اقتصادی

تامین برق پایدار زمستان در گرو تداوم سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران، تداوم سوخت رسانی نیروگاه ها و مصرف بهینه برق و گاز را مهمترین شرط تامین پایدار برق در فصل زمستان دانست و گفت: تامین به موقع سوخت مورد نیاز برق. گیاهان یک عامل کلیدی است. در تامین برق پایدار کشور

به گزارش باراناخبر، مصطفی رجبی مشهدی در خصوص وضعیت سوخت در زمستان امسال گفت: امسال با تلاش وزارت نفت و نیرو قبل از شروع فصل سرما اقدامات بسیار خوبی برای تامین سوخت کافی برای انرژی انجام شده است. نیروگاه‌ها برای کاهش نگرانی‌ها «فرایند سوخت بهینه نیروگاه‌ها برای تأمین برق پایدار به بهترین شکل ممکن در زمستان امسال.

وی افزود: در حال حاضر میزان ذخایر نفت، گاز و نفت کوره در نیروگاه ها نسبت به سال گذشته بهتر است. ادامه این روند می تواند نقش موثری در تامین نیازهای انرژی بخش برق کشور داشته باشد.

مدیر کل شرکت مدیریت شبکه برق ایران افزود: تفاوت تامین برق پایدار در دوره سرد سال جاری دو عامل اصلی است که نسبت به سال گذشته تغییرات چشمگیری خواهد داشت. مصرف انرژی در هفت ماه گذشته امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 10 درصد افزایش داشته است، به عبارتی نیاز به تزریق سوخت بیشتر به نیروگاه هاست. این در حالی است که نرخ رشد مصرف برق در مدت مشابه سال گذشته حدود 5.4 درصد بوده که نشان دهنده افزایش دو برابری تقاضای برق در سال جاری است.

سخنگوی صنعت برق در تشریح دلایل افزایش مصرف در سال جاری گفت: یکی از دلایل مهم افزایش مصرف در سال جاری افزایش مصرف صنایع بزرگ و سایر مشاغل و مشاغل بعد از تعطیلات کرونا است. اما دومین عامل که متاثر از تغییرات اقلیمی و تداوم خشکسالی در کشور است این است که میزان انرژی دریافتی از نیروگاه‌های آبی در ماه‌های آینده به 50 درصد کمتر از سال گذشته برسد که معادل یک روز نیاز دارد. … گاز یا معادل سوخت. برای مصرف انرژی کشور بیشتر پیش بینی می شود. از سوی دیگر، با توجه به اینکه تقاضای گاز کشور هر سال رو به افزایش است، باید به این موضوع توجه ویژه و بهینه ای شود. مصرف گاز در بخش های خانگی و تجاری

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران در خصوص نوع سوخت مورد نیاز نیروگاه ها اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 93 درصد برق نیروگاه های کشور توسط نیروگاه ها تامین می شود. در فصل سرد سال با توجه به کاهش حدود 40 درصدی مصرف برق نسبت به تابستان، ظرفیت کافی در نیروگاه های کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر نیروگاه های موجود در کشور در صورت تامین سوخت می توانند پاسخگوی نیاز مشترکان باشند اما محدودیت اصلی در این مدت تامین سوخت نیروگاه ها به دلیل افزایش است. از مصرف گاز در بخش‌های دیگر». به منظور راحتی و کارایی، اولویت اول سوخت گاز است، سوخت اصلی مورد استفاده در نیروگاه ها.

رجبی مشهدی افزود: در صورت تامین این سوخت، ممکن است نیروگاه ها تولید مورد نیاز برای تامین برق کشور را داشته باشند و اگر محدودیتی برای گازرسانی به نیروگاه ها وجود داشته باشد، باید از سوخت دوم یا ذخیره استفاده شود. “

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران تاکید کرد: سوخت ذخیره نیروگاه ها سوخت مایع است اما سهم سوخت نفت و گاز بیشتر از نفت کوره است. برای تامین نیروگاه های مایع، انتقال سوخت مایع از پالایشگاه ها از طریق خطوط لوله یا مخازن ضروری است که فرآیندی زمان بر است، بنابراین فرآیند سوخت باید در دوره سرمای 100 روزه مناسب باشد تا مشکلی پیش نیاید. در منبع تغذیه با این حال، مخازن نیروگاه باید قبل از فصل زمستان تکمیل شود که خوشبختانه روند فعلی تامین سوخت کافی است و امید است تا پایان آبان ماه این امر محقق شود.

وی ادامه داد: البته نباید از این موضوع غافل شد که گازرسانی اکثر نیروگاه ها به مصرف گاز در صنایع خانگی، تجاری و کوچک وابسته است و اگر مصرف گاز در این بخش ها افزایش چشمگیری نداشته باشد، روند فعلی ممکن است گاز نیروگاه های سوختی ترجیح داده شود، در غیر این صورت باید از سوخت مایع استفاده شود که مستلزم ادامه فرآیند تامین سوخت در یک دوره 100 روزه سرد است.

رجبی مشهدی اطلاع رسانی و آموزش مشترکان بخش های مختلف را یکی از اقدامات مهم در کاهش مصرف برق و گاز و جلوگیری از مصرف بی رویه و فوق العاده دانست و گفت: در هر صورت تداوم تامین سوخت و مدیریت برق و مصرف گاز است. توسط مشترکین، دو شرط اصلی تامین پایدار برق در 100 روز سرما است که امیدواریم با همکاری خوب تمامی ادارات و مشترکین این امر محقق شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا