عمومیکسب و کار برتر ایرانی

معضل کمبود نیرو در شرکت‌های کوچک

در اصفهان و شهرستان‌های نزدیک دانشگاه‌ها و موسسه های زیادی هستند که رشته کامپیوتر دارند. دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه آزاد نجف‌آباد و چند دانشگاه آزاد دیگر، چند دانشگاه پیام‌نور و چندین‌وچند موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی و علمی-کاربردی.با یک حساب سرانگشتی درمی‌یابیم که سالانه بیش از ۱۰۰۰ نفر نرم‌افزار خوانده از این دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند. اما جالب است است که با هر مدیر شرکت کامپیوتری که صحبت می‌کنید از کمبود یا نبود نیرو گلایه می‌کند.

کمبود نیروی انسانی چیست؟ [روش های جبران کمبود نیروی انسانی]

من به اینکه سیستم آموزشی دانشگاه‌ها چگونه است کاری ندارم و در این مورد اشکال را در دانشجویان می‌بینم-البته امیدوار بودم که دست‌کم به آنها بگویند که تنها اصول پایه‌ای را در دانشگاه می‌آموزند و خود باید به دنبال یادگیری بسیار چیزهای دیگر بروند- نمی‌دانم چرا دانشجویان حوصله کار ندارند (البته پس از پایان درس) چرا دنبال آموختن چیزهای نو نمی‌روند. چرا نمی‌روند زبان خود را تقویت کنند. یادمان باشد که دانشجوی کامپیوتری که زبانش قوی نباشد یا اهل مطالعه و کتاب خواندن نباشد، به هیچ دردی نمی‌خورد.

شما اگر پای صحبت‌های دانشجویان یا تازه «دانش‌آموخته» شده‌ها بنشینید از بیکاری می‌نالند، در صورتی که از دیگر سو صاحبان کسب و کارها و مدیران شرکت‌ها از کمبود یا نبود نیرو‌ دلشان خون است.

مساله‌ی دیگری هم که وجود دارد این است که بیشتر دانشجویان قوی -دست‌کم در ایران- فکر می‌کنند که حتما باید ادامه تحصیل دهند. (در واقع فکر می‌کنند که راهی جز ادامه تحصیل ندارند) و به سراغ کار نمی‌روند.

پ.ن. ۲: من پیشنهادی هم دارم که شاید کمی کمک کند، دانشکده‌های کامپیوتر (مسولان دانشکده یا انجمن‌های دانشجویی و …) هر از چندگاهی مدیران شرکت‌های کامپیوتری معروف و عضو انجمن صنفی اصفهان بخواهند را دعوت کنند تا برای دانشجویان (همه سال یکم تا چهارم) سخنرانی کنند و دیدگاه‌های خود را بیان کنند. اینگونه دانشجویان کم‌کم با جو و محیط کسب و کار بیرون آشنا می‌شوند و مدیران هم به دانشجویان می‌گویند که شرکت‌ها به چه توانایی‌هایی نیاز دارند و چه باید بیاموزند.

پ.ن. ۳: خوشحال می‌شوم اگر دوستان به این پست لینک بدهند یا دیگران را از این پست مطلع سازند تا بتوانیم طیف گسترده‌تری از دیدگاه‌ها را ببینیم شاید بتوانیم به نتایج خوبی برسیم. در ضمن حتما دیدگاه‌های خود را بیان نمایید.کمبود نیروی انسانی یک معضل اصلی و جهانی بوده و از مهمترین چالش‌ها و نگرانی‌های کسب‌وکارهای کوچک است.کارکنان با ارزش‌ترین دارایی شرکت‌ها هستند و حکم طلا را دارند. نحوه انجام کار توسط کارکنان می‌تواند باعث موفقیت یا شکست یک کسب‌وکار شود.

محمد گودرزی، هم‌بنیان گذار استودیوی انیمیشن سا‌زی پیکسیون ( Pixune)  می‌گوید:

«بیشتر کسب‌وکارهای کوچک دچار کمبود نیروی انسانی هستند و این موضوع می‌تواند گاهی اوقات نگران کننده باشد، به ویژه در درازمدت.  کارکنان در یک کسب‌وکار کوچک که دچار کمبود نیروی انسانی هست، مجبور به کار بیشتر هستند که معمولاً ایرادی ندارد.

ولی با این حال، گذر زمان می‌تواند منجر به تأثیر منفی روی آن‌ها شود.  آیا طبیعی است که نیروی انسانی کم باشد و مجبور شویم سخت کار کنیم؟ بله. اما همه کسب‌وکارهای کوچک باید بر این موضوع نظارت داشته باشند.»

تأثیر کمبود نیرو در کسب‌وکارهای کوچک بر روی کارکنان:

کارفرمایان در شرایطی که با کمبود نیروی کار مواجه هستند کار بیشتری را به کارمندان خود محول می‌کنند. در حالی که این کار ممکن است در کوتاه مدت مؤثر باشد، اما به سرعت بر عملکرد و سلامت کارکنان تأثیر منفی می‌گذارد. این تأثیرات عبارتند از:

۱ .  «فرسودگی شغلی» و سلامت روانی ضعیف

سلامت روان یکی از اولین جنبه‌های زندگی انسان است که تحت تأثیر کار بیش از حد قرار می‌گیرد.

  • استرس و فشار:

طبق آمار حدود ۸۰ درصد از مدیران و کارمندان در محل کار استرس دارند. حجم کاری بیش از حد عامل اصلی استرس در بین کارکنان است. مسائلی مانند سردرد و مشکلات گوارشی، محیط‌های کاری پرتنش و زندگی اجتماعی محدود، می‌توانند ناشی از حجم کاری اضافی باشند.

  • اضطراب و افسردگی

کار بیش از حد بر خلق و خو و وضعیت عاطفی کارکنان، روابط آن‌ها با افراد در محل کار و زندگی شخصی و همچنین عملکردشان اثرگذار است. کارمندانی که بیش از حد کار می‌کنند اغلب افسردگی و اضطراب شدیدی دارند.

  • فرسودگی

۲ .  مشکلات سلامت جسمانی

کار بیش از حد، سلامت جسمانی کارکنان را نیز در معرض خطر قرار می‌دهد.

  • بی‌خوابی

بی‌خوابی می‌تواند منجر به کاهش بهره‌وری شود و تمرکز و دقت کارکنان را کم کرده و احتمال آسیب‌دیدگی در محیط کار را افزایش می‌دهد.

  • افزایش خطر بیماری قلبی و عوارض

تحقیقات ارتباط مستقیمی بین کار بیش از حد و عوارض قلبی را نشان داده‌اند. اضافه کاری ۳ تا ۴ ساعته در روز، کارکنان را ۶۰ درصد بیشتر در معرض بیماری مزمن قلبی قرار می‌دهد.

  • افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲

کارکنانی که بیش از حد کار می‌کنند، شانس بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع ۲ دارند. در پژوهشی ارتباط بین کار ۵۵ ساعت در هفته و بروز دیابت نوع ۲ نشان داده شد.

تأثیر کمبود نیرو بر تیم‌های کاری در کسب‌وکارهای کوچک:

کمبود نیرو در کسب‌وکارهای کوچک علاوه بر تاثیری که بر سلامت روان و جسم اشخاص دارد بر عملکرد تیم هم مؤثر است:

۱-  کار با کیفیت پایین

استرس و خستگی کارکنان می‌تواند منجر به کاهش بهره‌وری شود. کارکنان بیش از حد خسته نمی‌توانند مطابق با استانداردهای معمول خود عمل کنند. آن‌ها ممکن است از بررسی‌های نهایی صرف‌نظر کنند تا کار را در سریع‌ترین زمان ممکن به پایان برسانند تا بتوانند به کار بعدی برسند و همین از کیفیت کار کم می‌کند.

۲-  درگیری های مکرر در محل کار

یکی از بارزترین نشانه های استرس تحریک پذیری است. اگر متوجه درگیری در محل کار شدید یا کاهش چشمگیری در همکاری و همدلی تیم مشاهده کردید، حجم زیاد کار می‌تواند دلیل آن باشد.

۳-  جابجایی زیاد

کار بیش از حد به محیط کاری آسیب می‌زند و یکی از دلایلی است که باعث می‌شود کارکنان شغل خود را ترک کنند.

۴-  صدمه به اعتبار شرکت

قبل از اینکه کارمندان جدید بخواهند برای کار در شرکت شما درخواست بدهند دستمزد، مزایا و حجم کاری شرکت شما را بررسی خواهند کرد. نقص در هر یک احتمالاً آن‌ها را  پشیمان خواهد کرد.

چگونه از تأثیر کمبود نیروی کار بر کارکنان جلوگیری کنیم؟

در اینجا چند ایده وجود دارد که به شما کمک می‌کند تعادل بهتری بین کار و زندگی کارکنان خود ایجاد کنید:

۱- درست هدف‌گذاری کنید

همیشه کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد و زمان کافی نیست. بنابراین، زمان محدود شما باید سرمایه گذاری شود. هدف گذاری درست به همراه تفویض اختیار و تعیین ضرب‌الاجل می‌تواند شما را در مسیر درست قرار دهد و حجم کاری را تا حدودی کم می‌کند.

۲-    کارها را اولویت‌بندی کنید

به یاد داشته باشید که اگر همه چیز مهم است، پس هیچ چیز مهم نیست! اهمیت دادن به همه چیز باعث سردرگمی کارکنان شده و هدف اصلی گم می‌شود.

۳-    سعی کنید وظایف را تک به تک پیاده سازی کنید

یک به یک انجام دادن کارها باعث می‌شود کارکنان شما در یک زمان فقط بر روی یک کار تمرکز ‌کنند و کیفیت کار بالا رود.

۴-    مرزها را تعیین کنید تا فشار را کاهش دهید

به کارکنان خود بگویید از چک کردن ایمیل‌های کاری خود در خارج از ساعات کاری خودداری کنند و خودتان هم سعی کنید با آن‌ها در روزهای تعطیل یا آخر هفته تماس نگیرید، مگر اینکه شرایط اضطراری باشد.

۵-    به سلامت روان و مراقبت کارکنان‌تان اهمیت دهید

سلامت روان و مراقبت از خود را به موضوعی باز برای گفتگو تبدیل کنید. این می‌تواند حس توجه و حمایت را در محیط کار القا کند.

۶-    سیستم مدیریت منابع خود را بهبود بخشید

این سیستم‌ها نشان می‌دهند که کدام کارمند شما وقت آزادتری دارد و کدام بسیار شلوغ است. این کار باعث می‌شود تا بتوانید بار کاری کارکنان را مدیریت کنید.

۷-    یاد بگیرید «نه» بگویید

قاطعیت یکی از مهم‌ترین مهارت‌های ارتباطی در محیط کار است. گفتن و شنیدن «نه» اشکالی ندارد. شما فقط باید با همدلی و صبر ارتباط برقرار کنید. اگر کارکنانتان به همه چیز بله بگویند قطعاً به مشکل برمی‌خورید.

۸-    کمک بخواهید

کمک خواستن نشانه ندانستن نیست. اگر روحیه همکاری را در بین کارکنان خود تقویت کنید می‌توانید مطمئن باشید که در مواقع لزوم آن‌ها از هم کمک می‌خواهند و به یاری هم می‌شتابند.

نتیجه گیری

همانطور که محمد گودرزی اشاره می‌کند، کمبود نیروی کار در کسب‌وکارهای کوچک باعث می‌شود کارمندان مجبور شوند بیشتر کار کنند. البته در کوتاه مدت این موضوع مشکلی را ایجاد نمی‌کند و اگر محیط کار یک محیط سالم و پویا باشد، کسب‌وکار این چالش را پشت سر خواهد گذاشت اما کمبود نیرو در درازمدت آثار جبران ناپذیری خواهد داشت.

 

دکمه بازگشت به بالا