حوادث

شیوه‌های کلاهبرداری های مجازی را بیشتر بشناسید

منتفعانی که از شرایط ، رویدادها و مناسبت های روز برای فریب شهروندان در فضای مجازی استفاده می کنند ، این بار از راهپیمایی اربعین و سفر به عراق برای سوء استفاده از مردم استفاده کرده اند. موضوعی که پلیس فتا در مورد آن هشدار داده است.

به گزارش باراناخبر ، گاهی اوقات ، بسته به شرایط ، وقوع یک رویداد خاص یا حتی یک مناسبت تقویم ، گروهی از افراد ذی نفع هستند که با سوء استفاده از موقعیت به دنبال اخاذی و فریب افراد هستند. کلاهبرداران ، که فضای مجازی آنها بستر بهتری برای فعالیت های مجرمانه آنها فراهم کرده است.

یک روز این کلاهبرداران از نگرانی مردم در مورد شیوع ویروس کرونا سوء استفاده می کنند ، فروش واکسن یا برخی داروهای کمیاب را برای مبارزه با ویروس تبلیغ می کنند و روز دیگر به دنبال سوء استفاده از احساسات و احساسات مردم برای حوادثی مانند سیل و زلزله در منطقه هستند. جعلی کمک های نقدی ایجاد کنید

این ذینفعان حتی از کنکور سراسری ، بسته زندگی ، وام کم بهره ، پیش فروش خودرو ، مسکن ارزان ، آموزش آنلاین ، مزایده های پایان فصل ، سفرهای مسافرتی ، محدودیت های تردد کرونا و غیره دریغ نکرده اند. روش ها و روش های وسوسه انگیز و فریبنده به دنبال خالی کردن حساب های بانکی افراد یا سوء استفاده از اطلاعات هویتی آنها است.

اما علیرغم بهانه های متعدد برای کلاهبرداری ، روشهای همه این اقدامات اساساً یکسان است و ذینفعان روشهای ثابتی برای اقدامات جنایتکارانه خود دارند. اولین روش ایجاد پرتال های بانکی جعلی یا فیشینگ است. این افراد با تبلیغات متقلبانه مانند کالاها یا خدمات رایگان یا خارج از گردش ، مخاطبان را به سمت یک سایت جعلی سوق می دهند و سپس از آنها می خواهند مبلغ ناچیزی را برای ثبت اولیه واریز کنند.

البته در این شرایط ، مخاطب با تصور اینکه پنج یا 10 هزار دلار مبلغ ناچیزی است سعی می کند این مبلغ را بپردازد اما بدون اطلاع از اینکه اطلاعات حساب وی از این سایت های جعلی به سرقت رفته است و مجرمان سعی می کنند آن را خالی کنند. این روش ، اگرچه به ایجاد کد دوم پویا خلاصه می شود ، اما هنوز قربانیانی دارد.

راه دیگر برای ذینفعان این است که مبلغ اصلی را دریافت کنند ، به عنوان مثال ، با هدایت فروش واکسن کرونا و غیره ، هدایت مخاطب به سایت های خود ، و سپس با اعلام شماره کارت یا از طریق درگاه بانکی ، مبالغ به عنوان قیمت کالا توسط کاربران آنها مصرف می کنند ، اما سپس از راه خود خارج می شوند یا کالاهای تقلبی و فاسد را به کاربران می فروشند که در مواردی مانند واکسن کرونا ویروس ، داروهای کمیاب و غیره نیز می تواند سلامت خریدار را به خطر بیندازد.

راه دیگر سوء استفاده از اطلاعات هویت کاربران است. در این روش ، ذینفعان به اطلاعات هویتی مانند عکس ، شماره ملی ، آدرس محل سکونت و غیره دسترسی دارند و می توانند از آنها برای اهداف بعدی خود استفاده کنند. در برخی موارد ، ذینفعان با به دست آوردن اطلاعات یکسان ، حساب های کاربری را هک یا اخاذی کرده اند.

و این بار ، کلاهبرداران سایبری از مریخ اربعین به عنوان یک کلاهبرداری استفاده کرده اند و در شرایطی که بارها و بارها اعلام شده است که به دلیل انفجار کرونا امکان حرکت از زمین برای مارس اربعین وجود ندارد ، اما هنوز برخی از مردم از عشق سوء استفاده می کنند علاقه کاربران به شهدا و شرکت در راهپیمایی اربعین سعی در اخاذی و فریب آنها دارد.

پلیس فتا: فریب تبلیغات سفر اربعین را نخورید

در این جنبه ، سرهنگ رامین پاشایی ، معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا وی به شهروندان هشدار داد و به باراناخبر گفت: “ذینفعان تبلیغات جعلی در وب سایت ها ، کانال ها و سایت های شخصی در مورد ستون های دو یا سه هزار نفر ارسال کرده اند و حتی برخی از آنها اعلام کرده اند که ممکن است مجوز واکسن دریافت کنند.”

وی گفت: متأسفانه برخی از این افراد تا آنجا پیش رفتند که سایت تهیه بلیط راه اندازی کردند. در حالی که همه این موارد تقلب است و منجر به خالی شدن حساب شهروندان شده است و آنها نمی توانند به اربعین سفر کنند. »

پاشایی با اشاره به اینکه پلیس فتا بر پرونده ها نظارت می کند ، گفت: “تا کنون چندین بهره بردار شناسایی شده و تعدادی از آنها دستگیر شده اند.” اما شهروندان نیز باید هوشیار باشند و فریب چنین تبلیغاتی را نخورند ، زیرا در نهایت به بازنده تبدیل می شود و برای دریافت پول خود باید شکایت کرده و تحت پیگرد قانونی قرار گیرند. “

در عین حال ، معاون پلیس فتوای ناجا از مردم خواست در صورت برخورد با چنین مواردی پلیس را مطلع کنند.

چگونه می توان کلاهبرداران را به صورت آنلاین شناسایی کرد؟

اما نحوه برخورد با چنین ذینفعانی چیست و چگونه می توان اقدامات آنها را به چالش کشید؟ محمد سیدی ، کارشناس امنیت سایبری ، وی به باراناخبر گفت: بخشی از مشکل امنیت سایبری به آموزش هایی برمی گردد که به جامعه داده نمی شود و بخشی دیگر مربوط به نبود زیرساخت های مناسب و در دسترس بودن ابزارهایی برای حفظ امنیت در فضای مجازی است.

وی ادامه می دهد: “برای رسیدگی به چنین مواردی ، لازم است کاربران توجه داشته باشند که هر موضوعی را از منابع اصلی و معتبر دنبال کنند. به عنوان مثال ، هنگامی که به طور رسمی اعلام می شود که امکان سفر به تاریخ خاصی وجود ندارد ، اما یک کانال ناشناخته در فضای مجازی آگهی سفر را در همان تاریخ منتشر می کند ، لازم است کاربر در ذهن خود بپرسد که چگونه برخی از موسسات و تجهیزات رسمی آنها چیزی را اعلام کرده اند که یک کانال غیر رسمی علیه او ادعا کرده است. “خوب ، تبدیل می شود چنین مواردی سودآور است. “

این کارشناس امنیت سایبری می گوید: “یک اصل کلی وجود دارد که می گوید وقتی چیزی ممنوع است یا به طریقی به آن دسترسی پیدا می شود ، باید به هر شکلی که می خواهد تبلیغ شود.” این ممنوعیت یا روش بیشتر از آنچه باید فریبنده و سودآور باشد و نباید به آن اعتماد کرد ، اما اگر هنوز برخی از کاربران نسبت به آن حساس هستند ، لازم است آن را در اخبار و “جستجوی رسانه های رسمی کشور” بررسی کنید.

وی افزود: “همچنین در مواردی که کاربران ملزم به پرداخت آنلاین هستند یا اطلاعات خصوصی و هویت آنها مورد نیاز است ، باید هوشیاری بیشتری انجام شود تا وعده ها و تبلیغات متقلبانه حساب کاربران را خالی نکند و از آنها سوء استفاده نکند.” سیدی.

بدون شک ، تبلیغات برای سفر به اربعین ، واکسن های ضد کرونا و موارد مشابه آخرین راه حل کلاهبرداران در فضای مجازی نخواهد بود و این افراد با تبلیغات متقلبانه و سوء استفاده از شهروندان در موارد و رویدادهای مختلف به دنبال کلاهبرداری یا سوء استفاده از شهروندان خواهند بود. فضای موجود ، اما آنچه به وضوح مشخص است افزایش آگاهی و سواد کاربران فضای مجازی نقش موثری در کاهش این موارد و شکست ذینفعان خواهد داشت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا