عمومیکسب و کار برتر ایرانی

موها را چگونه خشک کنیم

نحوه شستشو موها در حمام و خشک کردن آن‌ها بعد از حمام یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که نقش مهمی در سلامت موها دارد. احتمالا بارها از خودتان پرسیده‌اید که بهترین روش برای خشک کردن موها چیست و چگونه می‌توانیم بدون اینکه به موها آسیب بزنیم، آن‌ها را خشک کنیم. در صورتی که موها به درستی شسته و خشک نشوند، آسیب زیادی می‌بینند و در مدت زمان کوتاهی دچار ریزش، موخوره و شکستگی می‌شوند. خشک کردن مو برای خانم‌هایی که موهای بلندی دارند کار سخت‌تری است، از این جهت که موهای کوتاه زودتر از موهای بلند خشک می‌شوند و کمتر در معرض آسیب قرار دارند.

برای اینکه بتوانید موهایی زیبا، سالم، نرم و لطیف داشته باشید باید موها را به گونه‌ای خشک کنید که به هیچ وجه وز نشوند و لطافت خود را از دست ندهند. اکثر افراد عادت دارند که قبل از خواب دوش می‌گیرند و با همان موی خیس به رختخواب می‌روند و می‌خوابند. خوابیدن با مو خیس علاوه بر اینکه باعث آلوده شدن مو به باکتری می‌شود، باعث گره خوردن موها و در نهایت وز شدن آن‌ها نیز می‌شود. اگر دیر وقت حمام می‌کنید و فرصت کافی برای خشک کردن موها ندارید، حتما از سرم دو فاز مو آرگان استفاده کنید و موها را به حالت شل ببافید. بافتن موها از استکاک زیاد مو با بالشت جلوگیری می‌کند و آسیب کمتری به آن وارد می‌کند.

حمام کردن زیاد برای موها خوب نیست، به همین دلیل سعی کنید تا زمانی که موهایتان چرب نشده است آن‌ها را نشویید. شستشو زیاد موها با شامپو‌های شیمیایی، موها را خشک، وز و شکننده می‌کند و سبب از دست رفتن مقدار زیادی رطوبت از پوست سر و موها می‌شود. دغدغه اکثر خانم‌ها این است که چطور موهایشان را خشک کنند تا کمتر آسیب ببیند و دچار موخوره و ریزش نشود. در واقع موهای خیس و مرطوب بیشتر از موهای خشک در معرض آسیب قرار دارند و با هر اشتباهی به سرعت می‌شکنند.

از این رو اگر سلامت موها برای‌تان اهمیت دارد و می‌خواهید همیشه نرمی و لطافت آن‌ها حفظ شود از روش‌های درست و اصولی برای خشک کردن موهایتان استفاده کنید. ما در این مقاله در مورد اینکه چطور موهایمان را خشک کنیم که آسیب کمتری ببینند صحبت کردیم و چند روش کاربردی را معرفی کردیم. اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید تا انتها این مقاله با ما همراه باشید.

بهترین روش‌ها برای خشک کردن مو

در دنیای امروز که همه چیز با سرعت زیاد در حال انجام شدن است، همه به دنبال راهی می‌گردند تا از طریق آن کارهایشان را سریع‌تر پیش ببرند. یکی از این کارها که از اهمیت زیادی نیز برخوردار است خشک کردن موها است. خشک کردن مو کاری زمان‌بر است و نیاز به صبر و حوصله دارد. اگر این کار با سرعت زیاد و بدون توجه به سلامت موها انجام شود نتیجه ناخوشایندی در پی خواهد داشت. برای خشک کردن موهای سر روش‌های مختلفی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به خشک کردن با حوله، سرم دوفاز گانودرما ، هوا آزاد و… اشاره کرد. در ادامه چند روش کاربردی برای خشک کردن مو را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

خشک کردن مو در هوای آزاد برای خشک کردن موها بعد از استحمام روش‌های زیادی وجود دارد. یکی از راحت‌ترین و مطمئن‌ترین راه‌ها برای خشک کردن موها این است که اجازه دهید در هوای آزاد خشک شوند. این روش هیچ آسیبی به موهایتان وارد نمی‌کند و نیاز به هیچ وسیله خاصی هم ندارید. در این روش باید در ابتدا آب اضافی موها را به کمک حوله یا پارچه نخی بگیرید و آن‌ها را آزاد بگذارید تا به تدریج خشک شوند. تنها مشکلی که در رابطه با این روش وجود دارد این است که این راه همیشه هم امکان‌پذیر نیست.

اکثر افراد به دلایل مختلف مانند عجله داشتن، کمبود وقت و سردی هوا ترجیح می‌دهند از لوازم حرارتی مثل سشوار برای خشک کردن موهایشان استفاده کنند. خشک کردن مو در هوای آزاد هیچ آسیبی به موها وارد نمی‌کند و با این کار موهایتان نرم و لطیف باقی می‌مانند. اگر زمان کافی برای خشک کردن موها در فضای آزاد را دارید به هیچ وجه سراغ روش‌های دیگر نروید. در این روش حتما باید آب اضافی موها را بگیرید و سپس به حال خودشان رها کنید. رها کردن موهای خیلی خیس که آب از آن‌ها بچد کار درستی نیست و باعث ابتلا به بیماری سینوزیت می‌شود.

گرفتن آب اضافی موها برای اینکه بتوانید موهایتان را سریع‌تر خشک کنید باید در ابتدا آب اضافی آن‌ها را بگیرید. بلافاصله بعد از اینکه از حمام خارج شدید، موها را داخل حوله قرار دهید و اجازه دهید آب اضافی مو جذب حوله شود. مراقب باشید به هیچ وجه حوله را با حرکات تند و خشن روی موها نکشید. زمان انجام این کار، موها را به یکدیگر نمالید و آن‌ها را با حوله روی سرتان جمع نکنید. اگر موهایتان ضخیم و پرپشت است خشک کردن آن‌ها زمان بیشتری لازم دارد، پس حتما باید صبور باشید. اگر هم می‌خواهید با سشوار موهایتان را خشک کنید بهتر است قبل از سشوار کشیدن آب موها را به خوبی بگیرید و سپس حرارت دهید. در این صورت زمان سشوار کشیدن کوتاه‌تر می‌شود و موها آسیب کمتری می‌بینند. برای گرفتن آب اضافی مو نباید حوله زبر و خشن باشد، پس سعی کنید که از یک تیشرت نخی یا حوله میکروفایبر برای گرفتن آب موها استفاده کنید.

استفاده از محصولات ضدحرارت برای خشک کردن مو با سشوار یکی دیگر از روش‌ها برای خشک کردن مو استفاده از سشوار و لوازم حرارتی است. سشوار رطوبت طبیعی موها را می‌گیرد و سبب خشک، وز و شکننده شدن آن‌ها می‌شود. اگر برای خشک کردن موها عجله دارید و می‌خواهید با باد سشوار این کار را انجام دهید پیشنهاد ما به شما استفاده از سرم دو فاز مورینگا است. این محصولات حاوی ترکیباتی هستند که اطراف ساقه مو را پوشش می‌دهند و از موها تا دمای 450 درجه فارنهایت محافظت می‌کنند. محصولات محافظت از مو در برابر حرارت، مانع از خشک شدن و از دست رفتن رطوبت طبیعی موها می‌شوند و جلوی ضعیف شدن ریشه مو را می‌گیرند. از این جهت بهتر است قبل از سشوار کشیدن این محافظ را روی موهای سرتان اعمال کنید. سعی کنید از محصولات فاقد سولفات و معتبر خریداری کنید که هیچ آسیبی به موهایتان وارد نشود.

استفاده از حوله میکروفایبر یا تیشرت نخی برای گرفتن آب موها استفاده از حوله برای خشک کردن موها در عین اینکه کار ساده‌ای به نظر می‌رسد، می‌تواند آسیب زیادی نیز به موها وارد کند. طبق عقیده آرایشگران معروف، برای اینکه موهای سالم و زیبا داشته باشید هرگز از حوله برای خشک کردن موهایتان استفاده نکنید. خشک کردن موها با حوله پنبه‌ای اشتباه رایجی است که اکثر ما آن را انجام می‌دهیم. در واقع این نوع از حوله‌ها بافت سفت و خشنی دارند و باعث آسیب به ساقه و ریشه مو می‌شوند. اگر اصرار دارید که موهایتان را حتما با حوله خشک کنید، از حوله‌های میکروفایبر یا تیشرت نخی کمک بگیرید و به هیچ وجه موها را ماساژ ندهید.

موها را داخل تیشرت یا حوله میکروفایبر قرار دهید و بدون اعمال هیچ‌گونه فشاری، اجازه دهید آب موها به شکل طبیعی خارج شود. حوله میکروفایبر نسبت به حوله پنبه‌ای بافت نرم‌تری دارد و از قدرت جذب بهتری نیز برخوردار است. اگر حجم موهایتان زیاد است، برای خروج سریع‌تر آب، موها را به چند دسته کوچک تقسیم کنید و سپس با حوله خشک کنید.حوله میکروفایبر بر خلاف حوله‌های معمولی از الیاف ظریف‌تری ساخته شده است و به همین دلیل آسیب کمتری به موهای خیس و مرطوب که در ضعیف‌ترین حالت قرار دارند وارد می‌کند.  این نوع حوله‌ها مانند حوله‌های پنبه‌ای موها را وز نمی‌کنند و رطوبت طبیعی و مورد نیاز مو را از بین نمی‌برند. گرچه خشک کردن مو با کمک حوله کاری زمان‌بر و وقت‌گیر است ولی با استفاده از این روش موها شکننده و آسیب‌دیده نمی‌شوند. الیاف مخملی استفاده شده در حوله میکروفایبر 100 برابر ظریف‌تر از موی انسان است و به همین دلیل مدت زمان لازم برای خشک کردن موها را به نصف می‌رساند.

استفاده از شانه دندانه درشت موهای خیس ضعیف‌تر و حساس‌تر از موهای خشک هستند و از این رو بیشتر از موهای خشک در معرض آسیب و خرد شدن قرار دارند. حتما شما هم در مورد اینکه نباید موها را تا زمانی که خیس هستند شانه کنید، چیزهایی شنیده‌اید. موهای خیس و مرطوب سنگین‌تر از موهای خشک هستند و حالت کشسانی بیشتری دارند. زمانی که شانه را داخل تارهای خیس مو وارد می‌کنید و می‌کشید، کوتیکول مو کشیده می‌شود و آسیب می‌بیند. کوتیکول جدا شده از پوست سر، بعد از خشک شدن مو نیز جدا شده باقی می‌ماند و باعث خشک و آسیب دیدن موها می‌شود. این یعنی زمانی که موها خیس هستند نیاز به مراقبت و توجه بیشتری دارند.

در کنار شانه‌های دندانه ریز نوع دیگری از شانه‌ها هستند که دندانه‌های درشت‌تری دارند. این شانه‌ها به راحتی وارد مو می‌شوند و با باز کردن تارهای مو از یکدیگر سبب خشک شدن سریع‌تر موها می‌شوند. برای جلوگیری از گره خوردن موها در ابتدا آن‌ها را به چند قسمت کوچک تقسیم کنید و از پایین‌ترین بخش مو شروع به شانه زدن کنید و به تدریج به ریشه مو نزدیک شوید. این نوع شانه‌ها برای زمانی که عجله دارید و می‌خواهید هر چه سریع‌تر موها را خشک کنید کاربرد زیادی دارند. شانه‌های میکروفایبر نیز در بازار موجود هستند که می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده کنید. برای شانه کردن موها اجازه دهید 50 درصد آن‌ها خشک شوند، سپس اقدام به شانه کردن موها کنید.

استفاده از باد سشوار در کنار تمام روش‌هایی که تا به اینجا بیان کردیم، استفاده از سشوار نیز راه سریع دیگری برای خشک کردن موها است. سشوار با گرمایی که ایجاد می‌کند، در مدت زمان کوتاه‌تری موها را خشک می‌کند، ولی به دلیل حرارتی که دارد، روش خوبی برای خشک کردن موها نیست و بهتر است از آن استفاده نشود. برای استفاده از سشوار بهتر است دمای آن را روی متوسط قرار دهید تا موها آسیب زیادی نبینند، همچنین از فاصله 15 سانتی‌متری روی موها بگیرید که رطوبت طبیعی مو از بین نرود. هرگز باد سشوار را مستقیما روی ساقه و نوک موها قرار ندهید و خشک کردن مو را از ریشه شروع کنید تا انتها موها آسیب کمتری ببینند.

برای خشک کردن موها بهتر است آن‌ها را به چند دسته کوچک‌تر تقسیم کنید تا با حرارت کمتر، زودتر خشک شوند. تقسیم کردن موها به چند دسته کوچک، حالت دادن به آن‌ها را هم آسان‌تر می‌کند. اگر موها را دسته‌بندی نکنید، باد سشوار به همه موها نمی‌رسد و باعث وز و بدحالت شدن آن‌ها می‌شود. در این صورت نه‌تنها موهایتان به‌طور کامل خشک نمی‌شود بلکه بدحالت و وزدار نیز می‌شود. اگر می‌خواهید موهای سالم، زیبا و بدون موخوره داشته باشید از باد داغ سشوار دوری کنید و حرارت سشوار را روی ملایم و خنک قرار دهید. در این صورت رطوبت طبیعی موها حفظ می‌شود. در ادامه دو مدل از سشوارهای قوی و پرطرفدار را به شما معرفی کرده‌ایم؛

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا