عمومی

لزوم مستند سازی احیاء دریاچه ارومیه

با توجه به پایگاه داده باراناخبر ،

جهانگیری شب گذشته (دوشنبه) در چهاردهمین اجلاس کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با اشاره به اقدامات انجام شده و دستاوردهای به دست آمده در احیای دریاچه افزود: هنگامی که دولت موضوع احیای دریاچه را مطرح کرد دریاچه ارومیه در سال 1992 ، برخی فکر کردند بیهوده است و او می خواست تبلیغ کند ، اما با ایجاد دستگاه های اجرایی مربوطه و دانشگاه صنعتی شریف ، اقدامات موثری برای احیای دریاچه ارومیه انجام شد.

جهانگیری افزود: هر بار که از دانشگاه ها و مراکز علمی کشور استفاده شده نتایج خوبی به دست آمده است که علاوه بر احیای دریاچه ارومیه ، کارهای دیگری نیز با کمک دانشگاه ها در سال های اخیر با موفقیت انجام شده است.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با تشکر از فرمانداران آذربایجان غربی و شرقی و کردستان گفت: به درستی استانداران در جریان احیای دریاچه ارومیه کار خوبی انجام دادند و علاوه بر کمک به اجرای برنامه ها ، آنها نیز نشستند و سعی کردند اعتراض. و این مربوط به مردم است. “خواسته ها و انتظارات مردم را برآورده می کند.

جهانگیری همچنین گفت: احیای دریاچه ارومیه نشان داد که اگر عزمی برای اجرای برنامه ای شکل بگیرد و همه به موفقیت برسند ، حتی مواردی که در ابتدا غیرممکن تصور می شد براساس علم و خرد جمعی امکان پذیر است.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: برخی از تالاب های کشور مانند تالاب انزلی ، تالاب میانکاله و خلیج گرگان نیز با مشکلات و مسائلی روبرو هستند که برای احیای این تالاب ها باید برنامه ریزی شود و همه باید برای بهبود وضعیت این تالاب ها برای جلوگیری از عواقب نامطلوب زیست محیطی به دلیل مرگ تالاب ها.

جهانگیری با تشکر از همه دست اندرکاران و مجریان پروژه های مربوط به احیای دریاچه ارومیه در سالهای اخیر اظهار داشت: احیای دریاچه ارومیه را به همه مردم ایران و به ویژه مردم اطراف دریاچه که در این دوره تحمل می کنند تبریک می گویم شرایط و کمک های لازم را ارائه می دهند. “برگزار کنندگان پروژه دریاچه ارومیه را احیا کردند.

معاون اول رئیس جمهور همچنین از سازمان برنامه و بودجه که بودجه لازم را برای اجرای پروژه های احیای دریاچه ارومیه در این مدت تأمین کرده است تشکر کرد و از این سازمان خواست اعتبارات لازم را برای تکمیل پروژه ها و حفظ دریاچه فراهم کند.

جهانگیری با اشاره به برخی اختلاف نظرها درباره اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه ، اظهار داشت: ما باید تلاش کنیم اختلافات را از طریق گفتگوی صادقانه برطرف کنیم زیرا هدف مشترک همه ما احیای دریاچه ارومیه است و هیچ ایرانی از تخریب این مناطق راضی نیست این دریاچه “

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر لزوم تلاش برای حفظ و احیای دریاچه ارومیه گفت: برای اینکه شرایط دریاچه ارومیه به شرایط قبلی برنگردد ، نظارت و نظارت مستمر ضروری است و تصمیمات توسط دولت. برای اطمینان از وضعیت دریاچه. “بررسی شده است.

در این جلسه که وزیر نیرو ، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و فرماندار آذربایجان غربی نیز حضور داشتند ، مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گزارشی از آخرین وضعیت دریاچه و اقدامات انجام شده از 1996 تا 1999.

در این گزارش ، عمق و حجم دریاچه ارومیه از سال 1992 تا 1999 مقایسه شده و توضیحاتی در مورد وضعیت بارندگی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و تغییرات سطح این دریاچه داده شده است.

تجریشی همچنین تصاویر ماهواره ای از تغییرات پوشش آب دریاچه ارومیه و سوابق اقدامات انجام شده در طرح ملی دریاچه ارومیه را از سال 1992 تا 1999 ارائه داد و گزارشی از زمان بندی نقشه راه احیای دریاچه ارومیه ارائه داد.

دکمه بازگشت به بالا