علمی و پزشکیکسب و کار برتر ایرانی

برای دندان درد چه قرصی بخوریم؟

بدون شک، دندان درد یک تجربه ناخوشایند است. در صورت دندان درد شدید ناشی از پوسیدگی و عفونت، آخرین راه، مراجعه هر چه سریعتر به دندانپزشک است تا درمان مسکن لازم یعنی عصب کشی (درمان ریشه) انجام شود. اگر در حال حاضر به هر دلیلی دسترسی به درمان امکان پذیر نیست، داروهای مسکن برای تسکین موقت درد پیشنهاد می شود.

این مقاله راهنمای کلی برای دانستن داروهای رایج برای تسکین دندان درد است. البته شرایط پزشکی فردی و داروها می تواند بر انتخاب داروی تجویزی تأثیر بگذارد و توصیه کلی این است که قبل از مصرف هر گونه دارو و دارویی بسته به نیاز خود با پزشک یا دندانپزشک مشورت کنید. و شرایط انجام شده

همچنین سوالی که بسیاری از بیماران پس از عصب کشی (درمان کانال ریشه) در مطب ما دارند این است که چه مسکن هایی مصرف کنم؟ اگرچه من معمولاً بر اساس شرایط دندانی و پزشکی و احتمال درد پس از هر درمان فردی برای بیماران دارو تجویز می کنم، اما مطالعه این مقاله اخیراً برای عصب کشی (روت کانال درمانی) نیز مورد استفاده قرار گرفته است. یا درمان مجدد ریشه (عصب دهی مجدد) و درد بعد از عمل که می تواند مفید باشد (بهترین متخصص ارتودنسی در شیراز).

اگر می خواهید در مورد علل درد بعد از جراحی بیشتر بدانید، این دو مقاله را بخوانید:

آیا درد بعد از کشیدن دندان طبیعی است؟

آیا کانال های ریشه در حال عقب نشینی هستند؟

آیا باید آنتی بیوتیک مصرف کنم و سپس درمان خود را شروع کنم؟

یک سوال رایج برای افرادی که با درد شدید ناشی از عفونت دندان وارد می شوند این است: آیا باید یک دوره آنتی بیوتیک (یا در اصطلاح تخلیه چرک) برای عفونت دندان مصرف کنند و سپس درمان را شروع کنند؟

پاسخ به این سوال منفی است و نه تنها نیاز و ضرورت به تعویق انداختن درمان وجود دارد، بلکه با پاکسازی و شست و شوی فضای داخلی کانال ریشه در اسرع وقت اقدام به انجام روت کانال (درمان ریشه) می شود. آنتی بیوتیک ها و داروها در داخل کانال، روند بهبودی را تسریع کرده و علائم را تسکین می دهد. در واقع، آنتی بیوتیک ها به تنهایی و بدون درمان ریشه بهترین هستند، اگر فقط کاهش موقت علائم خارجی عفونت دندان (از جمله التهاب) و درمان عصبی (درمان کانال ریشه) مبتنی بر تمیز کردن و ضد عفونی کانال ریشه باشد. اگر این کار انجام نشود، منبع اصلی عفونت که «آلودگی و التهاب در دیواره داخلی کانال ریشه» است برطرف نمی شود و علائم عود می کنند.

استثنای دیگر وجود تورم شدید صورتی ناشی از عفونت دندان است، به طوری که بیمار نمی تواند دهان خود را باز کند و علائمی مانند تب و خستگی وجود دارد. این وضعیت نیاز به درمان فوری برای تجویز آنتی بیوتیک های تزریقی و تخلیه آبسه دارد. در غیر این صورت، درمان نه تنها از پیشگیری می کند، بلکه منجر به بهبود سریع علائم نیز می شود.

پس از درمان، بسته به تشخیص دندانپزشک و وضعیت دندان، ممکن است آنتی بیوتیک تجویز شود.

برای تسکین دندان درد چه بخوریم؟

آیا مفنامیک اسید به درمان دندان درد کمک می کند؟

اگر تا به حال برای دندان درد به دندانپزشک مراجعه کرده اید، اولین دارویی که برای شما تجویز می شود احتمالا مفنامیک اسید است. در جامعه، مفنامیک اسید یک داروی پرکاربرد برای دندان درد است. اگرچه این مسکن برای دردهای خفیف تا متوسط ​​موثر است، اما خوب است بدانید که طبق توافق جامعه دندانپزشکی و بسیاری از مطالعات انجام شده، مفنامیک اسید قبل از هر چیز برای دندان درد در نظر گرفته نمی شود. می توانید از مسکن هایی مانند ژلوفن (ایبوپروفن) استفاده کنید که برای دندان درد بهتر است.

بهترین راه حل برای دندان درد چیست؟

اگر مشکلات سلامتی دیگری (مانند مشکلات خوردن) ندارید، اولین انتخاب ژلوفن (ایبوپروفن) است. این داروی مقرون به صرفه و در دسترس با حداقل عوارض جانبی و تسکین درد عالی است. بسته به شدت درد، می توانید تا 6400 میلی گرم کپسول ژلاتین در روز (هر چهار ساعت) مصرف کنید. استفاده به موقع از مسکن در تسکین سریع درد موثر است.

برای دندان درد چه قرصی بخوریم؟

استفاده از ژل برای نرم کردن دندان ها

برخی از بیماران ممکن است زلوفن (ایبوپروفن) مصرف نکنند. بسته به وضعیت آنها، این گروه ممکن است شامل افرادی باشد که آسم یا بیماری کلیوی دارند یا داروهای ضد فشار خون مصرف می کنند. همچنین برخی افراد به دلیل مشکلات گوارشی مانند زخم معده نمی توانند این دارو را مصرف کنند. برای چنین بیمارانی ابتدا پاراستامول ساده توصیه می شود. برای دردهای خفیف تر از استامینوفن ساده 500 میلی گرمی هر 6 ساعت و برای دردهای شدیدتر هر 4 ساعت یکبار مصرف کنید.

اگر درد شدید دارید، می توانید به جای استامینوفن معمولی از استامینوفن کدئین استفاده کنید. در صورت بارداری یا شیردهی فقط از استامینوفن معمولی استفاده کنید. بدیهی است که اگر بیماری خاصی مانند مشکلات کبدی دارید، باید با پزشک خود در مورد مصرف استامینوفن مشورت کنید.

پیشنهاد می کنم درمان عفونت ریشه دندان های ناقص را مطالعه کنید.

من برای دندان درد سلفون میخورم اما هنوز درد دارم، چه مسکنی مصرف کنم؟

بیمارانی که از ژلوفان به تنهایی برای تسکین درد استفاده می کنند، ممکن است از ترکیب ژلوفان با استامینوفن یا کدئین-استامینوفن ساده استفاده کنند. ترکیب این دو دارو با هم اثر ضد درد قوی تری نسبت به مصرف آنها به تنهایی دارد.

اگر درد شدید دارید و وضعیت پزشکی خاصی ندارید، دو روش برای استفاده ترکیبی از این دو روش پیشنهاد می شود:

می توانید 400 میلی گرم زلوفن را هر 4 ساعت با استامینوفن ساده (یا کدئین) مصرف کنید.

روش دیگر این است که می توانند از ژلوفن و استامینوفن ساده (یا کدئین) هر 2 ساعت در طول روز از استامینوفن کدئین و… استفاده کنند.

خوشبختانه داروخانه ها ترکیبی از ایبوپروفن و استامینوفن و کافئین را با نام های تجاری مانند Novafen و Megafen می فروشند. بدون خطرات پزشکی خاص هر 4 ساعت (6) 1 قرص در روز).

برای دندان درد چه قرص هایی مصرف کنیم؟

آیا دیکلوفناک برای دندان درد موثر است؟

اگرچه دیکلوفناک یک داروی موثر برای دندان درد است، اما به دلیل عوارض جانبی آن اولین انتخاب نیست. ژلوفن 400 میلی گرم همان اثر ضد درد را دارد، اگرچه یک داروی بی خطر محسوب می شود.

آیا دگزامتازون برای دندان درد موثر است؟

دگزامتازون به خانواده کورتیکواستروئیدها تعلق دارد و یک داروی ضد التهابی است که سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کند. از آنجایی که التهاب منشا بسیاری از دندان دردها است، دگزامتازون می تواند داروی موثری باشد، اما مصرف آن بدون مشورت به دلیل عوارض جانبی توصیه نمی شود. تزریق دگزامتازون تنها در مواقعی که درد بسیار شدید است و مسکن‌های ایمن‌تر با عوارض کمتر مؤثر نیستند و با مشورت و تجویز دندان‌پزشک بهتر است تزریق شود.

توصیه می کنیم مقاله علائم اعصاب دندان را مطالعه کنید.

آیا آنتی بیوتیک برای دندان درد موثر است؟

یکی از باورهای رایج اما اشتباه در جامعه این است که اگر دندان درد دارم باید آنتی بیوتیک (یا در اصطلاح جامعه چرک خشک کن) مصرف کنم. تا زمانی که عفونت دندان علائمی مانند تب، بی حالی یا روزاسه (یعنی تورمی که به گونه ها، چانه و اطراف چشم سرایت می کند) ایجاد نکند، نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست. استفاده از آنتی بیوتیک برای جلوگیری از درد بین جلسات کاری ثابت نشده است، بنابراین با مصرف بی مورد آنتی بیوتیک خود را در معرض عوارض آن قرار ندهید.

اگر درد دارد، به جای آنتی بیوتیک از مسکن های تایید شده استفاده کنید! همچنین در اسرع وقت درمان دندانپزشکی را انجام دهید. بسته به وضعیت دندان و میزان پوسیدگی، این درمان ممکن است شامل برداشتن عصب (کانال ریشه) یا کشیدن دندان باشد.

منبع: متخصص ایمپلنت دندان در شیراز

دکمه بازگشت به بالا