اقتصادی

جنجال ناتمامِ مالیات بر محصولات دخانی/ سودی که به جیب دلالان می‌رود

رئیس دبیرخانه ستاد کنترل ملی دخانیات با اشاره به تغییر برخی از قوانین در جریان بالایی کنترل دخانیات در فروردین ماه امسال ، گفت: لغو ماده 73 قانون برنامه ششم توسعه و ماده 69 قانون رویکرد کنترل دخانیات به پایان خواهد رسید: در سالهای اخیر ، تلاش های ما این بوده است که مالیات دخانیات را سامان دهیم و میزان مصرف را کاهش دهیم ، که این امر پنبه را به عنوان یک عنصر اصلی تبدیل کرده است.

بهزاد ولی زاده در مصاحبه با باراناخبر ، وی در مورد شعار هفته ملی تنباکو بدون دخانیات ، گفت: “با توجه به بیماری همه گیر Quaid 19 و کلاهبرداریهای صنعت دخانیات برای سوء استفاده از این فرصت برای منافع خود و گسترش بازار مصرف ، این شعار ملی امسال “محافظت از سلامت عمومی در برابر تقلب در صنعت تنباکو و بیماریها است.” کرونا.

وی در رابطه با مالیات بر ارزش افزوده در محصولات دخانیات ، افزود: “در ژانویه سال 1998 ، مجلس شورای اسلامی مصوباتی درمورد ارقام مالیات بر ارزش افزوده در بخش دخانیات به تصویب رساند.” در بند 28 مالیات بر ارزش افزوده تعرفه های سیگار ، دخانیات و دخانیات تولید شده در کشور با مارک بین المللی و واردات دخانیات خام ، سیگار و دخانیات تعیین شده است و بدین ترتیب 25٪ برای سیگار ، لوله تنباکو و تنباکو تولید شده در داخل کشور. . ، توتون و تنباکو پیپر و تولید توتون و تنباکو در کشور با مارک های بین المللی ، که لیست آنها سالانه توسط وزارت صنعت ، معدن و تجارت تهیه و توسط هیئت وزیران اعلام می شود ، 40 درصد ، سیگار ، لوله تنباکو و 65 درصد دخانیات وارداتی ، دخانیات است. واردات 10٪ و دخانیات وارداتی فرآوری شده (دخانیات آلمانی) 35٪ در نظر گرفته شد.

تغییر در برخی از قوانین در مورد دوره بالای سیگار کشیدن

وی خاطرنشان کرد: این لایحه با هدف افزایش نرخ 5 درصدی در سال است ، افزود: این بدان معناست که نرخ های تعیین شده در سال دوم قانون 5 درصد از هر سال افزایش می یابد. این افزایش تا زمانی ادامه خواهد یافت که نرخ برای همه انواع سیگار و محصولات دخانیات ، دخانیات داخلی و دخانیات تولید شده در کشور ، 55 درصد برای محصولات داخلی با مارک های بین المللی و برای انواع سیگار و محصولات دخانی وارداتی ، لوله تنباکو و دخانیات. 125٪ برسد.

رئیس دبیرخانه ستاد کنترل ملی دخانیات ادامه داد: متأسفانه در مصوبه مجلس شورای اسلامی ، در تاریخ 17 آوریل 2016 ، برخی از قوانین در جریان بالا در این پیش نویس قانون لغو شد. از جمله این قوانین لغو شده ماده 73 قانون برنامه ششم توسعه و ماده 69 قانون پذیرش بود. در ماده 73 قانون برنامه ششم توسعه مقرر شده است كه علاوه بر هزينه هاي فوق الذكر ، هزينه ماليات بر ارزش افزوده و غيره را نيز شامل شود كه ساقط شد و اين بدان معنا نبود كه هيچ اتفاقي در ماليات دخانيات رخ نداد. در بند الف این ماده ، مالیات انواع سیگارهای تولید شده در کشور 10٪ قیمت هر پاکت است. تولید مشترک 20٪ قیمت هر پاکت تعیین شده است ، تولید مستقل برند خارجی 25٪ قیمت هر پاکت و 10٪ توتون و تنباکو است.

تقلب در صنعت دخانیات

وی گفت: “مشکلات مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد.” “وقتی این قانون به صنعت ابلاغ می شود ، تولید کنندگان و نمایندگان زنجیره توزیع از دور بعدی فروش و مشتریان مالیات جمع می کنند و آنها را در خزانه دولت واریز می کنند.” وقتی مالیات توسط صنایع پرداخت نمی شود ، صنعت سعی می کند به حدی کالاها را کاهش دهد که حتی مالیات هایی که در دور بعدی به مصرف کنندگان تحمیل می شود ، زیرا آنها براساس قیمت خرده فروشی محاسبه می شوند ، بار زیادی بر روی آنها و مصرف وارد نمی کنند. فشار را تحمل نکنید. این نشان می دهد که چگونه با نمایندگان صنعت دخانیات مشورت و توجیه می شود. این صنایع این واقعیت را توجیه می کنند که مالیات بالاتر باعث ایجاد مشکلاتی در صنعت تولید داخلی می شود ، به طوری که پس از این استدلال ، قیمت محصولات دخانی پایین باقی می ماند ، به طوری که به دلیل کاهش مصرف ، صنعت دخانیات آسیب نمی بیند. تنباکو

استفاده از کشت برنج را در کشت دخانیات تغییر دهید

وی افزود: صنعت دخانیات با اقداماتی مانند تغییر استفاده از مزارع برنج در کشت دخانیات ، تصمیم به پایین نگه داشتن قیمت محصولات دخانی دارد ، تا مبادا قیمت محصولات دخانی بعد از واردات دخانیات افزایش یابد. خارجی این صنایع برای حفظ بازار مصرف به هر طریقی سعی می کنند مالیات کمتری را برای محصولات دخانیات بپردازند. جهان ثابت کرده است که یکی از مهمترین ابزارهای کنترل مصرف دخانیات و کاهش تقاضا ، افزایش مالیات است.

تنها کاری که کردیم پنبه بود

از مقامات حمایت کنید

وی گفت: لغو ماده 73 قانون برنامه ششم توسعه و ماده 69 قانون دسترسی برای كنترل مصرف دخانیات مضر است. وی گفت: “تمام تلاش های ما در سال های اخیر این بوده است که مالیات هایی را که پنبه های آن مهار شده است سامان دهیم.” اکنون ما به دنبال بهبود آن هستیم و امیدواریم که مقامات از ما حمایت کنند.

نرخ مالیات برای انواع محصولات تنباکو یکسان است

ولی زاده تأکید کرد: نباید بین انواع محصولات دخانی تفاوت وجود داشته باشد و همه آنها باید یکسان باشند و تصریح کرد: دیدن تفاوت نرخ مالیات محصولات دخانی داخلی و محصولات دخانی در در داخل کشور با برند بین المللی تولید می شود و با توجه به اینکه قیمت محصولات دخانی تولید شده در کشور کمتر از کالایی با برند بین المللی است ، می بینیم که پس از افزایش سطح مالیات محصولات دخانی با برند بین المللی تا 40٪ ، مصرف کننده این محصول به مصرف دخانیات تولید شده در محلی برمی گردد و نوع مصرف را تغییر می دهد. این یعنی در حقیقت ، این اختلاف قیمت فقط مصرف را تغییر می دهد و به مصرف نکردن این محصولات کمک نمی کند ، در حالی که اگر نرخ مالیات یکسان بود ، می توان امیدوار بود که مصرف محصولات دخانی را کاهش دهیم. این برخلاف کنوانسیون کنترل دخانیات است و نباید بین انواع محصولات دخانی تمایزی قائل شد. متأسفانه هنوز ساختار استاندارد مالیات دخانیات در کشور برقرار نشده است.

فروش پنبه محصولات تنباکو یک تخلف محسوب می شود

سهم وزارت بهداشت در مالیات بر درآمد دخانیات پرداخت نشده است

وی در ادامه گفت: مشکلات به همین جا ختم نمی شود: به عنوان مثال فروش محصولات پنبه تخلف است. محصولات پشم پنبه ای به راحتی خریداری می شوند و در مصرف دخانیات نیز هیچ کاهشی وجود ندارد. اگر طبق استاندارد سازمان بهداشت جهانی ، یعنی 75٪ از قیمت خرده فروشی ، مالیات استاندارد را بپردازیم ، 20،000 میلیارد دلار درآمد از مالیات محصول تنباکو دریافت می کنیم. این درآمد اکنون در حدود 2300 میلیارد دلار است که بیشتر آن به جیب واسطه ها می رود و سهم وزارت بهداشت در کل مالیات بر درآمد دخانیات پرداخت نشده است.

صدای مقامات بهداشتی در صنعت دخانیات به گوش نمی رسد

وی با تأکید بر اینکه صدای مسئولان بهداشت و درمان در زمینه تنباکو به خوبی شنیده نمی شود ، گفت: افزایش مالیات بر دخانیات باعث کاهش مصرف آن می شود. مصرفی که می تواند بیش از 100000 میلیارد دلار هزینه مستقیم و غیرمستقیم برای دولت تحمیل کند. بیش از 30 هزار میلیارد دلار از این هزینه در بخش بهداشت و درمان و 70 هزار میلیارد دلار برای سایر بخش های کشور پس از عدم توانایی در کار ، کاهش بهره وری و غیره تعیین می شود.

افزایش مالیات دخانیات؛ صرفه جویی در زندگی بشر و ایجاد درآمد برای کشورها

وی افزود: افزایش مالیات جهانی بر روی دخانیات موجب نجات جان انسانها و درآمدزایی برای کشورها خواهد شد. وی گفت: “افزایش مالیات بر دخانیات باعث نجات میلیون ها انسان خواهد شد.” در پایین ترین سطح ، افزایش مالیاتی که موجب افزایش 20 درصدی قیمت محصولات توتون و تنباکو می شود ، می تواند بیش از 10 میلیون مرگ زودهنگام ناشی از مصرف دخانیات در 50 سال آینده را حفظ کند و طول عمر آن در حدود 212 سال باشد. میلیون سال این کشور بیش از 1.6 تریلیون دلار درآمد برای کشورهای جهان ایجاد می کند. اگر با افزایش مالیات ، قیمت محصولات دخانی 50 درصد افزایش یابد ، می تواند بیش از 27 میلیون مرگ زودهنگام در 50 سال آینده را حفظ کند و ضمن حفظ حدود 535 میلیون سال عمر ، درآمد بیش از 3 تریلیون دلار را حفظ کند. دلار اضافی برای کشورهای جهان وجود دارد. برای خلاصه ای از این ارقام ، اگر همه کشورها مالیات دخانیات را 50 درصد افزایش دهند ، تعداد مرگ و میرهایی که از این کار جلوگیری می شود ، معادل کاهش مرگ و میر جهانی سرطان در سه سال خواهد بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا