اقتصادی

عدم استفاده از مازوت در نیروگاه‌های اطراف تهران

مدیر دفتر مدیریت بحران پدافند غیرعامل شرکت نیروگاه سازی گفت: هیچ یک از نیروگاه های اطراف تهران یک لیتر نفت ندارد و در هفت سال گذشته استفاده نشده است و در نیروگاه دماوند فقط از نفت استفاده می شود. در شرق تهران. .

به گزارش باراناخبر، ساناز جعفرزاده در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه بین المللی صنعت برق در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سایر نیروگاه های تهران مانند بعثت و طرشت 100 درصد سوخت گاز مصرف می کنند، گفت: عامل آلوده کننده هوای تهران بر اساس تراز انرژی است. سال 1393 ذره معلق است و این موضوع ربطی به سوخت نیروگاه ندارد.

وی با بیان اینکه گوگرد به عنوان ماده اولیه نفت باعث آلودگی می شود، تصریح کرد: شاخص تعیین شده برای آلودگی در کلان شهرها، شاخص ذرات معلق بود، در حالی که اگر نفت عامل آلودگی بود، شاخص دیگری افزایش می یافت.

جعفرزاده گفت: سه نوع سوخت در نیروگاه ها استفاده می شود.

مدیر دفتر مدیریت بحران پدافند غیرعامل شرکت نیروگاهی افزود: مابقی مربوط به سوخت گازوئیل است که برای نیروگاه های سیکل ترکیبی در مواقع اضطراری استفاده می شود. انتخاب سوخت در اختیار وزارت نیرو نیست. اولویت با بخش داخلی و بقیه به صنایع بزرگ از جمله نیروگاه ها و سایر بخش ها است.

وی گفت: پیش بینی این است که تا سال 1420 سطح تولید گاز در کشور منفی شود که با توجه به تفاوت این شکاف افزایش یافته و نیاز کشور به برق افزایش می یابد، بنابراین باید انرژی مورد نیاز کشور را با سوخت های دیگر تامین کنیم. “.

جعفرزاده ادامه داد: از ابتدای سال 1400 تا دیروز 91 درصد نیروگاه ها با سوخت گاز برق تولید می کردند و این در شرایطی است که مصرف گاز نیروگاه ها در فصل زمستان کاهش می یابد و اغلب نیروگاه ها در مدار نیستند.

مدیر دفتر مدیریت بحران پدافند غیرعامل شرکت نیروگاهی در خصوص شبهات مطرح شده مبنی بر مصرف سوخت در نیروگاه ها و تاثیر آن بر آلودگی کلان شهرها، گفت: گفته می شود نیروگاه ها مسئول آلودگی هستند. اما با توجه به تراز انرژی در بحث آلودگی کلانشهرها، پنج شاخص وجود دارد که اگر هر یک از آنها فراتر از حد استاندارد باشد، آن روز را روز ناسالم می دانند.

وی ادامه داد: گزارش های مرکز پایش نشان می دهد که شاخص آلودگی، شاخص ذرات معلق بوده و بر اساس آخرین تراز، 80.8 درصد ذرات معلق کشور مربوط به حوزه حمل و نقل بوده است.

جعفرزاده با اشاره به وضعیت نیروگاه های تجدیدپذیر گفت: در این بخش وزارت نیرو فعالیت قابل توجهی داشته است به طوری که در سال 1393 تقریباً 340 مگاوات ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر داشتیم که در سال 1399 به نزدیک 900 مگاوات رسیده است و در حقیقت. 170 درصد افزایش داشته است.

به گفته مدیر دفتر مدیریت بحران پدافند غیرعامل شرکت نیروگاهی، در سال 1390 حدود 12 درصد از سبد سوخت را گازوئیل تشکیل می داد، در حالی که از ابتدای سال تاکنون تنها 2 درصد سوخت مصرف شده است و پیش بینی می شود. که به دلیل کمبود سوخت این عدد افزایش پیدا کند اما به بیش از شش درصد نخواهد رسید.

وی ادامه داد: هیچ یک از نیروگاه های کشور از سوخت زغال سنگ برای تامین انرژی استفاده نمی کنند و این در شرایطی است که بسیاری از کشورها زغال سنگ را به عنوان سوخت اصلی نیروگاه های خود تعیین کرده اند.

جعفرزاده با اشاره به برنامه وزارت نیرو برای توسعه نیروگاه ها تصریح کرد: وزارت نیرو به سمت ساخت نیروگاه هایی می رود که قابلیت استفاده کامل از نفت کوره را ندارند و برای این موضوع برنامه ریزی های متعددی انجام داده است.

مدیر دفتر مدیریت بحران پدافند غیرعامل شرکت نیروگاه سازی با بیان اینکه به ازای هر 40 درصد سوخت مایع مصرفی در سبد سوخت نیروگاهی، 1 درصد کاهش راندمان و کاهش راندمان با 3 درصد را شاهد هستیم، گفت: نیروگاه ها مانند سال گذشته خواهد بود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا