اجتماعی

عزم شورا برای شکایت از کانون‌های آلاینده/ کمیسیون اصل ۹۰ به موضوع آلودگی هوا ورود کند

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران بر لزوم رسیدگی کمیسیون اصل 90 مجلس به موضوع آلودگی هوا تأکید کرد و از عزم شورا برای شکایت از مراکز آلودگی خبر داد.

به گزارش باراناخبر ، سید آرش حسینی میلانی رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری مجلس شورای اسلامی تهران در دیدار با سمیه رفیعی نماینده تهران و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات زیست محیطی گفت: محیطی وجود دارد که حل نمی شود مگر با همکاری شورای شهر و مجلس. پاسخ نامه ای بین پارلمان و شورا در سطوح مختلف انجام شده است و برای تأمین بودجه و پیگیری امور بین طرفین اقدامات فوری لازم است.

وی با ابراز نگرانی از سوزاندن نفت و سوخت توسط صنایع و پستهای اطراف تهران ، گفت: شورای شهر از سازمان محیط زیست خواسته است تا اطلاعات مربوط به نوع سوخت مصرفی صنایع و پستهای مستقر در تهران را منتشر كند اما این به موقع انجام نشده است اکنون ، با حمایت و حمایت مجلس ، فرصت خوبی برای ارائه اطلاعات مناسب زیست محیطی است.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه وضعیت آلودگی هوا در مناطق جنوبی تهران در مقایسه با مناطق دیگر خوب نیست ، اظهار داشت: سال گذشته آقای خلیل آبادی ، عضو شورای شهر تهران در مربوط به مصرف سوخت در یکی از صنایع است. به جای تغییر رویکرد ، مرکز آلودگی از او شکایت کرد و شاکی و شاکی جایگزین شد. با این حال ، ما سعی داریم از ظرفیت شورا برای شکایت در مورد مراکز آلودگی در شهر تهران استفاده کنیم.

حسینی میلانی با بیان اینکه طبق آخرین گزارش لیست آلاینده ها در تهران سهم صنایع آلاینده مشخص شده و قابل کتمان نیست ، تأکید کرد: یکی از موضوعات مهم در تهران وجود تعداد زیادی موتورسیکلت مصرفی در تهران است . روند حذف موتورسیکلت ها و اتومبیل های دست دوم عملاً متوقف شده و دیوان عدالت اداری نیز مقررات حذف موتور را لغو کرده است.

وی با بیان اینکه برای خلاص شدن از شر موتورهای مصرف شده باید اقدام جدی انجام شود ، افزود: کرونا چرخه استفاده از موتورهای مصرفی را افزایش داده و تغییرات ارزی و تورمی باعث شده مالکان آن تمایلی به ترک موتورهای خود نداشته باشند. آنها مصرف می شود.

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر با اشاره به اقدامات شهرداری برای نوسازی ناوگان موتورسیکلت های مصرفی اظهار داشت: اگرچه شهرداری بر اساس قانون وظیفه ای برای خارج شدن از موتورهای مصرفی ندارد ، تجدید موتورسیکلت ها مصرف شده کافی نیست در این حالت ، ما به وضوح پیشنهاد می کنیم که نیمی از جریمه های رانندگی برای نوسازی ناوگان موتور و غیرفعال شدن موتورسیکلت های مصرف شده با تصویب مجلس اختصاص یابد.

وی به درخواست های مدیریت شهری از دولت اشاره و یادآور شد: بودجه اختصاص یافته برای توسعه حمل و نقل عمومی برابر با ساخت چندین کیلومتر یا دو متر است. متأسفانه موضوع توسعه حمل و نقل عمومی و نوسازی ناوگان آن چندان مورد توجه دولت نیست و علیرغم هشدارها و انتقادات مكرر ما ، اقدامات كمی انجام نشده است و روند تخصیص بودجه در این امر بسیار كند است. جهت.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه با پیگیری های انجام شده تنها موفق به اخذ اعتبار برای تنظیم 500 دستگاه اتوبوس از سازمان برنامه و بودجه شده ایم گفت: ناوگان اتوبوسرانی از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست و بیش از 50 درصد اتوبوس های تهران در حال عزیمت هستند منسوخ شده اند و در صورت جدی نگرفتن ، تقریباً تمام اتوبوس ها مصرف می شوند.

حسینی میلانی با اعلام اینکه سیستم بانکی با مدیریت شهری ناسازگار است ، گفت: در شرایطی که شاهد شیوع ویروس کرونا و وخامت هوای تهران به دلیل آلودگی هوا هستیم ، ضروری است بانک های کشور تخفیف و تسهیلات را برای مدیریت شهری در نظر بگیرید از وام های بانکی برای ارائه خدمات به شهروندان و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و توسعه مترو استفاده کنید.

وی افزود: برای حل مشکلات کلانشهرها از جمله تهران لازم است که همکاری تنگاتنگی بین شوراهای شهر و مجلس برای انعکاس درد کلانشهرها به ویژه تهران صورت گیرد.

به گزارش باراناخبر ، به دنبال این جلسه ، حسین شهیدزاده ، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ، اقدامات شهرداری تهران را در خصوص نظارت و اندازه گیری کیفیت هوای تهران ، فعالیت مراکز و ایستگاه های نظارتی این شهر توضیح داد. آلودگی هوای تهران و همکاری بین المللی شرکت کنترل کیفیت هوا در تهران. وی با آژانس همکاری بین المللی ژاپن (JICA) همکاری کرده است.

وی وضعیت آلاینده ها در تهران در یک دهه گذشته ، به ویژه در دو سال گذشته ، عدم اطلاع دقیق از مراکز آلودگی واقع در شهر تهران ، عدم اجرای قانون هوای پاک توسط دستگاه های متولی و عدم اجرای جریمه های مربوط به تخلف خودرو وی پلیس راهنمایی و رانندگی را به عنوان یکی از مهمترین مشکلات سازمان در انجام وظایف خود برای مقابله با آلودگی هوا توصیف کرد.

بنابراین ، این گزارش بر لزوم همکاری بیشتر شورای شهر و مجلس در حل مشکلات زیست محیطی ، همکاری بیشتر مراکز علمی و پژوهشی با مجلس و شورای شهر ، توجه به همه موارد فنی و عدم توجه به مسائل فرهنگی ، اقتصادی و انسانی. توجه به استفاده از زمین و بار جمعیت ، عدم توجه به حمل و نقل عمومی در سیاست های کلان و عدم استقلال برنامه از جمله مواردی بود که توسط مشاوران و کارشناسان کمیته محیط زیست شورای شهر و فراکسیون محیط زیست مجلس مطرح شد.

همچنین ، الزام تولیدکنندگان اتومبیل برای برچیده شدن خودروهای دست دوم و ارائه تضمین تجهیزات آلودگی هوا ، نظارت جامع بر صنایع و پایگاه های مستقر در شهر تهران ، اندازه گیری ظرفیت استفاده و استفاده از اتومبیل و موتورسیکلت در خیابانهای تهران ، با تفویض بخشی از اختیارات. پیشنهادات مشاوران کمیته محیط زیست و فراکسیون محیط زیست که برای بهبود هوای تهران و مقابله با آلودگی ارائه شده است ، در شهر تهران واقع شده است.

سمیه رفیعی ، نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه جلسه با بیان اینکه آلودگی هوا و شیوع ویروس کرونا شرایطی را ایجاد کرده است که نمی توان از آنها چشم پوشی کرد ، اظهار داشت: ما با این عارضه مقابله کرده ایم و این مسئله باعث بروز مشکلاتی شده است و مشکلات تهران برای حل اساسی نیست.

وی در مورد بودجه در نظر گرفته شده برای حفاظت از محیط زیست و توسعه حمل و نقل عمومی تصریح کرد: ناوگان اتوبوس و موتورسیکلت مصرف شده و همچنین بودجه ناکافی برای حذف و تعویض اتوبوس ها و موتورسیکلت های جدید از پیشرفت مورد انتظار جلوگیری کرده است.

نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه برای تصویب قانون کافی نیست ، تأکید کرد: مهمتر از تصویب قانون اجرای قانون است. اگرچه قانون هوای پاک دارای نقاط ضعفی است اما در زمینه محیط زیست یک قانون مترقی تلقی می شود اما متأسفانه این قانون اجرا نمی شود و دستگاه های مسئول به بهانه های مختلف از اجرای آن خودداری می کنند.

رفیعی افزود: در مورد رهاسازی اخیر موتورسیکلت های رسوبی ، ما موافقت نمی کنیم که اموال مردم را حفظ کنیم ، اما نباید این موتورها بدون مقررات در کلانشهرها توزیع شود و رهاسازی آنها باید براساس استانداردها و سازوکارهای زیست محیطی باشد. .

وی همکاری همه دستگاهها و نهادهای مسئول را مقدمه و زمینه تغییر موضوعات دانست و بر تلاش خود در مجلس برای بهبود وضعیت زیست محیطی موضوع بودجه و برنامه هفتم توسعه تأکید کرد.

در پایان این نشست ، حسینی میلانی با اشاره به اقدامات انجام شده در مدیریت شهری در مورد موضوعات مربوط به محیط زیست و خدمات شهری ، جلسه خود را با رئیس و مشاوران فراکسیون محیط زیست ارزیابی مثبت کرد و افزود: ما در آستانه ارائه هستیم یک برنامه جامع مدیریت پسماند خلاصه ای از وضعیت پسماند طی 20 سال آینده. شهرداری همچنین با وزارت نیرو توافق کرده است که از استفاده از آب های زیرزمینی و تصفیه فاضلاب استفاده کند.
وی ادامه داد: اقدامات خوبی برای تکمیل خطوط آب و فاضلاب انجام شده است که باعث کاهش پسماندها و بهبود خدمات رسانی شده است اما هنوز شاهد 400 قطعی هستیم که باعث ورود فاضلاب شهری شده است رودخانه ها و کانال ها “. به همین دلیل از شرکت آب و فاضلاب تهران خواسته ایم که هرچه سریعتر برنامه خود را در این زمینه ارائه دهد.

سخنگوی کمیته بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر اقدامات انجام شده برای برچیدن موتورسیکلت های مصرف شده را ناکافی دانست. شهر نباشید به نظر ما اختصاص نیمی از درصد تخلفات رانندگی به وام حذف موتورسیکلت های مصرفی پیشنهادی عملی است که ممکن است با ذهن باز باشد.

براساس گزارش روابط عمومی این عضو شورای اسلامی شهر تهران ، حسینی میلانی خواستار افزایش اعتبار حمل و نقل عمومی در لایحه بودجه 1400 و ورود کمیسیون اصل 90 مجلس برای پیگرد قانونی تخلفات آژانس های غیرقابل رعایت قانون شد. قانون هوای پاک. کارشناس مدیریت شهری در زمینه محیط زیست آماده است تا در تدوین برنامه توسعه هفتم برای ارائه برنامه ملی با مجلس همکاری کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا