اجتماعیکسب و کار برتر ایرانی

نداشتن سند ازدواج برای طلاق چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

عقدنامه یا سند ازدواج، سند قانونی پیوند زناشویی بین دو نفر است که در گذشته به آن نکاح‌نامه یا قباله ازدواج هم گفته می‌شده است. امروزه بیشتر به آن سند ازدواج و گاهی نیز سند نکاحیه گفته می‌شود. سند ازدواج جزو مدارکی است که احتمالاً به صورت روزمره و مداوم کاربرد قانونی برای شما ندارد، اما گم کردن سند ازدواج ممکن است تبعات فراوانی داشته باشد. شما برای اموری از قبیل گرفتن وام ازدواج،‌ درخواست طلاق، مهاجرت و… به عقدنامه ازدواج مفقود شده خود نیاز پیدا خواهید کرد. به همین دلیل، اگر سند ازدواج خود را گم کرده‌اید لازم است هر چه سریع‌تر برای گرفتن سند ازدواج المثنی اقدام کنید. البته به سند ازدواج یا طلاقی که شما برای بار دوم دریافت می‌کنید سند المثنی گفته نمی‌شود، بلکه به آن رونوشت سند ازدواج یا رونوشت سند عقدنامه و رونوشت سند طلاق گفته می‌شود.

نداشتن سند ازدواج برای طلاق

اگر سند ازدواج گم شود میشه طلاق گرفت؟ برای ارائه دادخواست طلاق خواهان باید سند ازدواج یا قباله نکاحیه را به دادخواست ضمیمه کند. لذا نداشتن سند ازدواج یا کپی برابر با اصل شده آن برای طلاق مشکل ایجاد می‌کند. برای طلاق بدون سند ازدواج در صورت گم شدن سند عقد نکاح باید به دفترخانه ازدواجی که عقد ازدواج در آن به ثبت رسیده مراجعه و رونوشت یا کپی سند ازدواج یا قباله نکاحیه دریافت شود. در کنار اسناد و مدارک هویتی، خواهان دعوای طلاق، اعم از زن و یا شوهر برای طرح دادخواست طلاق در دادگاه باید سند ازدواج یا قباله نکاحیه و عقدنامه را نیز به دادگاه ارائه نمایند. مشاور حقوقی رایگان ما با تخصص در زمینه حقوق مدنی و جنایی ، آماده است تا به شما راهنمایی کند و سوالات شما را پاسخ دهد .

لزوم داشتن سند ازدواج برای طلاق از این جهت است که ابتدا باید دادگاه این موضوع را احراز کند که زن و شوهر با هم رابطه زوجیت دارند و در واقع طبق مقررات قانونی قبلا زن و شوهر به عقد ازدواج یکدیگر در آمده‌اند . پس تا زمانی که رابطه زوجیت و عقد ازدواج زن و شوهر برای دادگاه ثابت نشود، دادگاه هم نمی‌تواند حکم طلاق صادر کند. بنابراین نداشتن سند ازدواج برای طلاق برای دادگاه قابل قبول نیست و امکان طلاق بدون سند عقد ازدواج وجود ندارد و گم شدن سند ازدواج دلیل موجهی نیست.

پیگیری عقدنامه ازدواج مفقودی

سند ازدواج گم‌شده، همانند سایر مدارک مفقودی، در صورتی که توسط شهروندان پیدا شود، معمولاً به صندوق‌های پست انداخته می‌شود. بنابراین، عقدنامه مفقودی در صورت پیدا شدن معمولاً در پایان به اداره‌های پست سراسر کشور فرستاده می‌شود. سپس ادارۀ پست این موارد را در وب‌سایت مدارک یافت‌شدۀ کشور قرار می‌دهد. بنابراین، پیش از اعلام مفقودی عقدنامه خود یا چاپ آگهی مفقودی سند ازدواجتان باید ابتدا این مسیر را طی کنید. پس اگر سند ازدواج خود را گم کرده‌اید، ابتدا باید به وب‌سایت «پُست‌یافته» بروید. برای پیگیری عقدنامه گم شده خود فقط کافی است نام و نام خانوادگی و دیگر مشخصات خود را در این سامانه وارد کنید.

به این صورت شما می‌توانید ببینید که آیا کسی مدرک شما را پیدا کرده است و آن را به اداره پست تحویل داده است یا نه. عقدنامه و سند ازدواج شما تا شش ماه در ادارۀ پست باقی می‌ماند و پس از طی شدن این مدت اگر برای تحویل گرفتن آن مراجعه نکنید، معدوم خواهد شد. بنابراین اگر عقدنامه مفقودی شما در سایت ثبت شده بود، سریعاً برای گرفتن آن به نزدیک‌ترین ادارۀ پست محل سکونت خود بروید. سامانه به صورت شبانه‌روزی و در بیست‌وچهار ساعت هفته در دسترس شماست. برای جست‌وجوی آنلاین مدارک مفقودی خود به نشانی اینترنتی آن مراجعه کنید.

آگهی مفقودی عقدنامه و سند ازدواج

نخستین اقدام قانونی پس از گم شدن سند ازدواج و عقدنامه، اعلام مفقودی عقدنامه و سند ازدواج است. شما برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی باید فوراً مفقودی سند ازدواجتان را به مراجع رسمی و قضایی اطلاع دهید. ابتدا شما باید سراغ نیروی انتظامی و همین‌طور شورای حل اختلاف محل اقامت خود بروید و مفقود شدن سند ازدواجتان را اعلام کنید. بعد از آن، در یک اقدام احتیاطی، بهتر است مراتب گم شدن عقدنامه را به اطلاع دفتر ازدواج صادرکننده سند ازدواج مفقودی خود برسانید.

انجام این کار مراحل بعدی برای گرفتن سند ازدواج المثنی را برای شما راحت‌تر خواهد کرد. اقدام مهم دیگری که می‌توانید برای جلوگیری از سوءاستفاده از سند ازدواج مفقودی و از جانب هر کسی انجام دهید، چاپ آگهی مفقودی سند ازدواج در روزنامه‌های کثیرالانتشار یا درج آگهی مفقودی عقدنامه ازدواج در روزنامه‌های محلی است. در متن آگهی مفقودی عقدنامه و سند ازدواج شما تأکید خواهید کرد که این مدرک شما گم شده و از درجه اعتبار ساقط است. با ثبت آگهی مفقودی سند ازدواج شما جلوی پیامدهای ناشی از هر گونه سوء استفاده از آن را می‌گیرید.

مدارک مورد نیاز برای گرفتن عقدنامه و سند ازدواج جدید

اگر سند ازدواج خود را گم کرده‌اید، پس از اعلام مفقودی به شورای حل اختلاف دیگر نگران سوء استفاده از آن نباشید. شما باید بلافاصله پس از آن به دفتر ازدواجی که عقد خود را آنجا ثبت کرده‌اید مراجعه کنید. تمام مشخصات و سوابق ازدواج شما در دفتر اسناد رسمی مورد نظر ثبت شده است. بنابراین، شما با مراجعه به دفتر صادرکننده سند ازدواج خود می‌توانید برای گرفتن سند ازدواج المثنی اقدام کنید. دفترخانه به شما رونوشت سند ازدواج گمشده را خواهد داد که از نظر قانونی تمام کارکردهای سند ازواج اصلی را برای شما خواهد داشت. رونوشت سند ازدواج از نظر قانونی دارای اعتبار سند اصلی است. البته شما باید تاریخ دقیق ثبت رسمی ازدواج خود را به دفترخانه اعلام کنید.

هزینه عقدنامه و سند ازدواج مفقودی

نرخ تعرفه‌های ثبت ازدواج و طلاق و تهیه رونوشت سند ازدواج در سال ۱۴۰۱ بیست درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. با توجه به اینکه دفاتر اسناد رسمی یکی از مؤسسات زیر نظر ادارۀ ثبت هستند، بر طبق اعلامی که سازمان ثبت‌اسناد کشور برای سال جدید داشته است، شما برای تهیه رونوشت سند ازدواج یا در واقع گرفتن عقدنامه المثنی باید مبلغ پانصد هزار ریال (پنجاه هزار تومان) به این دفاتر بپردازید. به این مبلغ باید دو هزار تومان برای تنظیم و صدور هر برگ قبض را هم اضافه کنید. البته این مبلغ شامل انتشار آگهی مفقودی عقدنامه و سند ازدواج نمی‌شود. گفتنی است که دریافت رونوشت سند ازدواج معمولاً یک یا دو روز بیشتر زمان نخواهد برد.

اقدامات ضروری پس از گم شدن، نحوه چاپ آگهی مفقودی و اخذ المثنی برای مدارک زیر:  اولین اقدام بعد از گم شدن عقدنامه و سند ازدواج چیست؟ در گام اول، باید به سامانۀ پُست‌یافته مراجعه فرمایید و از پیدا شدن احتمالی مدرک خود اطلاع حاصل کنید. نحوه گرفتن عقدنامه و سند ازدواج المثنی چگونه است؟ ابتدا شما باید به شورای حل اختلاف محل اقامت خود بروید و مفقود شدن سند ازدواجتان را اعلام کنید. سپس باید به دفترخانه‌ای که در آن عقد خود را ثبت کرده‌اید رجوع نمایید. مدارک لازم برای گرفتن رونوشت عقدنامه و سند ازدواج چیست؟

با در دست داشتن شناسنامه و کارت ملی خود و همسرتان به دفتر ازدواج خود مراجعه کنید. آیا چاپ آگهی مفقودی عقدنامه و سند ازدواج الزامی است؟ انتشار آگهی مفقودی عقدنامه و سند ازدواج در روزنامه رسمی الزامی نیست. اما می‌توان برای احتیاط بیشتر و پیشگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی، اقدام به چاپ آگهی مفقودی عقدنامه و سند ازدواج در روزنامه‌های کثیرالانتشار کرد. همانطور که گفتیم ، در صورت مفقود شدن عقدنامه ، اولین اقدام ، اطلاع دادن موضوع به مراجع قانونی و قضایی است تا فرد دیگری ، نتواند اقدام به سوء استفاده از سند ازدواج گم شده نماید . اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود ، این است که سوء استفاده از سند ازدواج گم شده ، شامل چه مواردی است ؟

قبل از هر چیز ، باید گفت که اصولا سند ازدواج یا ، نوعی سند رسمی محسوب می شود و در صورتی که شخصی ، عقد نامه مفقود شده را پیدا کرده و آن را جعل و از آن سوء استفاده ای انجام دهد ، مرتکب جرم جعل سند رسمی و استفاده از سند مجعول شده و در صورت اثبات موضوع ، به مجازات های مربوطه محکوم می شود . به نظر می رسد که یکی از مصادیق سوء استفاده از سند ازدواج گم شده ، جعل کردن این سند به همراه مدارک هویتی زوجین ، برای دریافت وام ، گرفتن خدمات یا مواردی از این قبیل است که در صورت انجام اقدامات پیش گفته ، می توان از آثار منفی احتمالی این امر ، چلوگیری نمود .

لذا ، در صورتی که سند ازدواج ، گم یا مفقود شده و یا بنا به هر دلیل دیگر ، در اختیار خواهان طلاق نباشد ، نمی توان برای طلاق گرفتن ، اقدام نمود . بلکه ، ابتدائا باید با مراجعه به دفتر ازدواج و طلاق ، رونوشت سند ازدواج را دریافت کرده و سپس ، به استناد رونوشت عقدنامه مفقود شده ، دادخواست طلاق داد که برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص ، می توانید مقاله زیر را نیز ، مطالعه نمایید . برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص گم شدن سند ازدواج در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون گم شدن سند ازدواج پاسخ دهند .

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا