اجتماعی

زندگی ۸۵۰۰ کودک بدسرپرست و بی‌سرپرست در مراکز شبه‌خانواده

باراناخبر/گلستان نماینده مردم در امور فرهنگی و اجتماعی کشور از زندگی نزدیک به 8500 کودک بد سرپرست و رها شده در مراکز شبه خانواده خبر داد.

محمد نصیری عصر امروز سه شنبه 7 تیرماه در مراسم افتتاح دومین مرکز قرنطینه شبه خانواده کشور در گلستان گفت: 25 هزار کودک بدسرپرست و بدسرپرست تحت مراقبت سازمان بهزیستی کشور هستند که از این تعداد بیش از 17 هزار کودک در این مرکز نگهداری می شوند. . خانواده های زندگی جایگزین، آنها در واقع به ما وابسته هستند، اما با یکی از اقوام خود مانند عمو، خاله و امثال آنها زندگی می کنند.

وی با بیان اینکه بر فرزندان ساکن در خانواده های جایگزین نظارت خواهیم کرد تا الگوی آموزشی صحیحی برای آنها اجرا شود، تصریح کرد: برای نگهداری این کودکان در محیط خانواده حمایت مالی خواهیم کرد و معمولا زندگی در این محیط بهتر از زندگی گروهی است. با کودکان دیگر در مراکز و محیط های متفاوت از خانواده.

معاون فرهنگی و اجتماعی بهزیستی کشور از زندگی نزدیک به هشت هزار و 500 کودک بدسرپرست و بدسرپرست در مراکز شبه خانواده خبر داد و یادآور شد: این مراکز همانطور که از نامشان پیداست شبه خانواده هستند و با دیدن ظاهر و لبخند کودکان میزان رضایت آنها از مراکز شبه خانواده در چهره آنها مشخص است.

نصیری با بیان اینکه دومین مرکز قرنطینه شبه خانواده در کشور امروز به بهره برداری رسیده است، گفت: امیدوارم با عشق و علاقه ای که در کشورمان وجود دارد در عید سال آینده این 8 هزار کودک در مراکز شبه خانواده باشند. به پایین ترین سطح ممکن برسد و بقیه این کودکان به کانون خانواده بازگردند. خانواده ای که صلاحیت های عمومی آن مورد تایید و تحت نظارت مجموعه ها و موسسات خیریه باشد.

وی با بیان اینکه اورژانس اجتماعی اورژانس خانواده است، گفت: اگر کودک در دوره ای مشکلات و خاطرات تلخی در محیط خانواده داشته باشد وظیفه ما در اورژانس اجتماعی این است که کودک را برای مدتی از این خانواده جدا کنیم و در جهت اصلاح و در جهت اصلاح آن خانواده قدم برداریم و مهم ترین مسئله ما این است که یک کانون خانواده را حتی با تک والد احیا کنیم و فرزند را به آنها بسپاریم زیرا بهترین الگو، الگوی بازگشت فرزند به کانون خانواده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی کشور خاطرنشان کرد: در گذشته اورژانس اجتماعی کودکان آسیب دیده را بر اساس تشریفات قضایی و معرفی این دسته از کودکان به مراکز شبه خانواده و آنها به مراکز شبه خانواده واگذار می کرد. خروج از این مراکز مشکل ساز بود، دلیل آن این است که مراکز قرنطینه در تهران راه اندازی شده است و در این مدل کودک برای تعیین تکلیف وارد مراکز قرنطینه می شود و مهمتر از قرنطینه تیم پشتیبانی حاضر در آن مرکز است که به شرح زیر است. در گزینه اول یعنی بازگشت به خانواده و ظرف مدت 20 روز تا حداکثر دو ماه برای کودک برنامه ریزی شده و در صورت عدم نتیجه به مراکز شبه خانواده و مانند آن منتقل می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا