اقتصادی

مالیات جدید در راه است + مشمولان

طی روز گذشته ، نمایندگان مجلس کلیات طرح مالیات بر درآمد سرمایه را تصویب کردند که از این پس ، با توجه به دوره خرید ، اگر شخصی طلا ، ارز ، خانه و ماشین بخرد و سپس به فروش آن ادامه دهد ، باید عنوان را پرداخت کند مالیات.

به گزارش باراناخبر ، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی پیش از این پیش نویس قانونی با عنوان “طرح مالیات بر سود سرمایه” را به هیئت رئیسه مجلس ارائه داده بودند که دیروز پس از بحث و بررسی زیاد به تصویب رسید.

مالیات بر درآمد یکی از مبانی مالیاتی است که اگرچه می تواند منابع عمومی را افزایش دهد اما عمدتا عملکرد نظارتی دارد و می تواند با تضعیف فعالیت ها در تنظیم بازارهای مختلف از جمله مسکن ، اتومبیل ، طلا و ارز نقش موثری داشته باشد. غیرمولد و کاهش مشوق های سوداگرانه

در این راستا ، پیش نویس قانون مالیات بر درآمد سرمایه ای به منظور حمایت از تولید و سرمایه گذاری تولیدی ، کاهش نوسانات بازار دارایی مانند خودرو ، مسکن ، طلا و ارز و جلوگیری از افزایش ناگهانی قیمت گذاری در این بازارها ارائه شد.

کدام دارایی ها مالیات می گیرند؟

طبق این طرح ، ارزش اضافی دارایی در زمان انتقال آن به عنوان نسبت ارزش خرید ، بازده حقوق صاحبان سهام و هرگونه انتقال بعدی دارایی ها در زمان انتقال در تمام مناطق کشور مشمول مالیات است ، از جمله تجارت آزاد و مناطق ویژه اقتصادی:

1) ملکی با کاربری های مختلف و حق انتقال مکان

2) انواع وسایل نقلیه زمینی

3) طلا ، شمش ، طلای مذاب ، جواهرات طلا ، پلاتین و جواهرات

4) انواع ارز

از طرف دیگر ، اگر واحد مسکونی یا وسیله نقلیه مورد بحث تنها واحد مسکونی یا وسیله نقلیه متعلق به شخص حقیقی بالای 18 سال و بیش از یک سال باشد ، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی شود.

کدام دارایی ها از مالیات سرمایه معاف هستند؟

همچنین ، اولین انتقال املاک نوساز و نیمه ساخته ، انتقال باغات و زمین های کشاورزی به خارج از شهر ، انتقال رایگان به والدین ، ​​همسران و فرزندان دائم بالای 18 سال و اجازه آنها ، انتقال ارث یا وصیت نامه ، انتقال برای اعطا با تصویب تخصیص خیرات و انتقال اجباری املاک مسکونی مشمول مالیات مورد نظر نیست.

بعلاوه ، هر ارز منتقل شده ای که منبع آن توسط بانک مرکزی تأیید شده باشد ، به ویژه برای صادرات ، در صورت تأیید عرضه آن در مهلت قانونی از سوی این مالیات معاف است.

نرخ مالیات بر درآمد سرمایه

آنچه در این زمینه مهم است نحوه محاسبه این مالیات و نرخ آن است که طبق برنامه جدید مجلس ، اگر کمتر از یک سال نگهداری شود ، املاک مشمول مالیات 40٪ سود سرمایه می شوند.

با نگهداری بیش از یک سال از املاک و مستغلات ، نرخ مالیات بر عایدی سرمایه هر سال سه واحد کاهش می یابد و از سال دوازدهم به بعد ، با نرخ ثابت چهار درصد مالیات دریافت می کنند.

بر اساس این گزارش ، زمین های بایر نیز 40 درصد مالیات بر سود سرمایه پرداخت می کنند.

همچنین ، نگهداری انواع وسایل نقلیه در کمتر از یک سال مشمول مالیات 30٪ است و در صورت نگهداری بیش از یک سال ، 10 واحد در سال با نرخ پایین و مالیات مربوطه از سال چهارم از این پس محاسبه می شود با نرخ ثابت صفر درصد.

از طرف دیگر ، نگهداری دارایی های دیگر (طلا ، سکه ، جواهرات و غیره) که مشمول مالیات بر سود سرمایه هستند باید مالیات زیر را پرداخت کند:

1) با نگهداری کمتر از یک سال ، معادل 30

2) 20٪ در سال با نگهداری بیش از یک تا دو سال

3) بیش از دو سال ، معادل 10٪

مالیات بر درآمد سرمایه کافی نیست!

بنابراین ، با وضع مالیات بر سود سرمایه ، اگر شخصی خانه ، طلا ، ارز یا اتومبیل بخرد و سپس آن را براساس زمان خرید بفروشد ، باید بخشی از سود حاصل از معامله را به عنوان مالیات ، از که از طریق تقاضای سوداگرانه و واسطه گری کنترل می شود تا بازارهای مسکن ، طلا ، ارز و اتومبیل از حالت سرمایه محور به مصرف متقاضیان نیازمند تغییر یابد.

البته اجرای مالیات بر عایدی سرمایه به تنهایی نمی تواند معامله گران را از بازارهای داخلی دور کند و آنها را کنترل و تثبیت کند ، اما علاوه بر این مالیات ، سیاست ها و ساختارهای اقتصاد کلان نیز نیاز به اصلاح دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا