عمومی

تولید محصولات کیفی با تجدید نظر در طرح‌های توسعه صنعت فولاد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین، محمد یاسر طیبنیا وی گفت: راه حلی برای چالش های بزرگ فولاد باید سریع و دقیق پیدا شود، در غیر این صورت شرکت های قوی جهانی ما را به دلیل عدم تعادل در زنجیره تولید حذف خواهند کرد.

وی افزود: مصرف فولاد در کشور حدود 17 میلیون تن است در حالی که ظرفیت نصب شده 40 میلیون تن و ظرفیت تولید 30 میلیون تن است و 55 تا 60 میلیون تن پروژه های عمرانی شناسایی شده است که باید این میزان را داشته باشیم. نزدیک تر نگاه کن به چالش ها نگاه کنید و بیایید با مشکلات موجود در زنجیره مقابله کنیم.

دلیل ورود بارکه فولادی در زمینه اکتشاف

مدیرکل فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه شرکت های فولادی باید مشکلات فعلی را حل کنند، ادامه داد: در صورت رفع این چالش ها ابتدا مشکلات در حوزه تحقیقات، استخراج، تولید کنسانتره، گندله و… مطرح می شود. باید به تدریج بررسی و حل شود. به عنوان مثال اگر به حوزه پژوهش نگاه کنیم، می بینیم که در سال های اخیر کارهای زیادی انجام شده است، اما نسبت به 5 دهه قبل قابل توجه نیست. از این رو فولاد مبارکه وارد عرصه اکتشاف شد.

وی افزود: در حال حاضر هیچ شرکتی وجود ندارد که بتوانیم به حوزه تحقیقاتی تکیه کنیم و باید از تجربه و دانش شرکت های خارجی استفاده کنیم تا شاهد تحول در این بخش باشیم.

مطابق با طیبنیاعمق اکتشاف در جهان 79 متر است اما در ایران کمتر از 10 متر است. بنابراین در مرحله اول باید در این یک حرکت اکتشافی برای جلوگیری از متلاشی شدن صنایع پایین دستی به دلیل کمبود مواد اولیه آغاز کنید.

63 درصد هزینه ها شرکت ها این ماده معدنی کلیدی در زمینه تحقیقات است

به گفته وی، 63 درصد از هزینه شرکت ها مواد معدنی در خط مقدم تحقیقات قرار دارند و سرمایه گذاری شرکت های معدنی در این بخش ضروری است.

مدیرعامل فولاد مبارکه افزود: البته روش های غیرعلمی اکتشاف و نوع وظایف و مسائل زیست محیطی از دیگر مشکلاتی است که دولت و دولت می توانند وارد آن شوند. به استثنای چند شرکت بزرگ، در بخش معدن از روش های غیرعلمی استفاده شده و صلاحیت های فروش رعایت نشده است.

طیبنیا وی گفت: بهره وری و کیفیت پایین در کارخانه های کنسانتره یکی دیگر از مشکلات است. زیرا اکثر این کیت ها به طور کامل در خطوط طراحی نشده اند، اما کارخانه راه اندازی شده است. این در حالی است که کیفیت گندله نیز با کیفیت پایین کنسانتره کاهش می یابد، مثلاً میانگین استحکام پلت تولیدی. بارکه فولادی 300 کیلوگرم است، در حالی که بخش بزرگی از گلوله های تولید داخل دارای قدرت کمتر از 250 کیلوگرم است.

مدیرعامل فولاد مبارکه افزود: در ایران در زمینه کاهش مستقیم مصرف آب و انرژی از میانگین جهانی بالاتر است، بنابراین فناوری نیاز به به روز رسانی دارد و باید در این زمینه کار جدی تری انجام شود. ایران رتبه دهم کشورهای تولیدکننده فولاد را دارد اما ضعف مدیریت سبد محصولات باعث شده رتبه خوبی در تولید برخی محصولات نداشته باشیم.

فولاد مبارکه 95 درصد ظرفیت خود را تولید می کند

وی ادامه داد: الان خیلی چیزها را می بینیم شرکت ها ظرفیت تولید پایینی دارند اما فولاد مبارکه با ۹۵ درصد ظرفیت تولید می کند.

طیبنیا وی با بیان اینکه نیاز به توسعه در تولید غیرقابل انکار است، گفت: پیشرفت های زیادی داشته ایم.

توسعه زیرساخت های راه آهن

وی همچنین به توسعه زیرساخت ها در حوزه ریلی اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم تحولی در زنجیره داشته باشیم باید به سمت فناوری روز دنیا حرکت کنیم چرا که اکنون نمی توانیم در بازار جهانی رقابت کنیم. «علاوه بر این، گروه های بزرگی باید به این مسائل رسیدگی کنند و در این میان حمایت دولت نیز لازم است.

طیبنیا وی مشکل و چالش دیگری را در زمینه قیمت مواد اولیه دانست و گفت: در حوزه فروش و قیمت گذاری نیز مشکل داشته ایم و باید دید آیا می توان با قیمت های جهانی همگام شد یا خیر.

وی تصریح کرد: بر اساس آمار بورس دو میلیون و 150 هزارتن عرضه کنسانتره از ابتدای سال اما حدود 415 انجام شده است هزارتن معامله می شود وعمدتاً شرکت های درون گروهی و پایین دستی خرید کرده اند که حتی از بازار آزاد هم بالاتر است و در مورد گندله و آهن اسفنجی هم همین وضعیت وجود دارد. مایل انجام دادن.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با تاکید بر لزوم ادغام عمودی و افقی در زنجیره فولاد و پیوند منافع معدنکاران و فولادسازان، گفت: معادن بزرگ نیازمند فعال کردن معادن کوچک و فولادسازان بزرگ باید تولیدکنندگان کوچک فولاد را فعال کرده و آنها را بیاورند. خارج از یک وضعیت غیراقتصادی».

تاجاب نیا گفت: برای تولید فولاد خالص، معدنچیان باید کنسانتره گوگرد زدایی شده را به تولیدکننده فولاد تحویل دهند. اگر حفاظت از محیط زیست برای ما مهم است، باید به آن سمت برویم و هر هزینه ای را در راستای رویکردهای زیست محیطی خود سرمایه گذاری بلندمدت بدانیم. بهره وری بنگاه ها در مواد، سرمایه، انرژی و نیروی کار و … مواردی که تاجاب نیا به آنها گفته است که باید در نظر گرفته شوند.

گذار از اقتصاد خطی به اقتصاد چرخشی

به گفته وی، اگر امکان حرکت از اقتصاد خطی به اقتصاد چرخشی وجود نداشته باشد، نمی توانیم تولید و اقتصاد پایدار داشته باشیم.

وی تصریح کرد: از این پس باید در هر زمینه ای عاقل بود نگر در بخش معدن و فولاد فعال باشید چالش ها تنظیم کنید تا در آینده از آن به عنوان مدل استفاده کنید.

دکمه بازگشت به بالا