرانجام اگر خانواده ها فکر می کنند فرزندشان تب یا برجستگی و صورت و بدن دارد ، حتماً به پزشک متخصص اطفال مراجعه کرده و اقدامات تشخیصی و درمانی را انجام دهید.

جریان واکسن در جهان!

وی با اشاره به وجود لابی ضد واکسن در جهان گفت: برای این جریان تفاوتی بین واکسن کرونا و واکسن سرخک و غیره وجود ندارد ؛ برخی از این گروه ها به دنبال ترویج واکسیناسیون به هر شکل هستند. این حرکت در مورد کرونا است ، اکنون می بینیم آنچه می تواند ما را از این بیماری نجات دهد یافتن واکسن م effectiveثر علیه بیماری است. گاهی اوقات وقتی واکسیناسیون به سطح بالایی برسد ، بیماری دیگر برای ما مشکل جدی نخواهد بود ، مانند فلج اطفال و این ممکن است باعث شود که خانواده ها احساس کنند دیگر بیماری وجود ندارد و از واکسیناسیون کودک خودداری می کنند ؛ اما کرونا نشان داده است که واکسیناسیون یک فایده است و نباید واکسیناسیون و دستاوردهای فعلی خود را فراموش کنیم.

تأثیر تاج در پوشش واکسیناسیون در کشور

زهرایی گفت: شیوع کرونا تاثیری بر پوشش واکسن داشته است ، اولاً به دلیل اینکه خانواده ها مایل به مراجعه به مراکز بهداشتی برای گرفتن واکسن بودند و دوم اینکه همکاران سیستم بهداشت از نزدیک موارد مربوط به Covid را دنبال می کردند. 19 در 15 ماه گذشته. هیچ مورد جدیدی به سیستم بهداشتی اضافه نشده است. در نتیجه ، ممکن است همکاران ما کمتر افرادی را که واکسینه نشده اند ، دنبال کنند.

افزایش موارد سرخک در کشور

وی گفت: به طور کلی همه این شرایط به ویژه افزایش موارد سرخک در مرزها باعث بیماری های بیشتری در کشور شده است و خانواده ها و پزشکان باید بدانند که بیماری سرخک تمام نشده است.

وی در مورد پوشش واکسیناسیون در کشور افزود: خوشبختانه همچنان پوشش واکسیناسیون در کشور بالای 95 درصد است اما باید به جایی برسیم که مطمئن باشیم واکسیناسیون کودک به تعویق نیفتاده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا